۵ گام برای برگرداندن رابطه تمام شده

41

بعد از شکست در رابطه عاطفی و جدایی، معمولا بیشتر اطرافیان به شما خواهند گفت که بهتر است رابطه قبلی و شریک عاطفی سابق را به فراموشی بسپارید و سعی کنید بر آینده‌تان تمرکز نمایید. اما به دلایل متعددی ممکن است شما تمایل داشته باشید شانس دوباره‌ای به رابطه‌تان بدهید و معشوق‌تان را مجددا به رابطه تمام شده بازگردانید. بازگشت مجدد به رابطه تمام شده، ناممکن نیست و الزاما به شکست مجدد منتهی نخواهد شد. اما برای برگرداندن همسر یا نامزد سابق و ساختن دوباره رابطه تمام شده نیاز به کسب مهارت عاطفی دارید. چراکه در صورت نداشتن این مهارت، ممکن است شخص مورد نظرتان بیشتر از پیش از شما فاصله بگیرد. رادیو عشق در این مقاله روش صحیح بازگشت به رابطه تمام شده را بیان می‌کند.

بازگشت به رابطه تمام شده درست است یا غلط؟

قبل از تلاش برای برگرداندن شریک عاطفی سابق، لازم است ارزیابی کنید که آیا تصمیم برای بازگشت دوباره به رابطه، تصمیم صحیحی است یا خیر.

رونیکس

ابتدا باید مشخص کنید که آیا برای برگشت به رابطه دلایل صحیحی دارید یا خیر. دلایل بسیار زیادی برای آشتی کردن و بازگشت به رابطه‌ی تمام شده وجود دارد، اما اکثر این دلایل منطقی و موجه نیست. افراد غالباً می‌خواهند با شریک عاطفی سابقشان وارد رابطه شوند، چون فکر می‌کنند این شروع مجدد درد و رنجی را که در طول این مدت جدایی تجربه کرده‌اند، تسکین می‌دهد. چنانچه طرف مقابل شما را پس زده یا رابطه را یک طرفه تمام کرده باشد، طبعاً میل شدیدی دارید که او شما را دوباره بپذیرد تا زخمی که این طرد شدن به روحتان وارد کرده است، التیام پیدا کند. البته این دلیل توجیه خوبی برای ازسرگیری یک رابطه‌ی تمام شده نیست.

همچنین پیش از هر کاری باید دلیل جدا شدن و تمام شدن رابطه را تعیین کنید. دلیل جدایی مشخص می‌کند که آیا فرصت دوباره دادن به یکدیگر برای ایجاد یک رابطه‌ی سالم عاشقانه فکر خوبی است یا خیر. بسیاری از اوقات وقتی به عشق قدیمی‌مان فکر می‌کنیم، حسرت گذشته‌ها را می‌خوریم و به لطف این نوستالژی به راحتی دلیل جدا شدن و شکست رابطه را فراموش می‌کنیم. اما لازم است که

بعد از خارج شدن از فاز هیجانی جدایی، نگاه واقع بینانه ای به موضوع داشته باشیم .

اگرچه هر دعوایی دو طرف دارد و داستان را باید از زبان هر دو طرف درگیر شنید، چند عامل مشترک وجود دارد که در اکثر جدایی‌ها پررنگ است. از خودتان بپرسید که این بار چه تفاوتی با دفعه‌ی قبل دارد؟ چطور با شریک عاطفی سابقتان برخورد می‌کنید تا او ترغیب شود که فرصت دوباره‌ای به رابطه‌تان بدهد؟ سعی کنید در تجدید خاطرات و بررسی گذشته حتی‌الامکان بی‌طرف باشید. چنانچه نقش و مسئولیت خود را در جدایی قبول کنید، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا برگرداندن رابطه‌ی تمام شده فکر خوبی است یا خیر.

