آنچه درباره غول‌های خودروسازی داخلی نمی‌دانید

0

ایران خودرو و سایپا برندهای معروف و بسیار قدیمی ایران در صنعت خودروسازی و قطعات جانبی هستند که حتما تجربهٔ رانندگی یا استفاده از خودروهای آنها را دارید. تقریبا این دو شرکت هیچ نیازی به معرفی بیشتر ندارند و معروف‌ترین محصولات آنها را هر روز در خیابان‌های شهر می‌بینید. پراید و سمند، تیبا، دنا، پژو ۲۰۶ و پژو پارس جوان پسند؛ خودروهای محبوب و پرفروش بازارهای کشور هستند.

شرکت سایپا؛ مالک ۴۲ درصد از سهام خودروسازی کشور

اگر تا به امروز نمی‌دانستید، باید بگوییم که سایپا مخفف عبارت شرکت سهامی ایرانی تولید خودرو است و برگرفته از واژه‌های ابتدایی همین عبارت به زبان فرانسوی است؛ یعنی برگرفته از Société Anonyme Iranienne de Production Automobile که همان سایپا می‌شود. شرکت سایپا دومین شرکت خودروسازی کشور است و نزدیک به ۴۲ درصد از سهام خودروسازی کشور را به خود اختصاص داده است.

رونیکس

شرکت سایپا برای اولین بار در سال ۱۳۴۴ تأسیس شد و به نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن شناخته می‌شد و در سال ۱۳۴۵ به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. از سال ۱۳۵۵ با تولید «رنو ۵» به چرخهٔ بازارهای داخلی پیوست و آخرین محصولش که همان خودرو «رهام» است را در سال ۱۳۹۷ به بازارهای کشور معرفی کرد.

شرکت خودروسازی سایپا تجربهٔ ارائهٔ خودروهایی مانند انواع محصولات رنو، کیا، برلیانس، چانگان و… را به بازار های داخلی داشته و محصولاتی مانند تیبا، تیبا2 ، ساینا، کوییک و رهام را به تنهایی و انحصاری تولید کرده است. این مجموعه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشور. تابه‌حال در طرح‌های مختلفی اقدام به پیش فروش اینترنتی خودرو کرده و تقریبا تمام خودروهای زیر مجموعه و تولیدی خود را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و نمایندگی‌ها؛ در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

پلتفرم‌های استفاده شده در معروف‌ترین محصولات سایپا

بیشترین تولیدات شرکت خودروسازی سایپا که تابه‌حال شاهد آنها بوده‌ایم خودرو پراید، تیبا، ساینا، کوییک و رهام بوده‌اند که هریک نیز دارای پلتفرم‌هایی خاص هستند. برای مثال پلتفرم کلی خودروهای پراید که برای اولین بار با تولید پراید صبا آغاز شد پلتفرم X100 بود.

همچنین این شرکت خودروسازی پلتفرم X200 را برای تولید تیبا، ساینا، و کوییک به‌کار برد و SP100 را برای آخرین محصول خود؛ یعنی رهام مورد استفاده قرار می‌دهد.

شرکت سایپا برای رفاه حال مشتریان خود در ایام مختلف سال، بخصوص رویدادهایی خاص مانند ولادت‌ها، اعیاد و روزهای خاصی مانند روز پدر؛ اقدام به فروش نقدی محصولات خود می‌کند. پس اگر به‌دنبال فرصت مناسبی برای خرید خودرو هستید، بهتر است پیگیر اخبار و شرایط فروش نقدی سایپا باشید تا بتوانید در بهترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهید.

ایران خودرو، قدیمی‌ترین شرکت خودروسازی ایران

یکی دیگر از شرکت‌های همیشه فعال و بزرگ خودروسازی کشور، شرکت خودروسازی ایران خودرو است. نامی که همانند رقیب اصلی خود؛ یعنی سایپا؛ سال های سال در کشور حضور دارد و خودروی دنا را به‌عنوان معروف‌ترین محصول خود معرفی کرده است. اولین محصول شرکت ایران خودرو، که البته شاید شما بیاد نداشته باشید؛ اتوبوس‌هایی موسوم به LP بودند که شاسی آن از آلمان وارد می‌‌شد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه فعلی شرکت ایران خودرو مونتاژ می‌گردید.

شرکت ایران خودرو در ابتدای کار به نام ایران ناسیونال و با نام اختصاری IKCO شناخته می‌شد. IKCO مخفف عبارت Iran Khodro Company یا شرکت خودروسازی ایرانی است و در بحث پیشینهٔ آن باید گفت که برای اولین بار در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی تأسیس شد. ایران خودرو سالهاست که بسیاری از خودروهای داخلی و خارجی در رده‌های سبک و سنگین را مونتاژ می‌کند و به طور سالانه ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو را در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

پیکان نوستالژیک، اولین خودروی سواری گروه ایران خودرو

شرکت ایران خودرو اولین محصول از خودروهای سواری خود را با نام پیکان به بازار معرفی کرد، خودرویی که تمامی نسل‌های قبلی خاطراتی شاد از سفر با آن دارند و در زمان خود لوکس‌ترین خودروی کشور حساب می‌شد. ایران خودرو در ادامه راه خود به تولید سمند به‌عنوان اولین خودروی ملی رسید و نمونه‌های مختلفی از آن مانند سمند معمولی، سمند LX، سمند سریر، سمند SE را تولید کرد.

دنا و دنا پلاس از مهمترین خودروهای ایران خودرو هستند که بدون استفاده از هیچ طراحی و نیروی خارجی تولید شدند و قرار بر این بود که در سال ۱۳۹۱ تولید و به بازار روانه شود که طرح موفقی نبود. در نهایت دنا در سال ۱۳۹۳ وارد بازارهای کشور شد و موتور نصب شده برروی آن نیز از نوع EF7 بود. پیشرانه‌ای که مصرف کنندگان داخلی رضایت نسبتا خوبی از آن داشتند و از عوامل موفقیت فروش دنا شد.

شرکت ایران خودرو در همکاری‌های خود با شرکت پژو فرانسه به معرفی و مونتاژ پژو ۲۰۵ پرداخت که از اولین پژوهای ایران بود. در ادامهٔ راه نیز پژو RD، پژو ۲۰۶ در تیپ‌های مختلف، پژو ۴۰۵، پژو پارس و…. را در اختیار خریداران و علاقه‌مندان این خودروها قرار داد.

خوشبختانه به لطف تکنولوژی‌های روز و استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی خودرو امکان فروش نقدی ایران خودرو در اختیار مخاطبین و خریداران قرار داده شده است تا بتوانید به راحت‌ترین راه ممکن به انتخاب و خرید خودروی مورد نظر خود بپردازید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.