دریاچه های ایران؛ ۱۲ سرزمین بهشتی که شیفته‌‌شان خواهید شد

0

ایران مهد زیبایی‌هاست و طبیعت زیبا و هزاررنگش دنیایی از شگفتی را در خود گنجانیده است. وقتی صحبت از دریاچه می‌شود، طبیعت بکر ایران غوغا می‌کند. تنوع و گستردگیِ این پدیدۀ دیدنی بسیاری از نقاط جغرافیای کشورمان را آراسته است. زیبایی کارت‌پستالی دریاچه های ایران هر گردشگری را شیفتۀ خود می‌کند. این دریاچه‌ها زیست‌بوم دیدنی‌ای هستند و دنیایی از زیبایی‌ها را در اطراف خود جمع کرده‌اند. در بین این دریاچه‌ها می‌شود سرسبزی و عطر خیس جنگل‌های شمال را کشف کرد یا غرق در سکوت جادویی دریاچه‌های نمک شد. برای آشنایی با دیدنی‌‌ترین دریاچه های ایران و ماجراجویی در اقلیم‌های خوش‌وآب‌ورنگ این سرزمین دوست‌داشتنی، هم‌سفر «چطور» شوید تا با هم دنیایی از زیبایی را به نظاره بنشینیم.

دانستنی‌های پیش از سفر به دریاچه های ایران

دریاچه‌ها پدیده‌هایی در طبیعت هستند که در عین زیبایی وصف‌ناپذیرشان، با کمی غفلت نابود می‌شوند. وقتی در آغوش دریاچه های ایران هستید، با آنها مهربان باشید و هرگز آب آنها را با ریختن زباله و پرتاب ته‌سیگار آلوده نکنید. حتما کیسه‌زباله همراه‌تان ببرید تا زباله‌های خود را جمع‌آوری کنید. اگر نوازش‌های آغوش طبیعت جان‌تان را تازه کرده است، شما هم می‌توانید طبیعت را نوازش کنید: کیسه‌زباله‌های‌تان را بردارید و دیگر زباله‌هایی را که براثرِ بی‌درایتی گردشگرانِ ناآگاه در این منطقه رها شده‌‌اند، جمع کنید.

رونیکس

اگر دریاچه در فضایی جنگلی رخنه کرده است، از آتش روشن کردن دوری کنید و فراموش نکنید که یک اشتباه کوچک شما می‌تواند دنیایی از سرسبزی را خاکستر کند. شنا کردن در بیشتر دریاچه‌ها به‌خاطر تشکیل آنها در شیب تند دره‌ها یا وجود درختان و گیاهان در زیر آب، کاری غیراصولی است؛ بنابراین اگر این تفریح در منطقه‌ای ممنوع شده بود، اخطار را جدی بگیرید. برای بقای طبیعت، شکار را از فهرست تفریحات خود حذف کنید و فراموش نکنید که ما انسان‌‌ها تنها ساکنان زمین نیستیم.

دیدنی‌ترین دریاچه های ایران

۱. دریاچه ممرز نوشهر، یک ماجراجویی وهم‌آلود

دریاچه ارواح - عکس از احمد بلباسی - دریاچه های ایران
دریاچه ارواح ـ عکس از احمد بلباسی

استان مازندران به‌سبب طبیعت خاص خود، دریاچه‌های جنگلی بسیاری دارد. یکی از چشم‌نوازترین دریاچه‌ها، دریاچه ممرز در شهرستان نوشهر، در منطقۀ ملا کلا است. ممرز به‌سبب قاب‌های بکر و وهم‌آلودی که دارد، در بین دریاچه های ایران به دریاچه ارواح معروف است. اصلا نترسید! در این دریاچه، خبری از ارواح نیست بلکه زیبایی خاص این دریاچه سبب شده است این لقب برایش انتخاب شود. هوای مه‌آلود، نیم‌تنه‌های خشکیدۀ درختان که سر از آب بیرون آورده‌اند و شنیدن صدای حیوانات در سکوت آرامش‌بخش جنگل، فضایی وهم‌انگیز به‌ وجود آورده‌اند؛ اگر کمی قدرت تخیل خود را به کار بیندازید، دنیایی از هیجان را تجربه خواهید کرد. دریاچه ممرز به‌دلیل فضای بکر جنگلی، در فهرست میراث ملی طبیعی قرار گرفته است.

