رفع سیاهی دور چشم با مزوتراپی، هیدروکسی تراپی و تزریق پی ار پی

0

به نقل از کلینیک تزریق ژل رازی سیاهی دور چشم در مقایسه با چروک صورت یا سفید شدن موها تاثیر بیشتری بر ظاهر شما می‌گذارد و باعث می‌شود صورت شما پیرتر به نظر برسد. البته وجود این حلقه تیره به این معنا نیست که مجبور هستید به طور دائمی با آن کنار بیاید بلکه می‌‌توانید سیاهی زیر چشم خود را به کمک روش‌های مختلف کاهش دهید و در برخی موارد به طور کامل این مسئله را برطرف کنید. مزوتراپی، کربوکسی تراپی و تزریق پی آر پی از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند به درمان سیاهی دور چشم شما کمک شایانی نمایند.

چه عواملی در بروز سیاهی زیر چشم نقش دارد؟

به نقل از کلینیک زیبایی رازی عوامل متعددی در بروز سیاهی زیر چشم نقش دارند که در بخش زیر به برخی از دلایل شایع این عارضه اشاره می‌‌کنیم:

رونیکس

خستگی

خستگی بیش از حد، خوابیدن بیش از حد یا حتی دیر خوابیدن و بیدار ماندن تا دیر وقت می‌تواند باعث تشکیل حلقه‌های تیره زیر چشم شود و به این ترتیب زیر چشم شما تیره به نظر برسد. خواب نامساعد می‌‌تواند باعث پف کردن و رنگ پریدگی پوست شود و در این حالت بافت تیره و عروق خونی زیر سطح پوست خوبی دیده شوند. نداشتن خواب کافی نیز می‌تواند باعث تجمع مایع زیر چشم می‌‌شود و به این ترتیب چشم ظاهر پف پیدا خواهد کرد در نتیجه ممکن است سیاهی دور چشم با پف در پلک همراه شود و ظاهر نامطلوبی را به وجود بیاورد.

سن

بالا رفتن سن و رسیدن به دوران پیری نیز یکی دیگر از دلایل شایع در بروز سیاهی زیر چشم است. با بالا رفتن سن پوست شما نازک می‌شود و چربی و کلاژن خود را از دست می‌دهد و به این ترتیب از میزان انعطاف پذیری آن کاسته خواهد شد. با بروز این وضعیت عروق خونی زیر سطح پوست بیشتر دیده می‌شوند و در نهایت باعث می‌‌شود که پوست زیر چشم تیره به نظر برسد.

کار کشیدن بیش از حد از چشم

زل زدن بیش از حد به صفحه کامپیوتر یا تلویزیون می‌تواند فشار زیادی را به چشم شما وارد کند در این حالت عروق خونی اطراف چشم شما گشاد می‌شوند و در نتیجه پوست اطراف چشم تیره به نظر می‌رسد.

آلرژی

واکنش آلرژیک و خشکی چشم می‌‌تواند تیرگی دور چشم را تشدید کند. در صورتی که شما دچار واکنش آلرژیک هستید بدن در پاسخ به یک باکتری خطرناک اقدام به تولید هیستامین می‌کند. هیستامین علاوه بر ایجاد علائم و نشانه‌های ناخوشایند از قبیل خارش، قرمزی و پف بالای چشم باعث گشاد شدن عروق خونی نیز می‌شود و در نتیجه تیرگی زیر چشم بیشتر می‌گردد. آلرژی همچنین باعث می‌‌شود که تمایل شما به خاراندن و دست زدن به چشم بیشتر شود که این اقدام منجر به بدتر شدن علائم و نشانه‌های شما، بروز تورم، التهاب و پارگی عروق خونی خواهد شد و در نهایت تیرگی زیر چشم بدتر می‌شود.

