گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند

3

تصادف با یک خودروی چند صد میلیون تومانی! حتی تصورش هم رعب‌آور است. این روزها به دلیل افزایش هزینه‌ها و به‌ تبعِ آن، تأمین قطعات یدکی و نیز افزایش دستمزد کارشناسان تعمیرات خودرو، حتی آسیب‌های جزئی نیز می‌تواند بخشی از بودجه‌ی خانواده‌ها را از بین ببرد. حال تصور کنید یک خودروی فوق لوکس چند میلیارد دلاری در یک حادثه کاملا نابود می‌شود. ارزش خبری این اتفاق به‌قدری است که می‌توان از دل آن یک گزارش تهیه کرد. در این مقاله با گران ترین تصادف های دنیا آشنا خواهیم شد.

سال‌هاست که کارشناسان اقتصادی، خودرو را به‌عنوان یک کالای لوکس و به دلیل قیمت بالا، محصولی خارج از سبد مصرفی خانوار تلقی می‌کنند. البته شاید در سنوات گذشته به دلیل نیاز روزافزون جامعه برای حمل و نقل، تولید و فروش خودرو به طرز چشم‌گیری رشد داشته ولی باید قبول کرد که اتومبیل هم‌چنان یک وسیله‌ی گران‌قیمت است.

رونیکس

همین رویکرد در سطح کلان می‌تواند به نوعی سرمایه گذاری نیز تبدیل بشود؛ یعنی برخی از افراد با خرید خودروهای بسیار مدرن و اشرافی که بعضا تعداد کمی از آنها نیز در دنیا موجود است، نه‌تنها نام خود را زبانزد می‌کنند بلکه در کوران رشد قیمت‌ها به سود نیز می‌رسند. وقتی یک چنین خودروهایی دچار تصادف شدید می‌شوند، خبر آن در همه‌ی رسانه‌ها می‌پیچد. تصادف یک مک‌لارن ۱٫۴ میلیون دلاری، نابودی یک فراری ۱٫۵ میلیون دلاری و غرق شدن یک بوگاتی ۱٫۶ میلیون دلاری حتی برای افرادی که با دنیای خودرو آشنا نیستند هم جذاب است. در ادامه گران ترین و پرهزینه ترین حوادث مربوط به خودروهای دنیا را معرفی خواهیم کرد.

۱۰. تویوتا 2000GT

ارزش خودرو: ۱٫۲ میلیون دلار

تویوتا

این ماشین احتمالا خاص‌ترین اسپرت تمام تاریخ ژاپنی‌ها بوده است. یک کوپه‌ی رؤیایی که از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ تنها ۳۵۱ دستگاه از آن ساخته شد. این خودرو زمانی که بازار آمد به طرزی شگفت‌آور رقیبِ اسطوره‌ی خودروهای مسابقه‌ای یعنی پورشه ۹۱۱ شده بود. روی پروژه ۲۰۰۰ جی‌تی شرکت خودروسازی نیسان و شرکت موتورسیکلت‌سازی یاماها نیز مشارکت داشتند. این تویوتا به لحاظ طراحی و مشخصات فنی تأثیر عمیقی بر مابقی خودروسازان آسیایی گذاشت.

مدل فوق دارای یک پیشرانه‌ی عجیب ۲ لیتری شش سیلندر خطی بود. قدرت خروجی آن ۱۵۰ اسب‌بخار در ۶۶۰۰ دور در دقیقه و گشتاورش ۱۷۵ نیوتن‌متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه ثبت شده است. سرعت نهایی تویوتا ۲۰۰۰ جی‌تی بیش از ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است. بد نیست بدانید مصرف میانگین این اسپرت خیره‌کننده تنها ۷/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بود. سال ۲۰۱۴ این خودرو در گوکایاما ژاپن دچار یک سانحه شد و با یک درخت ۳ متری برخورد کرد و به‌کلی از بین رفت.

۹. جگوار XJ220

ارزش خودرو: ۱٫۳ میلیون دلار

جگوار

وقتی نسخه‌ی تصادفی یک خودرو ۵۰۰ هزار دلار بیارزد می‌توان ارزش واقعی آن را درک کرد. گربه‌ی وحشی انگلستان بین سال‌های ۹۲ تا ۹۴ میلادی تنها ۲۸۲ دستگاه از یکی از اسپرت‌ترین مدل‌هایش را تولید کرد.

این خودرو درست در زمان رکود بزرگ اروپا معرفی شد. همان زمانی که دیگر شرکت‌ها مانند مرسدس بنز، پورشه، فراری و آستون مارتین به دلایل اقتصادی توان تولید مدل‌های گران را نداشتند؛ اما جگوار با قدرت تمام مدلی رؤیایی را راهی بازارهای جهانی کرد اتفاقا استقبال چشم‌گیری نیز از آن شد.

