فنگ شویی در آشپزخانه؛ چگونه آشپزخانه‌ای زیبا و پر‌انرژی داشته باشیم؟

آشنایی با اصول چیدمان و رنگ‌‌های مناسب آشپزخانه در فنگ شویی

2

«فنگ شویی» ازجمله باورها و رسوم اهالی شرق آسیا برای قرار دادن هر وسیله در جای خود، در منزل و محیط کار است. به‌عقیده‌ی اساتید فنگ شویی نتیجه‌ی هماهنگی انسان با محیط اطرافش یک زندگی مثبت، موفقیت‌آمیز و با‌نشاط است. در این میان رعایت اصول فنگ شویی در آشپزخانه به‌عنوان قلب خانه و یکی از سه ضلع مثلث حیاتی خانه یعنی آشپزخانه، حمام و اتاق‌خواب، یکی از مهم‌ترین ترفندها برای ایجاد انرژی مثبت، سلامتی و سرزندگی در محیط خانه است. با ما همراه باشید تا شما را با ترفندهایی از راهنمای فنگ شویی برای داشتن آشپزخانه‌ای منظم و شاد و خوش‌رنگ آشنا کنیم.

رعایت اصول فنگ شویی در آشپزخانه با رنگ‌های دل‌پذیر

فنگ شویی و آشپزخانه‌ی خاکستری

فنگ‌شویی

رونیکس

برخلاف تصور عموم رنگ خاکستری ملایم رنگی شاداب، سرزنده و گرم برای آشپزخانه و سایه‌های رنگ خاکستری روی دیوارها، رنگی طبیعی و منبع انرژی برای آشپزخانه است. استفاده از رنگ خاکستری برای آشپزخانه در میان عموم چندان مرسوم نیست و به عبارت بهتر هنوز جا نیفتاده است، اما اگر براساس اصول فنگ‌شویی بدانید چطور از آن استفاده کنید، انرژی فراوانی به آشپزخانه شما می‌بخشد.

لازم نیست حتما رنگ دیوار آشپزخانه را خاکستری کنید؛ کابینت‌هایی به‌رنگ خاکستری با تُن‌های مختلف رنگ چوب یا استفاده از یک نردبان چوبی قهوه‌ای، و نیز انتخاب رنگ‌های ملایم‌تر چوب برای کانتر آشپزخانه‌های سبک جزیره که با کابینت‌های خاکستری، یک طیف رنگی شیک را به‌وجود می‌آورند، ازجمله بهترین ایده‌ها برای اجرای اصول فنگ‌شویی برای آشپزخانه‌ای شاد و پرانرژی با فرمانروایی رنگ خاکستری است.‌ اگر سبک آشپزخانه‌تان جزیره‌ای است به کابینت‌ها رنگ خاکستری خیلی روشنِ نزدیک به سفید بزنید و یک کانتر رنگ چوب هم روی آن‌ها بگذارید؛ به‌این‌ترتیب هم سبکی شیک و کلاسیک به آشپزخانه‌تان می‌بخشید و هم آشپزخانه‌ای با فضایی پرانرژی خواهید داشت.

فنگ شویی و کابینت‌هایی به رنگ آبی آسمانی و کف خاکی و قهوه‌ای

فنگ‌شویی

انتخاب رنگ آبی آسمانی برای کابینت‌ها به‌منزله‌ی چالشی برای رعایت اصل فنگ‌شویی در آشپزخانه است، اما انتخاب رنگ «خاکی» برای کف در قالب پارکت، کف‌پوش و سرامیک به‌عنوان مکملی برای این رنگ آبی آسمانی مشکلات را حل می‌کند. به این ترتیب، آشپزخانه‌ای دوست‌داشتنی با رنگ‌هایی زنده و طبیعی که یادآور آسمان و زمین هستند، در اختیار شماست که حسابی سرحال‌تان می‌آورد و انرژی را در خانه‌ی شما جاری می‌سازد.

فنگ شویی و غوغای ترکیب سبز و زرد در آشپزخانه

فنگ‌شویی

ترکیب رنگ‌های سبز و زرد ترکیبی ایده‌آل و دل‌نشین برای طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌ای براساس اصول فنگ‌شویی است. با این‌همه انتخاب اندازه و مقدار هر کدام از این رنگ‌ها هنر است.

در حقیقت، آشپزخانه‌ای که در آن توازن رنگ‌های گرم و سرد رعایت شده، منبعی از انرژی و سرزندگی در منزل شماست. از سوی دیگر، به‌خاطر احساس ناخوشایندی که بسیاری از مردم دنیا نسبت‌به رنگ زرد دارند، براساس اصول فنگ‌شویی استفاده از رنگ سبز به‌عنوان رنگی آرام‌بخش و پر‌انرژی در کنار رنگ زرد جلوه‌ای زیبا به آشپزخانه‌تان می‌بخشد.

