۴ فرمول تولید محتوا برای تاثیر گذاری و جذب مخاطب

0

احتمالا شما هم این روزها جمله‌هایی مثل این را زیاد شنیده‌اید : «بدون شک، این روزها تولید محتوا و کپی رایتینگ یکی از پول‌سازترین شغل‌های دنیاست» و احتمالا کنجکاو شده‌اید که بدانید چطور می‌توانید به کمک تولید محتوا ثروتمند شوید. برای ایجاد ارزش و ثروت‌آفرینی از طریق تولید محتوا فقط یک راز وجود دارد: تأثیرگذاری و جلب‌ِتوجه مخاطب از طریق کنار هم چیدن کلمات.

چگونه از طریق تولید محتوای حرفه‌ای می‌توانیم مخاطب را هیپنوتیزم کنیم که بدون چون‌وچرا هر کاری را که ما می‌گوییم انجام دهد؟

رونیکس

۱. استفاده از کلمات قدرتمند برای تأثیرگذاری روی مخاطب

کلمات قدرتمند در تولید محتوا و کپی رایتینگ یا تبلیغ‌نویسی کلماتی هستند که می‌توانند به کمک پاسخ‌های روان‌شناسی و عاطفی روی مخاطب تأثیر بگذارند و او را ترغیب به انجام کاری کنند؛ مثل ثبت‌نام در سایت، خواندن مقالات سایت، خرید و…

کلمات قدرتمند کلماتی هستند که مخاطب نمی‌تواند در مقابل آنها مقاومت کند و مجبور به اقدام می‌شود؛ مثلا کلماتی که حس کنجکاوی مخاطب را تحریک می‌کنند، کلماتی که برای ترغیب مخاطب تنبل به انجام کار استفاده می‌شوند، کلماتی که با تداعی حس ممنوعیت باعث لجبازی مخاطب و انجام عملی می‌شود که ما قصدش را داریم، کلماتی که حس اعتماد بیشتری ایجاد می‌کنند یا کلماتی که با تحریک حرص‌وطمع مخاطب می‌توانند باعث اقدام مخاطب شوند و… .

پس یکی از اولین قدم‌هایی که شما به‌عنوان یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای باید بردارید، پیدا کردن کلمات قدرتمند و بهره‌گیری از آنها در محتوانویسی است.

( دانلود 460 کلمه قدرتمند در تولید محتوا و کپی رایتینگ )

۲. تأثیرگذاری عجیب روی مخاطب از طریق داستان‌گویی و آزادشدن دوپامین

از قرن‌ها پیش، بهترین و لذت‌بخش‌ترین لحظه‌های زندگی انسان‌ها، زمان‌هایی بود که دور آتش جمع می‌شدند و به قصه‌گویی و تعریف داستان‌های هیجان‌برانگیز می‌پرداختند. پس شما هم به‌عنوان یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای باید هنر داستان‌گویی را برای جذب مخاطب بلد باشید. داستان‌های جذاب باعث آزاد شدن دوپامین در بدن مخاطب و افزایش ارتباط عاطفی مخاطب با شما می‌شود.

شما به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا باید بتوانید کسالت‌آورترین موضوعات را به یک داستان جذاب و شیرین تبدیل کنید

«دوست یکی از دوستان من چند وقت پیش برای شرکت در یک جلسه کاری به یکی از کشورهای آفریقایی سفر کرده بود. در روز آخر سفرش و درست قبل از پرواز که چند ساعتی وقت اضافی داشت، تصمیم می‌گیرد به کافی‌شاپ هتل برود و قهوه‌ای بخورد. او می‌گوید سخت درگیر مشغله‌های ذهنی خودم بودم که یک نفر از راه رسید و درخواست کرد که قهوه ای با هم بخوریم. او در ابتدا از این درخواست تعجب می‌کند اما به‌خاطر اینکه این چند ساعت، وقت را به‌شکلی بگذراند، این دعوت را قبول می‌کند. آن فرد به سمت پیشخوان می‌رود و با دو فنجان قهوه برمی‌گردد. و این تنها چیزی است که قبل از بیدار شدن در وان حمامی پر از یخ به یاد می‌آورد. او این‌طور تعریف می‌کند: به‌محض اینکه گیج‌ومنگ از خوابی طولانی بیدار شدم، متعجب از اینکه در حمامی از یخ چه می‌کنم، متوجه شدم که لوله‌ای از قسمت پایین کمرم بیرون زده است! به‌شدت ترسیده بودم و می‌خواستم از جایم بلند شوم و فرار کنم که متوجه تکه‌کاغذ و موبایلی کنار دستم شدم که نوشته بود:

