سفر به چالیدره مشهد؛ سفری یک روزه اما پرهیجان

چالیدره، یکی از متنوع‌ترین جاذبه‌های تفریحی و توریستی مشهد

0

چالیدره یا به قول مشهدی‌ها دره چالی، یکی از تازه‌ترین نقاط گردشگری و جاهای دیدنی شهر مشهد است که به دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی و تنوع پوشش گیاهی همواره مورد توجه گردشگران و به‌ویژه بومیان قرار گرفته است. این منطقه توریستی در 17 کیلومتری غرب مشهد و با فاصله کمی از طرقبه واقع شده است. در ادامه راهنمای سفر شما به چالیدره مشهد می‌شویم.

تا چند سال پیش گردشگران تنها برای لذت بردن از سکوت و خنکای هوای چالیدره، برای صرف ناهار یا عصرانه روانه منطقه چالی دره می‌شدند. اما حالا چند سالی می‌شود که با راه‌اندازی مجموعه تفریحی-توریستی، افراد بیشتری این منطقه را برای گذراندن اوقات فراغت‌شان انتخاب می‌کنند. اگر تاکنون به این مجموعه تفریحی نرفته‌اید و جزو علاقه‌مندان به کشف مکان‌های دیدنی جدید هستید یا می‌خواهید یک روز متفاوت و هیجان‌انگیز را تجربه کنید، لازم است اطلاعاتی درباره راه‌های دسترسی به مجموعه چالی دره، میانگین هزینه‌های احتمالی و وسایل مورد نیازتان داشته باشید. ما در این نوشتار، اطلاعات لازم را در اختیار شما می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

رونیکس

سد چالیدره از دیرباز تاکنون

سد چالیدره در زمستان
عکس: تاپ تراول

مشهدی که امروز می‌بینیم با آنچه گذشتگان به یاد دارند، خیلی فرق دارد! شهر مشهد در دودهه گذشته تغییرات بسیاری، به‌ویژه در حوزه گردشگری، داشته است. در گوشه‌وکنار این شهر زیارتی، مناطق تفریحی بسیاری متولد شده است که در نهایت مشهد را به‌عنوان یک شهر توریستی در ایران و جهان معرفی می‌کند. یکی از این نقاط تفریحی، منطقه گردشگری چالیدره در انتهای جاده طرقبه است.

در اواخر سال ۱۳۷۶ روی رودخانه «جاغرق» سدی به نام چالیدره ساخته شد. طراحی و ساخت این سد را شهرداری طرقبه و شرکت آب منطقه خراسان رضوی به عهده گرفتند. در واقع می‌خواستند با این کار از آب جمع‌آوری‌شده در سد برای آبیاری زمین‌های کشاورزی آن محدوده استفاده کنند. ظرفیت آب سد چالیدره که روی یکی از سرشاخه‌های فصلی حوضه آبریز گلستان ساخته شده، حدودا یک میلیون لیتر تخمین زده شده است.

باتوجه به آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای این منطقه، سال ۱۳۷۶ کارهای مقدماتی برای تبدیل این دره و سد به یک منطقه تفریحی و توریستی آغاز شد. منطقه گردشگری چالیدره وسعتی بالغ بر ۱۶۰ هکتار (۱۶۰ هزار مترمربع) دارد. چنین وسعتی به‌خوبی امکان جذب توریست و درآمدزایی را فراهم می‌کند. بنابراین مسئولان به فکر راه‌اندازی و نصب امکانات تفریحی و گسترش این منطقه افتادند که کار پرهزینه و زمانبری بود.

چطور به چالیدره برویم؟

اگر تصمیم دارید با وسایل نقلیه شخصی راهی چالیدره شوید، لازم است بدانید که فاصله مشهد تا چالیدره حدود ۱۷ کیلومتر است. برای رفتن به چالیدره شما باید از بلوار وکیل‌آباد مشهد عبور کنید تا به جاده اصلی طرقبه برسید. سپس از جاده جدید طرقبه به سمت میدان طرقبه می‌روید. در سمت راست میدان طرقبه، تابلوهای راهنمای چالیدره وجود دارد که شما را تا این منطقه گردشگری هدایت می‌کند.