روش برگرداندن رابطه تمام شده

تکنیکی که در اینجا ارائه می‌شود بر این اساس است که شما بتوانید کاری کنید نامزد یا شریک عاطفی قبلیتان به این نتیجه برسد که تمام کردن رابطه عاطفی اشتباه بوده است. شما باید بتوانید به او اثبات کنید نه تنها به اندازه زمان آشنایی اولیه جذاب هستید، بلکه بعد از جدایی به فرد جذاب تر و تواناتری نیز تبدیل شده اید! برای برگرداندن عشق از دست رفته و رابطه تمام شده مراحل زیر را در پیش بگیرید:

مرحله اول: هر گونه رابطه‌ای را متوقف کنید

توقف موقت در رابطه

باید مدتی از عشق سابقتان فاصله بگیرید و به او فرصت بدهید تا به افکارش سر و سامان بدهد، اگر این کار را نکنید و از جلوی چشمانش دور نشوید، دلش برایتان تنگ نمی‌شود و وقتی دلتنگتان نشود، هیچگاه به نزدتان برنخواهد گشت. برخوردها و تعاملاتی که در رابطه‌تان داشته‌اید، بخشی از ساختار برنامه‌ی روزمره‌تان را تشکیل می‌داده است. نتایج یک مطالعه حکایت از آن دارد که عشق رومانتیک، مانند سیگار اعتیادآور است. عشق یک اعتیاد روانی اثبات شده است و طبعاً ترک کردن آن دردناک است. دست‌کم برای یک مدت کوتاه از عشقتان فاصله بگیرید تا او طعم زندگی بدون شما را بچشد و در خلوت خود به این نتیجه برسد که آیا تمام کردن رابطه کار درستی بوده یا این که می‌تواند این رابطه را با حل کردن چند مشکل مهم، اما نادیده گرفته شده ترمیم کند. در هر حال باید به شریک عاطفی قبلی‌تان فرصت بدهید که مسائل را در آرامش حل و فصل کند و با تماس گرفتن بی‌موقع او را گیج و سردرگم نکنید.

شماره تلفن او را از گوشی‌تان پاک کنید تا احتمال تماس گرفتن یا فرستادن پیام به صفر برسد. به خاطر داشته باشید که هر نوع تماس و رابطه‌ای ممنوع است. اگر نمی‌خواهید تمام راه‌های ارتباطی را قطع کنید، شماره تلفن یا آدرس ایمیلش را بنویسید و آن را در کشو، کمد یا صندوقچه‌ای نگه دارید. دقت کنید که این اطلاعات مهم را در جایی دور از دسترس مخفی کنید تا وقتی احساس تنهایی می‌کنید، نتوانید آن را به راحتی پیدا کنید و با او تماس بگیرید.

احتمالاً از این نگران هستید که مبادا دوست پسر سابقتان در این مدت با فرد جدیدی آشنا شود، اما افراد معمولاً نمی‌توانند به سرعت وارد یک رابطه‌ی جدید بشوند. پس این ترس را که فردا صبح خبر ازدواج عشق قبلی‌تان را با یک زن دیگر بشنوید، از سرتان پاک کنید.

اگر بعد از جدایی تماستان را قطع نکرده‌اید، نگران نشوید؛ چنانچه او قاطعانه از شما نخواسته است که دیگر با او تماس نگیرید، هنوز شانس برگشت دوباره دارید. اما لازم است که تماس گرفتن با او را از همین امروز متوقف کنید.

مرحله دوم: روی خودتان متمرکز شوید، نه روی عشق سابقتان

ورزش کردن

رابطه‌تان به این دلیل به بن‌بست رسیده که شریک عاطفی سابق‌تان به این نتیجه رسیده است که نقاط ضعف و نکته‌های منفی رابطه‌تان بر مزایا و نکته‌های مثبت آن می‌چربد.

شاید پذیرفتن این عبارت سخت باشد اما حقیقت دارد

انرژی‌تان را روی موضوع دیگری به جز رابطه‌ی شکست خورده متمرکز کنید. البته منظورمان این نیست که نقاط ضعف و مشکلات رابطه‌تان غیرقابل حل هستند، اما ضرری ندارد که آن چیزی را که خودتان برای غنا و تقویت رابطه به دیگری ارزانی داشته‌اید، ارزیابی کنید و بهبود دهید.

