کتاب موبی دیک؛ شاهکار خواندنی ادبیات کلاسیک آمریکا

0

داستان‌های ماجراجویی همیشه مورد توجه خاص کتاب‌خوان‌هاست. می‌شود در کتابخانه هر علاقه‌مند به کتابی دست کم یک یا دو عنوان از این نوع کتاب را پیدا کرد. کتاب موبی دیک اثر هرمان ملویل یکی از معروف‌ترین کتاب‌های سبک ماجراجویی و از شاهکارهای ادبیات کلاسیک آمریکاست که برای تقریباً یکصد سال، در لیست کتاب‌های خواندنی حضور همیشگی دارد. با ما همراه باشید تا بیشتر با موبی دیک آشنا شوید.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان کتاب به زبان اصلی: Moby-Dick
  • عنوان کتاب به فارسی: موبی دیک
  • نویسنده: هرمان مِلویل (Herman Melville)
  • سال انتشار: ۱۸۵۱

درباره‌ی کتاب موبی دیک

کتاب موبی دیک رمانی است که تا مدت‌ها شما را در دنیای خود نگاه می‌دارد و مسحور حال‌و‌هوای خود می‌سازد. این کتاب داستان کشتی پکوئود و ناخدای نیمه‌دیوانه‌ و اسرارآمیزش، ناخدا ایهب را روایت می‌کند که درپی انتقام از نهنگ سفیدی به نام موبی دیک است. داستان از زبان ملوانی به نام اسماعیل نقل می‌شود که تنها بازمانده‌ی پکوئود است.

رونیکس

داستان ایهب و موبی دیک را می‌توان یکی از دوئل‌های اساطیری در ادبیات داستانی به حساب آورد. ایهب که روزگاری درپی شکار موبی دیک، کشتی و یک پای خود را از دست داده است، به چیزی جز شکار موبی دیک، این نهنگ غول‌آسا و سفید نمی‌اندیشد. این آرزو به‌قدری برای وی مهم و حیاتی است که به هیچ چیز دیگری، حتی جان خود و ملوانان کشتی فکر نمی‌کند.

در این کتاب شخصیت‌های اصلی دیگری نیز وجود دارند که هر یک نشان‌دهنده‌ی نمادی هستند. به‌جز ایهب، موبی دیک نیز از شخصیت‌های محوری داستان است که توسط ملوان اسماعیل به ما معرفی می‌شود. تمام داستان از زبان ملوان اسماعیل نقل می‌شود؛ اوست که تمام ماجراجویی‌ها و دیوانه‌سری‌های ایهب را دیده است و پس از نجات یافتن از آخرین مواجهه‌ی ملوانان و ایهب با موبی دیک، داستان را برای ما بازگو می‌کند.‌

آیا این کتاب برای شماست؟

می‌توان «موبی دیک» را یکی از محبوب‌ترین رمان‌های ادبیات انگلیسی به‌ویژه در ایالات متحده دانست. هرچند که هرمان ملویل در زمان انتشار این کتاب با بی‌مهری مخاطبین مواجه شد و بازخورد مناسبی دریافت نکرد، اما پس از تمجید ویلیام فاکنر از کتاب، تاحدودی موردتوجه مخاطبین قرار گرفت.

«موبی دیک» به‌اندازه‌ای جذاب و گیراست که هر خواننده‌ای از خواندن آن لذت خواهد برد. البته تماشای اقتباس سینمایی آن نیز خالی از لطف نیست؛ پیشنهاد می‌کنم پس از خواندن رمان، برای تکمیل حس‌تان درمورد موبی دیک، فیلم آن را نیز تماشا کنید.

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی بسیاری با اقتباس از «موبی دیک» ساخته شده‌اند که از نظر من جذاب‌ترین آنها فیلم موبی دیک، ساخته‌ی جان هیوستون، با بازی ماندگار گریگوری پک در نقش ایهب است که حقیقتا بیننده را به وجد می‌آورد.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی موبی دیک را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

قسمت‌هایی از کتاب

«مرا اسماعیل صدا کنید.»

«چندین سال قبل، مهم نیست دقیقا کی، تصمیم گرفتم برای مدت کوتاهی به اطراف سفر کنم و آب‌های روی کره‌ی زمین را ببینم. این عادتم بود، هر وقت نشانه‌های خاصی اعلام می‌کردند که ماندنم روی خشکی طولانی شده است، همین کار را می‌کردم.»

«همین شد که خورجینم را بستم و در امتداد رودخانه به طرف دریا راه افتادم. فکر یک ماجراجویی تازه روی اقیانوس‌ها باعث می‌شد که قلبم از جا کنده شود، اما این‌بار دلیل دیگری هم برای هیجانم داشتم. این‌بار تصمیم گرفته بودم خلاف همیشه با کشتی‌های تجاری سفر نکنم. در این سفر قصد داشتم شکار بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موجود هستی یعنی نهنگ را امتحان کنم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.