راهنمای خرید کفش ورزشی مخصوص دویدن و معرفی مدل‌های برتر

1

پیدا کردن بهترین کفش ورزشی دغدغه‌‌ی همیشگی افرادی است که به دویدن علاقه‌مند هستند. این روزها با وجود تنوع محصولات، پیدا کردن کفش ورزشی مناسب خیلی مشکل است. به‌همین‌دلیل نمی‌توان فهرستی تهیه کرد که برای همه مناسب باشد. وقتی کوچک‌تر بودیم از کتانی‌های ورزشی برای هر کاری مثل دوچرخه‌سواری، بالارفتن از درخت و فوتبال استفاده می‌کردیم. اما امروزه برای هر ورزش یک کفش ورزشی مخصوص با انواع مختلف وجود دارد؛ اما چطور می‌توان کفش ورزشی مخصوص دویدن را انتخاب کرد؟ برای پاسخ به این سؤال در این مقاله همراه ما باشید.

برای افراد عادی و حتی ورزشکارانی که می‌خواهند دویدن را شروع کنند، انتخاب کفش ورزشی مناسب همیشه چالش بزرگی بوده است. در بازار، مدل‌های بسیار متنوعی از کفش‌های ورزشی وجود دارد و همین باعث شده تا انتخاب مشکل شود. تحقیقات نشان می‌دهد که راحتی و اندازه‌ی کفش از جمله مهم‌ترین عوامل انتخاب کفش ورزشی است. درادامه ویژگی‌هایی که باید برای انتخاب یک کفش ورزشی مناسب درنظر گرفت، به شما معرفی خواهد شد تا بتوانید مناسب‌ترین کفش‌‌ها را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

رونیکس

کفش‌های ورزشی انعطاف‌پذیر در برابر کفش‌های ورزشی باثبات

این تقسیم‌بندی ناشی از این است که ارتفاع و قابلیت ارتجاع قوس کف پای افراد با هم متفاوت است. دونده‌هایی که قوس کف پای بیشتری دارند، ضربه‌هایی که بر اثر راه رفتن به کف پا وارد می‌شود را به‌خوبی جذب نمی‌کنند؛ به‌همین‌دلیل بهتر است کفش از راحتی و انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار باشد. دونده‌هایی با قوس کف پای کوتاه و کم دارند برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی و مصدومیت در حین راه رفتن و دویدن، نیازمند کفش‌هایی هستند که کف آنها ثبات و استحکام بیشتری داشته باشد.

کفش‌هایی با پاشنه‌ی کم در برابر کفش‌هایی با پاشنه‌ی بلندتر

پاشنه‌ی کفش ورزشی

منظور از ارتفاع پاشنه در اینجا، تفاوت بین ارتفاع پاشنه و ارتفاع قسمت انگشتان پا در کفش است. به‌عنوان‌مثال این ارتفاع در کفش دونده‌ها ۱۲ میلی‌متر است. منظور از کفش‌های پاشنه‌کوتاه، کفش‌هایی با ارتفاع بین صفر و ۴ میلی‌متر است.

کفش‌های با پاشنه‌ی بلندتر عموما موقع دویدن روی پاشنه‌ی پا فشار وارد می‌کنند، اما کفش‌های با پاشنه‌ی صفر یا کم، بیشتر روی قسمت میانی یا انگشتان پا فشار وارد می‌کنند. همه‌چیز بستگی به انتخاب شما دارد، اما دویدن روی انگشتان پا باعث فعال شدن تعدادی از عضلات می‌شود و تغییر کفش‌ها بدون در نظر گرفتن این موضوع می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی شود.

کفش‌های ارزان‌قیمت در برابر گران‌قیمت

کفش ورزشی گران یا ارزان

قیمت بالاتر کفش ضامن بهتر بودن کیفیت آن نیست. البته در اغلب موارد توصیه می‌شود که کفش ورزشی‌ای را انتخاب کنید که سلامت پای شما را تضمین کند؛ هرچند قیمت بالایی داشته باشد. درنظر داشته باشید که مصدومیتی کوچک می‌تواند هزینه‌های بیشتری از قیمت یک کفش را به شما تحمیل کند. بنابراین ارزشش را دارد که کمی بیشتر هزینه کنید و یک محصول با کیفیت از یک برند معتبر بخرید.