«به هیچ وجه تکان نخور و فقط به اورژانس زنگ بزن»

بعد از تماس، مسئول اورژانس به او می‌گوید: «اصلا نترسید و از جای‌تان تکان نخورید. شما چندمین نفری هستید که گرفتار باند سارقین اعضای بدن شده‌اید. آنها یکی از کلیه‌های شما را از بدن‌تان خارج کرده‌اند.»

من مطمئن هستم شما بعد از ماه‌ها یا سال‌ها همیشه این داستان در ذهن‌تان می‌ماند و می‌توانید با کمی تغییر برای دوستان‌تان هم تعریف کنید و حتی اگر داستان را باور کنید، ممکن است هیچ‌وقت از این بعد، دعوت یک غریبه را قبول نکنید.

اما نگاهی به این متن بیندازید:

«انجمن فراگیر به‌طور کاملا طبیعی خود را معطوف به منطق بازگشت سرمایه می‌کند که می‌تواند براساس تجربیات کنونی ما مدل شود. عاملی که بر جریان وارده بر مؤسسه ما فشار می آورد، این است که اغلب اهداکنندگان و کمک‌کنندگان برای کسب اطمینان از پاسخگویی، هدف‌گذاری و الزامات قطعی برای اهدا کردن پول وارد بازی می‌شوند..

شما را نمی‌دانم، ولی من حتی با خواندن این متن مشکل دارم، چه برسد به اینکه بخواهم چیزی از آن را بفهمم یا چند روز بعد، چیزی از این متن سنگین یادم بیاید.

۳. ترکیب روان‌شناسی کاربردی با تولید محتوا و کپی رایتینگ

طبق تحقیقات زیاد انجام‌شده، پایه و اساس بسیاری از تصمیم‌گیری‌های ما در زندگی روزانه احساسات هستند. بنابراین برای اینکه بتوانید از طریق کپی رایتینگ (محتوا نویسی تجاری) مخاطب را ترغیب به خرید یا هر اقدامی کنید، باید با تکنیک‌های روانشناسی برای تحریک احساسات مخاطب آشنا باشید.

از جمله این تکنیک‌ها، پارادوکس انتخاب در مخاطب است. این نظریه به شما می‌گوید که به‌هیچ‌وجه نباید مخاطب را در دریایی از انتخاب‌ها غرق کنید. چون هر چه انتخاب‌ها بیشتر باشد، تصمیم‌گیری برای مخاطب سخت‌تر می‌شود و ترجیح می‌دهد، خودش را گرفتار چالش تصمیم‌گیری نکند.

یا به‌کمک نظریه شکاف اطلاعاتی یا information gap theory می‌توانید از طریق ایجاد حس کنجکاوی شدید باعث افزایش عجیب‌وغریب ترافیک سایت و نرخ کلیک شوید. برای اثبات این نظریه، بررسی‌ای انجام شد. در این بررسی، در دو صفحه جداگانه به معرفی و بررسی محصولی مشابه پرداخته شد. در یکی از این صفحات، بلافاصله بعد از اعلام قیمت دکمه خرید گذاشته شده بود و در صفحه دیگر نیز بدون اعلام قیمت محصول دکمه خریدی وجود داشت. نتیجه کاملا شگفت انگیز بود؛ میزان کلیک روی دکمه خرید در صفحه‌ای که قیمت نداشت؛ به‌علت کنجکاوی زیاد، 927% از صفحه دیگر بیشتر بود.

