تنگه واشی؛ تفرجگاهی تابستانه در حوالی تهران

0

رنگ دودی آسمان پایتخت و شلوغی زندگی شهری، بهانه‌ی خوبی است تا مشتاق رفتن به دل طبیعت و تنفس در هوای تازه باشیم. اگر ساکن تهران هستید، برای تجربه‌ی یک طبیعت گردی ناب کوهستانی که ترکیبی از سبزینگی دشت و زلالی و خنکای آب است، نیازی نیست مقصد دورودرازی را انتخاب کنید؛ بهشتی خوش‌آب‌وهوا در حوالی‌تان جا خوش کرده است. در جاده‌ی فیروزکوه، نزدیک روستای جلیزجند، تفرجگاهی دیدنی در دل طبیعت شمالی ایران واقع شده که انتخابی محبوب برای روزهای گرم تابستان است. تنگه واشی نام این منطقه از فیروزکوه است.

اگر از گرمای آب‌وهوای تابستانی تهران خسته شده‌اید، کوله‌پشتی‌تان را بردارید و مسافر جاده‌ی فیروزکوه شوید. در این گشت تابستانه همراه‌تان هستیم و همسفر شما در لذت خنکای آب و تماشای دره‌های کوهستانی خواهیم بود.

تجربه‌ی رودخانه‌نوردی در حصار صخره‌های تنگه واشی

تنگه واشی

رونیکس

دو تنگه به نام‌های واشی و سا و یک دشت سرسبز در بین این دو به‌نام ساواشی، مسیر شما را برای یک تفریح جانانه‌ی تابستانه در حوالی پایتخت می‌سازند. اگر اهل پیاده‌روی در آب خنک رودخانه هستید و از رفتن به دل دره‌ها و پیاده‌روی در پس صخره‌های خوش‌قدوقامت لذت می‌برید، مقصد خوبی را برای خوش‌گذارنی انتخاب کرده‌اید. جالب است بدانید، طبیعت دشت ساواشی که در مسیر بین دو تنگه واقع شده، شکارگاه فتحعلی خان قاجار بوده و کتیبه‌ای کنده‌کاری شده که در مسیر تنگه‌ی اول، بر دل دیواره‌ی صخره خواهید دید، گواه این موضوع است.

تنگه واشی

با یک کوله‌پشتی سبک و دنیایی از حس ماجراجویی، راهی جاده‌ی فیروزکوه شوید و به دل آب بزنید و از خیس شدن و سردی آب هراس نداشته باشید. این جا فرصت خوبی است تا با طبیعت عجین شوید و حسی لذت‌بخش و متفاوتی را تجربه کنید.

اولین گام‌ها در خنکای رودخانه تنگه اول

تنگه واشی

رودخانه‌نوردی‌تان با مسیر تنگه اول که با همان نام واشی شناخته شده است، شروع می‌شود. راهی تقریبا طولانی در بین دیواره‌های بلندقد کوه در انتظارتان است. در تمام مسیر جریان آب رود همراهی‌تان می‌کند و خنکایش را از شما دریغ نمی‌کند. در دل جریان آب، بر ‌روی سنگ‌های ریز و درشت رودخانه قدم بردارید. راه بروید و از جریان آب نترسید، این رودخانه امنیت شما را به خطر نمی‌اندازد؛ البته به شرطی که با احتیاط گام بردارید و مراقب لغزندگی سنگ‌های کف رودخانه باشید. هرچه پیش بروید هیجان مسیر بیش‌تر می‌شود و شیب دیواره‌های عمودی در بعضی از نقاط مسیر، خورشید و آسمان آبی فیروزکوه را از دید شما پنهان می‌کند.

کتیبه تنگه واشی - به‌جامانده از دوران قاجار
کتیبه تنگه واشی – به‌جامانده از دوران قاجار

جذابیت تنگه اول فقط رودخانه‌نوردی خلاصه نمی‌شود؛ کتیبه‌ای بازمانده از دوره‌ی سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار، در دل سنگ، پیش روی‌تان نمایان می‌شود که حکایت روزهایی را روایت می‌کند که پادشاه با جمعی از همراهانش برای شکار به دشت ساواشی می‌رفته است. کنده‌کاری‌های هنرمندانه این سنگ‌نگاره ستودنی است و نقش سوارکاران نیزه‌به‌دست در آن به‌زیبایی مشهود است. متأسفانه این کتیبه نیز از آسیب در امان نبوده و افرادی که برای آثار تاریخی ارزشی قائل نیستند، روی آن یادگاری نوشته‌اند.