در ضمن مدل‌های جدید کفش‌ها که هر سال ارائه می‌شود، تغییرات زیادی نسبت به مدل‌های قبلی ندارد و این تغییرات معمولا خیلی کم هستند. حتی اگر تغییرات عمده و زیاد باشند، عموما در ظاهر کفش‌ها هستند و کیفیت و ویژگی‌ها، مشابه مدل‌های قبلی‌اند. بنابراین به‌جای خرید مدل‌های جدید کفش، می‌توانید مدل‌های قدیمی را بخرید. مدل‌های قدیمی گاهی تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از مدل‌های جدید هستند.

جدا از مسئله‌‌ی برندینگ، مواد عالی به‌کار رفته در کفش‌های ورزشی مخصوص دویدن و فرایند طولانی طراحی آن، باعث افزایش قیمت این‌گونه کفش‌ها می‌شود.

استفاده از مواد باکیفیت باعث افزایش طول عمر کفش خواهد شد. همچنین استفاده از مواد باکیفیت در قسمت بالایی کفش، آن را بسیار راحت می‌کند. استفاده از زیره‌ی مناسب باعث می‌شود که فشار واردشده به پا کاهش یابد. کفی باکیفیت نیز پاشنه‌ی پا را داخل کفش ثابت نگه می‌دارد. همه‌ی این موارد باعث افزایش قیمت کفش خواهد شد.

آیا به این قابلیت‌ها نیاز دارید؟ راحتی بخش مهمی از کفش‌های ورزشی است. درست است که استفاده از مواد گران‌قیمت، مستقیما باعث افزایش کیفیت کفش نمی‌شود، اما استفاده از مواد ارزان‌قیمت حتما باعث کاهش کیفیت آن خواهد شد.

هنگام خرید کفش ورزشی مخصوص دویدن به چه نکاتی دقت کنیم؟

۱. کفشی بخرید که برای دویدن ساخته شده باشد

شما می‌توانید با پای برهنه هم بدوید. ممکن است همین الان تعدادی کفش تنیس، فوتبال یا بسکتبال هم داشته باشید و گهگاهی با آنها شروع به دویدن کنید. اما اگر می‌خواهید به‌عنوان دونده‌ای حرفه‌ای فعالیت کنید، به‌زودی متوجه می‌شوید که نیازمند یک کفش تخصصی برای دویدن خواهید بود. این موضوع سرمایه گذاری عاقلانه‌ای برای آینده است.

دویدن شامل یک سری حرکات تکراری در عضلات پا است که از پاشنه تا نوک انگشتان پا ادامه پیدا می‌کند و باعث می‌شود که وزن بدن به سمت بالا و پایین حرکت کند. کفش ورزشی مناسب باید از اصطکاک لازم برخوردار باشد. این کفش باید به پای شما اجازه‌ی تنفس بدهد و در مسافت‌های طولانی هم مفید باشد. با داشتن یک کفش مخصوص دویدن دیگر جای نگرانی وجود ندارد.

۲. مشخصه‌ی دویدن خود را مشخص کنید

کفش ورزشی مناسب استایل دویدن

اولین قدم این است که بدانید از این کفش ورزشی چگونه می‌خواهید استفاده کنید. آیا شما یک دونده معمولی هستید یا حرفه‌ای؟ آیا هفته‌ای ۱۵ کیلومتر می‌دوید یا ۴۵ کیلومتر؟ آیا روی جاده‌ی آسفالت می‌دوید یا تردمیل یا چمن؟ آیا برای انجام مسابقه‌ای تمرین می‌کنید یا صرفا برای لاغری، تناسب اندام و سلامتی میدوید؟

بعضی کفش‌های ورزشی برای مسافت‌های طولانی مناسب هستند و بعضی دیگر مناسب دوهای سرعتی. عموما دونده‌های حرفه‌ای ۲ نوع از این کفش‌ها دارند.

