خطرناک ترین حیوانات دنیا و تهدیدهایی که برای جان انسان دارند

3

خطرناک ترین حیوانات دنیا همیشه آنهایی نیستند که انتظار داریم. دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، پر از جانورانی است که می‌توانند با یک حرکت ساده جان‌مان را بگیرند. جثهٔ بعضی از این جانوران به‌اندازه‌ای کوچک است که می‌توانند بدون جلب‌توجه انسان، از بدن او بالا بروند. موضوع این مطلب را هم به همین جانوران اختصاص داده‌ایم. در ادامه، شما را با خطرناک ترین حیوانات دنیا آشنا می‌کنیم.

ما انسان‌ها در همان دنیایی زندگی می‌کنیم که خانهٔ انواع‌واقسام جانوران هم هست. در این میان، تعادلی ظریف و حساس امکان بقا و ادامه حیات را برای هر دو گونه فراهم کرده است. معمولا این ما هستیم که در مقام شکارچی قرار می‌گیریم و جانورانِ دیگر طعمه‌های ما می‌شوند. دور حیوانات حصار می‌کشیم و وادارشان می‌کنیم تمام عمرشان را در فضایی محبوس بمانند. سرآخر هم سرنوشتی بهتر از سلاخی‌شدن به‌دست ما و قرارگرفتن سر سفره‌های‌مان انتظارشان را نمی‌کشد. برای تفریح، حیوانات را شکار می‌کنیم، آنها را در قفس می‌گذاریم و حیوان خانگی‌شان می‌کنیم، بعضی از حیوانات هم خوراک ما را فراهم می‌کنند.

رونیکس

اما این تمام ماجرا نیست. میلیاردها نوع و گونهٔ مختلف از انواع‌واقسام جانوران روی این کره خاکی زندگی می‌کنند، درحالی‌که تعداد ما انسان‌ها در مقایسه با آنها خیلی زیاد نیست. بعضی از این جانوران اگر تحریک شوند، می‌توانند نیروی خارق‌العاده‌ای از خود نشان بدهند و زمینه‌ساز رعب‌ووحشت انسان شوند.

بله، گاهی‌اوقات هم نوبت به خودنمایی قلمروی حیوانات می‌رسد. در این شرایط، هراندازه هم که ما انسان‌ها قدرتمند و چیره‌دست باشیم، چاره‌ای جز رضا و تسلیم نداریم. کشیدن خط پایان بر زندگی انسان برای برخی جانوران مهلک، یکی دو ثانیه‌ای بیشتر زمان نمی‌برد.

گاهی‌اوقات، صرف نیرو و تودهٔ انبوه این جانوران زمینه‌ساز این اتفاق می‌شود. گاهی هم با اتکا به درنده‌خویی و چالاکی و سرعت‌شان این کار را می‌کنند؛ اما در اکثریت قریب‌به‌اتفاق مواقع، این ریزجثه‌ترینِ جانوران هستند که در میان‌شان مهلک‌تر و خطرناک‌ترند. این جانوران ریزجثه انتظار طعمه‌شان را می‌کشند و از چشمان‌مان پنهان می‌مانند. سم و بیماری نهفته در بدن‌شان هم به‌قدری هست که یارای ازکارانداختن قلب انسان را داشته باشد.

بیشتر این جانوران فقط زمانی به انسان هجوم می‌آورند که تهدیدی متوجه جان خودشان شده باشد. در واقع، به‌قصد دفاع از خودشان این کار را می‌کنند. اما حتی آن موقع هم آن‌قدری خطرناک هستند که بتوانند نسل انسان را منقرض کنند. آماروارقام حاکی از آن است که خطرناک ترین حیوانات دنیا به روش‌های مختلف، سالانه بیش از یک میلیون انسان را از پا درمی‌آورند. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم این حیوانات خطرناک کدام‌اند.

۱. اختاپوس حلقه‌آبی

اختاپوس حلقه‌آبی-خطرناک ترین حیوانات دنیا

جثهٔ اختاپوس حلقه‌آبی سرجمع به‌اندازهٔ یک توپ گلف هم نمی‌شود؛ اما در همین جثهٔ کوچک به‌قدری سم جمع شده است که برای ازپادرآوردن ۲۶ انسان ظرف مدت چند دقیقه کافی است. گاز این جانور ریزجثه اصلا درد ندارد؛ تا جایی که بیشتر قربانیان بخت‌برگشتهٔ آن حتی در ابتدا متوجه حملۀ او نمی‌شوند. پس از مدتی، اثرات و علائم گازگرفتگی شروع می‌شوند: بدن‌شان بی‌حس می‌شود، چشمان‌شان دیگر جایی را نمی‌بیند و اکسیژن‌رسانی به عضلات متوقف می‌شود تا آنکه کاملا عضلات از کار می‌افتند.

