چرا باید زمانی را به بازی کردن در محیط کار اختصاص دهیم؟

1

خیلی از ما بزرگ‌سالان،‌ وقتی حرف از بازی و سرگرمی‌ می‌شود، به خودمان می‌گوییم: «از ما گذشته!». به‌عبارتی، تفریح و سرگرمی جایی در زندگی روزمرۀ ما ندارد. اگر جزء این دسته هستید، کافی‌ است یک‌ بار در دورهمی خانوادگی یا دوستانه‌تان دسته‌جمعی پانتومیم بازی کنید تا بفهید چه لذتی را از خودتان دریغ می‌کرده‌اید! باید بدانید که بازی و سرگرمی نقش مهمی در بهره وری شغلی دارد. در این مطلب به اهمیت اختصاص زمانی برای بازی در محیط کار و در ساعات کاری می‌پردازیم.

بسیاری از ما بنا بر شرایط فرهنگی و اجتماعی، یاد نمی‌گیریم که به تفریح و لذت‌ بردن از زندگی اهمیت بدهیم. این مسئله زندگی و آیندۀ فرزندان‌مان را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. چطور فرزندانی شاد و خلاق داشته باشیم که زندگی‌شان سرشار از بازی و شادی است، درحالی‌که خودمان نمی‌دانیم چطور از زندگی لذت ببریم؟!

رونیکس

بازی، یکی از اصول مهم زندگی

خوب است بدانید در هنگام بازی، بهتر یاد می‌گیریم. به همین دلیل در بسیاری از استارتاپ ها، محیط کار مانند زمین بازی طراحی می‌شود. در این محیط، وسایل سرگرمی مانند ابزار بازی، میز پینگ‌پونگ و حتی سرسره به چشم می‌خورد! پژوهش‌ها نشان می‌دهند ما کارها و وظایف جدید را در قالب سرگرمی، بهتر یاد می‌گیریم. علاوه بر این، این روش می‌تواند با تقویت روحیه به افزایش بهره وری منجر شود. به‌عقیدۀ برخی کارشناسان، صرف زمانی برای بازی، با افزایش قدرت تخیل به سازگارپذیری و حل بهتر و سریع‌تر مسئله کمک می‌کند.

امروزه بیشتر ما چنان درگیر کار، رسیدگی به امور خانه و وظایف دیگر هستیم که گویی زمانی برای تفریح نداریم. اما مسئله این است که بازی و تفریح را نباید در آخر صف قرار بدهیم و اگر وقت داشتیم به سراغش برویم، بلکه باید آن را یکی از اصول زندگی روزمره‌مان بدانیم. در سپتامبر ۲۰۱۸، مجمع جهانی اقتصاد نشستی در چین برگزار کرد. در این نشست، «دیوید گان» نویسندهٔ کتاب «کارآفرین بازیگوش»‌ توضیح داد که چطور با ترکیب بازی و کارهای روزمره، به کارآفرینی بازیگوش تبدیل شد! به‌گفتۀ گان، بازی نقشی اساسی در موفقیت او داشت. بازی ما را به سوی کاوشگری، تجربه‌اندوزی و کنجکاوی سوق می‌دهد.

شاید به همین دلیل است که هر سال، نخبگان و افراد موفق در سراسر دنیا در برنامه‌هایی مانند «برنینگ من» (Burning Man Festival) شرکت می‌کنند. در این جشنواره‌، مردم نقاط مختلف دنیا در صحرای نِوادا جمع می‌شوند و تا یک هفته در هر لباسی که دوست دارند، در سرگرمی‌های گوناگون شرکت و انواع بازی‌های بزرگ‌سالان را تجربه می‌کنند.


حتما بخوانید: ۲۴ بازی ‌گروهی مختلف برای دورهمی‌های دوستانه

بازی و سرگرمی، عامل تقویت مهارت‌ها

بازی و سرگرمی در محیط کار به تقویت مهارت های مختلف کمک می کند

امروزه حقوق و دستمزد تنها عامل انگیزش کارکنان شرکت‌ها نیست. کسب و کار ها باید به‌دنبال راه‌هایی نو برای ایجاد انگیزه در کارکنان باشند. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به‌شکلی اثربخش از توانمندی‌های خلاقانۀ کارکنان‌شان بهره می‌گیرند، به‌خوبی می‌دانند که خلاقیت با دستور دادن ایجاد نمی‌شود، بلکه باید آن را تحریک کرد و پروراند. ما باید شرایط لازم را برای شکوفایی و پرورش خلاقیت در آدم‌های خلاق و مبتکر فراهم کنیم.

ما باید از ابزارها، آموزش‌ها و عناصر الهام‌بخش برای تقویت مهارت‌هایی بهره بگیریم که به‌کمک آنها می‌توانیم آینده‌مان را بسازیم. خلاقیت، توانایی حل مسئله، تصویرسازی و کار گروهی از مهم‌ترین مهارت‌های نیروی کار آینده هستند. ما به آدم‌هایی نیاز داریم که بتوانند مستقل فکر کنند و خلاق باشند. در این مسیر، بازی و سرگرمی منبع خوبی برای الهام‌بخشی و الهام‌ گرفتن است.

شما اهل بازی هستید؟ به‌نظرتان در کسب‌وکارهای ایران تا چه اندازه به بازی و سرگرمی اهمیت داده می‌شود؟ آیا تجربه‌ای از بازی با همکاران‌تان در محیط کار دارید؟ آیا این بازی‌ها از سوی مدیران و کارفرمایان ترتیب داده یا حمایت می‌شوند؟ این بازی‌ها چه تأثیری بر روند کار شما داشته‌اند؟ بعد از خواندن این مطلب در نهایت شما با بازی در محیط و ساعات کاری مخالفید یا موافق؛‌ چرا؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: محل کار گوگل چگونه است؟
نکاتی که کارمندان معمولی از آن بی‌خبرند. آداب معاشرت صحیح در محیط کار چگونه است؟ چطور از آسیب‌های پشت‌میزنشینی نجات پیدا کنیم؟
منبع forbes
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. سوگند می‌گوید

    سپاسگزارم💐
    و ما از این ببعد در محل کار بازی می کنیم!🤹🏻‍♀️🔫