  • یک جفت کفش راحت که برای مسافت‌های طولانی مناسب است. این کفش‌ها عموما سنگین‌تر هستند.
  • یک جفت کفش سبک با پاشنه کوتاه که برای مسافت‌های کوتاه و دوهای سرعتی طراحی شده‌اند.

۳. استایل دویدن خود را مشخص کنید

باید با نحوه‌ی دویدن خود آشنا باشید. آیا قسمت بیرونی پاشنه‌ بیشتر با زمین تماس پیدا می‌کند یا قسمت جلویی کف پا؟

اگربا قسمت جلویی پا بیشتر با زمین تماس دارید، نیازی به کفشی با پاشنه‌ی بزرگ نیست. چرا باید کفشی را تهیه کنید که در قسمت پاشنه‌ کلی مواد در ساختن آن به‌کار رفته، درحالی‌که این قسمت، مدت زمان کمتری با زمین تماس دارد.

۴. قوس کف پا را مشخص کنید

شکل قوس کف پا مشخص می‌کند که جهت قرارگیری کف پا به سمت بیرون یا داخل است. متمایل بودن کف پا به سمت بیرون حالتی استثنایی است. کف پا بیشتر به سمت داخل متمایل است که باعث ایجاد آسیب‌دیدگی می‌شود.

اگر کف پای شما صاف است نیازمند کفشی با زیره‌ی ثابت و ضخیم هستید که قوس زیادی داشته باشید.

اغلب فروشگاه‌هایی که کفش ورزشی مخصوص دویدن می‌فروشند قوس کف پا را مشخص می‌کنند.

۵. به اندازه‌بودن کفش دقت کنید

کفش ورزشی اندازه

آیا تا حالا کفشی داشته‌اید که خیلی کوچک، خیلی بزرگ، خیلی پهن یا خیلی باریک باشد؟ این مسائل هنگام دویدن بسیار آزاردهنده، دردناک و خطرناک هستند. این چند نکته را رعایت کنید:

  • وقتی می‌خواهید کفش مناسب پای خود را انتخاب کنید، نه‌تنها باید برای انگشتان پا فضا باشد، بلکه تمام کف پای شما نیز باید به‌راحتی درون کفش قرار بگیرد. کفش نباید پای شما را فشار دهد و تمام عرض پا باید با کف کفش تماس داشته باشد.
  • از طرفی اگر کفش خیلی بزرگ باشد باعث می‌شود تا حرکت آن هم مشکل‌تر شود. فرد باید بتواند تا مچ پای خود را کنترل و فشار وارده را تحمل کند. اگر قرار باشد کفشی این وظایف را انجام دهد، این کفش نقش عصا را برای پای شما دارد. این موضوع باعث آسیب به پا هم می‌شود.
  • پاشنه‌ی کفش باید در جای خود ثابت باشد. بند کفش باید به‌خوبی بسته شود تا پاشنه ثابت باشد؛ البته نه خیلی هم محکم. در قسمت انگشتان پا باید به‌اندازه‌ی نیم سانتی‌متر فضای خالی باشد. پای شما در حین تمرین کردن باد می‌کند و باید فضا در اختیار داشته باشد.
  • بند کفش را به‌اندازه‌ای محکم ببندید که پای شما درون آن تکان نخورد، اما نباید جریان خون را در پا قطع کنید.

۶. در ساعات پایانی روز کفش بخرید

خرید کفش ورزشی در ساعت مناسب

پا در طول روز ورم می‌کند. پا در طول دویدن هم متورم می‌شود بنابراین کفش را زمانی بخرید که پای شما در بزرگ‌ترین حالت خود قرار داشته باشد.

۷. پای خود را اندازه بگیرید

با بالا رفتن سن، اندازه‌ی پا نیز تغییر می‌کند. وقتی سن‌مان بالاتر می‌رود کمتر پای خود را دوباره اندازه می‌گیریم و تصور می‌کنیم که اندازه‌ی آنها را می‌دانیم. مشخص کردن اندازه پا برای انتخاب کفشی راحت بسیار ضروری است. در ضمن برندهای مختلف، اندازه‌های متفاوتی هم دارند. نه‌تنها اندازه، بلکه شکل پا نیز تغییر می‌کند.

