کتاب تاریخ ایران مدرن؛ مروری بر تاریخ معاصر ایران

0

کتاب تاریخ ایران مدرن، نوشته‌ی یرواند آبراهامیان، یکی از ارزشمندترین کتاب‌های تاریخ معاصر درباره‌ی ایران است. اگر به تاریخ علاقه دارید و تا‌به‌حال اسم این کتاب به گوش‌تان نخورده‌ است، این معرفی برای شماست. حتما این نوشته را تا انتها بخوانید تا با یکی از بهترین کتاب‌های تاریخ ایران، تاریخ ایران مدرن، آشنا شوید.

شناسنامه‌ی کتاب

نام کتاب: تاریخ ایران مدرن

رونیکس
  • عنوان کتاب به زبان اصلی : A history of modern Iran
  • نویسنده: یرواند آبراهامیان (Ervand Abrahamian)
  • سال انتشار: ۲۰۰۸

درباره‌ی کتاب تاریخ ایران مدرن

حتما این نقل قول معروف را شنیده‌اید که می‌گوید: «ملتی که تاریخ خود را بلد نباشد، مجبور به تکرار آن است». ممکن است کمی عجیب یا حتی ترسناک به نظر برسد، اما خوشبختانه یا متأسفانه، واقعیت دارد. یادگیری تاریخ، فقط مربوط به دوره‌ی مدرسه و امتحانات نیست، همه‌ی ما باید حداقلی از تاریخ خود را بدانیم و از آنچه بر ما و باقی کشورها گذشته‌ است باخبر شویم تا تاریخ تکرار نشود. یرواند آبراهامیان، استاد ایرانی-ارمنی کالج باروک آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین تاریخ‌نگاران خاورمیانه‌ی معاصر است. او با تسلط خوبی که به مسائل و جریان‌های معاصر در خاورمیانه دارد، موفق به نوشتن کتاب‌هایی شده‌ است که از لحاظ آکادمیک دارای ارزش بالایی هستند و جزو منابع درسی به‌شمار می‌روند. درمیان کتاب‌های آبراهامیان، «تاریخ ایران مدرن» و «ایران بین دو انقلاب»، نزد مخاطبان عام ایرانی از شهرت بیشتری برخوردارند و بسیاری از تاریخ‌دوستان، او را با این کتاب‌ها می‌شناسند.

آبراهامیان در کتاب تاریخ ایران مدرن، به بررسی وقایع و رویدادهای تاریخی دوره‌ی قاجار تا سال‌های بعد از انقلاب ۵۷ پرداخته‌ است. او کتاب را با وقوع انقلاب مشروطه در دوره‌ی مظفرالدین‌شاه شروع می‌کند و در ادامه و به شرح آنچه تا به امروز بر ایران گذشته‌ است می‌پردازد. درواقع آبراهامیان تلاش کرده‌ است تا برای جهان توضیح بدهد که چرا ایران در صد سال گذشته، دستخوش تغییرات بزرگ شده‌ است؛ «این کتاب در حکم مقدمه‌ای است برای آشنایی خوانندگان عادی که از خشم و خروش ایران مدرن، شگفت‌زده‌اند و می‌کوشد توضیح دهد که چرا ایران در اغلب خبرها حضور دارد و چرا در یک سده، دو انقلاب عمده را تجربه کرده و چرا اکنون یک جمهوری اسلامی در آن مستقر شده است.» این مقدمه‌ی آبراهامیان تمام هدف او را از تلاش برای نوشتن این کتاب به‌صورت محتصر و مفید توضیح داده‌است.

از نظر او ایران یکی از قدرت‌های خاورمیانه است که در چند دهه‌ی گذشته، تغییرات وسیعی را تجربه کرده‌ است. او عقیده دارد که این تغییرات اتفاقی نیستند و ریشه‌ی آنها را باید در تاریخ پیدا کرد. مردمی که داغ قراردادهای گلستان و ترکمانچای بر قلب‌هایشان سنگینی می‌کند، کارشکنی‌های استعمارگران را در ملی شدن صنعت نفت‌شان دیده‌اند و نخست وزیر منتخب‌شان جلوی چشمان‌شان روانه‌ی زندان شد، نمی‌توانند از کنار تمام این تغییرات به‌سادگی عبور کنند و عجیب نیست که دست به چنین انقلابی می‌زنند: «اگر تا هنگام انتشار این کتاب، نظام و حتی کل دولت بر اثر یک هجوم عمده‌ی خارجی از میان برود، معلوم می‌شود که خط سیر این اثر به‌کلی نادرست بوده است. با این همه، من چنین خطری را می‌پذیرم و بنا را بر این می‌گذارم که اگر اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ ندهد، جمهوری اسلامی تا آینده‌ای معلوم دوام خواهد داشت؛ گیرم هیچ دولتی تا ابد پایدار نمی‌ماند.» این کتاب در شش فصل تنظیم شده‌ است و هر فصل به موضوعات زیر می‌پردازد:

فصل اول: شاهان مستبد

فصل دوم: رفرم، انقلاب و جنگ بزرگ

فصل سوم: سیاست مشت آهنین رضاشاه

فصل چهارم: فترت ناسیونالیستی

فصل پنجم: انقلاب سفید

فصل ششم: جمهوری اسلامی

در حاشیه

«یرواند آبراهامیان» تا ۱۱ سالگی در ایران زندگی می‌کرد، بعد از مهاجرت به انگلستان، تا مقطع کارشناسی‌ ارشد در دانشگاه کمبریج و در رشته‌ی تاریخ به تحصیل پرداخت و سپس در دانشگاه کلمبیای آمریکا، به ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکتری پرداخت. عمده‌ی تألیفات آبراهامیان در زمینه‌ی تاریخ ایران و مسائل خاورمیانه است.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی تاریخ ایران مدرن را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

آیا این کتاب برای شما مناسب است؟

از آنجا که موضوعات مطرح‌شده در این کتاب، مسائلی هستند که در صد سال گذشته اتفاق افتاده‌اند، بدون شک کتاب «ایران مدرن»، یکی از کتاب‌هایی است که هر ایرانی علاقه‌مند به تاریخ باید آن را بخواند؛ آبراهامیان عمیقا اعتقاد دارد که باید ریشه‌ی مسائل امروز ایران را در دیروز این کشور جست‌وجو کرد. او برخلاف بسیاری از تاریخ‌نگاران، به‌ روایت صرف تاریخ ایران بسنده نمی‌کند؛ بلکه در کنار روایت تاریخ، از تحلیل ریشه‌های مسائل ایران نیز غافل نمانده‌ است. شاید بتوان آبراهامیان را جامعه‌شناسی سیاسی دانست. او در کتاب خود، توجه ویژه‌ای به جامعه‌ی ایرانی و نقش آن در به وقوع پیوستن اتفاقات مختلف داشته است. نثر کتاب بسیار روان و شیواست و او مخاطب خود را طی نوشتن این کتاب، مردم عادی در نظر گرفته‌ است و به‌گونه‌ای این کتاب را نوشته است که مخاطب عام دلزده و خسته از توضیحات و تحلیل‌های موجود در آن نشود. اگر مسائل ایران برایتان اهمیت دارد و فکر می‌کنید که باید ریشه‌های این مسائل را در تاریخ ایران جست‌وجو کرد، «تاریخ ایران مدرن»، بهترین انتخاب برای شماست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.