تحصیل پزشکی در مجارستان و هرآنچه باید درباره آن بدانید (۲۰۱۹)

0

تحصیل پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مجارستان، یکی از بهترین فرصت‌ها برای یادگیری علم طب و حضور در صنعت بهداشت اروپاست. تحصیل پزشکی در مجارستان در ۴ دانشگاه موردتأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، امکان‌پذیر است. تحصیل پزشکی در مجارستان، ارزان‌تر از تحصیل پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی در سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی است و نیازی به قبولی در کنکور پزشکی ایران ندارد. با توجه به حجم بالای درخواست‌ متقاضیان ایرانی تحصیل پزشکی در خارج از کشور به‌ خصوص مجارستان، مقالهٔ امروز از سلسله مقالات معرفی جامع فرصت‌های تحصیلی و بورس در خارج از کشور، شما را با فرصت‌های تحصیلی پزشکی، نحوهٔ دریافت بورسیه تحصیلی و رشته‌های این دانشگاه ها آشنا می‌کند. با ما همراه باشید.

چرا تحصیل پزشکی در مجارستان؟

  • ۴ دانشگاه مجارستان برای تحصیل پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و رشته‌های پیراپزشکی موردتأیید معاونت آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارند و مدارک دانش‌آموختگی این دانشگاه‌های پزشکی در ایران قابل‌ ارزشیابی و معادلسازی هستند و پروانهٔ نظام پزشکی، کد و اجازه افتتاح مطب دریافت خواهند کرد.
  • در کلیهٔ دانشگاه‌های پزشکی موردتأیید مجارستان، امکان تحصیل به زبان‌های مجاری، آلمانی و انگلیسی وجود دارد و شما از یادگیری زبان روسی، آلمانی و فرانسوی، بی‌نیاز خواهید بود.
  • هزینهٔ تحصیل پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی در مجارستان، کمتر از هزینهٔ تحصیل این رشته‌ها در سایر کشورهای اروپایی همچون انگلیس یا هلند است و به همین خاطر، انتخاب خوبی برای متقاضیان ایرانی تحصیل پزشکی در قارهٔ سبز است.
  • متقاضیانی که موفق به دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های پزشکی مجارستان می‌شوند، ویزای تحصیلی دریافت خواهند کرد که با این ویزا، امکان سفر به ۲۶ کشور عضو منطقهٔ شنگن برای آنها میسر خواهد بود.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019

رونیکس
  • تحصیل پزشکی در مجارستان، فرصتی برای کار کردن در آزمایشگاه‌های معتبر این کشور و رایزنی با مؤسسات علمی سراسر جهان است.
  • دانش‌آموختگان پزشکی مجارستان، در صورت تسلط به زبان آلمانی یا مجاری، فرصت‌ کاری و حقوق خوبی در این کشور خواهند داشت.
  • ادامهٔ تحصیل در کلیهٔ گرایش‌های دستیاری پزشکی پس از اخذ مدارک دانش‌آموختگی پزشکی از این کشور، در ایران وجود دارد.
  • تحصیل پزشکی در مجارستان، امکان دریافت اقامت دائم (PERMANENT RESIDENT PERMIT) را با رعایت قوانین مهاجرتی این کشور به فارغ‌التحصیلان می‌دهد.
  • تحصیل پزشکی مجارستان، امکان دریافت ارز دانشجویی به قیمت سامانهٔ نیما را برای دانشجویان فراهم‌ می‌کند.
تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - دندانپزشکی
(دندان‌پزشکی در مجارستان، ۵ سال طول می‌کشد و حدود ۱۲۰هزار دلار شهریه دارد)
  • تحصیل پزشکی در مجارستان، کیفیت بالایی دارد و نسبت به تحصیل دوره‌های مشابه در هندوستان، فیلیپین، اوکراین، عمان و پاکستان بسیار بهتر است.
  • هزینهٔ زندگی در مجارستان به‌منظور تحصیل پزشکی در این کشور، ارزان‌تر از سایر نقاط اروپاست و شما می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.
تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - پزشکی عمومی
(تحصیل پزشکی عمومی در دانشگاه‌های مجارستان، ۶ تا ۸ سال طول می‌کشد و بیش از ۱۲۰‌هزار دلار هزینه دارد)

مجارستان از جمله کشورهایی نیست که پاتوق تحصیلی ایرانیان در قاره سبز باشد. اما در حوزه پزشکی، دانشگاه‌های خوبی داشته که مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. برای تحصیل پزشکی در این کشور، هیچ نیازی به آموزش زبان مجارستانی نیست و شما می‌توانید پس از قبولی در آزمون ورودی که دراین گفتار توضیح دادیم، وارد یکی از ۴ دانشگاه پزشکی این کشور شوید.

ویزای مجارستان، شنگن بوده و امکان تردد آسان به سایر کشورهای منطقه شنگن را برای شما فراهم خواهد کرد. شهرهای بوداپست، دبرسن، سگد، دیور و پچ، از جمله بزرگ‌ترین شهرهای این کشور به شمار می‌رود. استاندارد بالای زندگی و زندگی در کشوری با اقتصاد متوسط و مردمانی با سواد و استاندارد بالای زندگی، فرصتی برای یادگرفتن و کسب تجربه در محیطی مدرن است.

فهرست دانشگاه‌های ارزشیابی‌شدهٔ وزارت بهداشت در مجارستان

همان‌طور که می‌دانید، متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی خارج از کشور، درصورتی‌ که خواهان ارزشیابی مدارک اخذشده و فعالیت در این عرصه در ایران باشند، باید حتما در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که کیفیت و صلاحیت آنها برای تدریس رشتهٔ طب و گرایش‌های مربوطه، با استانداردها و معیارهای وزارت بهداشت، هم‌راستا باشد.

