کتاب نجوم به زبان ساده؛ شناخت آسمان برای همه

0

از دیرباز تا کنون آسمان شب با تمام شگفتی‌های خود منبع اسرار و حقایق ناشناخته برای انسان‌ها بوده است. همه ما بارها به آسمان شب نگاه کرده‌ایم و از زیبایی بی‌حد و اندازه آن شگفت‌زده شده‌ایم. اما اگر به آموختن و شناخت بیشتر درباره آسمان شب علاقه داشته باشید و به دنبال منبعی برای آموزش آن هستید، به شما کتاب «نجوم به زبان ساده» را پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب از قدیمی‌ترین کتاب‌های آموزش نجوم است که در کتابخانه بیشتر منجمان آماتور جای دارد.

شناسنامه کتاب

  • عنوان کتاب: نجوم به زبان ساده
  • نویسنده: مایر دگانی
  • تعداد صفحات: ۴۶۵ صفحه

درباره کتاب

نجوم به زبان ساده را محمدرضا خواجه‌پور ترجمه کرده و تا کنون بیش از ده بار توسط نشر مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی به چاپ رسیده ‌است. این کتاب شامل ۱۸ فصل است که تمام مباحث مقدماتی مورد نیاز برای یک منجم آماتور را به شکلی ساده و روان توضیح داده است. هر فصل این کتاب اطلاعات دقیقی درخصوص جهان و تاریخچه آن، آشنایی با صورت‌های فلکی، شیوه یافتن و رصد ستاره‌ها با استفاده از تلسکوپ یا بدون استفاده از تلسکوپ با توجه به مکان و موقعیت ستاره‌ها، طیف‌نگاری و کاربرد آن در نجوم، زمین و ماه، ستاره‌ها، سحابی‌ها، کهکشان‌ها و منظومه‌شمسی را بیان می‌کند. در پایان این کتاب هم واژه‌نامه اصطلاحات نجومی آمده ‌است.

رونیکس

شیوه آموزشی به‌کاررفته در این کتاب، از مباحث پایه و مورد نیاز برای یادگیری علم ستاره‌شناسی شروع می‌شود و با فراگیری اصول اولیه، در فصل‌‌های پایانی به مباحث کلی‌تر می‌پردازد. کتاب برخلاف حجم نسبتا زیاد خود، دارای مطالب ساده و فهمیدنی برای افراد آماتور است. همچنین اضافه‌شدن چندین عکس رنگی در ویرایش جدید کتاب، از سیاره‌ها، کهکشان‌ها و سحابی‌های معروف و دیگر پدیده‌های نجومی به جذابیت بصری و علمی این کتاب افزوده است.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر به آسمان شب و علم ستاره‌شناسی و نجوم علاقه دارید، اما شرایط و فرصت رفتن به کلاس‌های آموزش نجوم را ندارید و یا حتی اگر در حال آموزش مقدماتی نجوم هستید، می‌توانید از این کتاب به‌عنوان منبعی معتبر در حوزه آموزش علم نجوم استفاده کنید. ترجمه روان و ساده مطالب علمی، استفاده از شکل‌های ساده و مثال‌های کاربردی یکی از نقاط قوت این کتاب است که در کنار تمام مزیت‌های آن، توانسته اين كتاب را به يكی از بهترين كتاب‌های جامع و منبع در زمينه علم نجوم تبدیل کند.

بخش‌هایی از کتاب

نجوم را مطالعه می‌کنیم، زیرا که اندیشه جستجوگر و هوشمند باید سؤال کند و به جست‌وجوی پاسخ برآید. باید «چرا؟» را بداند و «چگونه؟» را دریابد و بشر از همان آغاز هر وقت که به بالا نظر افکنده است، آسمان را دیده است که همیشه با مسائلی ظاهرا ناسنجیدنی در برابرش قرار داشته و همواره او را برای حل اسرارش به چالش طلبیده است. بشر در یک مرحله، واکنش خود را به صورت جادو و اسطوره بیان کرد و این واکنش در هنر، ادبیات و ادیان جهانی تجلی یافت. او در مرحله‌ای دیگر کوشید تا برای پدیده‌های آسمانی، که آنها را به مدد حواسش درمی‌یافت، توضیحی علمی فراهم آورد و این توضیحات موضوع علم نجوم‌اند.


در ادامه بخوانید: کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی؛ کتابی برای یادگیری اصول موفقیت
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.