حقایقی عجیب درمورد تاریخچهٔ جام ملت‌های آسیا

0

شمارش‌ معکوس برای شروع هفدهمین دورهٔ جام ملت‌های آسیا به میزبانی امارت آغاز شده است. قدرت‌های سنتی فوتبال آسیا، یعنی ایران، عربستان، ژاپن، کرهٔ جنوبی و استرالیا به‌همراه امارات به‌عنوان مدعیان فتح جام شناحته می‌شوند.

اولین دورهٔ جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۵۶ میلادی و ۴ سال زودتر از جام ملت‌های اروپا آغاز شد. در هفدهمین دوره که به میزبانی امارات برگزار خواهد شد، برای اولین بار ۲۴ تیم در این جام شرکت خواهند داشت. ژاپن با چهار قهرمانی، پرافتخارترین تیم در مسابقات جام ملت‌های آسیاست. علی دایی، اسطورهٔ فوتبال کشورمان با ۱۴ گلِ زده، بهترین گل‌زن تاریخ این مسابقات است. او همچنین در جام ملت‌ های آسیا در سال ۱۹۹۶ میلادی با به ثمر رساندن ۸ گل، رکورد بهترین گل‌زنی در یک دوره از مسابقات را به خود اختصاص داد. مهدی مهدوی‌کیا هم با ۴ بار حضور در جام، در کنار عدنان الطالیانی اماراتی و لی مینگ چینی، یکی از پرسابقه‌ترین بازیکنان این مسابقات محسوب می‌شود.

اطلاعات جانبی و نتایج مسابقات را میتوانید در صفحه نتایج زنده جام ملت های آسیا دنبال کنید.

رونیکس
قهرمان نایب قهرمان سوم
ژاپن ۴
عربستان ۳ ۳
ایران ۳ ۴
کرهٔ جنوبی ۲ ۴ ۴
اسرائیل ۱ ۲ ۱
کویت ۱ ۱ ۱
استرالیا ۱ ۱
عراق ۱

جام چهارم؛ آغاز سه‌گانهٔ قهرمانی ایران

حضور ایران در جام ملت‌های آسیا

در سال ۱۹۶۸، تیم ملی فوتبال کشورمان در نخستین حضور آسیایی‌ خود، در مرحلهٔ پایانی به‌عنوان میزبان مسابقات جام ملت‌های آسیا انتخاب شد. ایران بعد از سه برد پیاپی در دیدار چهارم و درحالی که یک بر صفر از اسرائیل عقب بود، با گل‌های بهزادی و پرویز قلیچ‌خوانی، ورزشگاه امجدیه را منفجر کرد و با اقتدار نخستین قهرمانی را جشن گرفت.

در سال ۱۹۷۲ و در پنجمین دورهٔ جام ملت‌های آسیا در تایلند، ایران با گل‌های علی جباری و حسین کلانی، کرهٔ جنوبی را با نتیجهٔ ۲ بر ۱ شکست داد تا دومین قهرمانی پیاپی خود را رقم بزند. در پایان این رقابت‌ها حسین کلانی با ۵ گل،‌ به‌عنوان بهترین گل‌زن جام ملت‌های آسیا شناخته شد.

در ششمین دوره و در سال ۱۹۷۶، ایران بار دیگر میزبان مرحلهٔ نهایی جام ملت‌های آسیا شد. این رقابت‌ها در دو شهر تهران و تبریز و در ورزشگاه‌های آزادی و باغشمال برگزار شدند. در بازی فینال بین ایران و کویت، علی پروین در دقیقهٔ ۷۱ تک‌گل ایران را به ثمر رساند تا با کسب سومین قهرمانی پیاپی،‌ شبی فراموش‌نشدنی را برای تماشاگران ایرانی در ورزشگاه آزادی رقم بزند.

قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا

جام نهم؛ استعفای ۱۴ نفره! مشهورترین شورش جمعی در تاریخ تیم‌های ملی

نهمین دورهٔ جام ملت‌های آسیا سال ۱۹۸۸ در دوحهٔ قطر برگزار شد. این رقابت‌ها، مقطع خاصی در فوتبال ملی ایران به حساب می‌آیند. پرویز دهداری، سرمربی وقت تیم ملی ایران، در آن سال بدون تعداد زیادی از بازیکنان که اکثر آ‌نها مهره‌های اصلی تیم ایران به شمار می‌آمدند، تیم ملی را به دوحه برد.