وزارت بهداشت همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هر ساله فهرست دانشگاه‌های مطلوب موردنظر تحصیل ایرانیان در ۵ قاره را منتشر می‌کند. شما با انتخاب دانشگاه‌های موردنظر در این لیست‌ها، شانس برخورداری از امتیازات مادی و معنوی مدرک تحصیلی را در اختیار خواهید داشت.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی کشورمان، همه ساله، نسبت به ارزشیابی کیفی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حوزهٔ پزشکی در ۵ قارهٔ جهان، براساس معیارهای QS و شانگهای و نظارت ویژه، اقدام می‌کند و گزارشی از بررسی‌های انجام‌شده را در قالب گزارش دانشگاه‌های ارزشیابی‌شده، منتشر می‌کند. در این فهرست، تنها دانشگاه‌های پزشکی در ۵ قارهٔ جهان که صلاحیت علمی آنها موردتأیید وزارت بهداشت است، قرار دارند.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - دانشگاه های مورد تایید
(معاونت آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی که ریاست شورای‌ عالی ارزشیابی مدارک دانش‌آموختگان خارج از کشور را برعهده دارد، در تاریخ ۱۰ مهر ۹۷، اسامی دانشگاه‌های موردتأیید مجارستان را اعلام کرد)

چرا باید در دانشگاه‌های ارزشیابی‌شدهٔ وزارت بهداشت در مجارستان تحصیل کنیم؟

این پرسشی است که برخی از خوانندگان محترم سلسله مقالات تحصیل در خارج از کشور مطرح می‌کنند. پاسخ را می‌توان برای متقاضیان تحصیل پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی در ۶ مورد زیر خلاصه کرد:

  • تحصیل در مقاصد آموزش پزشکی معتبر در اروپا.
  • مدرک دانش‌آموختگی پزشکی قابل ارزشیابی در ایران.
  • دریافت ارز دانشجویی قابل‌تخصیص به دانشجویان پزشکی شاغل به تحصیل در خارج از کشور.
  • دریافت معافیت یا تخفیف در پرداخت عوارض سالانهٔ خروج از کشور.
  • امکان فعالیت پزشکی در ایران و دریافت کد نظام پزشکی.
  • امکان ادامهٔ تحصیل در مقاطع دستیاری و فوق‌تخصصی در گرایش‌های پزشکی و پیراپزشکی در ایران.
تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - دانشگاه مجازی
(۴ دانشگاه مجاری در فهرست دانشگاه‌های پزشکی موردتأیید ایران قرار دارند.)

فهرست دانشگاه‌های پزشکی مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در مجارستان

در سال‌های ۱۳۹۸-۱۳۹۹، تنها ۴ دانشگاه‌ مجاری زیر، توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، مورد تأیید قرار گرفت و مدارک دانش‌آموختگی فارغ‌ التحصیلان کلیهٔ رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری و مامایی و تصویربرداری پزشکی صادرشده توسط دانشگاه‌های ذیل، مورد تأیید خواهند بود:

  1. دانشگاه سملوایز (SEMMELWEIS UNIVERSITY BUDAPEST)
  2. دانشگاه دبرسن (UNIVERSITY DEBRECEN)
  3. UNIVERSITY SZEGED
  4. UNIVERSITY OF PECS

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، مدارک دانش‌آموختگی تنها ۴ دانشگاه موردتأیید است و مدارک سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش پزشکی این کشور که در لیست فوق قرار ندارند، برای سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ مورد تأیید نخواهند بود. در ادامه به بررسی کامل فرصت‌ های تحصیلی و شرایط و مدارک لازم برای دریافت پذیرش و شیوهٔ شرکت در آزمون ورودی (ENTRANCE TEST) سه دانشگاه‌ این فهرست می‌پردازیم.

 

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - دانشگاه دبرسن
(تصویر ایندکس سایت دانشکدهٔ دندانپزشکی دانشگاه دبرسن مجارستان)

۱. تحصیل پزشکی در دانشگاه سملوایز

نخستین مقصد تحصیلی پزشکی مجارستان که در این مقاله معرفی ‌می‌کنیم، دانشگاه پزشکی سملوایز مجارستان است. این دانشگاه، قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه پزشکی مجارستان است و هزاران دانشجو از سراسر جهان ازجمله ایران در آن مشغول به تحصیل هستند.

امکان تحصیل شما در دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه سملوایز مجارستان به زبان انگلیسی، مجاری و آلمانی وجود دارد. اگر به‌دنبال فرصت‌های کارورزی و آموزش حرفه‌ای پزشکی هستید، ما تحصیل در سملوایز مجارستان را که در شهر بوداپست واقع شده است، به شما توصیه می‌کنیم.

تندیس سملوایز در دانشگاه تهران نصب شده است. این دانشگاه دارای بیش از ده‌هزار دانشجو از هر پنج قاره و بیش از ۱۷۰ کشور جهان است. هر پنج دانشکدهٔ این دانشگاه به سه زبان مجاری، انگلیسی و آلمانی به دانشجویان آموزش می‌دهند؛ حدود یک‌چهارم از ظرفیت این دانشگاه را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.

کتابخانهٔ مرکزی دانشگاه با حدود دویست‌ و پنجاه‌ هزار کتاب، این کتابخانه را تبدیل به بزرگ‌ترین کتابخانهٔ پزشکی-زیست‌شناسی کشور مجارستان کرده است. بیش از ۴۰ کلینیک و بیمارستان با سملوایز همکاری می‌کنند، این دانشگاه دارای حدود ۳۰۰۰ تخت فعال در تمامی بیمارستان‌های شهر بوداپست است.