  • خوشبختانه این روزها مسافربرهای آنلاین رفت‌وآمد را در خیلی از مکان‌ها آسان کرده‌اند. مشهد نیز مجهز به سرویس‌دهی اسنپ است. برای رفتن به سد چالیدره می‌توانید با 12 هزار تومان اسنپ بگیرید. باید بگوییم که اگر بخواهید این مسیر رابا تاکسی‌های گردشی منطقه طی کنید ناچارید دوبرابر و حتی بیشتر هزینه کنید.
  • راه بعدی این است که با اتوبوس‌های شهری خودتان را به میدان اصلی طرقبه برسانید و از آنجا با تاکسی تلفنی یا مسافربرهای شخصی مسیر 5 دقیقه‌ای تا چالیدره را طی کنید. در این صورت هزار تومان هزینه اتوبوس تا طرقبه و شش‌هزار تومان هم کرایه تاکسی تا چالیدره خواهد بود.
  • راه سوم این است که با مترو خودتان را به ایستگاه آزادی مشهد برسانید و بقیه مسیر را با تاکسی طی کنید.

چه‌موقع به چالیدره برویم؟

منطقه چالیدره در هر فصل از سال زیبایی خاص خودش را دارد. اما برای لذت بردن از امکانات تفریحی آبی سد، نیمه اول سال، به‌ویژه فصل تابستان، بهترین زمان است. نگران گرمای هوا نباشید. به‌دلیل وجود مراتع و آب موجود در سد، خبری از گرمای طاقت‌فرسای تابستانی نیست.
اما اگر بخواهید ساعت فعالیت مجموعه تفریحی را بدانید، باید بگوییم که مجموعه تفریحی توریستی چالیدره از ساعت 10 صبح تا ساعت 23 پذیرای گردشگران است. همه امکانات موجود در مجموعه، اعم از وسایل تفریحی و رستوران و کافی‌شاپ در زمان فعالیت مجموعه آماده خدمت‌رسانی به بازدید کنندگان هستند.

وسایل مورد نیاز برای سفر به چالی دره

هنگامی که افراد مکانی را برای گشت‌وگذار و تفریح انتخاب می‌کنند، یکی از مهم‌ترین و زمان‌بَرترین دغدغه‌های افراد این است که چه وسایل و خوراکی‌هایی با خود ببرند. اغلب برای گذراندن یک روز شاد در دل طبیعت باید مجموعه‌ای از خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و وسایل و لوازم بهداشتی و… را با خود ببریم. تصمیم‌گیری برای انتخاب وسایل سفر هم کار سختی است. اما امکانات موجود در این مجموعه تفریحی به‌گونه‌ای طراحی و جانمایی شده است که پاسخگوی نیاز افراد باشد. پس خودتان را برای تهیه غذا، برداشتن وسایل بازی برای کودکان، لوازم بهداشتی و خوراکی و آشامیدنی به زحمت نیندازید. همه مایحتاج یک روز تفریح در این مجموعه موجود است و نرخ خوراکی‌ها نیز تفاوت چندانی با مراکز بیرون از مجموعه ندارد، چون شهرداری مشهد نظارت دقیقی بر عملکرد فعالان در مجموعه دره چالی دارد.

امکانات تفریحی سد چالیدره

امکانات تفریحی سد چالیدره
عکس: گردشگری مشهد

تله‌سیژ، بانجی جامپینگ، ماهیگیری، قایق‌سواری، برجِ گردان، زیپ‌لاین، عینک واقعیت‌مجازی، اسکله تفریحی، عکاسخانه سنتی، امکانات تفریحی ویژه کودکان، کشتی شناور، قطار U شکل، ایستگاه‌های سنجش قدرت تمرکز و نشانه‌گیری هدف با پرتاب دارت و توپ و… همه آن امکاناتی است که تجربه یک روز حضور در سد چالیدره را برای گردشگران خاطره‌انگیز کند.


حتما بخوانید: جاهای دیدنی محلات؛ سفر به هلند ایران

علاوه‌براینها کافی‌شاپ، لمکده و چایخانه و رستوران چالیدره در تمام ساعات فعالیت مجموعه، آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان هستند. قایق‌سواری روی سد زیبای چالیدره با قایق‌های پدالی 2 و 4 نفره، قایق‌های موتوری خانوادگی و لنج‌های بزرگ بسیار لذت‌بخش است. می‌توانید با سلیقه و مهارت خودتان یکی از آنها را انتخاب کنید. اگر جزو علاقه‌مندان به قایق‌سواری با قایق‌های پدالی هستید، جالب است بدانید که برای استفاده از قایق‌های پدالی محدودیت زمانی ندارید. با تهیه یک بلیط 12 هزار تومانی هر اندازه که دل‌تان بخواهد می‌توانید روی آب شناور باشید و برای تماشای طبیعت بکر چالیدره، سد را دور بزنید. قایق‌ها مجهز به سایه‌بان هستند، بنابراین لازم نیست نگران آفتاب عمود ظهر و احتمال سوزش دست و صورت‌تان باشید.
یکی از امکانات منحصربه‌فرد این مجموعه، وجود مرکز ماساژ ماهی است. خدماتی که در این مرکز ارائه می‌شود از نظر پزشکی و بهداشتی تأیید شده است. از جمله مهم‌ترین فواید مراجعه به این مرکز از بین رفتن بافت‌های مرده پوست و افزایش قدرت تمرکز و آرامش است.

