نوآوری‌هایی که سفرهای ما را متحول کرده‌اند

0

شاید باورتان نشود اگر به شما بگویند گردشِ‌ دور دنیا را به شکل مجازی و از پشت میزتان هم می‌توانید انجام بدهید. اگر عینک‌های واقعیت مجازی را به چشم زده باشید، یا اهل دنیای بازی‌های رایانه‌ای باشید تصور کردن سفر مجازی دور دنیا خیلی هم برایتان سخت نخواهد بود. در مسافرت مجازی که به مسافرت پشت میزی هم معروف است، گردشگر بدون اینکه حرکت فیزیکی داشته باشد به هر نقطه‌ی دلخواه از جهان سفر خواهد کرد.

داستان گردشگری مجازی از گوگل مپ، گوگل ارث و دوربین گوگل آغاز شد. تصاویر سراسرنمایی که دوربین‌های گوگل از نقاط دیدنی ثبت و ضبط کرده بودند، این ایده را به‌وجود آورد که می‌توان به کمک آنها تجربه‌های جدیدی خلق کرد. شاید این تصاویر را دیده باشید، تصاویری که به کمک ماوس حرکت داده می‌شوند تا شما همچون یک ناظرِ ثابت تمام زوایا را از نظر بگذرانید. این ایده که برای تکمیل نقشه‌های گوگل و معرفی مکان‌های معروف به کار گرفته شده بود، با تولید عینک‌های واقعیت مجازی بیش از پیش توسعه یافت.

در سال‌های اخیر شرکت‌هایی مانند «ماریوت» پروژه‌ی گردشگری مجازی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های خود در نظر گرفته‌اند. تصور کنید در حالی که روی یک صندلی راحتی لم داده‌اید، به کمک عینک‌های واقعیت مجازی و صدای استریو، بالای آبشار نیاگارا هلیکوپتر سواری می‌کنید و سپس جایی در نزدیکی آن فرود میایید یا در یک روز خلوت و آفتابی در میان ستون‌های اساطیری تخت جمشید قدم می‌زنید.

رونیکس

البته پیشگامان این حوزه هنوز مدعی نیستند که پروژه‌های آنان قرار است جای گردشگری واقعی را بگیرد، اما مطمئن‌اند گردشگری مجازی کمک خواهد کرد تصمیم‌های بهتری در مورد مقصد، زمان و شکل سفرهایمان بگیریم.

کار در سفر، یک تجربه‌ی به یادماندنی

نوآوری‌هایی که سفرهای ما را متحول کرده‌اند!

شاید خواندن تیتر بالا به نظرتان عجیب برسد و با خود بگویید: کار در سفر دیگر چه صیغه‌ای است؟! همه سفر را برای فرار از کار و زندگی روزمره انتخاب می‌کنند تا چند روزی را با آسایش و آرامش به سر ببرند! البته حرف شما درست است جز آن قسمتی که مدعی است «همه» با این نیت سفر می‌کنند. گرچه سفر به استراحتگاه‌های ساحلی یا کوهستانی با نیت کسب آرامش و جدا شدن از فضای زندگی روزمره بخش عمده‌ای از انواع سفر را به خود اختصاص داده‌اند، اماطی دو دهه‌ی گذشته، با افزایش شهرنشینی و پشت میزی شدن اغلب مشاغل؛ زندگی کردن در خانه‌های روستایی و کار کردن با دست و ساختن چیزهایی با دست تبدیل به یکی آرزوهای مردم شهرنشین شده است. به‌ویژه اینکه متخصصان هم معتقدند کار کردن با دست‌ها برای ساختن چیزهایی که در زندگی روزمره استفاده می‌کنیم باعث می‌شود احساس خلاقیت کنیم، حسی که بخش عمده‌ای از لذت روزانه‌ی ما به آن مربوط می‌شود.

همین موضوع باعث شد تا شرکت‌های پیشرویی مثل WWOOF، Helpx و Work Away خیلی زود شهرت جهانی پیدا کنند. این شرکت‌ها به مردم کمک می‌کنند با اقامت در خانه‌ها یا مزارع محلی، و کمک کردن به صاحبان خانه یا مزرعه در کارهای روزانه، سفر متفاوتی را تجربه کنند. حالا تعداد این سایت‌ها افزایش پیدا کرده و پیشنهادهای آنها بسیار متنوع شده است.

کار در سفر ضمن اینکه به سفر بعدی‌تان روح تازه‌ای خواهد بخشید، کمک می‌کند از نزدیک با مردم بومی آشنا شوید، مثل مردم بومی و در بین آنها زندگی کنید، جاهایی از مقصد سفرتان را ببینید که در حالت‌های دیگر سفر هیچ‌وقت نمی‌دیدید، مهارت‌های مختلفی بیاموزید، و هزینه‌های سفرتان را کاهش بدهید.