یکی از اولین تولیدات این سری در انگلستان در سال ۲۰۱۵ دچار تصادف شدیدی شد؛ اما محبوبیتش به‌قدری بود که حتی نسخه‌ی آسیب‌دیده‌ی آن نیز خریدوفروش می‌شود. جگوار فوق دارای یک پیشرانه ۳/۶ لیتری شش سیلندر V شکل است.

این انگلیسی یکی از اولین مدل‌هایی بود که توانست از سیستم دو توربو بهره بگیرد. قدرت خروجی آن ۵۴۰ اسب‌بخار است که می‌تواند به لطف آن صفر تا صد را در ۳٫۳ ثانیه طی کند و سپس سرعت نهایی ۳۳۸ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

۸. مک‌لارن F1

ارزش خودرو: ۱٫۴ میلیون دلار

مک لارن

سال ۲۰۱۵ خبر این تصادف در دنیا مثل بمب صدا کرد. یکی از گران‌ترین و نادرترین فوق اسپرت‌های دنیا دچار تصادف شد؛ اما این تنها بخشی از ماجرا بود.

پشت مک‌لارن فوق روان اتکینسون بازگیر شخصیت «مستر بین» قرار داشت. شاید عجیب باشد ولی اتکینسون این خودرو را بعد از تعمیر به قیمت ۱۲ میلیون دلار فروخت چراکه خریدار ارزش واقعی آن را می‌دانست. مک‌لارن فوق تا پیش از حضور بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵، سریع‌ترین خودروی دنیا بود.

یک انگلیسی ناب که از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ دقیقا ۱۰۶ دستگاه از آن به صورت دستی ساخته شد. مشخصات فنی F1 بی‌نظیر است. یک پیشرانه ۶/۱ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل که توسط ب‌ام‌و آلمان طراحی شده بود و قدرتی معادل ۶۲۷ اسب‌بخار داشت. نسبت قدرت به وزن آن، عدد عالی ۵۵۰ اسب‌بخار بر تن را نشان می‌دهد.

در قسمت‌هایی از موتور مک‌لارن فوق به‌منظور کاهش هرچه بیشتر دما از پوشش طلا بهره گرفته شده بود. سرعت نهایی خودروی فوق ۳۲۳ کیلومتر در ساعت ثبت شده است.

۷. فراری Enzo

ارزش خودرو: ۱٫۵ میلیون دلار

انزو

ادی گریفین برای اهالی استند آپ و فیلم‌های کمدی، شخصیتی شناخته‌شده است. بازیگر ثروتمندی که بیشتر شهرتش به‌خاطر حضور در فیلم «Scary Movie 3» است؛ اما بخش دیگری از شهرت گریفین به‌خاطر تصادف شدیدی است که با یکی از گران‌ترین فراری‌های تاریخ انجام داده است.

سال ۲۰۰۷ در جریان فیلم‌برداری فیلم «رد لاین» او در حالی‌ که به شوخی فریاد می‌زد: من نمی‌توانم رانندگی کنم، فراری ارزشمند خود را به یک ماشین دیگر و سپس به دیوار کوبید.

انزو یکی از شاهکارهای مهندسی صنعت اتومبیل است. سوپراسپرتی که گفته می‌شود پایه‌گذار محصولات خیره‌کننده کمپانی فراری بوده است. این کوپه خشن از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ روی خط تولید بود و از آن ۴۰۰ دستگاه تولید شد. این فراری دارای یک پیشرانه ۶ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل است.

قدرت آن به طرز باورنکردنی ۶۶۰ اسب‌بخار و گشتاورش ۶۵۷ نیوتن‌متر ثبت شده است. انزو با همین خروجی می‌تواند صفر تا صد را در ۳٫۱ ثانیه و صفر تا ۱۶۰ را در ۶٫۶ ثانیه بپیماید. سرعت نهایی این ایتالیایی ۳۵۵ کیلومتر در ساعت است.

۶. بوگاتی Veyron

ارزش خودرو: ۱٫۶ میلیون دلار

بوگاتی

سال ۲۰۱۱ ماجرای ورود گران‌ترین خودروی وقت دنیا به درون یک دریاچه، حسابی خبرساز شد. داستان از این قرار بود که «اندی هوز» مالک متمول این ابرخودروی رؤیایی، در ظاهر با از دست دادن کنترل خودرو ناگهان از مسیر خود منحرف می‌شود و به درون دریاچه‌ای در تگزاس می‌افتد؛ اما این داستان پایانی غم‌انگیزتر داشت. پلیس فدرال با بررسی مدارک متوجه شد که اندی این اقدام را از روی قصد و به منظور دریافت خسارت سوری از بیمه انجام داده است.