دانشگاه سملوایز اولین دانشگاه مجاری است که به آموزش پزشکی به زبان‌های دیگر پرداخت. این دانشگاه، آموزش پزشکی به زبان آلمانی را از سال ۱۹۸۳ و آموزش به زبان انگلیسی را از سال ۱۹۸۷ شروع کرد. در حال‌حاضر،این دانشگاه سالانه بیش از ۵۰۰ دانشجوی خارجی را پذیرش می‌کند.

عمدهٔ دانشجویان خارجی این دانشگاه، آلمانی هستند. با این‌حال، دانشجویان زیادی از کشورهایی نظیر ایران، انگلیس، اتریش، اسپانیا، ایتالیا، یونان، ترکیه، نروژ و… نیز در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. مدرک پزشکی عمومی این دانشگاه در لیست مدارک معتبر سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و دانشجویان دارای این مدرک می‌ توانند بدون هیچ‌ گونه ارزیابی یا امتحانی در کل اتحادیهٔ اروپا مشغول به کار شوند.

شایان ذکر است که نه‌تنها فارغ‌التحصیلان خارجی، بلکه اکثر فارغ‌التحصیلان بومی هم در دیگر کشورها مشغول به کار می‌شوند و اکثر فارغ‌التحصیلان حتی در خارج از اروپا کار می‌کنند. دانشگاه سملوایز در لیست “IMED FAIMER” حضور دارد و مدرک‌ دکترای پزشکی این دانشگاه موردتأیید هیئت علمی کالیفرنیاست. در سال ۲۰۱۷ این دانشگاه در رشتهٔ پزشکی در رتبه ۲۰۰-۱۵۱ دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفت.

می‌توانید سایت دانشگاه سملوایز را ببینید.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - دانشگاه سملوایز
(تصویر ایندکس دانشکدهٔ پزشکی (MEDICINE)‌ دانشگاه SEMMELWEIS مجارستان)

وقتی وارد صفحهٔ بالا می‌شوید با بخش‌هایی که درادامه معرفی کرده‌ایم، مواجه خواهید شد:

  • در بخش THE UNIVERSITY اطلاعات کاملی دربارهٔ دانشگاه به دست خواهید آورد که شامل معرفی دانشکده‌ها، شمار دانشجویان، ابزارها، امکانات و مدیران می‌شود.
  • در بخش FACULTIES شما با دانشکده‌های دندان‌پزشکی، دانشکدهٔ خدمات بهداشتی و عمومی، دانشکدهٔ علوم بهداشت، دانشکدهٔ علوم پزشکی و دانشکدهٔ داروسازی آشنا خواهید شد.
  • در بخش EDUCATION با ظرفیت‌های آموزشی دانشگاه در مقاطع کارشناسی تا فوق‌دکترا و همچنین برنامه‌های تحصیلی دانشگاه، آشنا خواهید شد.
  • در بخش HEALTH CARE با اقدامات دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه سملوایز مجارستان در حوزه‌های کلینیکی، بیمارستانی، پرستاری و مراقبتی آشنا خواهید شد.
  • در بخش R&D شما با ظرفیت‌های تحقیق و توسعهٔ دانشگاه آشنا خواهید شد. توضیحاتی درمورد شورای علمی، توسعه و تحقیقات، فرصت‌های علمی و پروژ‌ه‌های تحقیقات راهبردی پزشکی، دایرکتوری اساتید و رویدادهای علمی و همایش‌ها، در این قسمت در دسترس هستند. جایزه سالانه سملوایز در این بخش قرار دارد.
  • در بخش ADMISSION که یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایت دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه سملوایز مجارستان است، با آزمون‌های ورودی، دلایل انتخاب این دانشکده برای تحصیل، فرم‌های ثبت‌نام و شهریه‌ها آشنا خواهید شد.
  • در بخش STUDENTS شما با قسمت‌هایی همچون تقویم آموزشی، کتابخانه‌ها، پشتیبانی دانشجویی، رویدادهای جهانی، ورزش‌های دانشجویی، پرسش و پاسخ (FAQ) و فارغ التحصیلان دانشگاه سملوایز مجارستان آشنا خواهید شد.
  • در بخش NEWS هم اخبار دانشگاه به اطلاع دانشجویان فعلی و آینده خواهد رسید.

آزمون ورودی ب‏رای ورود به رشته‌های پزشکی دانشگاه سملوایز مجارستان

اگر به بخش ENTRANCE EXAMINATION وارد شوید، جزئیاتی دربارهٔ آزمون ورودی رشته‌های پزشکی دانشگاه سملوایز مجارستان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اگر قصد پذیرفته شدن در رشته‌های پزشکی این دانشگاه را دارید، قبولی در آزمون ورودی، الزامی است. این آزمون،‌ هر ساله در شهر بوداپست برگزار می‌شود. بعضا این آزمون با همکاری سفارت مجارستان در برخی از نمایندگی‌های این دانشگاه در نقاط مختلف جهان نیز برگزار می‌گردد.

محتوای آزمون ورودی این دانشگاه، زیست‌شناسی، شیمی، زبان انگلیسی عمومی و تخصصی است و سؤالات آن به‌صورت چهارگزینه‌ای و بدون نمرهٔ منفی هستند. آزمون شفاهی (ORAL EXAMINATION) ازجمله بخش‌های آزمون ورودی دانشگاه سملوایز است که پس از آزمون کتبی برگزار می‌شود. آزمون شفاهی نیز معلومات شیمی، زیست‌شناسی و زبان انگلیسی شما را بررسی خواهد کرد. از آنجا که محتوای آزمون ورودی اهمیت دارد،‌ به کلیات آن اشاره می‌کنیم:

  • بخش تکامل (EVOLUTION) در آزمون سؤال خواهد شد.
  • بخش ساختارهای شیمی در زیست‌شناسی شامل ساختار اتم‌ها، ملکول‌ها، سلول‌ها و واکنش‌های شیمیایی و واکنش‌های اسیدی، مطالعات هیدروکربن‌ها، ترکیبات آلی، کربوهیدرات‌ها و غیره سؤال خواهد شد.
  • بخش ساختار سلولی و سازماندهی سلولی و میتوکندری‌ها و غیره سؤال می‌شود.
  • بخش سلول تا بافت (CELL –TUSSUSES) سؤال خواهد شد.
  • بخش تقسیم سلولی (CELL DIVISION) سؤال خواهد شد.
  • سؤالی دبارهٔ پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها مطرح می‌شود.
  • فیزیولوژی ارگان‌های زنده (PHYSIOLOGY OF LIVING ORGANISM) سؤال می‌شود.