عکاسان در کمین شما هستند

امروزه تلفن همراه، کار ثبت خاطرات را آسان کرده‌اند. افراد با حداقل مهارت عکاسی می‌توانند عکاسِ لحظات ناب فردی و خانوادگی‌شان باشند. اما گاهی در موقعیتی قرار می‌گیرید که امکان عکاسی از آن وجود ندارد و عکس سلفی نیز آن‌طور که باید مطلوب و باکیفیت نیست؛ مانند لحظاتی که با تله‌سیژ بر فراز سد قرار دارید یا وقتی بر روی سد قایق‌سواری می‌کنید و دل‌تان می‌خواهد نمای بازی از سطح آب را نیز در کادر عکس‌تان داشته باشید.

در چنین مواقعی عکاسان مجموعه همراهی‌تان می‌کنند. عکاسان تله‌سیژ جایی در میانه مسیر کمین کرده‌اند و وقتی به آنها نزدیک می‌شوید، برای‌تان دست تکان می‌دهند و تصویری خاطره‌انگیز را ثبت می‌کنند. در مسیر رفت و برگشت با تله‌سیژ، هنگام رسیدن به مقصد و پیاده شدن، می‌توانید عکس‌ها را تماشا کنید و هرکدام را که دوست داشتید، انتخاب کنید تا در زمان کمتر از 20 دقیقه در ابعاد دلخواه شما برایتان چاپ کنند.

کیوسک های بلیط‌فروشی چالیدره

برای ورود به مجموعه تفریحی توریستی چالیدره لازم نیست مبلغی را به‌عنوان ورودی بپردازید. البته چنانچه با وسیله نقلیه شخصی وارد مجموعه شوید، ناچارید مبلغی را برای استفاده از پارکینگ بپردازید.

سد چالیدره درست پشت کوه قرار دارد. به‌وسیله تله‌سیژ می‌توانید از کوه‌ها عبور کنید و وارد مجموعه تفریحی شوید. برای طی کردن مسیر رفت و برگشت با تله‌سیژ می‌توانید همین ابتدا بلیط تهیه کنید. اگر نمی‌خواهید دره را ببینید، می‌توانید همین طرف بمانید. در کافی‌شاپ بنشینید یا با وسایل برقی بازی کنید. اما پیشنهاد ما این است که با تله‌سیژ آن‌سوی دره را نیز ببینید. مسئولان مجموعه تفریحی برای راحتی گردشگران، کیوسک‌های فروش بلیط را کنار وسایل بازی مستقر کرده‌اند. بنابراین مجبور نیستید همان ابتدا بلیط تهیه کنید. می‌توانید قدم به قدم ایستگاه‌های تفریحی را تماشا کنید و اگر مایل بودید بلیط تهیه کنید.

بازی‌های متنوع مطابق با هر سلیقه

این روزها بسیاری از جوانان برای تخلیه انرژی به دنبال کشف و تجربه بازی‌های هیجان‌انگیز هستند. عینک واقعیت‌مجازی و بانجی‌جامپینگ، دو بازی هیجان‌انگیز این مجموعه است که جوانان از آن‌ها استقبال می‌کنند. بانجی جامپینگ یکی از بازی‌های هیجانی نسبتا نوظهور است که بسیاری از افراد دل‌شان می‌خواهد برای یک‌بار هم که شده آن را تجربه کنند. طبق استاندارد جهانی این بازی برای افرادی با وزن 45 کیلو تا 90 کیلو طراحی شده است.

بانجی جامپینگ تنها یک بازی نیست! از جمله ویژگی‌های این بازی می‌توان به افزایش اعتماد‌به‌نفس، تخلیه انرژی زیاد، حفظ تعادل و تمرکز و کنترل حرکات روانی و اعصاب، کنترل و غلبه بر استرس‌های هیجانی و ترس از ارتفاع، تجربه پرواز و سقوط آزاد، تنظیم سیستم تنفسی، قلبی و عروقی بدن اشاره کرد.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی تالش؛ سفر در گنجینه طبیعت گیلان

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.