کم آبی بدن

کم آبی بدن یکی از دلایل شایع در تشکیل سیاهی زیر چشم است. هنگامی که شما به اندازه کافی آب نمی‌خورید پوست زیر چشم شروع به خشک شدن می‌کند و در نتیجه زیر چشم‌ها گود می‌‌افتد و پوست زیر چشم به استخوان این ناحیه نزدیک می‌شود و ظاهر ناخوشایندی را به وجود خواهد آورد.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث می‌شود که بدن به تولید ملانین بیشتری بپردازد و رنگ پوست تیره شود، ملانین ماده‌ای است که رنگ پوست را مشخص می‌کند. قرار گرفتن بیش از حد پوست در معرض نور خورشید به ویژه چشم‌ها می‌تواند باعث افزایش سرعت تشکیل ملانین در پوست این ناحیه شود.

عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی نیز نقش مهمی را در بروز سیاهی دور چشم ایفا می‌کنند. سیاهی دور چشم می‌تواند یک ویژگی ارثی باشد و از دوران کودکی خود را نشان دهد و با بالا رفتن سن بدتر شود یا آن که به تدریج از بین برود. ابتلا به سایر بیماریها از قبیل بیماری تیروئید می‌‌تواند باعث تشکیل سیاهی دور چشم شود.

سیاهی دور چشم چگونه درمان می‌شود؟

برخی از روش‌های موجود برای درمان سیاهی دور چشم به شرح زیر می‌باشند:

مزوتراپی برای رفع سیاهی دور چشم

مزوتراپی صورت می‌‌تواند به طرز قابل توجهی به بهبود رنگ پوست اطراف چشم و کاهش اندازه پف زیر آن کمک کند. معمولاً شما می‌توانید پس از دو جلسه درمان شاهد نتایج به دست آمده باشید البته به طور کلی انجام ۴ تا ۶ جلسه درمان برای تثبیت نتایج به دست آمده ضروری است.
روش های زیادی مثل تزریق ژل یا تزریق بوتاکس و … برای زیباسازی صورت وجود دارد که یکی از این روش ها مزوتراپی است.

مراقبت‌های قبل از مزوتراپی شامل چه مواردی است؟

آمادگی مناسب برای درمان با مزوتراپی می‌‌تواند به کسب نتایج عالی کمک کند. در بخش زیر به برخی از نکات بسیار مهم قبل از شروع درمان اشاره می‌کنیم که توجه به آنها می‌‌تواند به شما کمک کند.

  • باید یک هفته قبل از شروع درمان از مصرف آسپرین و سایر داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب خودداری کنید زیرا مصرف این داروها می‌توانند ریسک بروز خونریزی و کبودی صورت را در هنگام درمان با مزوتراپی افزایش دهد.
  • به اندازه کافی آب و مایعات مصرف کنید تا بدن شما دچار کم آبی نشود.
  • رژیم غذایی سالمی را انتخاب کنید.
  • قبل از درمان از استفاده از لوازم آرایشی خودداری کنید.
  • یک تا دو روز قبل از درمان از مصرف کافئین خودداری کنید.

نحوه انجام مزوتراپی به چه صورت است؟

مزوتراپی یک روش غیر جراحی عالی است که بر پایه تزریق داروهای فعال قرار دارد و پزشک این داروها را به طور مستقیم به موضع مورد نظر تزریق می‌‌کند. موادی که در مزوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند شامل انواع آمینو اسیدها، کو آنزیم‌ها، ریز عنصرها، مواد چربی، ویتامین، انواع افشرده، داروهای هومئوپاتیک و مواردی از این قبیل باشد که در مقادیر کم و به کمک چند سرنگ نازک و کوچک به درون پوست تزریق می‌‌شوند. در طول درمان با مزوتراپی یک نوع میکروتروما در لایه فوقانی پوست به وجود می‌‌آید که این امر باعث افزایش خون رسانی به این ناحیه، فعال سازی فرایند سوخت و ساز و تسریع مکانیسم احیای سلول خواهد شد. داروی مورد نظر به عمق یک و نیم تا ۶ میلی متری پوست تزریق می‌شود که این مسئله باعث شده درمان با مزوتراپی به یک روش غیر تهاجمی و تقریباً بدون درد تبدیل شود البته برای نقاط بسیار حساس از بی حسی موضعی یا عمومی استفاده می‌شود.

