اندروید یا IOS؛ کدام ایمن تر است؟

1

میلیون‌ها کاربر از هر دو سیستم عامل اندروید و IOS استفاده می‌کنند. هیچ‌کدام از این دو سیستم عامل هم، کاهش کاربرد نداشته‌اند و همچنان محبوب‌اند؛ اما تفاوت‌های زیادی بین این دو وجود دارد. این تفاوت‌ها را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد که یکی از آن‌ها بررسی تفاوت این دو از لحاظ نوع تهدیدهای آنلاین و نیز نحوه مقابله سیستم عامل در برابر آنهاست.

البته به‌صورت کلی همواره باید این نکته را به‌یاد داشت که استفاده از گوشی تلفن همراه و یا هر وسیله هوشمند دیگری خطرات خود را دارد و هیچگاه بی خطر و بدون آسیب نیست؛ چه اندروید باشد و چه IOS! اما در نهایت، شاید سؤال خیلی از کاربران این باشد که کدام‌یک از این دو سیستم عامل، از لحاظ امنیتی قوی‌تر عمل می‌کند. برای دانستن جواب این سؤال، در ادامه با ما همراه باشید.

تعداد بالای بدافزارها و تهدیدها در سیستم عامل اندروید

اگر بخواهیم مختصر و صرفا در مورد تعداد و حجم بدافزارها صحبت کنیم، مسلما IOS وضع بهتری نسبت به اندروید دارد و میزان تهدیدهای اندروید بیشتر از IOS است. مطالعات نشان می‌دهد، هکرها و بدافزارها به‌دلیل تعداد کاربران بیشتر اندروید و همچنین سهولت نفوذ به آن، سیستم عامل اندروید را بیشتر هدف حملات خود قرار می‌دهند. درحالی‌که اپل، با وجود تعداد کم کاربرانش، نظارت دقیقی بر نحوه نصب اپلکیشن‌ها بر روی دستگاه‌های اپل دارد که کار را برای هکرها و بدافزارها سخت‌تر می‌کند.

رونیکس

android-antivirus

اگر گوشی و یا تبلت شما اندرویدی است و می‌خواهید اپلیکیشنی را خارج از گوگل پلی نصب کنید (که در کشور ما ایران بسیار معمول است)، حتما از آنتی ویروس اندروید استفاده کنید تا میزان خطرات و سوءاستفاده‌های اپلیکیشن‌های مخرب به‌حداقل برساند.

همواره به‌روز باشید!

بسیاری از خطراتی که سیستم عامل اندروید را تهدید می‌کند، به‌دلیل آپدیت نبودن و وجود حفره‌های امنیتی در آن است. این خطرات با آپدیت ورژن اندروید دستگاه از بین برود. ذکر این نکته نیز ضروری است که اندرویدهای ورژن قدیمی و به‌روز نشده آسیب‌پذیری بسیار بیشتری دارند و هدف حملات هکرها و بدافزارها خواهند بود؛ پس همواره سیستم عامل اندروید گوشی و تلبت خود را به‌روز کنید.

کیفیت سخت‌افزار گوشی و برند آن مهم است

گاهی‌اوقات امنیت گوشی و یا تبلت شما تحت‌تأثیر سخت‌افزار دستگاه‌تان قرار می‌گیرد. بعضی برندها سخت‌افزار بهتری تولید می‌کنند و در تست‌های کنترل کیفیت، عملکرد و امنیت سخت‌افزارها و پلت‌فرم‌های تولید‌شده را به‌دقت بررسی می‌کنند. به‌طور مثال، سامسونگ با معرفی پلتفرم KNOX و سپس KNOX 2.0 امنیت محصولات اندرویدی خود را در سطح بسیار بالایی تضمین کرده است. به‌طور مثال، KNOX، زمانی که گوشی شما روشن می‌شود، از اجرا شدن نرم‌افزارهای مخرب جلوگیری می‌کند.

android-security

همواره سعی کنید هنگام خرید گوشی و یا تبلت، علاوه‌بر قدرت سخت‌افزار به برند آن نیز توجه کنید. استفاده از گوشی‌های نامرغوب و بی‌کیفیت، نه‌تنها سرعت کارکرد خوبی نخواهد داشت، بلکه امنیت مناسبی نیز ندارد. با توجه به مواردی که به ان اشاره شد، در پایان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شرکت سامسونگ یکی از ایمن‌ترین برندهای موجود در بین محصولات اندرویدی است.

با توضیحات فوق، می‌توان نتیجه گرفت که آیفون و به‌طور کلی محصولات اپل، ایمن‌تر از گوشی‌ها و سایر محصولات اندرویدی نظیر سامسونگ، هوآوی و غیره هستند، اما با رعایت نکات ایمنی ساده، دانلود و نصب نکردن اپلیکیشن‌های ناشناخته و از مراجع نامعتبر و خرید آنتی‌ویروس مناسب نظیر خرید لایسنس کسپراسکای و یا eset به‌راحتی می‌توان از گوشی و اطلاعات آن محافظت کرد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    مطلب مفیدی بود، مشکل اپل و کلا دستگاه های اپل قیمت بالای اون است، وگرنه از همه لحاظ اپل بهتر از سامسونگ و یا سایر برندهای اندرویدی است.