ویژگی‌های یک ضدآفتاب خوب که باید در هنگام خرید به آنها توجه کنیم

0

کرم ضد آفتاب یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبت از پوست است که همهٔ ما هر روز و حتی در روزهای ابری باید از آن استفاده کنیم. پرتوهای فرابنفش نور خورشید (نوع A و نوع B) که با که UVA و UVB نشان داده می‌شوند، اثرات زیانباری روی پوست دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به انواع سرطان پوست اشاره کرد.
ضدآفتاب‌ها نقش بسیار مهمی در جلوگیری از آسیب‌های ناشی از نور خورشید بر پوست دارند. بااین‌حال، اگر ضدآفتابی که خریداری می‌کنیم ویژگی‌های استاندارد یک کرم ضد آفتاب را نداشته باشد مفید نخواهد بود. به‌همین‌دلیل در انتخاب ضدآفتاب باید دقت کنیم. در این مطلب ویژگی‌های یک ضدآفتاب خوب را می‌خوانید:

۱. ضدآفتاب باید دارای SPF مناسبی باشد

SPF به‌معنای عامل محافظت از پوست در برابر پرتوی فرابنفش نوع B نور خورشید (UVB) است. عدد SPF نشان می‌دهد که با استفاده از این ضدآفتاب تا چه مدتی می‌توانیم در آفتاب بمانیم بدون اینکه پوست‌مان آفتاب‌سوخته شود. به‌عنوان‌مثال، اگر فرض کنیم که ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا پوست‌مان در حالت عادی در معرض نور خورشید آفتاب‌سوخته شود، با استفاده از ضدآفتابی که دارای SPF 15 است می‌توانیم ۱۵۰ دقیقه یعنی دو ساعت و نیم زیر نور آفتاب بمانیم. (۱۰×۱۵ = ۱۵۰) پس از آن ضدآفتاب را باید تجدید کنیم.
برای بسیاری از افراد ضدآفتاب با SPF 15 مناسب است. اما افرادی که پوست بسیار روشنی دارند، در خانواده‌شان سابقهٔ ابتلا به سرطان پوست وجود دارد یا به بیماری‌هایی مانند لوپوس که پوست را دربرابر نور خورشید حساس‌تر می‌کند مبتلا هستند، باید از SPF 30 و بالاتر استفاده کنند.
نکتهٔ مهمی که درباره عددSPF وجود دارد این است که هر چه این عدد بالاتر باشد به‌معنای بهتر بودن ضدآفتاب نیست. یعنی برخلاف چیزی که تصور می‌شود، قدرت محافظتی SPF 30 دو برابر قدرت محافظتی SPF 15 نیست. اگر SPF 15 می‌تواند ۹۳٪ از پرتو UVB را دفع کند، SPF 30 می‌تواند ۹۷٪ از پرتو UVB را دفع کند. این نشان می‌دهد که تفاوت بین آنها جزئی است. واقعا ضرورتی ندارد که SPF بیشتر از ۵۰ و ۶۰ را خریداری کنید.

۲. ضدآفتاب باید در برابر طیف وسیعی از پرتوهای فرابنفش از پوست محافظت کند

تا همین یکی دو سال پیش، عدد SPF را مبنای انتخاب یک ضدآفتاب خوب می‌دانستند. اما مطالعات و تحقیقات انجام‌شده نشان دادند کهSPF فقط برای محافظت از پوست در برابر UVB است و نمی‌تواند مانع رسیدن پرتو UVA به پوست شود. پرتو UVA یکی از انواع پرتوهای فرابنفش است که از طریق نور خورشید به پوست وارد می‌شود و برخلاف پرتو UVB، حتی از شیشه‌های منزل هم عبور می‌کند. هرچه به‌مدت طولانی‌تری درمعرض نور خورشید قرار بگیریم UVA بیشتری وارد پوست‌مان می‌شود. این امر احتمال آسیب‌دیدن DNA سلول‌های پوست، هایپرپیگمنتیشن، چین‌وچروک، کاهش خاصیت کشسانی پوست و ابتلا به انواع سرطان پوست از جمله خطرناک‌ترین آنها یعنی ملانوما را افزایش می‌دهد.