احمد سجادی، محمد پنجعلی، اصغر حاجیلو، شاهین بیانی، شاهرخ بیانی، مرتضی فنونی‌زاده، حمید درخشان، مرتضی یکه، عبدالعلی چنگیز، فرشاد پیوس، ناصر محمدخانی، مهدی ابطحی، غلامرضا فتح آبادی و ضیا عربشاهی بازیکنانی بودند که بعد از اختلافات پیش‌آمده در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول، از تیم ملی ایران استعفا دادند.

سختگیری‌های انضباطی و اصرار افراطی بر اجرای مسائل اخلاقی توسط رضا وطنخواه دستیار دهداری، مهم‌ترین دلیل استعفا عنوان شد. البته تعدادی از این بازیکنان بعد از عذرخواهی، مجددا به تیم ملی بازگشتند. ولی این استعفا مقدمهٔ ظهور جوانان بااستعدادی همچون جواد زرینچه، مجید نامجو مطلق، و احمدرضا عابدزاده شد. نهایتا ایران در نهمین دورهٔ جام ملت‌های آسیا به مقام سومی قناعت کرد.

فوتبال از اول هم سیاسی بود؛ روزی که امجدیه، تهران و ایران منفجر شد!

تقریبا ۵۰ سال پیش، در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۷، تیم ملی ایران، اسرائیل را در دیداری حساس در ورزشگاه امجدیۀ تهران شکست داد و برای اولین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شد.

می‌توان گل دقایق پایانی پرویز قلیچ‌خانی را تاریخی‌ترین گل فوتبال ایران دانست. هرچند نسل جدید، گل‌های خداداد عزیزی (گل به استرالیا در ۸ آذر ۱۳۷۶ خورشیدی) و حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا (گل به آمریکا در پایان خرداد ۱۳۷۷ و ۲۰ سال قبل) را به‌عنوان گل‌های تاریخی می‌‌شناسد، اما اگر قرار بر پیوند این گل‌ها با سیاست باشد، می‌توان بازی ۵۰ سال قبل را مهم‌ترین بازی سیاسی فوتبال در ایران دانست.

تا پیش از این مسابقه، چهره‌های انقلابی اعم از مذهبی و مارکسیستی نگاهی منفی به فوتبال داشتند. اسرائیل به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی، در نیمهٔ نخست با یک گل جلو افتاد اما ایران در نیمهٔ دوم با گل‌های همایون بهزادی و پرویز قلیچ‌خانی بازی را با نتیجهٔ ۲ بر ۱ به سود خود به پایان رساند تا نه‌تنها امجدیه که تهران و ایران از خوشحالی منفجر شوند و مردم جشن و سرور برپا کنند.

فردای آن روز نیز دفتر هواپیمایی شرکت اسرائیلی ال – عال در خیابان ویلای تهران (نجات‌اللهی) با بمب منفجر شد تا سیاسی‌ترین بازی تاریخ تیم ملی ایران شکل و ابعاد جدیدی به خود بگیرد.

دو قطبی برانکو – کی‌روش؛ چالش بزرگ تیم ملی

در آستانهٔ شروع مسابقات هفدهمین دورهٔ جام ملت‌های آسیا در امارات، فضای حاکم بر تیم ملی به‌دلیل اختلافات کی‌روش و برانکو به‌شدت متشنج شده است که در این میان ضعف فدراسیون فوتبال برای مدیریت این قضیه بسیار مشهود است.

موفقیت‌های برانکو در لیگ قهرمانان آسیا در سطح باشگاهی و موفقیت‌های کی روش به‌همراه تیم ملی ایران در جام جهانی موجب شده است تا هر دو مربی چهره‌ای ویژه و محبوب در نزد هواداران ایرانی داشته باشند.

امیدواریم در این دوره که شانس بالایی برای قهرمانی ایران وجود دارد، هرچه سریع‌تر مشکلات حاشیه‌ای ریشه‌کن شده و تیم ملی بعد از ۴۰ سال موفق به ثبت چهارمین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا شود. شما می‌توانید اخبار و نتایج این دوره از مسابقات را در صفحهٔ نتایج زنده سایت متافوتبال دنبال کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.