اگر تصمیم گرفتید از تونالیته رنگ‌های سبز و زرد برای دکوراسیون آشپزخانه استفاده کنید، بهتر است رنگ کابینت‌ها را از طیق رنگی قهوه‌ای و البته از جنس چوب انتخاب کنید.

فنگ شویی با رنگ سفید؛ آشپزخانه‌ای مدرن

فنگ‌شویی

رنگ سفید برای آشپزخانه هنوز هم برای بسیاری محبوب‌ترین رنگ است. تازگی و سادگی رنگ سفید، آشپزخانه‌ای دوست داشتنی را برای شما به‌ارمغان می‌آورد که هر روز صبح با آغاز روز تازگی و سرزندگی را برای شما تداعی می‌کند. در یک آشپزخانه‌ی سفید، ترکیب دل‌نشین طیف‌های مختلف رنگ گرم‌ چوب، سبکی «روستیک» و بی‌تکلف و در عین‌ حال شیک به آشپزخانه شما می‌بخشد که بسیار موردعلاقه اساتید فنگ‌شویی است.

فنگ شویی در آشپزخانه‌ای به‌رنگ سیاه هیجان‌انگیز

فنگ‌شویی

ظاهری شگفت‌انگیز، انرژی فوق‌العاده و طراحی باشکوه در آشپزخانه‌ای که با ترکیب رنگ‌های مشکی و سفید تزیین شده یادآور مفهوم یگانگی سیاه و سفید در نماد مشهور شرق باستان یعنی «yin yang» است. اگر یک آشپزخانه سیاه و سفید را طراحی کرده‌اید با به‌کارگیری رنگ‌هایی مثل زرد و آبی ارغوانی در کنار آن‌ها اصل فنگ‌شویی را در یک آشپزخانه شیک به‌جا آورده‌اید.

فنگ شویی با آشپزخانه‌ای با رنگ سبزنعنایی

فنگ‌شویی

اگر دیوارهای آشپزخانه‌تان را با آجر طراحی کرده‌اید، ترکیب «سبز‌نعنایی» با رنگ‌های قرمز آجری یک فنگ‌شوی فوق‌العاده برای آشپزخانه شماست.

فنگ شویی با یک آشپزخانه قرمز و پرانرژی

فنگ‌شویی

رنگ قرمز به آشپزخانه شما هیجان و نشاط می‌بخشد. با این‌همه بهتر است رنگ قرمز را به‌طرز هنرمندانه و البته هوشمندانه‌ای با رنگ‌هایی مثل سفید ترکیب کنید. مثلا اگر رنگ کابینت‌ها قرمز است، در و دیوار آشپزخانه را رنگ سفید بزنید تا به‌این‌ترتیب با غوغای رنگ قرمز در قسمت بالایی آشپزخانه و رنگ سفید از بالا به پایین، هم تعادل و اصول فنگ‌شویی را رعایت کرده باشید و هم انرژی، سرزندگی و شادابی را توامان در آشپزخانه‌تان داشته باشید.

فنگ شویی و آرامش با رنگ زرد مایل به سبز

فنگ‌شویی

به‌کار بردن رنگ زرد مایل به سبز یا همان رنگ به‌اصطلاح «لیمویی» در ترکیب رنگ آشپزخانه نتیجه‌اش رنگی آرام‌بخش و درعین‌حال قوی از نظر اصول فنگ‌شویی است، چراکه یکی از مهم‌ترین اصول فنگ‌شویی استفاه از رنگ سبز و مکمل‌های آن در فضای آشپزخانه برای القای حس نشاط و سرزندگی است.

فنگ شویی و آشپزخانه‌ای زرد و خاکستری

فنگ‌شویی

براساس فنگ‌شویی اگر به آشپزخانه‌ای با دیوارهای خاکستری علاقه دارید، بهتر است رنگ زرد را برای کابینت‌های آشپزخانه انتخاب کنید؛ یک بازی واقعی با رنگ‌ها!

فنگ شویی دکوراسیون آشپزخانه با سبز‌ تیره و ظرف‌های مسی

فنگ‌شویی

براساس اصول فنگ‌شویی آشپزخانه، رابطه‌ای شیک و زیبا میان رنگ سبز تیره و ظرف‌وظروف و دکوری‌های مسی در آشپزخانه برقرار است و توانایی برقراری این ارتباط یک هنر است.