رونیکس

یک ضدآفتاب خوب باید از پوست در برابر طیف وسیعی از پرتوهای فرابنفش محافظت کند و توانایی پوشش‌دهی محدودهٔ ۳۲۰ تا ۴۰۰ نانومتر (برای UVA) و محدودهٔ ۲۹۰ تا ۳۲۰ نانومتر (برای UVB) را داشته باشد.

اما چطور بفهمیم ضدآفتابی که می‌خریم این ویژگی‌ها را دارد؟

کافی است علاوه بر SPF به ترکیبات موجود در ضدآفتاب که روی برچسب آن ذکر شده است دقت کنیم. به‌عنوان‌مثال، ضدآفتابی که از پوست دربرابر پرتو UVA محافظت می‌کند باید یکی از ترکیبات زیر را داشته باشد:

  • زینک اکساید
  • دی‌اکسید تیتانیوم
  • آووبنزن
  • اکسی بنزن (یا بنزوفنون)
  • دی‌اکسی بنزن
  • اکامسول
  • سالیسو بنزن

به‌همین‌ترتیب ضدآفتابی که از پوست دربرابر UVB محافظت می‌کند باید یکی از ترکیبات زیر را داشته باشد:

  • زینک اکساید
  • دی‌اکسید تیتانیوم
  • ترولامین سالیسیلات
  • هوموسالات
  • اوکتینوکسات
  • دی‌اوکسی بنزن
  • اکتی سالات
  • اُکسی بنزن
  • سینوکسات

نکتهٔ مهم: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنیم این است که فهرست ترکیبات فوق ممکن است در هر ضدآفتابی نوشته شده باشند و اصلا هم در آن موجود نباشند. به‌همین‌دلیل بسیار مهم است که از برندهای شناخته‌شده و سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

۳. ضدآفتاب باید حاوی آنتی‌اکسیدان باشد

نور خورشید با مقادیر بسیار زیادی از رادیکال‌های آزاد که DNA سلول‌های پوست را تخریب می‌کنند به پوست آسیب می‌رساند و روند پیری پوست را بیشتر از هر عامل دیگری سرعت می‌بخشد. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C و ویتامین E با کمک ترکیبات موجود در کرم ضد آفتاب می‌توانند در برابر نور خورشید از پوست محافظت کنند. نوعی جلبک قرمز حاوی ترکیبات ضد پرتو فرابنفش موسوم به اسیدهای آمینه مایکوسپورین است که پرتو UVA را جذب می‌کند و استفاده از آن در ضدآفتاب‌ها بسیار مؤثر است.

۴. ضدآفتاب ضدتعریق و ضدآب وجود ندارد

برخی اوقات روی ضدآفتاب‌ها برچسب ضد تعریق یا ضدآب می‌بینیم. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مدتی پیش در روند به‌روزرسانی استانداردهای جدید به تولیدکنندگان ضدآفتاب اعلام کرد که استفاده از این برچسب‌ها در ضدآفتاب ممنوع است و فقط می‌توانند از برچسب «مقاوم در برابر آب یا واتر رزیزستنس» استفاده کنند.

تجربهٔ خرید و انتخاب محصولات خوب و معتبر

با توجه به مطالبی که گفتیم، انتخاب و خرید یک کرم ضد آفتاب خوب و به‌طورکلی محصولات مراقبت از پوست از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌این‌منظور فروشگاه اینترنتی روشا تلاش کرده است تا با ارائهٔ محصولات مراقبت از پوست از برندهای ایرانی و خارجی معتبر با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه از جمله کرم ضد آفتاب، محصولات ضد تعریق و سایر محصولات آرایشی بهداشتی در خدمت هموطنان عزیز باشد. در روشا هر محصول با اطلاعات و توضیحات کامل ارائه می‌شود و در هر مورد دیدگاه‌های کاربران قرار داده شده است تا به شما در انتخاب آگاهانهٔ آن محصول کمک کند.
علاوه‌برآن، روشا بخش تخفیف‌های روزانه هم دارد که در آنجا می‌توانید از تخفیفاتی که روی محصولات مختلف قرار می‌گیرد اطلاع پیدا کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.