اقامت در خانه‌های محلی‌ها

اقامت در خانه‌های محلی‌ها برای ما ایرانی‌ها که مردم مهمان‌نوازی هستیم، چیز جدیدی نیست. اگر اهل سفر به شهرهای کوچک یا روستاها بوده باشید، مطمئنا برایتان پیش آمده که مردم بومی شما را به خانه‌هایشان دعوت کرده باشند؛ اما قصد ما نه اشاره به یک فرهنگ قومی و منطقه‌ای بلکه آن دسته از وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که فرهنگ مهمان‌نوازی را جهانی کرده‌اند.

فکر کنید این امکان وجود داشته باشد که مدتی قبل از سفر نام مقصدتان را در یک وبسایت جست‌وجو کنید و ببینید که چه کسانی برای میزبانی مسافران در آن شهر اعلام آمادگی کرده‌اند. به صفحات هریک سر بزنید و ببینید این افراد چه اطلاعاتی در مورد خودشان منتشر کرده‌اند؟ چه علائقی دارند؟ چه پیشنهاد‌هایی برای مسافران دارند؟ مسافران قبلی که به خانه‌ی آنها رفته‌اند چه نظری در مورد آنها داشته‌اند یا میزبان‌هایی که در دیگر شهرها از آنها پذیرایی کرده‌اند، چطور در موردشان فکر می‌کنند؟ سپس برای کسانی که فکر می‌کنید میزبان‌های مناسبی برای شما هستند درخواست بفرستید تا در صورت امکان چند روزی را در خانه‌ی آنها بگذرانید.

همان‌طور که می‌بینید شبکه‌های اجتماعی گردشگری با خلق راهکارهای متعدد سعی کرده‌اند فضایی مبتنی بر اعتماد متقابل و امنیت خلق کنند. تا با خیال راحت انواع جدیدی از سفر را تجربه کنید. در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی متعددی در این زمینه فعالیت می‌کنند که شاید معروف‌ترین و قدیمی‌ترین آنها کوچسرفینگ (Couch Surfing) باشد.

رزرو آنلاین هتل

نوآوری‌هایی که سفرهای ما را متحول کرده‌اند!

کسانی که چگونگی سفر در اواسط دهه‌ی پیش را به یاد میاورند خوب به خاطر خواهند داشت، که ورود به یک شهر و پیدا کردن محل اقامت مناسب چقدر می‌توانست سخت و دردسرآفرین باشد، مخصوصا اگر در تعطیلات سفر می‌کردیم. فقط کافی است تصور کنید، پیدا کردن اتاق خالی در هتل های مشهد در ایام نوروز چه وضعی داشته است. شهرهای گردشگری ایران در ایام تعطیل به‌شدت شلوغ بودند و برای پیدا کردن هتل یا اقامتگاهی که اتاق خالی داشته باشد، باید ساعت‌ها در شهر می‌گشتیم، تازه بدون اینکه از وضعیت خدمات و نظافت جایی که پیدا می‌کردیم اطلاع دقیق و مطمئنی داشته باشیم. اگر جای خالی هم پیدا نمی‌شد که ما می‌ماندیم و کسانی که خانه یا ویلا اجاره می‌دادند، بدون هیچ مجوز یا مرجع مطمئنی که بتواند تضمینی در خصوص کار آن افراد به ما بدهد.

همین مسائل و دغدغه‌ها بود که باعث شد احساس نیاز به سیستم‌های رزرو آنلاین هتل، خیلی زود در فضای گردشگری کشور به کمک بسترهای جدید اینترنتی پاسخ داده شود. رزرو هتل به‌صورت آنلاین باعث شده مشکلات سفر به‌شدت کاهش پیدا کند. این سیستم‌ها کمک می‌کنند شما با رزرو هتل موردنظرتان از مدتی قبل، با خیال راحت سفر کنید. از سوی دیگر، منتشر شدن تصاویر و اطلاعات هتل، و نظرات مسافرانی که اقامت در هر هتل را تجربه کرده‌اند به شفاف شدن فضا کمک کرده‌اند. فکر کنید اطلاعات تمام هتل های کیش در یک صفحه پیش روی شما باشد. اینطوری دیگر اقامت در یک هتل مثل چندسال پیش، خریدن یک هندوانه‌ی دربسته نیست. از سوی دیگر در دسترس بودن اطلاعات باعث شده هتلداران نیز بیش از پیش به مشتریان، رضایت آنها از کیفیت خدمات هتل و نظافت آن اهمیت بدهند، موضوعی که این روزها برای مثال در هتل های تهران به‌خوبی قابل تشخیص است. همچنین با رقابتی شدن فضا، امکان رزرو هتل‌های ارزان نیز فراهم شده است که تا حد چشمگیری هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.