کتاب من پیش از تو؛ عاشقانه‌ای پر از امید و شور زندگی

1

گاهی در زندگی، اتفاقاتی را تجربه می‌کنیم که تا آخر عمر، مسیرمان و شخصیت‌مان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و عوض می‌کنند. این، همان موضعی است که کتاب من پیش از تو، بر اساس آن نوشته‌ شده‌است. جوجو مویز، نویسنده توانای انگلیسی، در این کتاب خود، نگاهی متفاوت به عشق و تغییر داشته‌ است. اگر این این داستان جذاب را نخوانده‌اید، تا انتهای متن با ما باشید.

شناسنامه کتاب

  • عنوان کتاب به زبان اصلی: Me Before You
  • عنوان کتاب به فارسی: منِ پیش از تو
  • نویسنده: جوجو مویز
  • سال انتشار: ۲۰۱۲

درباره‌ی کتاب

کتاب من پیش از تو، اثری پرطرفدار در ادبیات جهان و البته در ایران است. این داستان، با روایت دو شکست آغاز می‌شود. دو شکست که باعث پیوند زندگی دو‌ شخصیت اصلی داستان می‌شود: ویل ترینر‌، پسر یکی از خانواده‌های مرفه و سرشناس شهر و لوئیزا کلارک، دختری از خانواده‌ی طبقه‌ی متوسط در نیوکاسل.

رونیکس

شاید در نگاه اول، این موضوع و توصیف، شما را یاد داستان‌های شاهزاده و گدا بیندازد؛ اما صبر کنید! کتاب من پیش از تو، کتابی نیست که با کلیشه‌های از این دست، چنین محبوبیتی به‌دست آورده‌ باشد. بیکار شدن لو که تأمین قسمتی از معاش خانواده‌اش به‌عهده‌ی اوست و تصادف ویل و قطع نخاع شدن او، بستری متفاوت برای به تصویر کشیدن عشق آفریده‌ است.

نقطه‌ی قوت داستان همین‌جاست؛ عشقی متفاوت با شخصیت‌پردازی‌های عمیقی که موقعیت‌های جذاب و پرکششی در داستان به‌تصویر کشیده است. برخورد شخصیت لوئیزا، دختری پر از ریزه‌کاری‌های شخصیتی که در مجموع از او کارکتر پر از شیطنت‌های خواستنی ساخته و ویل، پسری آرام و با استعداد که قبل از تصادف، یکی از موفق‌ترین و با‌تجربه‌ترین جوانان شهر خود به‌حساب می‌آمد، چهارچوب اصلی روایت‌های داستان را شکل می‌دهد؛ روایتی که شما را با جنسی متفاوت از عشقی رو‌به‌رو خواهد کرد. عشقی که فراتر از هر دلیلی، از احساسات ناب انسانی سرچشمه می‌گیرد و شما را به‌وجد می‌آورد؛ و ورای تفاوت‌های طرفین، باعث پیشرفت و تعالی شخصیتی آنها شده است.

ویل، این پسر دنیادیده، با تمام محدودیت‌های جسمی و فیزیکی خود سعی دارد که دریچه‌ای تازه از دنیا را به لوئیزا، که تابه‌حال حتی سوار هواپیما نشده‌، نشان بدهد و درعوض، لو، این دختر احساساتی که پر از شور زندگی است، تمام تلاش خود را برای بازگرداندن امید به زندگی ویل به‌کار می‌بندد. می‌توان این کتاب را عرصه‌ای برای تصویر تقابل عشق و نفرت، امید و ناامیدی، شور زندگی و رخوت دانست.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر به‌دنبال داستانی خوش‌خوان و روان می‌گردید که درعین سادگی، شما را با خوانشی متفاوت از عشق و پایانی متفاوت، شگفت‌زده کند، پیشنهاد می‌کنم این کتاب را از دست ندهید. می‌توان من پیش از تو را عاشقانه‌ای‌ واقع‌گرا دانست که بی‌شک با هر سلیقه‌ای، از خواندن آن لذت خواهید برد.

در حاشیه

کتاب من پیش از تو، از ابتدای چاپ، جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های بریتانیا بوده و جوایز بسیاری را برای مویز به ارمغان آورده است. مویز، روزنامه‌نگار بریتانیایی که عاشقانه‌نویسی را از سال 2002 شروع کرده تا کنون در مجموع توانسته است، دو بار جایزه‌ی انجمن رمانتیک‌نویسان را از آن خود کند.

به‌گفته‌ی بسیاری از منتقدان، مویز، شخصیت ویل را با الهام از وضعیت جسمی یکی از فرزندان خود که دچار معلولیت است، ساخته. فیلم من پیش از تو، با اقتباس از داستان این کتاب، در سال 2016 توسط کمپانی برادران وارنر اکران شد که مخاطبان بسیاری از آن استقبال کردند.

اگر تصمیم به خواندن من پیش از تو گرفته‌اید، خواندن پس از تو را که درواقع دنباله‌ای برای همین داستان است، از دست ندهید. از طرفی اگر علاقه‌مند به شنیدن این اثر هستید، می‌توانید همین حالا کتاب صوتی من پیش از تو را از وبسایت نوار تهیه کنید.

بخشی از کتاب

  • رهبر ارکستر قدمی به جلو برداشت و با پا دو بار به سکو ضربه زد. یک هیس قوی سالن را فرا گرفت. سکوت برقرار‌شده زنده و مشتاق بود. بعد، رهبر ارکستر چوبش را به‌حرکت درآورد و یک‌باره صدای ساز در نهایت شفافیت سالن را پر کرد. موسیقی حالا برایم عینیت مادی پیداکرده بود؛ چیزی نبود که فقط از راه گوشم، بشنوم بلکه در تمام وجودم جاری‌ شده بود، اطرافم را گرفته و حواس پنج‌گانه‌ام را به‌لرزه انداخته بود. پوستم سوزن‌سوزن شده و کف دستم عرق کرده بود. قوه‌‌ی تخیلم به‌طرز غیرمنتظره شکوفا شده بود؛ همان‌‌طور که نشسته بودم، هیجان‌‌های گذشته یک‌‌باره در وجودم غلیان پیدا کردند. افکار و ایده‌های نو در ذهنم پیچیدند، گویی به بینش و بصیرت دیگری دست‌ یافته‌ام. خیلی چیزها بود، اما اصلا دلم نمی‌خواست به پایان می‌رسید. دوست داشتم تا ابد همان‌جا بنشینم.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    قشنگ بود هر چند دختره خیلی دل و جیگر داشت البته موندم تو دنیای واقعی واقعا یکی رو همینطوری الا بختکی قبول می کنن یا کلی مدرک و … در میارن یعنی قوانین 🙄