مسیر جنگلی منتهی به دریاچه نیز یکی از جاذبه های گردشگری در این منطقه محسوب می‌شود. برای کسب هیجان و لذت بیشتر، این مسیر را می‌توانید با آفرود تجربه کنید. هر چهار فصل ممرز دیدنی است، اما سفر در پاییز و زمستان به‌خاطر سردیِ هوا و وضعیت نامطلوب راه، دشوار خواهد بود.

نشانی: استان مازندران، شهرستان نوشهر، جاده نوشهر به محمودآباد، ۱۲کیلومتری روستای ونوش.

۲. دریاچه شورمست سوادکوه، در میان درختان توسکا

دریاچه شورمست سوادکوه - عکس از نادر مسلمی - دریاچه های ایران
دریاچه شورمست سوادکوه ـ عکس از نادر مسلمی

یکی دیگر از زیباترین دریاچه های ایران را باید دریاچه شورمست سوادکوه دانست. دریاچۀ شورمست در ۸کیلومتری شهر پل‌سفید جا خوش کرده است. این دریاچه زیبای شهرستان سوادکوه، در آغوش جنگلی انبوه از درختان توسکا قرار گرفته است و از پایتخت، دسترسی خوبی به آنجا هست. اگر از تهران راه بیفتید و در حدود ۲۰۰ کیلومتر برانید، بعد از تقریبا ۳ ساعت به این دریاچه خواهید رسید. این دریاچه منظرۀ فوق‌العاده‌ای دارد و یکی از مناظر طبیعی دلچسب سوادکوه برای گردش و خوش‌گذرانی است. در این دریاچۀ خوش‌منظره می‌توانید قایق‌سواری کنید و از طبیعت جنگلی لذت ببرید. همچنین اسب‌سواری و ماهیگیری از تفریحات شورمست محسوب می‌شود و حسابی شما را سرگرم می‌کند.

نشانی: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، جنوب شهر پل‌سفید، خیابان شهید رجایی، جادۀ دریاچه شورمست.

۳. دریاچه چورت ساری، خواهرخوانده دریای خزر

دریاچه چورت - عکس از حسین ابراهیمی - دریاچه های ایران
دریاچه چورت ـ عکس از حسین ابراهیمی

«خواهرخواندۀ دریای خزر» و یکی از پدیده‌های خیال‌انگیز طبیعت مازندران، دریاچه چورت ساری است. این دریاچه در بخش چهاردانگه شهرستان ساری، در شیب زیاد یک دره واقع شده است. نوع تولد چورت آن را در میان دریاچه های ایران (که معمولا از یک سد خاکی به وجود می‌آیند) خاص کرده است. نزدیک به ۸۰ سال پیش، زلزله عامل پیدایش دریاچه چورت شد. در این زلزله، گیاهان و درختان بسیاری به زیر آب رفتند و آبگیری با شمایلی بیضی‌شکل پدید آمد. این گیاهان و تنه‌های درختان غرق‌شده، در فصل تابستان که حجم آب کم می‌شود، زیبایی وهم‌آلودی به چورت می‌بخشند. در این وقت از سال، نیم‌تنه‌های درختان از آب سر بیرون می‌آورند و در فضای پر از مهِ دریاچه، دنیایی از زیبایی را خلق می‌کنند.

دریاچه چورت را جنگلی سبز و انبوه در آغوش گرفته و آن را به جواهری در میان جاهای دیدنی مازندران تبدیل کرده است. این دریاچه را با نام «میانشه» نیز می‌شناسند. برای رسیدن به آن، باید راهیِ روستای چورت ساری شد. ۱۰ کیلومتر از این روستای خوش‌آب‌وهوا تا دریاچه راه است. یکی از جاذبه‌های دوست‌داشتنی دریاچه چورت، مسیر منتهی به آن است که شما را در دل طبیعتی بکر و ژوراسیک‌گونه می‌برد. این مسیر برای طبیعت‌‌گردانی که شیفتۀ کشف طبیعت با پاهای پیاده هستند، ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد و آنها را با زیبایی‌های بی‌نظیری از طبیعت خاص مازندران روبه‌رو می‌کند. تجربۀ آفرودسواری در این مسیر نیز یکی از تفریحات محبوب گردشگران است؛ با این وسیله تقریبا نیم‌ساعته می‌توان به مقصد رسید.

