پیاده‌روی چه تاثیری بر مغز ما می‌گذارد؟

4

پیاده‌روی، پیشنهاد اول پزشکان و کارشناسان علم تغذیه‌ و تناسب اندام است. همه‌ی ما از فواید این ورزش ساده باخبریم و برای بسیاری از ما یکی از چالش‌های کاهش وزن است. پر واضح است که یک پیاده‌روی عالی در جنگل و یا کوهستان روح، جسم و ذهن را پالایش می‌دهد، اما اکنون علم برای ما از منظری دیگر این ورزش ساده و قابل‌دسترس را واکاوی کرده و از تاثیری که بر مغز ما می‌گذارد، می‌گوید.

پیاده‌روی در طبیعت، افکار منفی و وسواس‌گونه را از بین‌ می‌برد

افکار منفی

گذران وقت در هوای آزاد باعث ایجاد آرامش و شادی می‌شود و پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند به کاهش نشخوار فکری کمک کند. بسیاری از ما خود را درگیر و گرفتار افکار منفی می‌بینیم که باعث می‌شود نتوانید آن‌طور که باید از لحظات خود لذت ببرید. این تازه اولین دستاورد افکار منفی است، آنچه در پایان این راه در انتظار ما خواهد بود افسردگی و اضطراب است. در پژوهشی که به تازگی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) به چاپ رسیده‌ است، محققان دریافته‌اند که وقت‌گذرانی در طبیعت افکار منفی و وسواس‌گونه را بسیار کاهش می‌دهد.

رونیکس

حتما بخوانید: چطور افکار منفی را در ۷ قدم از خود دور کنیم؟

برای انجام این پژوهش، محققان به بررسی اختلال نشخوار فکری در شرکت‌کنندگانی پرداختند که در محیط‌های شهری و طبیعی پیاده‌روی می‌کردند. افرادی که به مدت ۹۰ دقیقه در محیط‌های طبیعی قدم می‌زدند کمتر دچار نشخوار فکری می‌شدند و همچنین فعالیت بخشی از مغز به نام قشر زیرزانوییِ پیش‌پیشانی (Subgenual Prefrontal) که مربوط به بیماری‌های عصبی است، در این افراد کمتر شده بود. اما در افرادی که در محیط‌های شهری پیاده‌روی می‌کردند کاهش اختلال نشخوار فکری گزارش نشد.

محققان دریافتند که افزایش زندگی شهرنشینی با افزایش افسردگی و بیماری‌های عصبی دیگر ارتباط تنگاتنگی دارد. دور شدن از فضای شهری و گذراندن اوقات بیشتری در طبیعت برای سلامت روان (و جسم) بسیار مفید است.


حتما بخوانید: کدام عادت‌ها استرس دنیای مدرن را از بین می‌برند؟

پیاده‌روی مهارت حل خلاقانه‌ی مسائل را افزایش می‌دهد

تکنولوژی

پژوهشی که توسط روان‌شناسان روث‌آن اچلی (Ruth Ann Atchley) و دیوید ال. استریر (David L. Strayer) انجام شد، نشان داد که دور بودن از تکنولوژی و تماس با طبیعت عمیقا به افزایش حل مسائل به شیوه‌ی خلاقانه کمک می‌کند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش، چهار روز را در طبیعت گذراندند و در طی این چند روز اجازه نداشتند از ابزار مربوط به تکنولوژی استفاده کنند. از آنان خواسته شد تا در فعالیت‌هایی که نیاز به تفکر خلاقانه و حل مسائل پیچیده داشت، شرکت کنند. محققان دریافتند که حل مسائل در افراد شرکت‌کننده در پیاده‌روی بدون تکنولوژی، تا ۵۰٪ افزایش یافته است. به گفته‌ی محققان هم تکنولوژی و هم سروصدای شهری اثرات بسیار مخربی داشته و چون به طور مداوم توجه‌‌ی ما معطوف به آنها است نمی‌توانیم به خوبی تمرکز کنیم و تمام این موارد بر روی عملکرد شناختی ما تاثیر می‌گذارد. یک پیاده‌روی خوب و به دور از تکنولوژی خستگی ذهنی را کاهش می‌دهد، ذهن را آرام می‌کند و باعث افزایش تفکر خلاقانه می‌شود.


حتما بخوانید: ۱۰ تمرین برای تقویت تفکر خلاق

پیاده‌روی در هوای آزاد بیش‌فعالی را در کودکان بهبود می‌بخشد

بیش فعالی

اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی (ADHD) در میان کودکان بسیار شایع شده است. کودکان بیش فعال دچار اختلال کنترل تکانه هستند و به همین خاطر در تمرکز کردن مشکل دارند، به سادگی حواس‌شان پرت می‌شود و بیش‌ از‌ اندازه فعالند.