۸. جوراب به‌پا داشته باشید

وقتی می‌خواهید کفش جدید را امتحان کنید، حتما جوراب به پا داشته باشید. صحیح‌تر است بگوییم همان چیزهایی را بپوشید که روز دویدن هم آنها را می‌پوشید.

۹. به‌فکر مد نباشید

کفش را به‌خاطر ظاهرش نخرید. به‌طور میانگین مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک فرد از کفش ورزشی خوشش بیاید و آن را انتخاب کند، بین ۱۰-۱۵ ثانیه است. به همین خاطر تولیدکننده‌های کفش سعی می‌کند از خصوصیات ظاهری برای فروش بیشتر محصول خود استفاده کند.

۱۰. امتحان کنید

وقتی گزینه‌های مناسب برای خریدن را مشخص کردید، همه‌ی آنها را امتحان کنید و برای خرید عجله نکنید. کفش را به‌خاطر قیمتش نخرید. کفشی بخرید که از پوشیدن آن احساس خوبی به شما دست می‌دهد.

۱۱. قابلیت تنفس را در نظر داشته باشید

قابلیت تنفس کفش ورزشی

اغلب کفش‌های ورزشی مخصوص دویدن یک قسمت توری شکل در روی کفش دارند که به پای شما اجازه تنفس و عبور هوا می‌دهند (به این ویژگی قابلیت تنفس می‌گویند). اگر می‌خواهید در هوای بارانی یا سرد شروع به دویدن کنید استفاده از این کفش‌ها چندان مناسب نیست. اما اگر در هوای گرم می‌دوید این قابلیت خیلی به‌دردبخور است و باعث می‌شود پای شما عرق نکند و بوی نامطبوع ندهد.

۱۲. به عمر کفش توجه کنید

تاریخ خرید کفش را مشخص کنید. کفش‌های مخصوص دویدن را برای بیشتر از ۶ ماه یا ۸۰۰ کیلومتر نگه ندارید؛ حتی اگر ظاهر خوبی دارند. احتمال آسیب‌دیدگی ناشی از پوشیدن کفش‌های قدیمی همیشه وجود دارد.

در ادامه‌ی این مطلب چند مدل از بهترین کفش‌هایی که مناسب دویدن هستند، معرفی می‌شود. این کفش‌ها از میان صدها نوع مختلف از برندهای گوناگون انتخاب شده است و از سمت دونده‌های حرفه‌ای و در گروه‌های تخصصی بیشترین امتیاز را دریافت کرده‌اند.

کفش‌های ورزشی منتخب مخصوص دویدن

کفش ورزشی Asics GT-2000 5

کفش ورزشی مدل Asics GT-2000 5 برنده‌ی بهترین خرید در تابستان ۲۰۱۷ شده است.

این مدل فوق‌العاده سبک و راحت برای پیاده روی و دویدن‌های طولانی‌مدت مناسب است. این کفش به پا قدرت تنفس خوبی می‌دهد و به‌خوبی از آن محافظت می‌کند. این برند ژاپنی به استفاده از کفی‌های نرم و انعطاف‌پذیر برای بهبود ثبات پا شهرت دارد. تکنولوژی‌ GEL که در زیره‌ی این کفش استفاده شده، باعث جذب انرژی و ضربه‌های وارده به پا می‌شود.

پوشش توری که بر روی کفش قرار دارد، به‌خوبی باعث افزایش گردش هوا، تنفس و خنک شدن پا می‌شود.

علاوه‌بر انعطاف‌پذیری بالایی که در این مدل وجود دارد، زیره‌ی کفش دارای برجستگی‌ها و شیارهایی جهت ایجاد اصطکاک با زمین به‌هنگام ورزش کردن است.

کفش ورزشی Under Armour Charged Bandit 3

کفش ورزشی آندر آرمور

کفش ورزشی مدل Under Armour Charged Bandit 3 برنده‌ی بهترین خرید در تابستان ۲۰۱۷ شده است.

