مراحل تمیز کردن کفش چرم، ورنی و جیر

0

برای تمیز کردن کفش چرم باید همیشه آن را با وسیله‌ی مناسب گردگیری کنید. چرم معمولی با بُرس نرم تمیز می‌شود، اما تمیز کردن جیر بُرسی می‌خواهد که برای این بافت خاص طراحی شده باشد. البته علاوه‌بر محصولات تمیزکننده‌ای که به‌طور ویژه برای چرم تولید شده‌اند، می‌توانید از اقلام روزمره‌ای مانند دستمال مرطوب کودک، مداد پاک‌کن و نشاسته‌ی ذرت هم برای تمیز کردن کفش چرم استفاده کنید. در این مقاله تمیز کردن کفش چرم، ورنی و جیر با روشی ساده و کاربردی را معرفی خواهیم کرد.

برای تمیز کردن کفش چرم ابتدا سطح آن را با تکه‌ای پارچه و آب‌صابون پاک کنید. سپس دستمال مرطوب را روی خط و خش‌های کفش‌تان بکشید. اگر روی کفش‌تان سفیدک زده آن را با سرکه سفید رقیق، تمیز کنید. اگر لکه‌های روغنی روی کفش‌تان هست، کمی پودر تالک یا نشاسته روی آن بپاشید و بگذارید چند ساعت به‌همان حالت بماند و سپس تمیزش کنید. وقتی تمیز کردن کفش چرم تمام شد، آن را با براق‌کننده کفش جلا بدهید تا از کفش‌تان محافظت کند و به آن درخشش بدهد.

رونیکس

تمیز کردن کفش چرم

تمیز کردن کفش چرم

۱. گردوخاک کفش را با برس نرم پاک کنید

برس را به‌آرامی و با حرکات رفت‌وبرگشت روی سطح کفش بکشید تا گردوخاکش را پاک کند. نباید برس را سفت بکشید، چون ممکن است به چرم آسیب بزند. همه‌ی سطح کفش و کناره‌های آن را برس بکشید.

۲. بندهای کفش را درآورید

اگر کفش‌تان بند دارد، آنها را به‌آرامی بیرون بکشید و کنار بگذارید. این کار باعث می‌شود لکه‌های ناشی از تمیزکاری و جلاکاری روی بندها نمانند. اگر بندها هم کثیف هستند، آنها را در کیسه‌ی توری بگذارید و با دست یا ماشین لباسشویی بشویید.

۳. کفش‌ها را با پارچه‌ی مرطوب و کمی صابون تمیز کنید

تکه‌ای پارچه‌ی تمیز را خیس کرده و آب آن را بچلانید. چند قطره صابون مایع یا تمیزکننده‌ی چرم به آن اضافه کنید. با پارچه سطح کفش‌ها را به‌آرامی پاک کنید.

۴. دوباره کفش را با پارچه‌ی مرطوب تمیز کنید و بگذارید خشک شود

صابون اضافی را از روی کفش چرم‌تان پاک کنید. آنها را در اتاق خنکی بگذارید تا خشک شوند. کفش چرم را نزدیک منبع گرما قرار ندهید، چون ممکن است باعث تغییر رنگ یا ترک‌خوردگی شود.

۵. نقطه نقطه‌ی کفش را با دستمال مرطوب تمیز کنید

اگر در راه هستید، و کفش‌های چرم‌تان خراشیده یا کثیف شده‌اند، برای تمیزکردن‌شان از دستمال مرطوب کودک استفاده کنید. این دستمال‌های مرطوب آن‌قدر نرم هستند که به چرم آسیبی نرسانند. ضمن اینکه ویژگی مرطوب‌کنندگیِ این دستمال‌ها به چرم جلوه‌ی خاصی می‌بخشد.

۶. سفیدک‌ها را با ترکیبی از آب و سرکه از بین ببرید

مقدار برابری سرکه و آب را با هم مخلوط کنید. پارچه‌ی تمیزی را به این مایع آغشته کنید و به‌آرامی روی سطح کفش‌تان بمالید. بعد هم با پارچه‌ی تمیز و مرطوب دیگری آن را تمیز کنید.

۷. لکه‌های روغنی و چرب را با پودر تالک از بین ببرید

اگر لکه‌ی روغنی یا چرب روی کفش چرم‌تان هست، آن را با پودر جاذبی مثل پودر تالک بپوشانید. دو تا سه ساعت بگذارید تا پودر، روغن را جذب کند. سپس پودر را با برس نرمی به‌دقت از روی کفش تمیز کنید.