فنگ شویی و یک آشپزخانه آبی و سفید تر‌و‌تازه

فنگ‌شویی

براساس اصول فنگ‌شویی آشپزخانه، ترکیب دل‌پذیر و دل‌نشین آبی و سفید لذت بودن در آشپزخانه را دوچندان می‌کند.

فنگ شویی و یک آشپزخانه مدرن چوبی

فنگ‌شویی

در حالی‌که طی سال‌های اخیر، حکومت بی‌قیدوشرط المان‌ها مختلف چوب و کابینت‌های چوبی در آشپزخانه‌های مدرن تبدیل به یک اصل شده است، براساس فنگ‌شویی آشپزخانه، چوب عنصری زیبا و جذاب است که انرژی مثبت طبیعت را در آشپزخانه جاری می‌کند.

فنگ شویی و ترکیب جادویی قرمز سالسا و مشکی

فنگ‌شویی

ترکیب جادویی رنگ خاص قرمز رقص سالسا برای کابینت‌ها و رنگ مشکی برای المان‌هایی مثل لوسترها و پایه‌های کانتر یا برعکس یعنی کابینت‌های مشکی و لوسترها و کانتر قرمز براساس اصول فنگ‌شویی سرشار از انرژی مثبت و سرزندگی است.

فنگ شویی و ترکیب چوب کم‌رنگ و خاکستری برای آشپزخانه

فنگ‌شویی

براساس اصول فنگ‌شویی ترکیب دل‌نشین و پر‌انرژی کابینت‌ها، لوستر و میز و صندلی‌هایی به‌رنگ چوب کم‌رنگ در کنار دیوارهای خاکستری ملایم، حسابی سرحال‌تان می‌آورد.

فنگ شویی و آشپزخانه‌ای صورتی

فنگ‌شویی

درست همان زمانی که فکر می‌کنید رنگ صورتی نمی‌تواند هیچ کارکردی در آشپزخانه داشته باشد، دیدن تصویر یک آشپزخانه با المان‌های صورتی حسابی نظرتان را عوض می‌کند. یکی از اصول اساسی فنگ‌شویی استفاده از المان‌های خوش‌رنگ صورتی در کنار رنگ‌هایی مثل خاکستری است.

لازم نیست تمام جزییات آشپزخانه را صورتی انتخاب کنید. می‌توانید سرامیک‌های صورتی را با کابینت‌های چوبی سفید، در‌و‌دیوار خاکستری یا لوازم برقی نقره‌ای یا ترکیبی از تمام این المان‌ها هماهنگ کنید. ترکیب دیوارهای صورتی و کابینت‌های آبی اقیانوسی هم ترکیب دل‌نشین و رؤیایی فنگ‌شویی است.

فنگ شویی و مکان درست و اصولی آشپزخانه در نقشه‌ی منزل

فنگ‌شویی

محل، طراحی و دکوراسیون همگی در نقشه اشکوب فنگ‌شویی یک آشپزخانه دل‌پذیر و پرانرژی، نقش مهمی ایفا می‌کنند. همان‌طور که پیش از این گفتیم در حقیقت ازآنجایی‌که آشپزخانه‌ی منزل یکی از سه ضلع حیاتی مثلث فنگ‌شویی خانه‌ی شما یعنی حمام، اتاق‌خواب و آشپزخانه است، بنابراین نقش مهمی در حال خوب و سلامتی شما ایفا می‌کند. بر این اساس بهترین و بدترین مکان برای آشپزخانه کدام نقطه از منزل شماست؟

  • براساس اصول فنگ‌شویی دکوراسیون منزل، یکی از بدترین ایده‌ها برای مکان آشپزخانه، قرار گرفتن آن درست نزدیک درب ورودی منزل است. براساس فنگ‌شویی، درب ورودی آشپزخانه نباید مقابل در ورودی منزل باشد. اگر در آشپزخانه روبه‌روی در ورودی منزل است یک حائل یا پارتیشن بین آن‌ها قرار بدهید؛
  • از نظر فنگ‌شویی مهم‌ترین عنصر در آشپزخانه، آتش پاک و سوزان است؛ بنابراین بهتر است که آشپزخانه در جهت شمال و شمال‌غربی آشپزخانه ساخته نشود؛
  • آشپزخانه تا حدممکن از توالت دور باشد؛
  • طراحی آشپزخانه به‌صورت گرد و دایره‌ای نباشد؛
  • آشپزخانه باید نور کافی داشته باشد؛
  • اجاق‌گاز را روبه‌روی در ورودی منزل قرار ندهید؛
  • اجاق‌گاز را کنار یا جلو پنجره قرار ندهید، چون انرژی هدر می‌رود؛
  • اجاق‌گاز به‌عنوان عنصر آتش را در یک سمت و عناصر آبی مثل سینک ظرف‌شویی را در سمت دیگری قرار دهید؛
  • در کاشی‌کاری آشپزخانه آینه به‌کار نبرید، تصویر آتش اجاق‌گاز نباید داخل آینه بیفتد؛
  • آشپزخانه باید از حمام دور باشد. بدترین طراحی آشپزخانه نزدیکی در حمام به اجاق آشپزخانه به‌خصوص در آشپزخانه‌های سبک جزیره است؛
  • بدترین طراحی در منازل دوبلکس نزدیکی آشپزخانه به پله یا زیر‌پله است، چراکه انرژی مثبت همدیگر را خنثی می‌کنند.