بعد از این اتفاق، این راننده بدشانس طبق حکم دادگاه مجبور به تحمل یک سال حبس به دلیل فریب و کلاهبرداری شد.

درباره‌ی اهمیت این خودرو هرچه گفته شود باز هم کم است. رکورددار سریع‌ترین و قوی‌ترین خودروی تاریخ تا پیش از عرضه‌ی نمونه‌ی جدیدتر به اسم Super Sport، همین Veyron بوده است.

خودرویی که مجهز به یک پیشرانه‌ی ۸ لیتری ۱۶ سیلندر با آرایش W شکل است. قدرت ویرون ۱۰۰۱ اسب‌بخار است. شتاب صفر تا صد آن ۲٫۵ ثانیه و سرعت نهایی‌اش ۴۰۷ کیلومتر در ساعت ثبت شده است.

۵. پاگانی Zonda F

ارزش خودرو: ۳٫۲ میلیون دلار

زوندا

از آن ایتالیایی‌های خوش خط و نگار است. طراحی خشن با زوایایی تند و جسورانه، زوندا را از دیگر تولیدات پاگانی متمایز کرده است.

شرکت برای اولین‌بار از آن در سال ۱۹۹۹ رونمایی کرد و تولیدش را تا ۲۰۱۷ با موفقیت ادامه داد. به گفته‌ی کارشناسان در تمام این ۱۶ سال تنها یک مدل بوده است که واقعا روح اسپرت‌گرایی را به نمایش گذاشته است.

مدلی موسوم به زوندا F. از همین ویرایش یک سری محدود برای افراد ثروتمند با نام کامل Clubsport Roadster Special Mark 1 ساخته شد.

روباز افسانه‌ای با بدنه‌ای تماما فیبر کربن. این تک محصول منحصر به فرد سال ۲۰۱۱ توسط «استفن کورباک» مدیر شرکت تیونینگ Gemballa در انگلستان دچار یک تصادف مهیب شد و خودرو به‌کلی از بین رفت.

زوندا اف دارای یک پیشرانه‌ی ۷٫۳ لیتری با آرایش ۱۲ سیلندر V شکل است که مرسدس بنز آن را طراحی کرده است. خروجی آن ۶۴۰ اسب‌بخار و گشتاورش ۷۸۰ نیوتن‌متر اعلام شده است. همین خودرو در برنامه تاپ گیر توانست رکورد بوگاتی ویرون را در پیست اختصاصی آنها بشکند.

۴. مرسدس بنز SL 300 Gullwing

ارزش خودرو: ۴٫۸ میلیون دلار

گالوینگ

هیولایی مانند فورد سری F ویرایش Super Duty وقتی به دیواری از بتُن برخورد کند، اثری از آن باقی نمی‌گذارد. چه برسد وقتی با یک کوپه کلاسیک واقعا کم‌یاب تصادف داشته باشد.

مرسدس ‌فوق خود را برای حضور در رقابت نمایشی Carrera Panamericana در مکزیک آماده می‌کرد که دچار این سانحه‌ی دلخراش شد؛ اما سؤال این است که چرا باید تصادف این خودرو خبرساز باشد.

مدل گالوینگ تنها نمونه‌ای در نوع خودش بود که درب‌هایش مانند بال پرندگان باز می‌شد.

ایده‌ای ناب که البته بعدها روی سوپراسپرت جدید SLS اجرا شد. شاید عجیب باشد ولی همین خودرو اولین محصول کمپانی است که فروش آن خارج از آلمان بیشتر بوده است.

برای این خودرو یک پیشرانه‌ی ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی در نظر گرفته شده بود. نیروگاهی که ۲۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۹۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد.

یک جعبه‌دنده‌ی ۴ سرعته دستی و باک بنزینی که ۱۳۰ لیتر حجم داشت، جزئیات مشهور این مرسدس‌بنز بوده است. گفته می‌شود مصرف میانگین اس‌ال فوق ۱۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده است.

۳. مرسدس‌بنز 300 SL

ارزش خودرو: ۷٫۴ میلیون دلار

بنز

سال ۱۹۵۲ کمپانی مرسدس برای رقابت با آئودی و پورشه در مسابقات گرندتور، مدلی رؤیایی را با سرمایه گذاری کهکشانی تولید کرد.

این خودرو نه‌تنها توانست رقبای هم‌وطن خود را از گردونه خارج کند بلکه طی عمر یک‌ساله خود موفق شد رکورد سریع‌ترین خودروی مسابقه‌ای دنیا را نیز به دست بیاورد.

تنها ۲۰۹ دستگاه از بین ۳۲۵۸ دستگاهی که کمپانی تولید کرده بود، به لباس مخصوص پیست آراسته شده بود. یکی از ناب‌ترین مدل‌های همین سری در جریان یک مسابقه کلاسیک دچار حادثه شد و نه‌تنها خسارت سنگینی به خودش وارد کرد بلکه موجب آسیب به یک جگوار لوکس و کم‌یاب مدل ۱۹۵۹ به اسم Lister هم شد.