مراقبت‌های بعد از درمان با مزوتراپی شامل چه مواردی است؟

برخی از نکات ساده اما بسیار مهم در مزوتراپی به شرح زیر می‌باشند که رعایت کردن آنها می‌تواند به شما برای کسب نتایج عالی کمک کند:

  • تا یک روز پس از درمان از استفاده از لوازم آرایشی خودداری کنید.
  • از ماساژ دادن یا خاراندن موضعی که تحت درمان قرار گرفته است خودداری کنید.
  • از قرار دادن موضع تحت درمان در مقابل نور آفتاب خودداری کنید.
  • برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب دیدگی ناشی از نور آفتاب از کرم ضد آفتاب قوی استفاده کنید.
  • از فشار دادن موضع تحت درمان خودداری کنید.
  • تا یک روز پس از درمان از دوش آب داغ استفاده نکنید.

کربوکسی تراپی برای رفع سیاهی دور چشم

گردش نامناسب خون و تجمع خون زیر پلک پایین دلیل اصلی تیرگی زیر چشم محسوب می‌شود. در کربوکسی تراپی مقدار کمی از گاز دی اکسید کربن به زیر پوست تزریق می‌‌شود تا به این ترتیب گردش خون و فرایند ساخت کلاژن در پلک پایین تسریع شود. شما می‌توانید پس از یک ماه شاهد نتایج به دست آمده باشید. با توجه به شدت تیرگی زیر چشم ممکن است شما به یک تا شش جلسه درمانی نیاز داشته باشید البته حدود یک هفته فاصله زمانی بین هر دو جلسه درمان وجود دارد و معمولاً نتایج به دست آمده حدود ۳ تا ۶ ماه باقی خواهد ماند.

نحوه انجام کربوکسی تراپی به چه صورت است؟

کربوکسی تراپی یک روش غیر جراحی است که گاز دی اکسید کربن به کمک یک سرنگ بسیار کوچک به زیر سطح چربی پوست تزریق می‌شود. هنگامی که گاز دی اکسید کربن به زیر پوست تزریق می‌شود به راحتی به درون بافت‌های مجاور نشت می‌‌کند و به این ترتیب به بهبود ظاهر این ناحیه کمک خواهد کرد معمولا فرایند درمان حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

دوران بهبود در کربوکسی تراپی چقدر است؟

کربوکسی تراپی روشی است که دوران بهبود آن بسیار کوتاه است در این روش از گاز دی اکسید کربن استفاده می‌شود که به طور طبیعی توسط بدن نیز تولید می‌شود. بدن سیستم‌های لازم را برای حذف این مقدار گاز دی اکسید کربن در اختیار دارد و فرایند دفع را طی مدت چند دقیقه انجام می‌دهد. اگرچه مشاهده فوری نتایج حاصل از درمان با کربوکسی تراپی اهمیت بسیار زیادی دارد تقریباً ۱۰۰ درصد از بیماران بدون مشاهده هیچگونه نتیجه خاصی مطب پزشک را ترک می‌کنند. بیماران پس از درمان با کربوکسی تراپی به استراحت کوتاهی نیاز دارند. بیماران باید بدانند که در ۲۰ درصد از موارد دچار کبودی می‌‌شوند که معمولاً حدود ۴ تا ۸ روز طول می‌‌کشد تا کبودی ایجاد شده به طور کامل برطرف گردد. کربوکسی تراپی در مقایسه با لیزر درمانی لینک به مقاله لیزر جوان سازی پوست یا سایر روش‌های زیبایی دوران بهبود بسیار کوتاهی دارد و نتایج مورد انتظار به تدریج به دست می‌آید.