فنگ شویی و دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک

فنگ‌شویی

مشکل آشپزخانه‌های کوچک این است که شما مدام فکر می‌کنید نمی‌توانید آن‌طور که دل‌تان می‌خواهد دکوراسیون آن را طراحی کنید، لوازمی را که دوست دارید در آن قرار دهید یا درست‌وحسابی تمیزش کنید. اما اگر به این قانون فنگ‌شویی که می‌گوید: «هر وسیله‌ای جایی دارد و باید در سر جای خودش قرار بگیرد» عمل کنید می‌توانید آشپزخانه‌ای پرانرژی و شاداب داشته باشید. یکی از بهترین ایده‌ها برای آشپزخانه‌های کوچک استفاه از شلف‌های دیواری بدون در است که هم انرژی را به‌خوبی منتقل می‌کنند و هم ظاهری شیک به آشپزخانه می‌بخشند و وسایل بدون جا را سر‌وسامان می‌دهند. علاوه‌براین می‌توانید المان‌های چوبی آشپزخانه را به‌رنگ چوب روشن انتخاب کنید تا فضای آشپزخانه بزرگ‌تر به‌نظر برسد. علاوه‌براین استفاده از «آینه» یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای بزرگ‌تر به‌نظر رسیدن آشپزخانه است. با قرار دادن آینه فضا بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد اما مراقب باشید که آینه را روبه‌روی اجاق گاز قرار ندهید.

فنگ شویی و آشپزخانه‌ای منظم

فنگ‌شویی

قوانین فنگ‌شویی که بیشتر آن‌ها بر مبنای کاربرد، ایمنی و نظافت فضا تعریف شده‌اند به شما کمک می‌کنند تا بتوانید فضایی مطابق با نیازهای خود و مملو از انرژی مثبت ایجاد کنید. البته نیازی نیست تمام این موارد را هم‌زمان در دکوراسیون آشپزخانه اجرا کنید. فقط به‌خاطر داشته باشید که “کاربردی بودن” فضا باید در اولویت باشد. فضا را با تمام شرایط ارزیابی کنید و هر آن‌چه را به نظرتان بهترین و صحیح‌ترین کار است انجام دهید. اما اگر دوست دارید گام‌به‌گام شروع کنید، اصول فنگ شویی را در فضا مدنظر قرار بگیرید. انرژی در یک آشپزخانه منظم و تمیز بهتر جریان پیدا می‌کند. در فنگ‌شویی آشپزخانه به لوازم داخل کابینت‌ها نظم بدهید و آن‌ها را مرتب کنید. سینک ظرف‌شویی و آب‌چکان را تمیز و مرتب نگه دارید. یخچال را مرتب کنید و لوازم و مواد اضافی و کهنه را دور بریزید.

فنگ شویی و آشپزخانه‌ای پر از گل و گلدان

استفاده از گل و گلدان را در آشپزخانه فراموش نکنید. گل و گیاه انرژی مثبت را در آشپزخانه جاری می‌کنند. با این‌همه حواس‌تان باشد که از گیاهان تیغ‌دار مثل کاکتوس استفاده نکنید، چراکه در فنگ‌شویی زوایای تیز انرژی را مختل می‌کنند.

فنگ شویی و آشپزخانه‌ای پر‌نور

اگر محل درنظر گرفته‌شده برای آشپزخانه در منزل‌تان به‌گونه‌ای است که نمی‌توانید از نور و روشنایی طبیعی بهره ببرید، حتما با روشنایی مصنوعی، آشپزخانه‌تان را پر‌نور و روشن نگه دارید. نور و روشنایی احساس افسردگی و خستگیِ هنگام کار و آشپزی را از شما دور می‌کند.