تصویرهای بکر دریاچه چورت را در فضایی غرق در سکوت و به‌دور از هیاهوی شهری تجربه کنید و با آرامش خاص این طبیعت همراه شوید. تازگی طبیعت در بهار، زیبایی وهم‌برانگیزِ تنه‌های سربیرون‌آورده در تابستان و هزاررنگی پوشش جنگلی در پاییز، دریاچه چورت را خواستنی کرده است. زمستان با زیبایی سفیدپوشش، این دریاچه را عروسِ ساری می‌کند، اما راهی شدن به این مقصد جنگلی در فصل سرما و یخ‌بندان، سختی‌های خاص خودش را دارد.

نشانی: استان مازندران، شهرستان ساری، جنوب‌شرقی ساری، ۱۰کیلومتری روستای چورت.

۴. دریاچه الیمالات نور، زمردی در میان دریاچه های ایران

دریاچه الیمالات نور - عکس از پندار اکبری - دریاچه های ایران
دریاچه الیمالات نور ـ عکس از پندار اکبری

طبیعت رؤیایی دریاچه الیمالات نور را باید از نزدیک ببینید تا بتوانید زیبایی‌اش را لمس کنید. این دریاچه و سد خاکی‌اش در محیط سرسبز جنگلی، در انتهای جاده‌ای فرعی، در مسیر نور به چمستان جا خوش کرده است. فضای ژوراسیک‌گونۀ این جنگل و دریاچۀ دیدنی‌اش از مناطق محبوب گردشگری مازندران و شهرستان نور محسوب می‌شود. از ویژگی‌های این دریاچه، جادۀ فرعی منتهی به آن است: جاده‌ای رؤیایی با عطر خاک نم‌زده و شبنم‌هایی که روی برگ درختان آرمیده‌اند. صفی از درختان خوش‌قدوقامت در دو طرف این جاده شما را تا رسیدن به دریاچه همراهی می‌کنند. از تفریحات محبوب الیمالات، قایق‌سواری در پهنۀ آبی آن و رفتن به دل جنگل است. پیاده‌روی در میان دارودرخت این جنگل را از دست ندهید و از تازگی و طراوت طبیعت لذت ببرید.

نشانی: استان مازندران، شهرستان نور، ۱۰کیلومتری جادۀ نور به چمستان، جادۀ دریاچه الیمالات.

۵. دریاچه سوها، سرزمین بابونه‌ها در نمین

دریاچه سوها - عکس از علیرضا جوزی - دریاچه های ایران
دریاچه سوها ـ عکس از علیرضا جوزی

در بین جاهای دیدنی اردبیل، یکی از بهشتی‌ترین دریاچه های ایران قرار دارد. دریاچه سوها در شهرستان نمین با طبیعت خاص و بکر کوهستانی، هر طبیعت‌گردی را شیفتۀ زیبایی خود می‌کند؛ این زیبایی در اواخر فصل بهار به اوج خودش هم می‌رسد. وقتی به تابستان نزدیک می‌شویم، اطراف این دریاچه با گستره‌ای وسیع از گل‌های بابونه آراسته می‌شود و نمایی بهشتی به خود می‌گیرد. گسترۀ بابونه‌ها با فضای مه‌آلودی که گاهی روی دریاچه خودنمایی می‌کند، قاب‌هایی زیبا و دیدنی از طبیعتِ سوها پیشِ‌روی‌تان قرار می‌دهد.

این دریاچۀ وسیع در ۵کیلومتری روستای سوها، در میان حصاری از فضای جنگل و تپه‌های سرسبز واقع شده است. دریاچۀ سوها از مناطق دل‌چسبی است که در مسیر رسیدن به آبشار لاتون آستارا، موردتوجه طبیعت‌گردان قرار می‌گیرد. آبشار بلندقامت لاتون در نزدیکی روستای کوته کومه، از روستاهای شهر لوندویل آستارا، قد علم کرده است. پیاده‌رویِ چندروزه برای رسیدن به آن و گذشتن از تپه‌های سبز اطراف دریاچه سوها، از اتفاق‌های جذاب گردشگری است. بنابراین اگر اهل ماجراجویی در طبیعت و سفرهای گروهی هستید به دریاچه سوها بروید و از آنجا راهی آبشار دیدنی لاتون در آستارا شوید.