کاری انجام دهید که خون را در رگهایتان به جریان بیاندازد، دو، وزنه‌برداری، کوهنوردی یا هر ورزش و کار مثبت دیگری را که دوست دارید، انجام دهید. مطالعات نشان داده است که ورزش وضعیت روحی را بهبود می‌دهد و مسلماً بعد از یک شکست عاطفی بیشتر از هر چیزی دیگری به بهبود روحیه نیاز دارید.

هرگز تصور نکنید زانوی غم به بغل گرفتن بعد از تمام شدن رابطه عاطفی، نجیبانه تر و عاشقانه تر است. ورزش بهانه خوبی است که از خانه خارج شوید و به جای غرق شدن در افکار منفی، بر انرژی و سلامتتان تمرکز کنید.

به علاوه اگر به طور منظم ورزش کنید، ظرف کمتر از یک ماه می‌توانید ظاهرتان را تغییر دهید. چهره‌ی دوست پسر قبلی‌تان را وقتی شما را سرحال‌تر و خوش اندام‌تر از همیشه روبروی خودش می‌بیند، مجسم کنید. همگی ما به دنبال شریکی هستیم که جذابیت ظاهری‌اش چشمهایمان را خیره کند، پس از این ویژگی به نفع خودتان استفاده کنید.

مرحله سوم: خودتان را پیدا کنید

خودتان را پیدا کنید

بعد از به بن‌بست رسیدن رابطه‌تان لازم است که خودتان را پیدا کنید. باید به شریک قبلی‌تان نشان بدهید که بعد از جدایی از او به انسان بهتری تبدیل شده‌اید. البته این بهتر شدن نباید فقط بعد جسمی داشته باش.، مسلماً با تعریف اینکه چقدر در این مدت به ورزش پرداخته‌اید و چطور دائماً در باشگاه تمرین کرده‌اید، نمی‌توانید عشق سابق‌تان را چندان تحت‌تأثیر قرار بدهید. این تنهایی را به فرصتی برای بهبود شخصیت‌تان تبدیل کنید.

بحران هویت یکی از پیامدهای شکست در رابطه‌ی عشقی است. رسیدن به این بحران کاملاً طبیعی است، چراکه بخش اعظمی از زندگی‌تان حول شریک عاطفی سابق‌تان می‌چرخیده است و حال که از او جدا شده‌اید، احساس می‌کنید که در این جهان گم شده‌اید و حتی نمی‌دانید که باید چه کار بکنید. به کارهایی فکر کنید که همواره دوست داشته‌اید آنها را انجام دهید. به یک گروه دوچرخه‌سواری یا کوهنوردی ملحق شوید یا یک مهارت جدید یاد بگیرید. الان بهترین زمان برای انجام دادن کارهایی است که همواره آرزویش را داشته‌اید. به این ترتیب با پربارتر شدن زندگی‌تان احساس رضایت بیشتری پیدا می‌کنید و اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس‌تان نیز به‌سرعت افزایش می‌یابد.

به‌خاطر داشته باشید که دلیل اکثر جدایی‌ها این است که یکی از طرفین یا هر دو از خوشبختی خود در آینده در کنار این فرد مطمئن نبوده‌اند. آنها آینده‌ی روشنی را برای این زندگی مشترک تصور نمی‌کردند، چون فکر می‌کردند که دیگری در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. زمانی که ذهن و بدن‌تان را تقویت کنید، تمام تصورات منفی شریک عاطفی سابق‌تان درباره‌ی آینده‌ی شما به هم می‌ریزد. اگر او معتقد بوده که شما هیچ‌وقت نمی‌توانید در انجام هیچ کاری موفق شوید، اما شما با ثبت نام در کلاس‌های جدید و پرورش ذهن و اندام‌تان به فرد بهتری تبدیل شوید، ذهنیت او را تغییر می‌دهید و او با خودش فکر می‌کند که شاید درباره‌ی شما اشتباه فکر کرده است.