شیوهٔ ارزیابی دانشجویان در آزمون ورودی دانشکدهٔ پزشکی

آزمون ورودی رشته‌های پزشکی دانشگاه سملوایز مجارستان، توسط کمیتهٔ پذیرش دانشگاه (ADMISSION COMMITTEE) و برمبنای دانش و عملکرد متقاضی در آزمون، بررسی خواهد شد و نتیجه، براساس توسعهٔ ظرفیت علمی دانشکده و تنوع فرهنگ‌ها، ارزشیابی و اعلام خواهد شد.

متقاضیان ثبت‌نام در آزمون ورودی دانشکده‌ٔ پزشکی دانشگاه سملوایز مجارستان، باید از طریق SEMAPHOR‌ ثبت‌نام کنند. هزینهٔ آزمون باید به‌صورت اینترنتی و از طریق کارت اعتباری مجازی یا شرکت‌های پرداخت مجازی داخلی، پرداخت شود. اگر هزینهٔ آزمون پرداخت شود و در آزمون شرکت نکنید، مبلغ ثبت‌نام، عودت نخواهد شد.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - آزمون ورودی
(تصویر ایندکس سامانهٔ سمافور برای ثبت‌نام در آزمون ورودی دانشگاه سملوایز مجارستان)

تاریخ برگزاری آزمون ورودی دانشکده‌ٔ پزشکی دانشگاه سملوایز مجارستان

پس از ثبت‌نام در سامانهٔ SEMAPHOR ، بایستی بر اساس زمان‌های ذیل الذکر، خود را برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه سمولوایز در مراکز زیر آماده کنید:

  • اول مارس در استکهلم (آخرین فرصت ثبت‌نام ۲۲ فوریه)
  • اول مارس در ابوظبی (آخرین فرصت ثبت‌نام در ۲۲ فوریه)
  • دوم تا سوم مارس در اسلو (آخرین فرصت ثبت‌نام در ۲۳ فوریه)
  • ۲۳ و ۲۴ مارس در هانوفر آلمان (آخرین فرصت ثبت نام ۱۶ مارس)

این تاریخ‌ها هر ساله تمدید می‌شوند. آخرین فرصت ثبت‌نام اینترنتی در سامانهٔ SEMAPHOR سی‌ویکم ماه مه هر سال است. اگر برای ثبت‌نام در آزمون ورودی با سؤالی روبه‌رو شدید آن را به آدرس پست الکترونیک خانم Olga Vanyi به نشانی ENGLISH.SECRETARIAT@SEMMELWEIS-UNIV.hu ارسال کنید.

مدارک موردنیاز برای اپلای دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه سملوایز مجارستان

  • حداقل سن متقاضی تحصیل در این دانشگاه باید ۱۸ سال تمام باشد.
  • حداکثر سن متقاضی تحصیل در این دانشگاه باید ۳۰ سال تمام باشد.
  • تسلط به زبان انگلیسی ضروری است.
  • ترجمهٔ آخرین مدرک دبیرستان و ریزنمرات پایهٔ ۹ تا ۱۲ ایران
  • رزومه دانشجو
  • انگیزش‌نامه (motivation letter)
  • گواهی پزشکی (MEDICAL CERTIFICATE) برای تأیید دارا بودن شرایط روحی و جسمی مناسب تحصیل توسط متقاضی. فرم گواهی پزشکی را از این لینک دانلود کنید.
  • کپی گذرنامه با یک سال اعتبار
  • عکس
  • شرکت در آزمون ورودی و قبولی
  • پرداخت هزینه‌های درخواست
  • پرداخت شهریهٔ یک ترم پس از دریافت نامهٔ پذیرش (ACCEPTANCE LETTER)

هزینهٔ ثبت درخواست، ۳۵۰ دلار است که فقط مربوط به درخواست است، هزینهٔ شرکت درآزمون ورودی در مراکزی که در بالا اعلام شدند، به‌صورت جداگانه اخد خواهد شد. اگر درخواست خود را ثبت کردید و تا سی‌ویکم ماه مه منصرف شدید، هزینهٔ ثبت‌نام عودت خواهد شد.

ویزای دانشجویان پزشکی

می توانید خودتان جزئیات مربوط به شرایط، مدارک و هزینهٔ ثبت‌نام برای ویزای دانشجویی پزشکی مجارستان را دنبال کنید.

هزینه‌های ثبت‌نام دانشکدهٔ پزشکی سملوایز مجارستان

  • هزینه ثبت درخواست پذیرش: ۳۵۰ دلار آمریکا
  • مبلغ علی‌الحساب پذیرش در دانشگاه سملوایز: ۲۰۰۰ دلار آمریکاست که باید ۱۴ روز پس از ورود به دانشگاه پرداخت شود و این مبلغ از شهریهٔ ترم اول کسر خواهد شد.
  • هزینهٔ ثبت‌نام (ENROLLMENT FEE) که باید با مبلغ شهریه (TUITION، FEE) پرداخت شود. این مبلغ باید تا ۲۱ اوت هر سال پرداخت شود.