  • درضمن می‌توانید از نشاسته‌ی ذرت هم برای جذب لکه‌های روغنی استفاده کنید، اما باید ۷ تا ۸ ساعت صبر کنید تا روغن را به‌طور کامل جذب کند.

۸. از براق‌کننده‌ی کفش استفاده کنید

چند قطره براق‌کننده‌ی کفش چرم روی تکه‌ای پارچه‌ی تمیز بچکانید. سطح کفش‌تان را با حرکات ریز و دایره‌وار بمالید. براق‌کننده‌ی اضافی را با پارچه‌ی تمیز دیگری پاک کنید.

  • روی قسمت‌های غیرچرمی کفش‌تان، براق‌کننده نمالید.

تمیز کردن کفش جیر

تمیز کردن کفش چرم و جیر

۱. کفش جیرتان را با برس مخصوص پاک کنید

برای تمیز کردن کفش جیر از کفش‌فروشی‌ها یا مغازه‌های تعمیر کفش، برس مخصوص جیر بخرید. این برس‌ها را با جست‌وجوی مختصری در اینترنت، در فروشگاه‌های آنلاین هم پیدا می‌کنید. کفش جیر را به‌آرامی و با حرکات رفت‌وبرگشت برس بکشید. کل سطح کفش‌ها را برس بکشید تا خراش‌ها و لکه‌ها از بین بروند.

۲. برای از بین بردن خراش‌ها و لکه‌ها از مداد پاک‌کن استفاده کنید

مداد پاک‌کن را روی خراش یا لکه‌ی موردنظر بمالید. این کار را در یک جهت مشخص انجام بدهید تا به جیر آسیبی نرسد. بعد هم باقیمانده‌های پاک‌کن را با برس جیر تمیز کنید.

۳. برای لکه‌های چربی از نشاسته‌ی ذرت استفاده کنید

مقدار کمی نشاسته‌ی ذرت را به‌طور مستقیم روی لکه‌ها بمالید، آن‌قدر عمیق بمالید که به خوردِ جیر برود. بگذارید پودر ۲ تا ۳ ساعت بماند. سپس با برس جیر چربی را پاک کنید.

۴. برای ضدآب‌کردن جیر، از اسپری سیلیکون استفاده کنید

بعد از خرید کفش جیر، اولین کاری که باید بکنید، استفاده از اسپری محافظ کفش است. بعد از هربار که کفش را تمیز می‌کنید هم باید با آن روی کفش‌تان اسپری کنید. اسپری را به‌اندازه‌ی یک دست از کفش نگه دارید و به یک میزان روی همه‌ی سطح آن اسپری کنید.

تمیز کردن کفش ورنی

تمیز کردن کفش چرم و جیر و ورنی

۱. کفش را با مخلوطی از آب و صابون پاک کنید

بند کفش‌ها را جدا کنید و اگر لازم است آنها را بشویید. تکه‌ای پارچه‌ را مرطوب و چند قطره صابون مایع به آن اضافه کنید. کل سطح کفش را به‌آرامی بمالید. با تکه پارچه‌ی تمیز و مرطوب دیگری آن را پاک کنید.

۲. لکه‌ها را با استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ی دست پاک کنید

گوش‌پاک‌کن را به ضدعفونی‌کننده‌ی دست آغشته کنید و بعد بادقت روی لکه‌های کفش ورنی بمالید. ضدعفونی‌کننده‌ی اضافی را با پارچه‌ی تمیز پاک کنید.

  • اگر چیزهایی که گفته شد در دسترس ندارید، می‌توانید از وازلین استفاده کنید.

۳. کفش‌تان را با روغن معدنی برق بیندازید

روغن معدنی ماده‌ی اصلیِ بیشتر تمیزکننده‌های کفش ورنی است و به‌تنهایی هم می‌توان برای تمیز کردن کفش ورنی از آن استفاده کرد. چهار یا پنج قطره روغن معدنی را روی تکه پارچه‌ی تمیزی بریزید و آن را روی سطح کفش بمالید. از پارچه‌ی تمیز دیگری برای برق انداختن کفش استفاده کنید.


در ادامه بخوانید: راهنمای خرید کفش ورزشی مخصوص دویدن و معرفی مدل‌های برتر
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع wikihow.life
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.