نشانی: استان اردبیل، شهرستان نمین، روستای سوها، جاده دریاچه سوها.

۶. دریاچه نئور، سرزمینی رؤیایی در استان اردبیل

نئور از دریاچه های ایران - دریاچه های ایران
نمایی زیبا از نئور، یکی از دریاچه های ایران

یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آبِ شیرین، دریاچۀ خوش‌منظرۀ نئور است که در مرز استان گیلان و اردبیل، درون دره‌ای از کوهستان بغرو شکل گرفته است. این دریاچه در نزدیکی شهرستان تالش، شهرهای اردبیل و خلخال جا خوش کرده است و از مناطق حفاظت‌شدۀ محیط‌زیست محسوب می‌شود. تماشای طبیعت بی‌نظیر نئور در بین دریاچه های ایران شما را مدهوش زیبایی خود خواهد کرد. مناطق وسیع کوهستانی که اطراف این دریاچه را پوشانده‌اند، در زمان ییلاق میزبان عشایر هستند تا زیبایی خاص این منطقۀ بکر را کامل کنند.

از تصاویر دیدنی دریاچه نئور، دشت‌هایی از گل‌های وحشی در بهار بهشتی این منطقه است. گیاهانی همچون بابونه، بومادران، خاکشیر و پنج‌انگشت در کوهستان‌های اطراف نئور رشد می‌کنند که خاصیت دارویی دارند. سفر به این منطقه فرصت خوبی است تا کمی از این گیاهان را با خود به خانه ببرید. از دریاچه نئور، گروه‌های گردشگری بسیاری به‌سمت روستای ییلاقی سوباتان راهی می‌شوند؛ این موضوع جذابیت گردشگری نئور را افزون کرده است. در میان این گروه‌ها، افرادی شیفتۀ پیاده‌روی و کوهنوردی برای رسیدن به سوباتان هستند، اما عده‌ای هم از دوچرخه‌سواری استقبال می‌کنند یا با سافاری در این مسیر پیش می‌روند. معمولا مسیر دل‌انگیز منتهی به سوباتان، مرحلۀ دوم از سفر طبیعت‌گردهایی است که به‌سمت نئور راهی شده‌اند.

نئور از دریاچه های ایران -دریاچه های ایران
نمای دیگری از نئور، یکی از دریاچه های ایران

در دشت‌های کوهستانی این دریاچه، فرصت این را خواهید داشت که با لنز دوربین‌تان قابی زیبا از طبیعت رؤیایی و حضور اسب‌هایی رهاشده در این منطقه بسازید یا خودتان اسب‌سواری تا سوباتان را تجربه کنید. علاوه بر قایق‌سواری، کوهنوردی در مناطق کوهستانی اطراف و ماهیگیری، از تفریحات رایج در این دریاچه است. جالب است بدانید که این منطقه منبعی غنی از قزل‌آلای رنگین‌کمانی است. بهار و تابستان نئور خنک و دوست‌داشتنی است و در فصل زمستان به‌دلیل اقلیم این منطقه و گستردگی پوشش برف و یخ، نئور سرزمینی کریستالی می‌شود و سطح آب دریاچه یخ می‌زند. بنابراین اگر شیفتۀ طبیعت خاص زمستان هستید، نئور شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

نشانی: استان اردبیل، ۳۳کیلومتری جادۀ اردبیل به خلخال، روستای بودالالو، ۵کیلومتری روستای عباس‌آباد.

۷. دریاچه اُوان الموت، چشم‌اندازی کوهستانی

دریاچه اوان - آرش کریمی - دریاچه های ایران
دریاچه اُوان ـ عکس از آرش کریمی

در ۸۰کیومتری شهر قزوین، دریاچه‌ای به‌نام اُوان در منطقۀ الموت قرار دارد که چشم‌انداز کوهستانی‌اش در بین دریاچه های ایران بی‌نظیر است. این دریاچه در نزدیکی روستایی هم‌نام خودش و در دل گستره‌ای از گیاهان سرسبز کوهستانی شکل گرفته و یکی از مقاصد محبوب گردشگری است. این دریاچه یکی از آثار طبیعی ایران و از جاهای دیدنی قزوین است که در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. یکی از لذت‌های دریاچۀ اُوان، تماشای طبیعت منحصربه‌فرد جادۀ منتهی به آن است؛ همچنین مناطق کوهستانیِ در اطراف این دریاچه، فرصت کوهنوردی را برای طبیعت‌دوستان به‌ وجود می‌آورند. بهار و تابستان در بستر این دریاچه قایق‌سواری کنید و در سرمای کوهستانی (در زمستان‌هایی که دمای الموت افت شدیدی دارد) شاهد کریستال‌های یخ در سطح دریاچه باشید.

