کتاب سرچشمه دن براون؛ در جستجوی منشا پیدایش هستی

1

دن براون به کتابهای معمایی و جنجالی‌اش شهرت دارد. اثر اخیر او یعنی کتاب سرچشمه یکی دیگر از سری داستان‌های پروفسور لنگدان و چالش‌های پررمزوراز اوست. با من همراه باشید تا با کتاب سرچشمه آشنا شوید.

شناسنامه کتاب

  • عنوان کتاب: سرچشمه
  • نویسنده: دن براون
  • تعداد صفحات: ۵۷۰

معرفی کتاب

ادموند کِرْش، نابغۀ دنیای هوش مصنوعی و آی‌تی، به کشفی مهم نائل شده‌است. او برای اعلام عمومی نتایج مطالعاتش دربارۀ منشا پیدایش، کنفرانسی در موزۀ گوگِن‌هایم برگزار کرده‌ است. او به‌خاطر رفاقتی که با پروفسور لنگدان داشته‌است، از پروفسور هم برای شرکت در کنفرانس دعوت کرده‌ است. پروفسور لنگدان، استاد نمادشناسی دانشگاه هاروارد، یکی از کسانی بوده‌ است که در این مطالعات به ادموند کرش کمک کرده‌است. به همین دلیل، قرار است در شب کنفرانس، یکی از مهمانان ویژه باشد.

رونیکس

ادموند قبل از برگزاری کنفرانس، سراغ سه عالم برجستۀ دینی یهودی، مسلمان و مسیحی می رود. او می‌خواهد قبل از اعلام نتایج مطالعات و کشفیاتش، نتیجه را با آنها در میان بگذارد. آن سه عالم که از نتایج اعلام‌شده توسط کرش شگفت‌زده و حتی وحشت‌زده‌اند، به فردای کنفرانس و تبعات آن فکر می‌کنند. به‌نظر آنها، بیان کشفیات ادموند کرش، در تضاد کامل با ادیان است. آنها از اینکه جوابی برای پیروان مذاهب ندارند، وحشت‌زده‌اند.

تا اینکه در روز کنفرانس و درست قبل از بیان کشف مهم کرش، او به‌طرز مشکوکی به‌قتل می‌رسد. پروفسور لنگدان که شاهد قتل دوست عزیز و نزدیکش بوده است، پس از مرگ ادموند می‌کوشد راز و دلیل قتل او را کشف کند.

از طرفی، رئیس موزه گوگِن‌هایم که قرار است ملکۀ آینده اسپانیا باشد، از دوستان نزدیک ادموند بوده‌ است. او با کمک لنگدان سعی می‌کند از طرفی خود را از شرّ نگهبانان دربار خلاص کند و از طرفی معمای قتل ادموند کرش را بگشاید؛ چالشی که پر از دردسر و لحظات پرتنش است.

دربارۀ دن براون

دَن براون (Dan Brown) متولد ۲۲ ژوئن ۱۹۶۴ در نیوهمپشایر آمریکا است. او در سال ۱۹۹۸ و با انتشار کتاب «دژ دیجیتالی»، خود را به‌طور رسمی به‌عنوان نویسنده در آمریکا مطرح کرد. پس از انتشار این کتاب و در سال ۲۰۰۰، کتاب «فرشتگان و شیاطین» را منتشر کرد. این کتاب به همگان ثابت کرد دن براون نویسنده‌ای جنجالی است و از دست گذاشتن روی موضوعات حساس، ابایی ندارد.

اما مهم‌ترین اثرِ این نویسنده «رمز داوینچی» است. این کتاب برای او، هم طرفداران زیادی دست‌وپا کرد و هم بسیاری از شخصیت‌های مذهبی را با او دشمن ساخت.

تا به امروز، هفت کتاب از دن براون منتشر شده‌ است. کتاب‌های او به‌ترتیب عبارت‌اند از:

  1. قلعه دیجیتالی (۱۹۹۸)؛
  2. فرشتگان و شیاطین(۲۰۰۰)؛
  3. نقطه فریب (۲۰۰۱)؛
  4. رمز داوینچی (۲۰۰۳)؛
  5. نماد گمشده (۲۰۰۹)؛
  6. دوزخ (۲۰۱۳)؛
  7. سرچشمه (منشا) (۲۰۱۷).

بیشتر کتاب‌های دن براون دربارۀ موضوعاتی مانند تقابل مذهب و علم، انجمن‌های زیرزمینی، نمادهای باستانی و عقاید افراطی هستند. به همین دلیل، انتشار کتاب‌هایش معمولا حاشیه‌های فراوانی دارد. سه کتاب از این نویسنده تبدیل به فیلم شده‌اند: فرشتگان و شیاطین، رمز داوینچی و دوزخ.

قسمتی از کتاب سرچشمه

«ما مردمانی هستیم که فنّاوری را به سرحد کمال رشد داده‌ایم و ذهن‌مان هم به ‌غایت تکامل خود رسیده. ما دیگر قصۀ آهنگری را که زیر آتشفشان کار می‌کند یا آن خدایانی که جزرومد را می‌سازند باور نداریم. ما مانند نیاکانمان نیستیم.»

لنگدون که داشت به‌آرامی با صدای توی سالن، حرف‌های خودش را زمزمه می‌کرد، به‌آرامی گفت: «شاید هم باشیم!» صدای بلند او در سالن طنین افکند: «شاید هم باشیم! ما خودمان را انسان مدرن خردمند می‌دانیم ولی هنوز نوع بشر گرفتار سلطۀ بی‌چون‌وچرای خرافه و باورهای کهن است. باور به معجزه، زنده شدن مردگان، تولد از زهدان یک باکره، خدایان خشمگینی که انسان را دچار طاعون و سیل می‌کنند، وعده‌های مقدسی که در آسمان‌ها محقق خواهند شد.»

و همین‌طور که او حرف می‌زد، در آسمان تصاویر مألوف و آشنای مسیحیان از رستاخیز، مریم مقدس، کشتی نوح، شکافتن دریای سرخ، و تصاویری بهشت‌گونه و جهنم‌وار نقش بستند.

لنگدون گفت: «حالا بیایید لحظه‌ای خود را جای مورخان و مردم‌شناسان چند سدۀ بعد بگذاریم. آیا امکان دارد که آنها هم باورهای ما را به چشم اسطوره‌های عصر جاهلیت بنگرند و به قفسه‌های خاک‌گرفتۀ کتابخانه‌ها تبعید کنند؟ ممکن است که آنها هم همان‌گونه به افکار و خدایان ما بنگرند که ما در زئوس می‌نگریم؟»


در ادامه بخوانید: کتاب کمدی الهی دانته؛ داستان سفر انسان پس از مرگ
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. دانیال می‌گوید

    لطفا اگه لینک رایگان این کتاب رو دارید دریغ نفرمایید، لطفا🙏🙏🙏
    اگه ایمیل آدرس لازمه، همین آدرسی که نوشتم فعاله🙏🙏🙏
    باز هم سپاس🙏🙏👍✌