کتاب طاعون؛ رمانی خواندنی از نابغه ادبیات فرانسه آلبر کامو

1

کتاب طاعون، اثر ارزشمند نابغه ادبیات فرانسه، آلبرکامو است. شاهکار بی‌نظیری که ابعاد جامعه و زندگی اجتماعی مردم را در مواجهه با فاجعه به درستی نشان داده است. کتابی که اغلب دوست‌داران کتاب و کتاب‌خوان‌ها، آن را خوانده‌اند یا نامش را شنیده‌اند. با ما باشید تا بیشتر درمورد طاعون نوشته آلبر کامو بدانید.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: La Peste
  • عنوان کتاب به فارسی: طاعون
  • نویسنده‌ی کتاب: آلبر کامو
  • تعداد صفحات: ۳۴۱

درباره‌ی کتاب طاعون

اثر فوق‌العاده و خواندنی «طاعون»، از رمان‌های معروف قرن بیستم است. این اثر ماندگار کامو در اران، شهری واقع در الجزایر، و از زبان دکتر ریو، که بعدها خود را معرفی می‌کند نقل می‌شود. کامو با بیان و توصیفات بی‌نظیر در صفحات آغازین کتاب شما را با خودش همراه می‌کند. با وجودی که کامو کتاب طاعون را در سال ۱۹۴۷ نوشت، این اثر آن‌قدر به حال‌وهوای امروز ما نزدیک است که هنگام خواندن کتاب حس همذات‌پنداری عجیبی با آن خواهید داشت.

رونیکس

با گذشت زمان، نشانه‌های ترسناک و مرموز بیماری در کتاب آشکار می‌شود. چهره‌ی طاعون‌زده‌ی شهر و قرنطینه شدن آن، باعث عکس‌العمل‌های جالبی از طرف مردم شهر می‌شود. با اندکی زیرکی، می‌توان هر اتفاق در اران را به جامعه‌ی امروز خویش نسبت داد.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر می‌خواهید از لذت خواندن اثر نویسنده‌ی بزرگی چون آلبر کامو محروم نشوید و از برداشت‌های فوق‌العاده کامو از اتفاقات جهان اطراف‌مان لذت ببرید، این کتاب مناسب شماست.

در حاشیه

آلبر کامو نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار فرانسوی بود. او خالق کتاب بیگانه و مقاله‌ی افسانه‌ی سیزیف است. آلبرکامو در سال ۱۹۵۷ برنده‌ی جایزه نوبل ادبیات شد. نخستین اثر او «رمان مرگ خوش» است که بعد از مرگش چاپ شد.

کتاب طاعون در رده‌ی آثار اگزیستانسیالیستی یا هستی‌گرایی است. اگر بخواهیم ساده بگوییم، اگزیستانسیالیست‌ها معتقدند زندگی بی‌معناست؛ مگر اینکه شخص به آن معنا دهد. بعضی مواقع اگزیستانسیالیسم با پوچ‌گرایی اشتباه گرفته می‌شود. پوچ‌گرایان معتقدند زندگی هدف و معنایی ندارد، درحالی‌که عقیده هستی‌گرایان بر این است که انسان خودش باید به زندگی معنا ببخشد. با وجود اینکه آلبر کامو، متفکر مکتب اگزیستانسیالیسم شناخته می‌شود، اما خود او همیشه این برچسب را رد می‌کرد.

کامو از افراد بزرگی چون فئودور داستایوفسکی، فرانتس کافکا، فردریش نیچه، ویکتور هوگو، آندره ژید و فروید تأثیر گرفته است.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی طاعون را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

بخش‌هایی از کتاب

«فهمیده‌ام که همه‌ی بدبختی انسان‌ها ناشی از این است که به زبان صریح و روشن حرف نمی‌زنند. ازاین‌‌رو من تصمیم گرفته‌ام که صریح حرف بزنم و صریح رفتار کنم تا در راه درست بیفتم.»

«چنان سرگرم طاعون شده بودند که گاهی دیگر به هیچ‌چیزی امید نمی‌بستند؛ مگر در خواب و خود را درحال این اندیشه غافلگیر می‌کردند: «خیارک‌ها کاش تمام شود!»، اما در همان حال خواب بودند. درواقع همه‌ی این دوران عبارت از خوابی دراز بود. شهر پر از خوابیدگان بیدار بود که فقط گاه‌گاه در لحظات استثنایی از سرنوشت خود فرار می‌کردند و در دل شب، زخم درون‌شان که ظاهرا بسته‌ شده بود، ناگهان سرباز می‌کرد. آنگاه از خواب می‌پریدند و سرسام‌زده آن را می‌آزمودند، با لبان متشنج در یک‌ لحظه، رنج‌شان را که ناگهان تازه شده بود و به‌همراه آن، چهره‌ی منقلب‌شان را باز می‌یافتند. سحرگاه به طاعون یا بهتر بگوییم به عادت روزمره برمی‌گشتند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. نیلوفر می‌گوید

    با سلام و درود خدمت شما
    خیلی ممنون از معرفی این کتاب بی نظیر واقعا عالیه
    من اثر رمان مرگ خوش از آلبر کامبو رو خوندم پیشنهاد می کنم کسانی که وقتش رو دارند بخونن
    به عنوان حرف اخر می خواستم تشکر کنم از مقالات مفید و کاربردیتون