فنگ شویی و چیدمان اصولی لوازم آشپزخانه

فنگ‌شویی

همان‌طور که گفتیم فنگ‌شویی هنر ایجاد تعادل و هماهنگی و قرار دادن هر وسیله در سر جای خود و دکوراسیون و چیدمان مناسب در قسمت‌های مختلف محل زندگی و کار شماست تا به‌این‌ترتیب، انرژی مثبت به سمت شما جریان پیدا کند. به‌همین‌دلیل برای قرار دادن وسایل آشپزخانه مثل اجاق‌گاز، یخچال و سینک ظرف‌شویی و… بهتر است از اصول فنگ‌شویی پیروی کنید.

  • براساس اصول فنگ‌شویی و تأثیر عناصر پنج‌گانه آن بر یکدیگر، عنصر آب و آتش نباید در ارتباط مستقیم با یکدیگر باشند. بنابراین اجاق‌گاز و ماشین ظرف‌شویی یا سینک نباید به‌طور مستقیم در کنار یکدیگر قرار داده شوند، زیرا تقابل آب و آتش، ایجاد تنش می‌کند. عنصری که میان این دو عنصر اعتدال برقرار می‌کند، عنصر چوب است. بنابراین می توانید از کابینت یا قفسه‌های چوبی بین این دو عنصر استفاده کنید یا عنصری سبز بین این دو عنصر قرار دهید.
  • اگر برای‌تان امکان‌پذیر است از مایکروفر استفاده نکنید یا حداقل آن را نزدیک یا بالای اجاق گاز نصب نکنید، چون مایکروفر جریان انرژی را مختل می‌کند.
  • براساس اصول فنگ‌شویی سینک ظرف‌شویی، یخچال و ماشین لباس‌شویی را هم نباید مجاور اجاق گاز قرار دهید. بهترین مدل قرارگیری یخچال، سینک ظرف‌شویی و اجاق‌گاز باید به‌گونه‌ای باشد که این سه وسیله، سه رأس یک مثلث را تشکیل بدهند. اگر سینک ظرف‌شویی کنار اجاق‌گاز است، میان این دو از یک تخته‌ی آشپزخانه استفاده کنید تا تعادل میان آب و آتش برقرار شود.
  • مطمئن شوید شیر آب در سمت چپ اجاق‌گاز قرار نگیرد، زیرا این مسئله سبب تضعیف انرژی عنصر آتش می‌شود .
  • قرار گرفتن سینک ظرف‌شویی در سمت راست آشپزخانه از نظر فنگ‌شویی بهترین حالت است و درعین‌حال یخچال و فریزر نباید روبه‌روی در آشپزخانه قرار گیرند.
  • آب کتری و سماور را خالی کنید. قرار دادن آب راکد برای مدت طولانی روی اجاق گاز ازنظر قواعد فنگ‌شویی باعث افسردگی می‌شود. برای اینکه آب سماور و کتری را هدر ندهید، می‌توانید از این آب برای آبیاری گل‌وگیاه یا پخت‌وپز استفاده کنید.
  • ادویه‌جات، چاشنی‌های غذا و حبوبات را در ظروف بسته و در کابینت نگهداری کنید.
  • از یک سیستم تهویه‌ی قوی برای آشپزخانه استفاده کنید تا دود و چربی، نیروهای کهنه و بیات را در منزل‌تان جاری نکند.
  • در کابینت‌ها را باز نگذارید؛ سیر و پیاز و فلفل و ماهی‌تابه و قابلمه را از در‌و‌دیوار آشپزخانه آویزان نکنید.
  • در آشپزخانه ساعت نصب نکنید.
  • حتما از سطل زباله‌ی در‌دار استفاده کنید و مرتب آن را خالی کنید.
  • بهتر است پیشخوان و کانتر آشپزخانه زوایای گرد داشته باشند نه تیز.
  • همیشه یک ظرف میوه‌ی تازه یا گل‌و گیاه تازه را روی میز یا کانتر آشپزخانه قرار دهید.
  • کارد و چاقو و وسایل برنده را مقابل دید قرار ندهید. آن‌ها را در کشو و کابینت دربسته نگه دارید.

در ادامه بخوانید: ۱۶ اصل فنگ شویی ثروت که برای شما پول جذب می‌کند
چطور در فضای آنلاین جذاب و حرفه‌ای بنویسیم؟
راهکارهایی برای اینکه جذاب، حرفه‌ای و تاثیرگذار بنویسیم.

منبع thespruce thespruce
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. elham می‌گوید

    سپاس از اطلاعات مفید شما

  2. nt می‌گوید

    بهترین جا و جهت برای آشپزخانه در یک پلان کجا میتونه باشه