کتاب آقای سفیر؛ بیوگرافی محمد جواد ظریف

0

احتمالا حتی اگر به سیاست هم علاقه‌ی چندانی نداشته باشید، بدتان نمی‌آید درباره‌ی سیاستمداران و زندگی آنها بدانید. کتاب آقای سفیر نوشته‌ی محمدمهدی راجی شما را با زندگی محمد جواد ظریف دیپلمات برجسته‌ای که حالا وزیر خارجه‌ی دولت یازدهم است، آشنا می‌کند. آقای سفیر حسابی مورداستقبال قرار گرفت و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های یک‌دهه‌ی اخیر کشورمان تبدیل شد. با ما همراه باشید تا با این کتاب محبوب بیشتر آشنا شوید.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: Aghaye Safir
  • عنوان کتاب به فارسی: آقای سفیر
  • نویسنده: محمدمهدی راجی
  • سال انتشار: ۱۳۹۲

درباره‌ی کتاب آقای سفیر

احتمالا شما هم کنجکاوید که ببینید محمد جواد ظریف از گذشته تا حال چه کارهایی کرده، از کدام خانواده بوده، در چه مدرسه‌ای درس خوانده، دانشگاهی که در آن مشغول تحصیل شده، کجا بوده و چه شغل‌هایی داشته تا به اینجا رسیده است؟ جواب همه‌ی این سؤال‌ها را می‌توانید در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای محمدمهدی راجی با محمد جواد ظریف پیدا کنید.

رونیکس

کتاب آقای سفیر خاطرات او را در دوران کودکی، هنگام سفر به آمریکا، همراهی با انجمن اسلامی دانشجویان، ازدواج، کار در کنسولگری، همکاری با نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، استخدام در وزارت امور خارجه، اشتغال به‌عنوان سفیر و نماینده دائم در سازمان ملل متحد، بر عهده گرفتن مسئولیت‌های متعدد بین‌المللی، بحث پرونده هسته‌ای ایران، تعلیق غنی‌سازی و امضای پروتکل الحاقی، همچنین مباحثی درباره‌ی دانش نظری روابط بین الملل، چیستی دیپلماسی و دیپلماسی چندجانبه، هنجارسازی، حادثه‌ی ۱۱ سپتامبر و… بازگو می‌کند.

وقتی محمد جواد ظریف توانست رأی اعتماد مجلس را بگیرد، کتاب خاطراتش هم به بازار آمد. او که سال ۱۳۳۸، در یک خانواده‌ی تاجر و مذهبی به دنیا آمده، پس از تحصیل در مدرسه علوی، سیاستمدار شدن را انتخاب کرد. او برای رسیدن به هدفش به آمریکا رفت تا تحصیلات خود را در آنجا ادامه دهد.

آقای سفیر پیشین و وزیر امور خارجه‌ی کنونی، در این کتاب شرح مفصلی از وضعیت سیاسی کشور بعد از انقلاب ارائه می‌کند که صداقت او در بیان تجربیات و اشتباهاتش، تصویر بی‌شیله‌پیله‌ای برای‌تان می‌سازد. البته ممکن است برای کسانی که به دیدن فهرست در ابتدای هر کتابی عادت کرده‌اند، کمی گیج‌کننده باشد که چطور مباحثی را که دنبالش هستند، پیدا کنند. خیال‌تان را راحت کنیم؛ به‌دلیل نظمی که در این کتاب وجود دارد، مطمئن باشید که با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوید.

آیا این کتاب برای شماست؟

ازآنجایی‌که آگاهی از تاریخ کشور کمترین کاری است که هر فرد باید به‌دنبال آن باشد، خواندن این کتاب به شما توصیه می‌‌شود اما اگر دانش‌آموخته و علاقه‌مند به مسائل سیاسی یا روابط بین‌الملل پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستید، از خواندن کتاب آقای سفیر غافل نشوید.

در حاشیه

محمدمهدی راجی که مدرک دکترای خود را از دانشگاه علوم‌وتحقیقات گرفته، برای جمع‌کردن مصاحبه‌های آقای ظریف با او ساعت‌های زیادی گفت‌وگو کرده که چندان هم کار ساده‌ای نبوده است. این کار از زمستان ۱۳۸۹ تا بهار ۱۳۹۱ طول کشیده است. البته آقای ظریف شرط‌هایی هم برای این گفت‌وگو داشته است؛ مثلا آقای راجی اجازه نداشته که از مسائل پشت پرده و محرمانه سؤال کند یا حرفی به‌میان آورد. علاوه‌براینها، سفرهای ظریف به نیویورک و امتناع از صحبت درباره‌ی جلسات برگزارشده، کار را سخت‌تر می‌کرده است. این کتاب تا کنون به‌چاپ دوازدهم هم رسیده و جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها به‌شمار می‌رود.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی آقای سفیر را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

بخشی از کتاب

سیاست جمهوری اسلامی در طول دهه‌های ۶۰ و ۷۰ یعنی در دوران ریاست جمهوری رهبری و آقای هاشمی در حوزه‌ی هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی این بود که شفافیت وجود داشته باشد. از یک‌طرف می‌خواست بگوید ما به‌دنبال سلاح نیستیم و از طرف دیگر، تأکید بر حق داشتن فناوری صلح‌آمیز و فشار بر غربی‌ها به‌منظور برداشتن تحریم‌های دوگانه علیه ایران و رسیدن به فناوری صلح‌آمیز داشتند. این سیاستی بود که آقای هاشمی و رهبری به‌شکلی ویژه دنبال می‌کردند.

بسیار اتفاق افتاده که با خود فکر می‌کنم خسارت اشتباهاتی را که من و امثال من در حوزه‌ی سیاست خارجی مرتکب شدیم، درواقع هفتاد میلیون ایرانی متحمل شدند. حتی به این فکر می‌کنم که با این وضعیت چقدر به‌جای اجر و ثواب، نگرانی اخروی دارم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.