نشانی: استان قزوین، ۶۵کیلومتری جادۀ قزوین به الموت، دوراهی منتهی به الموت و دریاچه، ۱۷کیلومتری مسیر منتهی به دریاچه.

۸. دریاچه گهر دورود، گستره‌ای آبی در پناه آلپ ایران

دریاچه گهر دورود - عکس از علی کریمی - دریاچه های ایران
دریاچه گهر دورود ـ عکس از علی کریمی

در ۳۸کیلومتری دورود لرستان، دریاچۀ خوش‌آب‌ورنگ گهر، در آغوش رشته‌کوه‌های استوار اشترانکوه یا همان آلپ ایران واقع شده است. این دریاچه آبِ شیرین که یکی از جاهای دیدنی لرستان است و از دو دریاچه تشکیل شده است که به گهر بزرگ یا «کله گهر» و گهر کوچک یا «کره گهر» مشهور هستند. از ویژگی‌های دل‌چسب دریاچۀ گهر، آب زلال آن است که نمایی آبی‌رنگ به کوهستان‌های لرستان بخشیده است. قایق‌سواری در بستر رودخانه و پیاده روی و دوچرخه سواری در اطراف آن، از تفریحات محبوب این منطقه است؛ البته نباید از کوه‌نوردی در کوه‌های اشترانکوه و گشت در دشت‌های لاله‌های واژگون در حوالی دریاچه غافل شد. زیباترین تصویر این دریاچه در میان حصار زاگرس را در از اواسط اردیبهشت تا اواخر تابستان می‌توانید تماشا کنید؛ در این روزها که خبری از سرمای سخت کوهستانی نیست، گهر لرستان با هوای مطلوب و خنک خود از مسافران پذیرایی می‌کند.

نشانی: استان لرستان، شهرستان دورود، ۳۸کیلومتری شهر دورود به‌سمت اشترانکوه.

۹. دریاچه کوه گل سی‌سخت، یک بوم نقاشی رنگارنگ

کوه گل از دریاچه های ایران - دریاچه های ایران
کوه گل از دریاچه های ایران

زیبایی دریاچه کوه گل سی‌سخت، در بین دریاچه های ایران سرآمد است. اگر مشتاق سفری کوهستانی در طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد هستید، پیشنهاد می‌کنیم به ۱۰کیلومتری شهر سی‌سخت بروید تا نظاره‌گر سرزمینی بهشتی به‌نام کوه گل باشید. این منطقه، همچون بومِ رنگارنگی، با دشت لاله‌های واژگون، آبشار تنگه نمک، چشمه دوسر، منطقۀ حفاظت‌شدۀ دنا، رودخانه، گیاهان کوهی و دریاچه دل‌فریب کوه گل نقاشی شده است. دریاچه کوه گل یکی از پدیده‌های زیبا در طبیعت این منطقه است. این دریاچه در پناه قله‌های دنا و در «دهانه انبری» و «گردنه بیژن» به حیات خود ادامه می‌دهد.

منطقه کوه گل در بهار و تابستان، با هوای مطلوب و منظره‌ای رویایی، هوش از سر گردشگران می‌برد. در این زمان از سال، رنگ‌ولعاب دشت لاله‌های واژگون و عطر گیاهان کوهستانی غوغا می‌کند و باوجود پرنده‌های مهاجر، این دریاچه مانند تابلوی نقاشی زیبایی در کهگیلویه و بویراحمد خودنمایی می‌کند. بهترین زمان برای تماشای دشت لاله‌های واژگون این منطقه، اردیبهشت‌ماه است. کوه گل در این ماه به تکه‌ای از بهشت تبدیل می‌شود. از خوش‌گذرانی‌های دل‌چسب در دریاچه کوه گل، پیاده‌روی در دشت‌های اطراف آن و کوه‌نوردی در مناطق کوهستانی‌اش است.