مرسدس‌بنز فوق اولین خودرویی در دنیا بود که از سیستم پاشش سوخت مستقیم بهره می‌برد. پیشرانه‌ی آن با حجم ۲ لیتر و آرایش ۶ سیلندر خطی، می‌توانست ۲۴۳ اسب‌بخار نیرو تولید کند.

با همین قدرت بود که به راحتی می‌توانست سرعت نهایی باورنکردنی ۲۶۰ کیلومتر در ساعت را تجربه کند. این خودرو در زمان خودش ۱۱ هزار دلار قیمت داشت.

۲. فراری 250 Testa Rossa

ارزش خودرو: ۸ میلیون دلار

تستاروسا

از این خودرو تنها ۲ دستگاه ساخته شد. از سرنوشت یکی از آنها خبری در دست نیست. نسخه‌ی دوم را هم، آنگونه که در عکس بالا مشاهده می‌کنید به این عاقبت دچار شد.

فراری ۲۵۰ تستا روسا ویرایش منحصربه‌فردی از ۲۵۰ استاندارد بود که ایتالیایی‌ها آن را برای رقابت با آستون مارتین DBR1 در مسابقات ۲۴ ساعته‌ی لومان طراحی کرده بودند.

فراری فوق در سال ۲۰۰۹ طی برگزاری مسابقات خودروهای تاریخی در مونتری کالیفرنیا با دیواره‌ی کناری برخورد کرد و بخش اعظمی از بدنه و قسمت‌هایی از پیشرانه‌اش آسیب جدی دید.

مدل ۲۵۰ تستا روسا دارای یک پیشرانه‌ی ۳ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل به قدرت ۳۰۰ اسب‌بخار و با ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور بود.

دلیل این قدرت رؤیایی استفاده از کاربراتورهای دو دهنه 38 DCN شرکت وبر بوده است. گفته می‌شود سرعت نهایی این خودرو از مرز ۲۷۰ کیلومتر در ساعت می‌گذرد.

یکی از دلایل شهرت این خودرو در دنیای مهندسی، وزن تنها ۸۰۰ کیلوگرمی‌اش است که باعث افزایش نیروی مؤثر پیشرانه شده است.

۱. فراری 250 GTO

ارزش خودرو: ۳۸ میلیون دلار

فراری

لطفا یک بار دیگر به قیمت این خودرو دقت کنید. ۳۸,۰۰۰,۰۰۰ دلار. چیزی معادل قیمت ۱۰ دستگاه از آخرین ویرایش بوگانی شیرون.

تازه این در حالی است که دیگر نسخه‌های این خودرو امروزه به قیمتی بیش از ۵۰ میلیون دلار رسیده‌اند.

اواخر سال ۲۰۱۷ و طی برگزاری فستیوال معروف GoodWood بود که «کریس هریس» راننده و خبرنگار شناخته‌شده حوزه‌ی خودرو ناگهان کنترل این فراری رؤیایی را از دست داد و آن کابوس به واقعیت پیوست.

فراری

فراری جی‌تی‌او از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ تحت نظارت شخص انزو فراری مالک برند Ferrari طراحی و تولید شد. ایتالیایی‌ها با معرفی این مدل عصر طلایی کوپه‌های مسابقه‌ای را به کمال رساندند. همان دوره‌ای که شلبی Cobra، جگوار E-Type و آستون مارتین DP214 مجالی برای عرض اندام آلمانی‌ها باقی نگذاشته بودند.

جی‌تی‌او نیز مانند مدل ۲۵۰ تستا روسا دارای یک پیشرانه‌ی ۳ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل بود. قدرتش نیز درست همان ۳۰۰ اسب‌بخار نمونه استاندارد اعلام شده است؛ اما نکته‌ی مهم این است که ویرایش فوق تنها نمونه‌ای در تاریخ شرکت است که جعبه‌دنده‌اش را کمپانی پورشه‌ی آلمان طراحی کرده است.


در ادامه بخوانید: با قوی‌ترین خودرو در بازار فعلی ایران آشنا شوید
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. سینا می‌گوید

    مستربین خیلی شانس اورد هنوز زنده هست

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام سینا جان؛
      ممنون که نظرت رو برامون نوشتی

  2. eleya می‌گوید

    خیلی خوب بود عجب ماشین های رو داغون کرد واقعا این ماشین های که به این قیمت هستند ارزش خرید دارند؟
    اما حیف به این ماشین هایی که داغون شدن مخصوصا اون ماشین فراری Testa Rossa 250 که فقط یکی از اون ممکنه سالم مونده باشه