بزرگ کردن کودکانی که دارای این اختلال هستند برای والدین بسیار مشکل است، راه‌حل معمول برای این مشکل استفاده از داروهای شیمیایی است- که ممکن است ضرر آن بیش از منفعتش باشد- این در حالی است که راه‌حل‌های طبیعی نیز به اندازه‌ی این داروها می‌توانند موثر باشند. دکتر فرانسس ای کاپ (Frances E Kup) و دکتر اندریا فابر تیلور (Andrea Faber Taylor) با انجام پژوهشی دریافتند وقتی کودکان بیش‌فعال در فضای سبز فعالیت می‌کنند، علائم اختلال در آنها به شدت کاهش می‌یابد. نتایج این پژوهش نشان داد که قرار گرفتن در معرض طبیعت برای افرادی که در تمرکز کردن مشکل دارند و یا از رفتارهای تکانشی رنج می‌برند، مفید است.

پیاده‌روی در طبیعت یک ورزش عالی است و قدرت مغز را افزایش می‌دهد

قدرت مغز

می‌دانیم که ورزش کردن برای سلامت بدن ما مفید است. با توجه به اندازه‌ی بدن و سختی مسیر، پیاده‌روی روشی عالی برای سوزاندن ۴۰۰ تا ۷۰۰ کالری در هر ساعت است و نسبت به فعالیت‌های دیگر مانند دویدن، آسیب کمتری به مفاصل می‌رساند. همچنین ثابت شده افرادی که در فضای باز ورزش می‌کنند نسبت به برنامه‌ی ورزشی خود تعهد بیشتری دارند. پیاده‌روی برای افرادی که می‌خواهند طبق برنامه‌های منظم، ورزش کنند انتخاب خوبی است.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافته‌اند که ورزش‌های هوازی، حجم هیپوکامپ را در زنان بالای ۷۰ سال، افزایش می‌دهدـ هیپوکامپ قسمتی از مغز است که با حافظه‌ی فضایی و اپیزودیک در ارتباط است. این ورزش‌ها نه تنها فراموشی را بهبود می‌بخشد که از بروز آن نیز جلوگیری می‌کند. به گفته‌ی محققان ورز‌ش‌های هوازی به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند، عزت‌نفس را افزایش می‌دهد و باعث ترشح اندورفین (موثر در تسکین درد) می‌شود. بسیاری از افراد برای از بین بردن این مشکلات به مصرف دارو پناه می‌برند، در حالی که درمان این بیماری‌ها بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.


حتما بخوانید: بهترین نوع ورزش برای مغز چیست؟

چطور پیاده‌روی را شروع کنید؟

پیاده‌روی

خوشبختانه، یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین ورزش‌ها، پیاده‌روی است و برای تمام اعضای خانواده حتی افراد مسن نیز مفید است. با حرکات کم شروع کنید و توانایی خود را محک بزنید. هر مقدار که برای شما مناسب است، پیاده‌روی کنید- مثلا اگر پیاده‌روی در پارک برای شما کافی است، همان را انجام دهید. هرگونه فعالیت در فضای باز بهتر از عدم تحرک است. نقشه مسیرهای پیاده‌روی اطراف منزل خود را می‌توانید به صورت آنلاین پیدا کنید، همچنین برنامه‌های زیادی برای تلفن‌های هوشمند وجود دارد که این مسیرها را نشان می‌دهند. پیشنهاد می‌کنم هنگام پیاده‌روی موبایل خود را خاموش کنید تا از پیاده‌روی خود نهایت استفاده را ببرید (اگرچه به همراه داشتن موبایل برای موقعیت‌های اورژانسی ضروری است).

حتما کفش‌های مخصوص پیاده‌روی، کلاه و بطری آب همراه داشته باشید، با پوشیدن لباس به صورت چند لایه، به هنگام گرم یا سرد شدن می‌توانید به راحتی لباس خود را دربیاورید و یا بپوشید. عصای کوهنوردی نیز سرعت شما را افزایش می‌دهد و تا حدودی از فشار بر روی زانوها جلوگیری می‌کند. حال تنها کاری که لازم است برای رسیدن به تمام این مزایا انجام دهید این است که به یک پیاده‌روی لذت‌بخش بروید.

 

برگرفته از: collective-evolution.com

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. رقیه می‌گوید

    بسیار عالی بود.ممنون از مقاله ی قابل تامل

    1. نرجس وکیلی می‌گوید

      خواهش می‌کنم..ممنون که مطالعه کردید

  2. حمید می‌گوید

    مقاله بسیار جالبی است. کمک به دیگران در راستای بهره مندی بیشتر و بهتر از سلامتی موجب ارتقای جایگاه افراد در خانواده و جامعه خواهد شد. از لطف شما بابت به اشتراک گذاری این موارد سپاسگزارم.

  3. کنف می‌گوید

    مطالب خیلی مفیدی در سایتتان دارید
    با سپاس