کتاب استاد و خدمتکار؛ رمانی خواندنی برای عاشقان دنیای ریاضیات

0

کتاب استاد و خدمتکار نوشته‌ی یوکو اوگاوا، یک رمان جذاب و محبوب ژاپنی است. می‌گویند از هر ۴ ژاپنی، یک نفر آن را خوانده و ۵۰ میلیون نسخه، فقط در همین کشور به‌فروش رفته است. اگر می‌خواهید بدانید اواگاوا، نویسنده‌ی این کتاب، چطور قرار است شما را وارد دنیای پرشگفتی اعداد و ریاضیات کند، با ما همراه باشید.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: The housekeeper and the professor
  • عنوان کتاب به فارسی: استاد و خدمتکار
  • نویسنده: یوکو اوگاوا
  • سال انتشار: ۲۰۰۹

درباره‌‌ی کتاب استاد و خدمتکار

ساده، شیرین، پر از جذابیت‌های عددی؛ این شاید بهترین تعریف برای رمان ژاپنی «استاد و خدمتکار» باشد؛ داستان مردی که حافظه‌اش هر ۸۰ دقیقه یک‌بار خاطرات را فراموش می‌کند. اما دهمین خدمتکار این پروفسور، زنی است که با این موضوع نه‌تنها مشکلی ندارد که اتفاقا با شوق فراوان، به‌همراه فرزندش با این وجه شخصیتی پروفسور کنار می‌آید و لذت می‌برد.

رونیکس

داستان از زاویه‌دید همین خدمتکار روایت می‌شود و توصیفات هیجا‌ن‌‌انگیز او، شوق مخاطب را برای ادامه‌ی مطالعه برمی‌انگیزد. هرچند ممکن است برای برخی افراد دست‌وپا زدن میان معادله و جذر و رادیکال و دیگر اصطلاحات ریاضی چندان خوشایند نباشد، ولی داستان به‌نحوی پیش می‌رود که تقریبا همه‌چیز به‌طرز شیرینی به اعداد مرتبط می‌شوند و حتی رابطه‌ی عناصر مختلف داستان با اعداد تعریف می‌شود، اما نگران نباشید؛ این اتفاقات اصلا کسل‌کننده نیستند و اتفاقا شما را سر ذوق می‌آورند و کنجکاوترتان می‌کنند.

شاید زندگی کردن با کسی که پس از مدتی کوتاه همه‌چیز را فراموش کند، اعصاب‌تان را به‌هم بریزد، اما شک نکنید جذابیت‌های خودش را هم دارد. مثلا آدم حس می‌کند همه‌چیز دوباره از نقطه‌ی شروع، آغاز شده و این‌بار می‌توان یک‌جور دیگر با موضوعات برخورد کرد؛ این اتفاقی است که در رمان استاد و خدمتکار می‌افتد. ارتباط‌دهی چیزهایی که چندان ربطی به هم ندارند، آن هم با اعداد، یک بازی جالب است که نویسنده به‌خوبی از عهده‌ی آن برآمده و حتی وقتی کله‌ی پسرک داستان به رادیکال تشبیه می‌شود، ذوق نویسنده در به‌کارگیری علائم ریاضی بیشتر به‌چشم می‌آید. هر چه جلوتر می‌روید می‌بینید که چطور خدمتکاری که چندان سوادی هم ندارد، کنجکاوی‌اش گل کرده و نگاهش به همه‌چیز تغییر می‌کند. همه‌ی این چیزها باعث می‌شود شما نتوانید کتاب را زمین بگذارید و دنبال شروع کردن رمان دیگری باشید.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر هنوز هم به خواندن این کتاب علاقه‌مند نشده‌اید، باید بگوییم یک جای کار می‌لنگد، چون احتمالا هنوز در رؤیایتان از اعداد فرار می‌کنید. اما نگران نباشید، کافی است کمی به چیزهایی که دوست ندارید دل بدهید تا نظرتان به‌کلی عوض شود. البته اگر کمی عاشق ریاضی باشید، اصلا نیازی به انتظار کشیدن برای رسیدن به قسمت‌های جذاب کتاب ندارید، زیرا روایت داستانی کتاب استاد و خدمتکار خودش شما را سر ذوق می‌آورد و حتی ممکن است کاری کند که غبطه بخورید چرا در دوره‌ی تحصیل‌تان رشته‌ی ریاضی را انتخاب نکرده‌اید.

در حاشیه

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شخصیت‌های رمان یا کتابی که می‌خوانید، وجود خارجی دارند یا تنها ساخته‌ی ذهن نویسنده‌اند. باید بگوییم، شخصیت داستانی این کتاب یعنی پروفسور کسی نبوده جز آقای پل اردوس؛ ریاضی‌دان مشهور مجارستانی. اما فراموش نکنید که اوگاوا هم تمام تلاش خودش را برای هرچه جذاب‌تر نشان دادن این شخصیت به‌کار گرفته است. حتما خالی از لطف نیست اگر بدانید در سال ۲۰۰۶ یک فیلم ژاپنی هم با الهام از این کتاب ساخته شده است.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی استاد و خدمتکار را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

بخش‌هایی از کتاب

حقایق ابدی چیزهایی نیستند که قابل‌مشاهده باشند و تو هم نمی‌توانی آنها را در اجسام مادی و پدیده‌های طبیعی یا حتی در احساسات بشری ببینی. اما ریاضیات این توان را دارد که نوری به آنها بتاباند و به آنها صورت ببخشد. درواقع چیزی وجود ندارد که مانع ریاضیات در این راه باشد.

پروفسور هیچ‌وقت نفهمید ما داخل جعبه‌ی کلوچه‌اش را گشته بودیم. در آن لحظه یادداشتی را که روی جلد رساله نوشته بود، من را به فکر برد. تقدیم به «ن» با عشق ابدی، هیچ‌وقت فراموشت نمی‌کنم. شکی نبود که دستخط خود پروفسور بود و واژه ابدی برای او مفهومی متفاوت از آنچه ما از این واژه درک می‌کردیم، داشت. برای او ابدی چیزی شبیه ابدی بودن قضایای ریاضیات بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.