مرحله چهارم: رابطه‌های فعلی زندگی‌تان را تقویت کنید

بازی و گردش با دوستان

آمار جالبی وجود دارد که نشان می‌دهد هر فرد به‌طور متوسط هشت نفر از دوستان خود را بعد از شکست عشقی از دست می‌دهد. دوستان‌تان به شما کمک می‌کنند تا دوران بعد از جدایی را بهتر تحمل کنید، اما به‌مرور زمان باید دست از گله و شکایت بردارید و دوستان‌تان را دریابید. در غیر این صورت ممکن است علاوه‌بر عشق‌تان دوستان‌تان را هم از دست بدهید.

اگر بعد از جدایی از عشق‌تان از پا درآمده‌اید، با دوستان‌تان بیشتر معاشرت کنید و دلگرمی و حمایتی را که لازم دارید از آنها بگیرید. به این ترتیب انرژی عاطفی که قبلا از نامزدتان می‌گرفتید، از منبع دیگری (دوستان یا خانواده) دریافت می‌کنید. مراقب باشید که دائماً درباره‌ی خودتان حرف نزنید. زندگی دیگران نیز به‌اندازه‌ی زندگی شما مهم است، پس به آن توجه کنید.

با دوستان قدیمی‌تان ارتباط برقرار کنید. درست است که هیچ‌کس نمی‌تواند جای عشق سابق‌تان را پر کند، اما پژوهش‌ها نشان داده است که مزایای یک رابطه‌ی عاشقانه (همراهی، قابل اطمینان بودن و اعتماد) در یک دوستی سالم نیز وجود دارد.

مرحله پنجم: طرف مقابل را مجبور به بازگشت نکنید

عدم اجبار برای بازگشت به رابطه

می‌خواهیم رازی را با شما در میان بگذاریم: هر چه بدون شریک عاطفی سابق‌تان راحت‌تر باشید، او بیشتر برای برگشتن به رابطه ترغیب می‌شود. تصمیم‌گیری برای بازگشت به رابطه نیز، مانند تصمیم‌گیری برای جدایی کاملاً به او بستگی دارد. تنها کاری که شما می‌توانید انجام بدهید، این است که راه‌هایی را خارج از دایره‌ی این رابطه‌ی شکست خورده، برای یافتن شادی و خوشبختی در زندگی‌تان پیدا کنید. ممکن است وسوسه شوید که با عشق سابق‌تان تماس بگیرید یا در شبکه‌های مجازی جار بزنید که چقدر بدون او احساس خوشبختی می‌کنید و چقدر زندگی‌تان بعد از رفتن او بهتر شده است. شاید فکر کنید که عشق‌تان با این ظاهرسازی‌ها متوجه می‌شود که چه اشتباه بزرگی کرده است. اما باور کنید که با این روش به نتیجه نمی‌رسید.

تنها فایده‌ی تظاهر به شادی دروغین این است که عشق قدیمی‌تان فکر می‌کند، به‌نظر شما رابطه‌تان هدر دادن وقت بوده است؛ یا اینکه او متوجه تلاش‌های آشکار شما برای بازی دادن احساساتش به امید برگرداندن او به رابطه می‌شود. تحقیرهای ظاهری و به بازی گرفتن احساسات دیگران روشی نیست که شما را به موفقیت برساند.

نکته اینجا است که هیچ دلیلی ندارد به عشق سابق‌تان بگویید که زندگی‌تان بعد از جدایی چطور پیش می‌رود، چون اگر این مراحل را انجام دهید، به او نشان می‌دهید که چه شخصیت قوی و خودساخته‌ای دارید. متأسفانه نمی‌توان گفت که چقدر طول می‌کشد تا او دوباره با شما تماس بگیرد؛ همه‌چیز به شرایط و شخصیت او بستگی دارد. اما امیدتان را از دست ندهید و برای آشتی کردن اصرار نکنید و پیشقدم نشوید. یک زندگی عالی برای خودتان بسازید، دیر یا زود عشق سابق‌تان متوجه می‌شود که چه جواهری را از دست داده است.