این کفش برای سال ۲۰۱۷ به‌صورت کلی بازطراحی شده است. در این کفش فناوری SpeedFit این شرکت به‌کار رفته است که باعث می‌شود جایگاه قرارگیری پاشنه خیلی راحت‌تر شود. لایه‌ی زنبوری جدید روی کفش باعث می‌شود تا کفش اجازه‌ی تنفس بهتر را به پا بدهد.

به‌دلیل مواد سبک و الیافی با قابلیت نفوذ هوای که در این مدل به کار رفته است، این کفش هم برای دونده‌های مبتدی و هم حرفه‌ای مناسب است. عملکرد این کفش با طی کردن مسافت‌های کوتاه و یا طولانی تغییری نمی‌کند.

کفش ورزشی Asics Gel Kayano 22

کفش ورزشی اسیکس

این کفش برای دویدن در مسافت‌های طولانی، افرادی که پاهای آنها به سمت داخل تمایل دارد و دونده‌های حرفه‌ای مناسب است.

ثبات و حمایت از پاها این کفش را به کفشی بسیار جذاب آن هم در این دسته‌بندی تبدیل کرده است.

اگر به‌دنبال کفشی هستید که از پاهای شما بهتر محافظت کند، این کفش انتخاب خیلی خوبی است. این کفش به‌خصوص برای افرادی که پاهای آنها به سمت داخل تمایل داشته باشد، خیلی مناسب است. این کفش برای راحتی پاها و امنیت آنها در درازمدت طراحی شده است.

این مدل کفش از شرکت ASICS، بیست و چهارمین از نسل خودش است که فناوری ساخت آن در طول این سال‌ها خیلی پیشرفت کرده است. فوم دارای حافظه به کار رفته در پاشنه این کفش فضایی شخصی‌سازی‌شده را برای پاشنه‌ی پاها فراهم می‌کند و جلوی لغزش آنها را نیز می‌گیرد.

پنل به‌کاررفته در قسمت بالایی این کفش برای پاهایی که به سمت داخل تمایل دارند بسیار مناسب است. همچنین برای جلسات تمرینی طولانی هم مفید است. ژل به‌کاررفته در لایه‌های میانی کفش نیز باعث راحتی خیلی بیشتری می‌شود.

با اینکه کفش‌هایی که راحت‌تر هستند عموما سنگین‌ترند، اما این کفش وزن زیادی ندارد (۳۲۰ گرم). همچنین ظاهر آن نسبت به نسل‌های قدیمی هم بهتر است. پاشنه‌ی آن ۱۰ میلی‌متر کوتاه‌تر شده تا ظاهر شیک‌تری به آن بدهد.

کفش ورزشی Nike Air Zoom Pegasus 34

کفش ورزشی نایکی pegasus

Nike Air Zoom Pegasus 34 برای دونده‌های مبتدی کفش بسیار مناسبی است. همچنین این کفش راحت و پایدار، مزیت‌های زیادی برای دونده‌های جاده‌ای دارد.

به‌ظاهر درخشان این کفش چندان توجه نکنید، چون می‌توانید روی قابلیت‌های آن حساب باز کنید. اغلب این کفش را به افراد مبتدی پیشنهاد می‌دهند. این کفش از فوم بسیار خوبی استفاده می‌کند که باعث ایجاد راحتی در آن می‌شود. پاشنه محکم آن، پایداری زیادی را ایجاد می‌کند.

این کفش با اینکه برای دونده‌های تازه‌وارد مناسب است، اما استفاده شرکت نایک از فناوری Zoom Air باعث شده تا برای دونده‌های حرفه‌ای هم مناسب باشد. علاوه‌بر راحتی این کفش با وزن ۲۸۵ گرم خیلی هم سبک است.

با اینکه روند توسعه‌ی کفش ورزشی Pegasus در طول این سال‌ها کند بوده است، اما وقتی کیفیت کالایی خوب است چه نیازی به توسعه آن وجود دارد؟! این کفش از پوشش‌های سبک‌تری استفاده می‌کند تا پاها به‌راحتی نفس بکشند و گرمای زیادی را تحمل نکنند.