شهریهٔ تحصیل در رشته‌های پزشکی دانشگاه سملوایز مجارستان

  • شهریهٔ هر ترم تحصیل در رشته‌های پزشکی دانشگاه سملوایز ۹۱۰۰ دلار است (دورهٔ ۶ ساله)
  • شهریهٔ هر ترم تحصیل در رشته‌های دندان‌پزشکی دانشگاه سملوایز ۹۱۰۰ دلار است (دوره ۵ ساله)
  • شهریهٔ هر ترم تحصیل در رشته‌های داروسازی سملوایز: ۶۰۰۰ دلار است (دورهٔ ۵ ساله)

شهریه‌ها باید تا اول سپتامبر برای ترم پاییز و اول فوریه برای ترم بهار، به روش زیر پرداخت شوند:

  • Account holder: Semmelweis University Account Number
  • (IBAN: HU67 (۱۰۰۰ ۴۰۱۲ ۱۰۰۰ ۸۰۱۶ ۰۰۵۱ ۴۵۳۴
  • Bank name: Magyar Államkincstár (Hungarian State Treasury)
  • Bank address: Hold utca ۴, ۱۰۵۴ Budapest, Hungary
  • SWIFT code (BIC): HUSTHUHB Correspondent
  • SWIFT code (BIC): MANEHUHB

سؤالات خود را دربارهٔ پرداخت شهریهٔ دوره‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی دانشگاه سملوایز مجارستان، از طریق پست الکترونیک قسمت مالی: APPLICATION.FINANCES@SEMMELWEIS-UNIV.HU با دانشگاه درمیان بگذارید. فرآیند عودت مبلغ شهریهٔ دانشجویانی که از تحصیل در این دانشگاه منصرف شده‌اند، براساس سیاست عودت (REFUND POLICY) بین ۳۰ تا ۶۰ روز به طول خواهد انجامید.

۲. تحصیل پزشکی در دانشگاه دبرسن

دومین مقصد تحصیل پزشکی در مجارستان، دانشگاه دبرسن است. این دانشگاه نیز موردتأیید وزارت بهداشت ایران است. برای کسب اطلاعات تکمیلی به این لینک بروید.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - سایت دانشگاه دبرسن
(تصویر ایندکس سایت دانشگاه دبرسن مجارستان)

اگر روی گزینهٔ EDUCATION کلیک کنید، با بخش‌هایی که در عکس زیر ارائه شده‌اند، روبه‌رو خواهید شد.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - جزئیات سایت دانشگاه دبرسن

در بخش آموزش سایت دانشگاه دبرسن، برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی لیست شده‌اند که در بخش PROGRAMS در دسترس می‌باشند. برای کسب اطلاعات تکمیلی به این قسمت مراجعه کنید. ۶۶ رشته در مقطع کارشناسی، ۷۷ رشته در مقطع کارشناسی‌ ارشد و ده‌ها رشته در مقطع دکترا در دانشگاه دبرسن تدریس می‌شوند. در سال ۲۰۱۷، بیش از ۲۷۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کردند.

رشته‌های مربوط به علوم پزشکی و بهداشتی این دانشگاه به شرح زیر هستند.

  • کارشناسی‌ارشد توانبخشی (COMPLEX REHABILITATION)
  • کارشناسی‌ارشد بهداشت عمومی (PUBLIC HEALTH)
  • بهداشت ایمنی و حرفه‌ای (SOCIAL WORK IN HEALTH CARE)

مدارس آموزش پزشکی دانشگاه دبرسن به شرح زیر هستند:

  • مدرسهٔ آموزش دکترای علوم بهداشتی
  • مدرسهٔ آموزش دکترای علوم داروسازی
  • مدرسهٔ آموزش دکترای علوم پزشکی مولکولی
  • مدرسهٔ آموزش دکترای علوم ایمنی زیستی و سلولی
  • مدرسهٔ آموزش دکترای علوم عصبی
  • مدرسهٔ آموزش دکترای پزشکی کیلینکی
  • مدرسهٔ آموزش دکترای داروسازی
  • مدرسهٔ آموزش دندان‌پزشکی

آشنایی با دورهٔ دندان‌پزشکی دانشگاه دبرسن مجارستان

دورهٔ دندان‌پزشکی این دانشگاه، ۸ ترم به طول می‌انجامد. نیازمندی زبان (LANGUAGE REQUIREMENTS) این دانشگاه مدرک CEFR در سطح ۲ است. شهریهٔ دوره، ۱۶۹۰۰ دلار سالانه در سال ۲۰۱۹ میلادی است و هزینهٔ درخواست نیز ۳۵۰ دلار است.

فرآیند ثبت درخواست تحصیل در دانشگاه دبرسن

فرآیند ثبت درخواست (متنی که در زیر مشاهده می‌کنید)، باید در نظر گرفته شود.

  • (فرآیند اپلای) Application procedure
  • (مدارک مورد نیاز) Documents Required

برای ثبت درخواست تحصیل در رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه‌های مجارستان، باید مدارک مشخصی را آماده و فرآیند ‌ثبت‌نام را طی کنید:

  • باید فرم درخواست را از سایت دانشگاه دبرسن دانلود و تکمیل کنید. این فرم باید به زبان انگلیسی تکمیل و امضا شود.
  • ترجمهٔ رسمی ریزنمرات مقطع دبیرستان، ترجمهٔ رسمی مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی و همچنین درصورت طی کردن مقطع کارشناسی،‌ ترجمهٔ رسمی مدرک آن ارائه شود. ترجمه‌های رسمی باید به تأیید وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری برسند تا سفارت مجارستان در تهران درمورد اصالت آنها تردید نکند.
  • گذرنامهٔ شما باید حداقل ۱ سال اعتبار و ۲ صفحهٔ خالی داشته باشد.
  • رزومهٔ تحصیلی شما باید در ۱ صفحه تنظیم شود.
  • باید مبلغ ۱۵۰ دلار آمریکا به‌عنوان هزینهٔ درخواست (APPLICATION FEE) پرداخت کنید.
  • مبلغ ۳۵۰ دلار آمریکا به‌عنوان هزینهٔ آزمون ورودی (ENTRANCE FEE) دریافت خواهد شد.
  • ثبت‌نام شما از طریق سایت دانشگاه دبرسن صورت می‌گیرد؛ شما باید در سایت حساب کاربری بسازید و کد کاربری و رمز عبور دریافت کنین.
  • هزینه‌ها باید با کارت اعتباری مجازی معتبر پرداخت شوند.