نشانی: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان دنا، ۱۰کیلومتری شهر سی‌سخت، منطقه کوه گل.

۱۰. دریاچه زریبار مریوان، جواهری در میان دریاچه های ایران

دریاچه زریبار از دریاچه های ایران - عکس از امید حق‌دوست - دریاچه های ایران
دریاچه زریبار از دریاچه های ایران ـ عکس از امید حق‌دوست

دریاچه زریبار یا به‌عبارتی زریوار، در ۵کیلومتری شهر مریوان در استان کردستان واقع شده است. این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آبِ شیرین ایران و از جاهای دیدنی کردستان است. اطراف زریبار را مناطق زیبای کوهستانی با طبیعتی سبز دربرگرفته‌اند تا آن را به جواهری دیدنی در میان دریاچه های ایران تبدیل کنند. اگر در فصل مهاجرت پرنده‌ها به این منطقه بروید، لنز دوربین‌تان را باید حسابی مشغول عکاسی کنید و قاب‌های این پرندگان در پناه طبیعت دریاچه را هرگز از دست ندهید. مجموعۀ این زیبایی‌ها سبب شده است نام دریاچه زریبار در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شود.

قایق‌سواری، پاراگلایدر و ماهیگیری از خوش‌‌گذرانی‌های منطقه زریبار است. با چشیدن طعم ماهی‌کباب مشهور زریبار، می‌توانید لذت گشت‌وگذارتان را بیشتر کنید. بهتر است در بهار و تابستان سراغ این منطقه بروید تا هوای خنک کوهستان با پوشش گیاهی خوش‌رنگش به استقبال‌تان بیاید.

نشانی: استان کردستان، شهرستان مریوان، ۵کیلومتری غرب شهر مریوان.

۱۱. دریاچه نمک ارومیه، غرق در سکوتی خیال‌انگیز

دریاچه ارومیه - عکس از علی گویا - دریاچه های ایران
دریاچه ارومیه ـ عکس از علی گویا

دریاچه نمک ارومیه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه های ایران است. این دریاچه، در مرز مشترک استان آذربایجان غربی و شرقی، در برابر نابودی مقاومت می‌کند و به حیات خود ادامه می‌دهد. اگر خشک‌سالی از دریاچه رخت بربندد، عنوان «دومین دریاچۀ بزرگ آبِ شور جهان» بار دیگر به دریاچه ارومیه اختصاص پیدا می‌کند. این دریاچه منظره‌‌ای رؤیایی با فضایی خیال‌انگیز دارد: نمک‌پوش بودن آن سبب شده است سکوتی جذاب در این منطقه شکل گیرد. متأسفانه سال‌هاست که دریاچه ارومیه حال خوشی ندارد و در حال مرگ تدریجی است، اما با هر بارش شدید نزولات آسمانی، جان تازه می‌گیرد و می‌شود به بهبود آن امیدوار شد.

در سال‌هایی که حجم آب این دریاچه کاهش پیدا کرده ست، با افزایش غلظت نمک و بیشتر شدن فعالیت‌های موجودات میکروسکوبی، رنگی صورتی و متمایل به نارنجی دریاچه را پوشانده است. سرخی این دریاچه اگرچه زیباست، اما با علم به کاهش حجم آب، غم‌انگیز است. در واقع، زیبایی‌های این دریاچه تمامی ندارد و در همه حالت، حتی در روزگار کم‌آبی نیز نمایی رؤیایی به خود می‌گیرد. خوشبختانه، بارش‌های اخیر در کشور، دریاچه را بار دیگر زنده کرد و تا حدودی آن را به زندگی برگرداند. حالِ دریاچه که خوب باشد، دوباره پرندگان مهاجر با تمام زیباییِ خود مهمان آن خواهند شد و چشم‌نوازی این دریاچه را دوچندان خواهند کرد.