کفش ورزشی Adidas Ultra Boost Uncaged

کفش ورزشی آدیداس

از میان مدل‌های گوناگون آدیداس سری ultraboost جزو بهترین کفش‌های مخصوص دویدن آدیداس است.

این کفش برای دونده‌هایی که به‌دنبال راحتی و سرعت هستند، بهترین گزینه است. فوم موجود در این کفش باعث ذخیره‌ی انرژی در هر قدم می‌شود. به‌همین‌دلیل این کفش همیشه یکی از کفش‌های محبوب بازار بوده است.

آخرین نسل کفش‌های Ultraboost شبیه به نسل قبلی است، اما تغییراتی روی آن صورت گرفته است. به‌جای بند‌های معمولی، در این کفش از فناوری PrimeKnit که یک شبکه بافتنی است استفاده شده. این قابلیت به‌منظور ایجاد راحتی و پایداری بیشتر ایجاد شده است. این قابلیت باعث شده چنین کفش‌هایی بیشتر شبیه به دمپایی باشند.

قابلیت دیگری به نام Fit Counter هم توسط آدیداس در قسمت پاشنه کفش به کار رفته که باعث ایجاد راحتی و ذخیره انرژی ناشی از دویدن می‌شود. یک کمربند پلاستیکی هم اطراف کفش وجود دارد که باعث ایجاد اصطکاک بیشتر می‌شود.

افرادی که پاهای آنها زود عرق می‌کند هم از قابلیت تهویه این کفش‌ها بهره‌مند می‌شوند. کفش‌های آدیداس عموما کمی تنگ هستند به همین دلیل بهتر است یک سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید. مدل بدون بند این کفش هم خیلی خوب است و دیگر نگرانی از بابت بند کفش ندارید.

کفش ورزشی Nike Epic React Flyknit

کفش ورزشی نایکی

Nike Epic React Flyknit به‌راحتی، ثبات و پایداری شناخته شده است و بهترین کفش ورزشی برای دویدن، به‌خصوص مناسب برای دونده‌های معمولی است.

این مدل برای دویدن روی آسفالت طراحی شده و ممکن است برای جاده‌های ناهموار چندان مناسب نباشد.

این کفش به‌خاطر راحتی، عملکرد، استایل و نوآوری‌های به‌کاررفته انتخاب شده است. دونده‌های زیادی می‌توانند از این نوع کفش استفاده کنند.

این کفش از فناوری جدید فوم نایک استفاده می‌کند. این فوم از پلاستیکی مصنوعی ایجاد شده که تیم مهندسی نایک آن را طراحی کرده که بتواند سبک، مقاوم و راحت باشد. استفاده از این قابلیت‌ها باعث شده تا عمر این کفش‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. این کفش‌ها بعد از طی کردن ۶۰۰ مایل نیاز به تعویض دارند. همچنین میزان ذخیره‌ی انرژی در آنها نسبت به سایر کفش‌های نایک ۱۳ درصد بیشتر است و فوم به‌کاررفته در آن نیز ۳۰ درصد سبک‌تر است.

وزن این کفش ۲۳۹ گرم است که ۵ درصد از نسل قبلی سبک‌تر است. نایک با استفاده از داده‌های هزاران دونده تلاش کرده تا از فوم در محل‌هایی استفاده کند که به آن نیاز وجود دارد.

قسمت بیرونی کفش نیز از فناوری Flyknit استفاده می‌کند که باعث راحتی و ایمنی بیشتر کفش می‌شود. در ضمن فضای خوبی نیز در قسمت انگشتان پا ایجاد می‌کند. پاشنه آن نیز پایداری بیشتری فراهم می‌کند. این کفش را می‌توانید در مسافت‌های ۵ کیلومتری تا ماراتون استفاده کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. مینا می‌گوید

    سلام سایت بسیار خوبی دارید؛
    این مدل‌ها برای سال 2020 هستن؟؟