در یک کلام

قبل از بازگشت به رابطه تمام شده، لازم است ارزیابی کنید دلیل اصلی جدایی و شکست رابطه چه بوده است. همچنین بررسی کنید دلیلی که الان برای بازگشت به رابطه دارید، منطقی و موجه است یا خیر. برای برگرداندن رابطه تمام شده ابتدا لازم است همه راه‌های ارتباطی را با شریک عاطفی قبلی مسدود و به‌طور کامل، ارتباط‌تان را با او قطع کنید. از این طریق می‌توانید به خودتان و طرف مقابل فرصتی دهید که آرامش پیدا کنید و هیجانات منفی جدایی کاهش یابد. علاوه‌براین، فاصله گرفتن از او باعث می‌شود دلش کمی برایتان تنگ شود و بیشتر مایل به بازگشت به رابطه گردد.

سعی کنید حداقل برای یک ماه، ضمن فاصله گرفتن از طرف مقابل و دوری از افکار منفی، بر روی سلامت روح و جسم خودتان تمرکز کنید. در این مدت روابط عاطفی‌تان را با دوستان و خانواده تقویت کنید تا بتوانید سطح انرژی روانی‌تان را بالا نگه دارید. در این صورت احتمال بسیار زیادی وجودی دارد که طرف مقابل به سمت شما بازگردد، زیرا نسبت به گذشته توانمندتر و در نتیجه جذاب‌تر شده‌اید. به هر حال، در نظر داشته باشید که هرگز طرف مقابل را مجبور به بازگشت نکنید، زیرا نتیجه عکس خواهد داد و او را از شما دورتر می‌کند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 41 دیدگاه)
  1. مهرشاد می‌گوید