جزیره‌های کوچک و بزرگی در وسعت نمکین دریاچه ارومیه وجود دارند که تعداد آنها به ۱۰۲ جزیره‌ با شمایل و اندازه‌های متفاوت می‌رسد. از دیگر جذابیت‌های بصری دریاچه ارومیه، تپه‌های سفید نمک است که مثل برف، گوشه‌وکنار آن را سفیدپوش کرده است. اما اگر دریاچه نمک ارومیه هزاران زیبایی داشته باشد، غروبی رؤیایی در بین‌شان سرآمد است. پهنه‌ای از رنگ‌های گرم در مرز باریکی از زمین و آسمان با گسترۀ سفیدپوش دریاچه یکی شده‌اند و انعکاس آسمان نارنجی به دنیایی عجیب با سکوتی رمزآلود سوق‌تان می‌دهد. بدون شک، این دریاچه به‌واسطۀ نمکی بودن خود در بین دریاچه های ایران زیبایی منحصربه‌فردی دارد. باید برای بقای آن، همگی به سهم خود تلاش کنیم.

نشانی: مرز دو استان آذربایجان شرقی و غربی.

۱۲. دریاچه حوض‌سلطان، آینه‌ای میان دریاچه های ایران

دریاچه حوض سلطان - عکس از بهنام صفارزاده - دریاچه های ایران
دریاچه حوض‌سلطان ـ عکس از بهنام صفارزاده

دریاچه نمک حوض‌سلطان قم به سرزمینی افسانه‌ای می‌مانَد که زمین و آسمان را به وصالِ هم رسانده است. این دریاچه به‌واسطۀ انعکاس‌های رؤیایی‌اش در بین دریاچه های ایران به «آینه طبیعی» مشهور شده است. این آینگی با تکرار صیقلی تصویر رنگارنگ آسمان و ابرهای خامه‌ای‌اش، قرینه‌ای زیبا در این ناحیه پدید آورده است. دریاچه حوض‌سلطان از چهار بخش تشکیل شده است: کفه نمکی، حاشیه باتلاقی، محدوده اکولوژیک و دشتی؛ همچنین، در سطح خود دو چالۀ نمکیِ شرقی و غربی دارد. میزان پیشروی آب دریاچه به‌روی زمین‌های شوره‌زار منطقه، به اندازۀ بارش‌ها وابسته است. گردشگران در این دریاچه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را روی آینه‌ای عظیم‌الجثه تجربه می‌کنند و به‌سمت مرز مشترک زمین و آسمان پیش می‌روند. به این دریاچه که رسیدید، به دوربین‌تان مجال ندهید و انعکاس‌های طلایی آن را ثبت کنید.

این دریاچه به واسطۀ اقلیمی که دارد، سرمای سخت زمستانی و گرمای طاقت‌فرسای تابستانی را از سر می‌گذراند. در واقع، از اواخر بهار تا اوایل پاییز، گرما در این منطقه رخنه می‌کند. در زمستان‌ها نیز برودت هوا می‌تواند برای مسافران آزاردهنده باشد. حال‌وهوای پاییزیِ دریاچه برای گردش مناسب‌تر است؛ دریاچه در پاییز دمای معتدلی دارد.

نشانی: استان قم، ۸۶کیلومتری جادۀ تهران به قم، جاده چشمه شور، اولین زیرگذر، اتوبان حاشیۀ دریاچه.

سخن آخر

گستردگی تنوع دریاچه های ایران مجال نمی‌دهد تا همه را در این متن خلاصه کنیم. در این مطلب کوشیدیم پرطرفدارترین و زیباترین دریاچه های ایران را به شما معرفی کنیم، اما بدون شک طبیعت هزاررنگ ایران علاوه بر اینها، دریاچه‌های فراوان دیگری نیز در پناه خود جا داده است. فراموش نکنید که به هر دیاری که سفر کردید، دریاچه‌هایش را جست‌وجو کنید و تماشای آنها را از دست ندهید. برای دریاچه‌گردی راحت و مطمئن، لوازمی مانند کفش مناسب اقلیم آن دریاچه، ضد آفتاب مناسب، لباس اضافه برای تعویض با لباس خیس، غذاهای سبک و فاسدنشدنی، آب آشامیدنی و عینک آفتابی را در کوله‌پشتی خود بگنجانید.

امیدواریم سفر به دریاچه های ایران به شیرین‌ترین لحظات زندگی‌تان تبدیل شود. اگر دریاچه دیدنی دیگری را می‌شناسید که ما در این لیست نیاورده‌ایم، حتما از طریق بخش نظرات به ما بگویید.


در ادامه بخوانید: سواحل مازندران و جذابیت‌های تفریحی و گردشگری آن‌ها

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بدون دیدگاه
  1. رضا می‌گوید

    دریاچه اوان جا افتاده