چند نکته که باید برای پذیرش پزشکی در این دانشگاه بدانید:

  • قبولی در آزمون ورودی الزامی است.
  • بدون مدرک دیپلم دبیرستان امکان اپلای ندارید.
  • قبولی در آزمون ورودی، شرط کافی برای ورود به رشته‌های پزشکی نیست و آزمون شفاهی هم باید انجام شود.
  • اپلیکیشن شما باید حاوی همهٔ مدارک لازم و ترجمهٔ آنها به زبان انگلیسی باشد.
  • کلیهٔ مدارک دانشجویان خارجی جهت تحصیل در این دانشگاه، باید به COORDINATING CENTER FOR INTERNATIONAL EDUCATION ارسال شوند.
  • هیچ معافیتی در ارائهٔ مدارک موردنیاز، در اختیار متقاضیان بین‌المللی قرار نمی‌گیرد. اگر به شما گفته شده است که فلان مدرک باید ارسال شود، حتما باید ارسال کنید.
  • مدارک شما باید از طریق این سامانه ارسال شوند.
  • آخرین فرصت ثبت درخواست برای دوره‌های پزشکی دانشگاه در ترم پاییز (از سپتامبر)، ۳۱ مه است.
  • آخرین فرصت ثبت درخواست برای دوره‌های غیرپزشکی دانشگاه دبرسن مجارستان در ترم پاییز، ۳۱ ماه ژوئن است.
  • آخرین فرصت ثبت درخواست برای دوره‌های پزشکی دانشگاه دبرسن مجارستان که از ترم ژانویه آغاز می‌شود، اول نوامبر است.
  • آخرین فرصت ثبت درخواست برای دوره‌های غیرپزشکی دانشگاه دبرسن مجارستان که از ترم ژانویه آغاز می‌شوند، ۳۱ اکتبر است.

آموزش صفحهٔ ثبت‌نام دانشگاه دبرسن مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - ثبت‌نام در ددانشگاه دبرسن
(تصویر صفحهٔ ثبت‌نام دانشگاه دبرسن مجارستان)

در صفحهٔ ثبت‌نام دانشگاه دبرسن مجارستان باید بخش‌هایی را پر کنید که در ادامه معرفی می‌شوند.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - ثبت نام دبرسن - مرحله اول

  • در بخش PROGRAM باید دورهٔ موردنظر را از منوی آبشاری انتخاب کنید.
  • در بخش GRADE باید مقطع تحصیلی را انتخاب کنید.
  • در بخش SEMESTER باید مشخص کنید که تحصیل در چه ترمی را مدنظر دارید.
  • در بخش FAMILY NAME-GIVEN NAME باید نام و نام خانوادگی پر شود.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - ثبت نام دبرسن - مرحله دوم

  • در بخش DATE OF BIRTH باید تاریخ تولد براساس اطلاعات گذرنامه تکمیل شود.
  • در بخش BIRTH COUNTRY باید کشور محل تولد وارد شود.
  • در بخش BIRTH CITY باید اطلاعات مربوط به شهر محل تولد وارد شود.
  • در بخش NATIONALITY باید ملیت را وارد کنید.
  • در بخش MOTHER’S FAMILY NAME باید نام خانوادگی مادر وارد شود.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - ثبت‌نام دبرسن - مرحله سوم

  • در بخش PREVIOUS SCHOOL باید اطلاعات مدرسه‌ای که در آن تحصیل کردید وارد شود.
  • در بخش DIPLOMA باید نوع دیپلم، عنوان، دوره‌های گذرانده شده و تاریخ صدور مدرک دیپلم دبیرستان و سازمان صادرکننده (ادارهٔ کل آموزش و پرورش استان محل تحصیل) وارد شود.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - ثبت‌نام دبرسن - مرحله چهارم

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، شما باید در بخش ثبت‌نام ، مدارکی را که در تصویر ذکر شده‌‌اند آپلود کنید:

  • ترجمه رسمی ریزنمرات و مدرک پایان دورهٔ متوسطه
  • اسکن گذرنامه
  • گواهی پرداخت ۱۵۰ دلار
  • رزومه‌ای از فعالیت‌های خود
  • عکس
  • گواهی پزشکی.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - ثبت‌نام دانشگاه دبرسن - مرحله پنجم

آخرین بخش ثبت‌نام در دانشگاه دبرسن، پذیرش شرایط ثبت‌نام است. شما گواهی می‌دهید که همهٔ مدارک موردنیاز را ارسال کرده‌اید و صحت مدارک را تأیید می‌کنید. مدارک شما به شرط قبولی در آزمون ورودی، ارزشیابی خواهند شد. شما می‌پذیرید که مشمول هیچ معافیتی نیستید و درخواست هیچ معافیتی ندارید. شما گواهی می‌کنید که دانشگاه دبرسن حق دارد صحت مدارک شما را از دانشگاه یا مرکز صادرکننده استعلام و مدارک را راستی‌آزمایی کند.

