کتاب قمارباز اثر داستایوسکی؛ کتابی برای دوستداران ادبیات روسیه

0

قمارباز یکی از مهم‌ترین آثار داستایوسکی و ادبیات روس است که در سال ۱۸۶۶ منتشر شده. داستایوسکی این رمان بی‌نظیر را در کمتر از یک ماه نوشته است. نویسنده در این اثر به نکوهش قمار و آثار مخرب‌ آن بر زندگی افراد می‌پردازد و با نگاهی روان‌شناسانه و به‌شیوه‌ی جادویی خودش، لایه‌های مختلف شخصیت افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: Игрок
  • عنوان کتاب به فارسی: قمارباز (از یادداشت‌های یک جوان)
  • نویسنده: فیودور داستایوسکی
  • تعداد صفحات: ۲۱۵

درباره‌ی کتاب قمارباز

کتاب قمار باز رمان کوتاهی از نویسنده‌ی مشهور روسی، فیودور داستایوسکی است. او این اثر ممتاز را در ۴۵ سالگی و تنها در ۲۶ روز نوشته است. داستان درمورد تحولاتی است که برای یک خانواده روس اتفاق می‌افتد. نام راوی داستان، الکسی ایوانوویچ است که معلم فرزندان ژنرال این خانواده است. این خانواده ثروت انبوه خود را ازدست‌ داده و مجبور به مهاجرت شده‌اند. داستان فراز و نشیب‌هایی هیجان‌انگیز دارد.

رونیکس

مانند بقیه‌ی آثار داستایوسکی، شخصیت‌پردازی در این داستان جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد، چنان‌که داستان پر از شخصیت‌های خاکستری است، آدم‌هایی که اشتباه می‌کنند، فریب می‌خورند و حتی دزدی می‌کنند اما نقش‌های مثبتی هم ایفا می‌کنند. درنتیجه می‌توانیم با اطمینان بگوییم این نویسنده‌ی فوق‌العاده‌ی روسی، اثری بسیار حقیقت‌گرا نوشته و حتی قضاوت را برعهده‌ی خواننده‌ی اثر گذاشته و نکته‌ی شگفت‌انگیز همین است.

در اغلب کتاب‌های روسی، مثل داستایوسکی یا تورگینف، شخصیتی با ویژگی‌هایی عجیب و غیرمعمول روسی وارد خاندانی می‌شود و بر تک‌تک افراد خانواده اثراتی متفاوت بر جا می‌گذارد و نقاب از چهره‌ها برمی‌دارد.

در قمارباز هم چنان‌که در دیگر آثار داستایوسکی هم می‌بینیم، اتفاقات جالبی می‌افتد و سرنوشت جالبی برای همه رقم می‌خورد؛‌ اتفاقاتی که حتما شگفت‌زده‌تان خواهد کرد.

آیا این کتاب برای شماست؟

کتاب قمارباز، نثر ساده و روانی دارد، اما ممکن است تعداد شخصیت‌ها اندکی سردرگم‌تان کند. بااین‌حال، تعداد شخصیت‌های این کتاب، از دیگر کتاب‌های این نویسنده کمتر است، درنتیجه برای شروع و شناختن این نویسنده‌ی بزرگ روسی، قمارباز را پیشنهاد می‌کنم. کتاب‌های روسی، ارزش چند بار خوانده شدن را دارند، چون داستان‌ها پر از ماجراهای عمیق هستند که ممکن است با یک‌بار خواندن، به لذت کشف‌شان نرسیم.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی قمارباز را با کیفیت بالا از وب‌سایت نوار تهیه کنید.

بخشی از کتاب

ازآنجاکه بیش از معمول برانگیخته بودم از روی سبک‌سری و بی‌ادبی، بی‌مقدمه پرسیدم که چرا مارکی دو گریو، یعنی همان مردک فرانسوی، نه‌فقط دیگر به همراه او به گردش نمی‌آید یا وقتی او به‌جایی می‌رود همراهی‌اش نمی‌کند، بلکه حتی روزها می‌شود که یک کلمه حرف به او نمی‌زند؟

او با صدایی که در گوشم طنین عجیبی داشت، گفت: «برای اینکه آدم حقیری ست!» من هرگز نشنیده بودم که پولینا در رابطه با او چنین کلمه‌ای به زبان آورد. ساکت ماندم، زیرا می‌ترسیدم که به علت این برانگیختگی او پی برده باشم.

تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.