گذر از دشت ساواشی و پیش به‌سوی تنگه سا

دشت ساواشی - عکس از علی افضلی
دشت ساواشی – عکس از علی افضلی

بعد از گذر از تنگه اول، به دشت سرسبز ساواشی می‌رسید که زیبایی‌های تنگه واشی را کامل می‌کند. گرمای آفتاب در این منطقه بعد از خنکای آب لذت‌بخش خواهد بود. در این دشت کمی استراحت کنید و قبل از تمام شدن انرژی‌تان برای پیمودن ادامه‌ی مسیر و رسیدن به تنگه سا آماده شوید. بعد از گذشتن دشت سرسبز ساواشی، به تنگه سا خواهید رسید که سختی‌های راه رفتن در آن از تنگه اول کمتر و در عین حال، زیبایی‌هایش بیشتر خواهد بود.

آبشاری که در انتهای مسیر منتطرتان است

آبشار تنگه واشی

طبیعت بی‌نظیر این منطقه برای پایان پیاده روی، شما را غافلگیر خواهد کرد تا خستگی‌تان حسابی در برود. آبشار زلال و خنکی که در انتهای تنگه دوم انتظار طبیعت‌گردان را می‌کشد، بهترین اختتامیه‌ی این رودخانه‌نوردی خواهد بود که تفریح تابستانه را در حوالی پایتخت کامل می‌کند.

صدای آب، تصویر گیسوان نقره‌ای که بی‌پروا به‌روی صخره‌ها رها شده‌اند و تابش نور خورشید بر قطرات الماس‌گون آب، زیباترین قاب تنگه واشی را نمایش می‌دهد. نشستن در اطراف استخری که در دل سنگ پذیرای آبشار است، مکان خوبی برای استراحت و لذت بردن از آرامش حاصل از جریان آب خواهد بود.

یک روز گرم و لذت‌بخش در جمعی دوستانه

عکس از نسترن فتوحی
عکس از نسترن فتوحی

همه‌ی ما مشتاق رهایی از مشغله و سروصداهای مزاحم زندگی در شهر و شیفته‌ی آرامش طبیعت هستیم. رودخانه‌ی این منطقه و دشت ساواشی برای پایتخت‌نشین‌ها فرصت خوبی است که آرامش ازدست‌رفته‌ی خود را به‌دست بیاورند و با انرژی دوباره به زندگی شهری خود ادامه دهند.

حتماً در روزهای گرم تابستان، با دوستان‌تان راهی جاده‌ی فیروزکوه شوید تا دسته‌جمعی به دل آب بزنید و از بین دیوار صخره‌ها برای دیدن بهترین مناظر طبیعت عبور کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای رفتن به این تفرجگاه، در وسط هفته یک روز را انتخاب کنید تا شلوغی و ازدحام جمعیت در روزهای تعطیل آزارتان ندهد.

رودخانه‌نوردی در تنگه

رفتن به تنگه واشی تجربه‌ای است که با جمع دوستانه بسیار دلچسب‌تر و مفرح‌تر خواهد بود، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که این تفریح گروهی را از دست ندهید. وسایل مورد نیاز این سفر کوتاه را آماده کنید و با کوله‌باری بسیار سبک، در طبیعت خوش‌آب‌وهوای فیروزکوه، گرمای تابستان را با خنکای رودخانه دلچسب کنید. از خاطرات و تجربه‌های شیرین‌تان از این تفرجگاه حوالی تهران برای ما بنویسید و دیگران را با نکته‌ها و پیشنهادهایی که برای گشت‌وگذار در این طبیعت دوست‌داشتنی مفید خواهد بود، راهنمایی کنید.


حتما بخوانید: جاهای دیدنی یزد؛ ۱۰ مکان دیدنی یزد که نباید از دست بدهید

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.