یا اگر با نظریه FOMO یا ترس از دست دادن آشنا باشید، می‌دانید که یکی از تکنیک‌های حرفه‌ای در تولید محتوا و کپی رایتینگ برای ترغیب مخاطب به اقدام و خرید این است که به مخاطب بگویید: «یا همین الان اقدام کن یا برای همیشه از دست می‌دهی.»

تکنیک‌های کاربردی روانشناسی در تولید محتوا بسیار بیشتر از این‌ها هستند و اگر علاقه‌مندید که بیشتر در مورد ترکیب روانشناسی و تولید محتوا و همین‌طور مهندسی رفتار مخاطب بدانید، می‌توانید سری به سایت writena.com بزنید.

۴. استفاده از فرمول PAS در تولید محتوا و کپی رایتینگ

فرمول PAS جزو یکی از فرمول‌های بسیار مشهور و کاربردی در تولید محتوا، کپی رایتینگ و تأثیرگذاری روی مخاطب است.

  • ارائه مشکل (Problem)
  • تشدید احساسات مخاطب در مورد مشکل (Agitation)
  • ارائه راه‌حل (Solution)

این فرمول به شما می‌گوید که برای تأثیرگذاری روی مخاطب از طریق تولید محتوا باید ابتدا مشکل یا مسئله‌ای را که مخاطب با آن درگیر است، مطرح کنید. در ادامه، این مشکل را جوری برای مخاطب شرح بدهید که مخاطب واقعا به عمق مشکل پی ببرد. در نهایت هم مانند یک سوپرمن وارد میدان شوید و راه‌حل خودتان را ارائه بدهید و مشکل او را حل کنید. مثلا اگر شما فروشنده کفش ورزشی هستید و مخاطب شما ورزشکاران حرفه‌ای هستند، می‌توانید به این شکل شروع کنید که بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای به‌علت پوشیدن کفش‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت دچار آسیب‌های جدی می‌شوند و مسابقات را در دقیقه‌های آخر از دست می‌دهند. در مرحله بعد، باید به‌نوعی از کاه کوه بسازید و مخاطب را درگیر چالش احساسیِ نرسیدن به مسابقات و از دست دادن شانس قهرمان‌شدن کنید. در نهایت هم باید کفش‌های استاندارد و باکیفیت خودتان را به‌عنوان راه‌حل این مشکل به مخاطب ارائه بدهید.

پس مشخصا یکی از سریع‌ترین و بهترین راه‌هایی که می‌توانید در تولید محتوا موفق شوید، این است که حداقل تا زمانی که خودتان به یک فوق‌ ستاره و برند مشهور در تولید محتوا تبدیل نشده‌اید، از دست بزرگان این تخصص در دنیا الگو‌برداری کنید و ببینید آنها درحال‌حاضر از چه فرمول‌ها و روش‌هایی استفاده می‌کنند.

البته اگر خودتان حوصله و وقت ساعت‌ها جست‌وجو در این زمینه و پیداکردن این الگوها را ندارید، به‌کمک کتابی که در همین زمینه نوشته شده است، یعنی کتاب فرمول های تولید محتوا و کپی رایتینگ، می‌توانید بدون نیاز به صرف ساعت‌ها وقت برای پیدا کردن این الگوها، فقط با جایگزینی اطلاعات‌تان در فرمول‌های آماده یک محتوای عالی بنویسید.

چگونه تولید محتوا را به شکلی حرفه‌ای شروع کنیم؟

اگر شعار و رؤیای بزرگ این روزهای شما هم این است که می‌خواهید قهرمان تولید محتوا و فوق ستاره کپی رایتینگ شوید باید به تنبلی برای شروع یک کار و مسیر جدید غلبه کنید و دقیقا مانند یک قهرمان ورزشی به یادگیری مهارت تولید محتوا و کپی رایتینگ بپردازید و بعد هم، هر روز، بدون هیچ وقفه‌ای تمرینات را انجام بدهید تا بتوانید قهرمان شوید.

رایتینا محلی است برای آموزش مهارت تولید محتوا و کپی رایتینگ و تبدیل محتوا به ارزش و ثروت

می‌خواهم مهارت تولید محتوا و کپی رایتینگ را یاد بگیرم

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.