تزریق پی آر پی برای رفع سیاهی دور چشم

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی آر پی یک روش دیگر برای رفع تیرگی زیر چشم است در این روش از خون خود بیمار استفاده می‌شود و نمونه خون تهیه شده درون دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می‌شود تا تحت شرایط خاص مشتقات آن که حاوی فاکتورهای رشد و فاکتورهای بازسازی کننده از جدا شود و به کمک سرنگ به موضع مورد نظر تزریق گردد. از آنجایی که در این روش از خون خود بیمار استفاده می‌شود است ریسک بروز عوارضی آلرژی کمتر است و جز روش‌های ایمن قرار دارد. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت با بهبود تولید کلاژن و خون رسانی به موضع مورد نظر به بهبود سیاهی دور چشم افراد مختلف کمک می‌‌کند از آنجایی که کیفیت پوست بیمار با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت بهبود پیدا می‌کند پوست نازک پلک از سلامت و ضخامت بهتری برخوردار خواهد شد. این روش همچنین برای افرادی که پوست آنها به علت فعالیت‌های مرتبط با سبک زندگی یا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی آسیب دیده یا دچار خشکی شده است بسیار سودمند می‌باشد.

چه افرادی نمی‌توانند متقاضی درمان با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت باشند؟

  • افرادی که به دلایل مختلف از قبیل سابقه تشکیل لخته خون یا بیماری عروق خونی از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند نمی‌توانند به منظور انجام پی آر پی مصرف داروهای خود را قطع کنند و به همین دلیل نمی‌‌توانند متقاضی درمان با این روش باشند.
  • بیمارانی که اجازه نمونه گیری و تزریق محصولات خونی را به بدن خود نمی‌‌دهند نمی‌توانند متقاضی درمان با پی آر پی باشند.
  • بیمارانی که به لیدوکائین و سایر محصولات بی‌حس ‌کننده حساسیت دارند نمی‌توانند متقاضی درمان با این روش باشند.

بایدها و نبایدهای قبل از درمان برای کسب نتایج عالی شامل چه مواردی است؟

  • بیمار باید حداقل به مدت یک هفته قبل از درمان از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و استفاده از حمام آفتاب یا محصولات مخصوص برنزه کردن پوست خودداری کند تا ریسک بروز عوارض بعد از درمان از قبیل تیره شدن یا روشن شدن پوست کاهش یابد.
  • گاهی اوقات احتمال بروز کبودی پس از تزریق وجود دارد و بیمار باید حداقل به مدت یک هفته قبل از شروع درمان با پلاسمای غنی از پلاکت از مصرف قرص آسپرین، داروهای ضد التهاب از قبیل ایبوپروفن، داروهای رقیق کننده خون، مکمل‌های گیاهی، ویتامین e و روغن ماهی خودداری کند تا ریسک بروز کبودی پوست کاهش یابد و عملکرد پلاکت‌های خون تشکیل شود. رعایت کردن نکات در خصوص میکرونیدلینگ نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • موضعی که قرار است تحت درمان قرار بگیرد باید تمی‌ز شود و بیمار از مصرف هرگونه لوسیون لوازم آرایشی و کرم ضد آفتاب خودداری کند و حتماً قبل از شروع درمان صورت خود را به طور کامل بشوید.
  • بیمار باید حداقل به مدت ۶ ماه قبل از شروع درمان و در حین درمان از مصرف قرص آکوتان خودداری کند. بیمار باید حدود یک هفته قبل و بعد از درمان از مصرف رتین آ، رینوا، تازوراک، و سایر رتینوئیدهای مشابه خودداری کند تا به طور کامل بهبود یابد.
  • بیمار باید تا دو هفته قبل و بعد از درمان از لیزر درمانی یا استفاده از سایر انواع محصولات شیمیایی خودداری کند.
  • بیمار باید تا دو هفته قبل و بعد از درمان از استفاده از وکس یا سایر محصولات مخصوص تمی‌ز کردن پوست خودداری کند. بیمار می‌تواند تا زمانی که دچار حساسیت پوستی نمی‌شود فوراً قبل از درمان و ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از درمان به شیو کردن پوست خود بپردازد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت چگونه انجام می‌شود؟

