ارائه تأثیرگذار به روش اساتید هاروارد؛ راهنمای جامع سخنرانی در جمع

0

آیا شما هم مانند من از صحبت‌کردن و سخنرانی در جمع فراری هستید؟ و از اینکه در مقابل جمعیت زیادی مطلبی ارائه بدهید، وحشت دارید؟ برای بهبود این وضعیت کاری هم کرده‌اید؟ کتابی که می‌خواهم در ادامه به شما معرفی کنم، خیلی به‌دردتان خواهد خورد. پس با من همراه باشید تا شما را با کتاب ارائه تأثیرگذار به روش اساتید هاروارد آشنا کنم.

شناسنامهٔ کتاب

  • عنوان کتاب: ارائه تأثیرگذار به‌ روش اساتید هاروارد
  • برگرفته از کتاب Persuasive Presentation
  • مترجم: مریم حسین‌پور
  • کاری از تیم تحریریه‌ٔ آکادمی نبضی‌نو

درباره‌ٔ کتاب

سخن‌‌گفتن در میان جمع، یکی از کارهایی است که بسیاری از افراد از آن می‌‌هراسند یا حتی با اندیشیدن به آن، دچار استرس می‌شوند. ترس از تُپُق‌زدن، فراموش‌کردنِ متن سخنرانی یا کسالت‌باربودن ارائه، از مهم‌ترین دلایلی است که این کار را برای آنها دشوار و استرس‌زا جلوه می‌دهد.

اما مشکل اینجاست که ما نمی‌توانیم تا ابد از صحبت‌کردن در جمع پرهیز کنیم یا از زیر بار کنفرانس‌های داخل کلاس شانه خالی کنیم. پاک‌کردن صورت‌مسئله، نه‌تنها کمکی به ما نمی‌کند؛ بلکه باعث می‌شود به‌مرور زمان وضع بدتر شود. اگر نتوانیم در جمع صحبت کنیم یا سخنرانی‌مان را به‌خوبی ارائه دهیم، هیچ‌وقت دیده نمی‌شویم و نمی‌توانیم توانایی‌های خودمان را نشان دهیم. این مسئله می‌تواند به یکی از دلایل پیشرفت‌نکردن ما تبدیل شود. پس بیایید ترس‌هایمان را کنار بگذاریم و بکوشیم این مشکل را رفع کنیم. اما چطور؟

رونیکس

گروهی از اساتید دانشگاه هاروارد، دورهم جمع شده‌اند و برای رفع این مشکل، راهکارهایی عملی و کاربردی پیش‌بینی کرده‌اند. مجموعه‌ٔ این راهکارها، در کتاب ارائه تأثیرگذار به‌روش اساتید هاروارد، گردآوری شده‌ است که می‌تواند راهگشای مشکل همه‌ٔ کسانی باشد که از سخنرانی در جمع واهمه دارند.

البته غلبه بر این ترس، تنها یکی از موضوعاتی است که کتاب ارائه تأثیرگذار به آن پرداخته است. شما با خواندن این کتاب با راهکارهایی عملی و توصیه‌هایی کاربردی برای ارائه‌ٔ یک سخنرانی خوب و تأثیرگذار آشنا خواهید شد.

محتوای کتاب

  1. فصل اول: مخاطب
  2. فصل دوم: پیام
  3. فصل سوم: داستان
  4. فصل چهارم: رسانه
  5. فصل پنجم: اسلایدها
  6. فصل ششم: اثرگذاری

چنان‌که می‌بینید، هر فصل این کتاب، به یکی از عوامل مؤثر بر ارائه‌ٔ سخنرانی پرداخته‌ و نکات مهم را برای افزایش تأثیرگذاری آنها در ارائه و بهبود آن بررسی کرده‌ است.

قسمت‌هایی از کتاب

اگر درباره‌ٔ وجه‌اشتراک بهترین سخنرانی‌ها یا ارائه‌ها تحقیق کنید، به این نتیجه خواهید رسید که: «آنها کوتاه هستند». بر هیچ‌کس پوشیده نیست که افراد برای وقت‌شان اهمیت قائل‌اند.

اما بسیاری از سخنرانان نمی‌دانند برای اینکه در وقت مخاطبان خود صرفه‌جویی کنند، دراصل باید از وقت خود هزینه کنند. برای خیلی‌ها آسان‌تر این است که یک ساعت حرف‌های اضافی بزنند تا اینکه ارائه‌ای مختصرومفید داشته باشند. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های سخنرانی‌های همایش TED این است که سخنرانان بیشتر از ۱۸ دقیقه وقت ندارند. سخنرانی‌ای که زمان محدودی دارد و عالی است، خیلی زود تمام می‌شود؛ اما اگر سخنرانی ضعیف باشد، حاضران باید آن را تا انتهای دقیقه‌ٔ هجدهم، تحمل کنند.

مخاطبان هرگز به‌خاطر زودتمام‌کردنِ سخنرانی از شما ناراحت نخواهند شد؛ اما اگر سخنرانی‌تان طولانی شود، به‌یقین این اتفاق خواهد افتاد. به‌خاطر احترامی که برای آنها و وقت‌شان قائل هستید، تصور کنید زمان محدودی در اختیار دارید. به‌یاد داشته باشید که تحمل افراد برای گوش‌دادن به سخنرانی، درنهایت تا 30 دقیقه است. زیرا برنامه‌های تلویزیونی که با آگهی‌های بازرگانی قطع می‌شوند، مردم را به این مدت‌زمان عادت داده‌اند). اگر سخنرانی شما بیشتر از این مدت طول بکشد، خسته‌کننده خواهد شد.


در ادامه بخوانید: کتاب تفکر زائد؛ یادگیری اصول خودشناسی برای رسیدن به موفقیت
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.