    دوستان عزیز لطفا و خواهشا تا زمانی که درد شکست عشقی و دوره طی کردن صحیح و درست اون سوگ رو که بین حداقل یکسال تا ۲ سال هست رو سپری نکردین تحت هیچ شرایطی وارد رابطه جدیدی نشید در ابتدا به این فکر کنید که آیا بهم زدن یا کات کردن رابطه کاملا منطقی بوده یا صرفا بر اساس هیجان و احساسات منفی این اتفاق افتاده در واقع تصمیم عجولانه ای بوده و حتما و حتما غرور و لجاجت و …. رو برای خوشبختی رابطتون کنار بزنین حتی اگه رابطه جدیدی رو ایجاد کرده باشید تاکید میکنم تا زمانی که هنوز نسبت به رابطه قبلی احساساتی مثل سرزنش عذاب وجدان ندامت پشیمانی خشم نفرت و… دارید به هیچ عنوان وارد رابطه دیگه ای نشید چرا که اولا از روی هیجان و احساسات منفی وارد رابطه واکنش شدید که تو این شرایط قطعا نمیتونید روی افکار و تصمیماتتون منطقی فکر کنید و ثانیا متاسفانه بخاطر خلا عاطفی ترس از تنهایی آینده نا مطمن رفع احساس درماندگی پوچی و بی ارزشی یا بخاطر تله هایی مثل وابستگی طرد و رها شدگی و… یا گرفتن انتقام یا تحت تاثیر قراردادن پارتنر قبلی وارد این رابطه شدید چه بخواهیم چه نه ارتباطات و تعاملات ناخواسته باعث وابستگی طرفین میشه متاسفانه خیلی از افراد بجای اینکه تو این شرایط رو حرمت نفس عزت نفس و اعتماد به نفسشون کار کنن تا ارزش واقعی خودشون رو دریابن و رو شناخت طرف مقابل وقت بذارن وارد حواشی و بدتر از اون وارد رابطه جنسی میشن و چون هورمون به اصطلاح عشق اکسی توکسین باعث اخلال غشای پایین مغز که مسول تحلیل منطق هست میشه و طرف احساس میکنه که عاشق شده در صورتی که وابسته شده مهم اینکه تو هر رابطه ای غذای هم باشیم نه دوا ما همیشه به تغذیه جسمی و روحی نیاز داریم ولی از دوا صرفا برای رفع آسیب میشیم و پس از رفع اون دیگه نیازی به مرهم نداریم لطفا دلبسته نشدید ارتباط رو ادامه ندید وابستگی صرف بدون وجود دابستگی در واقع یه طرحوارست یه مانع بزرگی هست حتی اگه وابسته شدید سریعا از رابطه بدون فوت وقت خارج بشید به خودتون دروغ نگین با خودتون صادق باشید نگین طرف یا خودت ممکنه ضربه شدید روحی بخورید ترس و واهمه نداشته باشید جلوی ضرر رو از هر جا بگیرید منفعته اگه الان از این رابطه سمی خلاص نشید قطعا دیر یا زود به این نقطه میرسید مگه اینکه خودتون بخواهین بدون هرگونه احساسی این رابطه فرسایشی رو ادامه بدین و در انتها در شروع رابطه در وهله اول حتما باید عاشق طرفطون باشید و این احساس حتما باید متقابل باشه به خودتون دروغ نگین به مرور عشق و علاقه بوجود میاد اینا همش حرف مفته اگه احساس عمیق قلبی نسبت به پارتنرتون ندارید زودتر کات کنید هر چه جلوتر میرین ممکنه وابستگی ظاهری احمقانه باعث ایجاد ترس یا احساساتی مثل عذاب وجدان و… بشه پیش خودتون نگین با این کارم تو این مدت از طرفم سو استفاده عاطفی یا مالی کردم اینا همش تله و موانع فکری احساسات ما هستن خوشبختی زمانی حاصل میشه که دو طرف هدفی مشترک باهم داشته باشن عاشق واقعی هم و مکمل هم تو غم و شادی بحث مادیات در حد متعارف هم موضوع قابل اتکاییه

  2. فرشته می‌گوید

    لطفا تحت هیچ شرایطی حداقل یکسال پس از جدایی وارد رابطه جدیدی نشید چرا که این ورود بر مبنای واقعیت و بشکل منطقی نیست و صرفا برای رهایی از تنهایی ترس از طرد شدن یا احساس ارزشمندی خودتون یا رهایی از مشکلات و غم و اندوه ناشی از جدایی صورت گرفته و کاملا هیجانی و احساسی تصمیم اشتباهی گرفتید قطعا با رابطه جدید وابستگی بوجود میاد ولی معیار و شاخصهای انتخاب عشق از بین میره و قطعا در آینده ای نه چندان دور به بن بست میرسید در وهله اول با خودتون منطقی استدلال کنید که علت شکست و جدایی عاطفی رابطه عاشقانه قبلیتون چی بوده ممکنه فقط بر مبنای سو تفاهمات این جدایی صورت گرفته پس بخاطر خوشبختی و آرامش خودتون حتما یه فرصت دیگه بهم بدید حیفه که موانع و طرحواره های ذهنی باعث جداییتون بشه در اینصورت تا آخر عمرتون آه و حسرت میخورید لجیازی و غرورتون رو بذارین کنار در عشق واقعی غرور یه سم و تا زمانی که ابتدای رابطه نسبت به طرفتون عشق قلبی ندارین بخاطر صرف خلا عاطفی و سایر طرحواره ها وارد هیچ رابطه ای نشید و اگر شدید به خودتون دروع نگین که به مرور بهتر میشیم سریعا از این رابطه سمی خارج بشین دنبال بهونه و توجیه موندن تو رابطه نباشید الان جدا بشید خیلی بهتر از اینه که در آینده جداشین

  3. Nashenas می‌گوید

    خیلی برای من مفید ممنونم
    چشم رعایت میکنم