  • پزشک از بیمار می‌خواهد که برای شروع درمان به مطب مراجعه کند سپس بیمار باید روی تخت دراز بکشد و هنگامی که پوست او بیحس شد پزشک اقدام به جمع آوری نمونه خون مورد نظر خواهد کرد.
  • این فرآیند حدود چند دقیقه طول می‌کشد و تنها عارضه جانبی این روش این است که برخی از بیماران دچار سرگیجه یا سبکی سر می‌شوند که در این حالت مصرف مقداری مایعات و آبمیوه می‌‌تواند به بهبود حال بیمار کمک کند.
  • هنگامی که پزشک نمونه خون را جمع آوری کرد آن را درون دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌‌دهد تا تحت شرایط خاص مشتقات خون از آن جدا شوند.
  • سپس نمونه تهیه شده را به بدن بیمار تزریق می‌‌کند و برای انجام این روش از یک سرنگ کوچک استفاده می‌‌نماید.
  • پزشک به آرامی نمونه مورد نظر را به درون موضع تحت درمان که شامل صورت یا هر نقطه از بدن از تزریق می‌کند. سرنگ به آرامی به درون لایه روپوست نفوذ می‌کند که باعث می‌شود خونی که در سطح پوست قرار دارد قابل مشاهده باشد. آسیب‌های کوچکی که در این حالت به وجود می‌آیند فرایند تولید کلاژن در لایه‌های عمیق پوست را تحریک می‌‌کنند و پلاسمای غنی از پلاکت نیز به درون لایه عمیق پوست نفوذ می‌کند تا بتواند فرآیند بهبود را تسریع کرده و از میزان التهاب کند و فریاد جوان سازی پوست را شروع کند.

مراقبت‌های بعد از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت شامل چه مواردی است؟

  • احتمال بروز قرمزی پوست وجود دارد که معمولاً طی مدت یک تا سه روز برطرف خواهد شد. ممکن است پوست شما کمی خشک، متورم و ملتهب شود و نسبت به لمس کردن حساس گردد. احتمال تیره شدن پوست موضع مورد نظر وجود دارد که معمولاً طی مدت یک هفته بهبود خواهد یافت.
  • از دستکاری کردن پوست موضع تحت درمان و کندن پوست خشک و مرده آن خودداری کنید و اجازه دهید فرآیند پوسته ریزی به طور طبیعی انجام شود.
  • حدود چند ساعت پس از درمان به آرامی و به کمک یک شوینده ملایم روزی دو بار صورت خود را بشویید و از کرم یا سرم مخصوص تغذیه کلاژن جدید استفاده کنید. به مدت ۲۴ ساعت پس از درمان از استفاده از لوازم آرایش خودداری کنید. پس از بهبود موضع مورد نظر می‌توانید مانند گذشته از پوست خود مراقبت کنید.
  • باید به مدت ۳ تا ۷ روز از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنید تا قرمزی و پوسته ریزی کاهش یابد. به این ترتیب باید در هنگام خروج از منزل از کلاه محافظ و کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی ۳۰ یا بالاتر استفاده نمایید.
  • حداقل تا یک هفته از استفاده از محصولات شیمیایی و محصولاتی که استفاده از آنها در موضع تحت درمان توصیه نمی‌شود خودداری کنید.
  • به مدت سه روز از انجام دادن تمریناتی که باعث عرق کردن می‌شوند از قبیل حمام بخار، سونا و جکوزی خودداری کنید.
  • می‌‌توانید در صورت احساس درد و ناراحتی از قرص تیلنون استفاده کنید و در صورت بروز تورم از کمپرس یخ برای کاهش آن استفاده نمایید.

عوارض جانبی تزریق پلاسمای غنی از پلاکت شامل چه مواردی است؟

عوارض جانبی تزریق پلاسمای غنی از پلاکت بسیار نادر است اما احتمال بروز موارد زیر وجود دارد:

  • بروز درد
  • بروز عفونت
  • تشکیل لخته خون
  • تغییر رنگ پوست
  • تشکیل بافت اسکار
  • کاهش چربی در موضع تحت درمان
  • بروز واکنش آلرژیک
هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.