شهریهٔ دوره‌های پزشکی دانشگاه دبرسن مجارستان در سال ۲۰۱۹ میلادی
  • هزینهٔ ثبت‌نام دانشجوی خارجی: ۱۵۰ دلار
  • آزمون ورودی: ۳۵۰ دلار
  • شهریهٔ ۲ ترم برای دوره‌های مقدماتی ۱ و ۲ دوره‌های پزشکی:۷۰۰۰ دلار
  • شهریهٔ تحصیل در رشتهٔ پزشکی دانشگاه دبرسن: ۱۶۹۰۰ دلار (طول دوره: ۱۲ ترم)
  • شهریهٔ تحصیل در رشتهٔ دندان‌پزشکی دانشگاه دبرسن: ۱۶۰۰۰ دلار (طول دوره: ۱۰ ترم)
  • شهریهٔ تحصیل در رشتهٔ داروسازی دانشگاه دبرسن: ۸ هزار دلار سالانه (طول دوره: ۱۰ ترم)
  • شهریهٔ تحصیل در رشته فیزیوتراپی دانشگاه دبرسن: ۶ هزار دلار سالانه (طول دوره: ۸ ترم)
  • شهریهٔ تحصیل در رشتهٔ بهداشت عمومی: ۸ هزار دلار سالانه (طول دوره: ۳ ترم)

مدارک موردنیاز برای پذیرش پزشکی دانشگاه دبرسن مجارستان

  • تسلط خوب به زبان انگلیسی و دروسی که در بالا به آن اشاره شد.
  • ترجمهٔ رسمی ریزنمرات دبیرستان
  • ترجمهٔ رسمی مدرک تحصیلی دبیرستان
  • رزومه
  • انگیزش‌نامه (MOTIVATION LETTER)
  • گواهی پزشکی (MEDICAL CERTIFICATE) دال بر توانایی روحی و جسمی متقاضی
  • رونوشت گذرنامه با ۱ سال اعتبار و ۲ صفحه خالی
  • عکس
  • قبولی در آزمون ورودی دانشکده‌ٔ پزشکی دبرسن مجارستان
  • پرداخت ۳۵۰ دلار آمریکا بابت هزینهٔ درخواست (APPLICATION FEE)

هزینه‌های زندگی برای تحصیل در دانشگاه دبرسن

هزینه‌ها، کاملا بستگی به نوع زندگی شما خواهند داشت. اگر در شهر بزر‌گی زندگی کنید، مخارج زندگی نسبت به شهرهای کوچک بیشتر است. اما می‌توان گفت که باید سالانه به‌طور متوسط بودجه‌ای معادل ۷ تا ۱۲هزار دلار برای زندگی در این کشور در نظر بگیرید.

هزینه زندگی در مجارستان به عنوان کشوری درجه دو در اروپا، به نسبت آلمان و نروژ و سوئیس کمتر است و به طور کل، هزینه زندگی و تحصیل در مجارستان از هزینه زندگی و تحصیل رشته‌های پزشکی و مهندسی در سوئد، به مراتب کم‌تر است. برای یک ترم تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های سوئد، بایستی در سال ۲۰۱۹، معادل ۵۰ تا ۷۰ هزار کرون سوئد پرداخت کنید که معادل یک دوره کارشناسی در دانشگاه‌های مجارستان به زبان انگلیسی است.

برای پیدا کردن خوابگاه دانشجویی در دانشگاه، از بخش OFFICE ACCOMMODATION دانشگاه، اطلاعات لازم را کسب کنید. از طرفی، اگر خواهان زندگی با خانواده های مجاری یا زندگی در شهر هستید، حتما از فرصت‌های اجاره محل مسکونی در شهرهای این کشور از طریق سایت هایی چون این درگاه، استفاده کنید. طبق اعلام دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در ترم پاییز دانشگاه‌های مجارستان در سال ۲۰۱۹ میلادی، زندگی مشترک در خوابگاه، به مراتب کمتر از اجاره منزل در شهرهای بزرگی چون بوداپست و نواحی اطراف است.

این مبلغ شامل هزینه‌های مسکن، خوراک، رفت‌و‌آمد و سایر هزینه‌های ضروری زندگی روزمره است. دانشجویان دانشگاه دبرسن می‌توانند از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه نیز جهت اقامت استفاده کنند. دانشگاه درحال‌حاضر بیش از ۴۰۰۰ تخت در خوابگاه‌های مختلف دارد. هزینه‌های خوابگاه هر ساله توسط دانشگاه اعلام می‌شوند و از ساختمانی به ساختمان دیگر فرق می‌کند و بین ۱۲ تا ۳۴‌هزار فورینت (واحد پول مجارستان) هزینه خواهد داشت.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - دانشگاه سملوایز
(بهتر است که انتخاب اول شما برای تحصیل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته‌های پیراپزشکی در مجارستان، دانشگاه سملوایز بوداپست باشد، چرا که انتخابی عالی با فرصت‌های بورسیه برای متقاضیان تحصیل در این کشور است)

۳. تحصیل در دانشگاه SZEGED

دانشگاه SZEGED، یکی از ۴ دانشگاه موردتأیید وزارت بهداشت ایران برای تحصیل دانشجویان ایرانی در سال ۱۳۹۸ است.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2019 - دانشگاه szeged

(تصویر ایندکس سایت دانشگاه SZEGED مجارستان)همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بخش‌های اصلی این دانشگاه با مستطیل‌‌های زرد مشخص شده است که در زیر به توضیح آنها می‌پردازیم:

  • در بخش ABOUT US توضیحاتی دربارهٔ دانشگاه ارائه شده است که شامل تعداد دانشجویان، سابقه، صلاحیت‌ها، موفقیت‌ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه است.
  • در بخش ACADEMICS‌ اطلاعاتی دربارهٔ دانشکده‌ها (FACULTIES)، آموزش (EDICATION)، برنامه‌های تحصیلی تمام‌وقت (FULLTIME-PROGRAMS)، مدارک دوگانه (DOUNBLE DGREE) و برنامه‌های تبادل دانشجو (EXCHANGE STUDEMTS) و دوره‌های آموزشی از پزشکی گرفته تا مهندسی (NON-DEGREE PROGRAM) ارائه شده است.
  • در بخش RESEARCH، فرصت‌های تحقیقاتی، اولویت‌های پژوهشی و دوره‌های دکترا، بخش‌های نوآوری دانشگاه و همچنین گروه‌های تحقیقاتی دانشگاه در این قسمت معرفی شده‌اند. مراکز تعالی علوم میان‌رشته‌ای (INTERDISCIPLINARY CENTER OF EXCELLENCE) ازجمله بخش‌های تحقیقاتی ممتاز این دانشگاه برای دانشجویان پزشکی به حساب می‌آیند.
  • در بخش ADMISSION تمام اطلاعات موردنیاز پذیرش ارائه شده است. مثلا چگونگی ثبت درخواست (HOW TO APPLY)، شهریه‌ها (FEE) و بورسیه‌ها (SCHOLARSHIPS) و پاسخ به سؤالات (FAQ).

دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه و همچنین دانشکده داروسازی و دانشکده پزشکی این دانشگاه، مخاطبان بسیاری از ایران و سایر نقاط جهان دارند. حتما به لینک‌های مربوطه مراجعه و اطلاعات لازم را اخذ کنید.

نکاتی برای تحصیل پزشکی در مجارستان

  • وزارت منابع طبیعی و آموزش این کشور، منبع خوبی برای دریافت اطلاعات جهت آشنایی با فرصت‌های تحصیلی و شغلی پزشکی در این کشور اروپایی است.
  • در سایت HELPERS اطلاعات خوبی درباره تحصیل در این کشور در اختیار شما قرار خواهدگرفت.
  • انجمن بیمارستان‌های مجارستان، برای آشنایی با پتانسیل‌های درمانی و تجهیزاتی این کشور بررسی شود.
  • دریافت ویزای تحصیلی جهت تحصیل در مراکز پزشکی مجارستان به‌عنوان دانشجوی خارجی، الزامی است.
  • شما نمی‌توانید با ویزای شنگن تجاری، توریستی یا دیداری به بوداپست مجارستان، پذیرش تحصیلی پزشکی بگیرید.
  • کارت اقامت یک‌سالهٔ دانشجویان پزشکی، پس از ورود به این کشور توسط پلیس مجارستان صادر خواهد شد.
  • برای آشنایی با ظرفیت‌هایی علمی، تحصیلی، حمل و نقل، فشن، گردشگری، فرهنگ و سبک زندگی مردمان مجار، به این هشتگ در اینستاگرام رجوع کرده تا این کشور را از لابلای ۸ میلیون عکسی که تا سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی روی این هشتگ تگ شده است مشاهده کنید.
  • دانشجویان خارجی دانشگاه‌های مجارستان از تسهیلات مشابه دانشجویان بومی برخوردار خواهند شد.
  • اینکه برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی مجارستان، نیاز به دیپلم گروه تجربی دارید یا خیر را از سفارت مجارستان یا دانشگاه مقصد سؤال کنید.
  • برای گذراندن دوره‌های پزشکی مجارستان، تسلط به زبان انگلیسی الزامی است. دوره‌های کالج هم برای دانشجویان در دسترس است، اما هزینهٔ یادگیری انگلیسی در ۳۱ استان کشور خودمان، به مراتب از تحصیل انگلیسی در مجارستان ارزان‌تر است.
  • شما باید با مفاهیم زیست‌ شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضی متوسطه و فیزیولوژی به‌خوبی آشنا باشید تا از پس آزمون ورودی سال اول پزشکی دانشگاه‌‌های این کشور برآیید.
  • اگر خواهان تحصیل پزشکی در مجارستان هستید، به سایت ۴ دانشگاه فوق‌الذکر رجوع کرده و اطلاعات ارائه شده از سال ۲۰۱۹ میلادی به بعد را مطالعه کنید. پاسخ بسیاری از سؤالات شما در بخش FAQ‌ (سوالات پرسیده شده متداول) این سایت‌ها در دسترس است.
  • کلیهٔ دانشگاه‌‌های پزشکی مجارستان، دارای صفحهٔ اینستاگرام و فیسبوک هستند. توصیه می‌شود اگر با سؤالی مواجه شدید، از ادمین این صفحات سؤال کنید.
  • اطلاعات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته‌های پزشکی مجارستان، اطلاعات دانش‌آموختگان پزشکی یا دانشجویان گرایش‌های تخصصی را می‌توان در LINKEDIN به دست آورد.
  • همیشه به سایت وزارت بهداشت ایران مراجعه کرده تا جدیدترین فهرست ارزشیابی دانشگاه‌های پزشکی این کشور را مشاهده کنید.
  • بخش ALUMNI در سایت دانشگاه‌های پزشکی مجارستان، شما را با جامعهٔ دانش‌آموختگان این دانشگاه آشنا می‌کند.

همراهان گرامی

هزینهٔ تحصیل در این ۴ دانشگاه به‌ نسبت دانشگاه‌ های استرالیا، کانادا، آمریکا و انگلیس، پایین‌ تر و نسبت به هندوستان گران‌‌تر است. اگر خواستار تحصیل در این کشور هستید، از لینک‌‌های ارائه‌‌شده در این گفتار چطور استفاده کنید. می‌توانید سؤالات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: راهنمای جامع تحصیل در خارج از کشور؛ نکاتی که باید بدانید
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.