۲. عنکبوت سرگردان برزیلی

عنکبوت سرگردان برزیلی-خطرناک ترین حیوانات دنیا

عنکبوت سرگردان برزیلی سمی‌ترین عنکبوت جهان است. سم او فقط باعث مرگ نمی‌شود، بلکه قربانی را زجرکش می‌کند. اگر این عنکبوت کسی را گاز بگیرد، نشانه‌هایی مثل نارسایی قلبی، هیپوترمی [یا سرمازدگی: کاهش دمای بدن به‌گونه‌ای که به اندام‌ها آسیب برسد و کارکردشان مختل شود] و تشنج در طعمهٔ او مشاهده می‌شوند. مردانی هم که قربانی گاز این جانور شوند، دچار نعوظی می‌شوند که دیگر برطرف نخواهد شد.

۳. کفتار

کفتار-خطرناک ترین حیوانات دنیا

گوردون گرایس، جانورشناس، بدترین شیوهٔ مردن را بلعیده‌شدن به‌دست کفتارها می‌داند. سومین جانور از خطرناک ترین حیوانات دنیا حتی زحمت کشتن طعمه‌اش را هم به خود نمی‌دهد. وقتی به انسانی هجوم ببرد، شروع به تکه‌پاره‌کردن صورت و بلندکردن پوست تن او می‌کند و درحالی‌که هنوز زنده است و تک‌تک این لحظات رعب‌آور را احساس می‌کند، شروع به خوردن او می‌کند.

۴. قورباغه پیکان‌طلایی

قورباغهٔ پیکان‌طلایی-خطرناک ترین حیوانات دنیا

صرف لمس‌کردن این قورباغه هم می‌تواند کشنده باشد. پوست این جانور پوشیده از نوعی سمّ به‌شدت مهلک است که برای ازپادرآوردن ۱۰ انسان بالغ کافی است.

۵. کاسواری

کاسوواری-خطرناک ترین حیوانات دنیا

مورد پنجم از خطرناک ترین حیوانات دنیا مهلک‌ترین پرندهٔ جهان، کاسواری (Cassowary) است. چنگال‌های این پرنده به‌قدری قوی است که با آنها می‌تواند شکم انسان را بدرد و روده‌هایش را بیرون بکشد. این تعریفِ ناخوشایند مبالغه نیست. این پرندگان گاهی در جست‌وجوی غذا پرسه می‌زنند و سر از سواحل و خانه‌ها در می‌آورند. اگر موفق به پیداکردن غذا نشوند، به انسان‌ها حمله می‌کنند. در یک مورد از این حوادث ناخوشایند کاسواری به مردی هجوم آورد، او را نقش زمین کرد و با یک ضربت سریع و مهلک چنگالش، سیاه‌رگ گردن مرد بی‌نوا را پاره کرد.

۶. مار تایپان اینلند

این مار سمی‌ترین مار جهان است و تا پنجاه‌برابر بیشتر از شاه‌کبرا سمی است. کسی که گرفتار نیش مار تایپان اینلند بشود، تنها سی دقیقه فرصت دارد خود را به بیمارستان برسد.

۷. مورچه فشنگی

مورچهٔ فشنگی-خطرناک ترین حیوانات دنیا

در ادامهٔ معرفی خطرناک ترین حیوانات دنیا به مورچه فشنگی می‌رسیم. نیش یا گازگرفتگی هیچ حشره دیگری به اندازه گاز مورچه فشنگی دردناک نیست. بنا به گفتهٔ دکتر جاستین اشمیت، درد گازگرفتن این مورچه با درد ناشی از اصابت گلولهٔ اسلحه به بدن برابری می‌کند. این تازه تمام ماجرا نیست. مدتی بعد از گازگرفتگی، تمام تن و جان قربانی از دردی ورای تصور به لرزه می‌افتد.

۸. عقرب تعقیب‌گر مرگ (استالکر)

 

این جانور ده‌سانتی مهلک‌ترین عقربی است که کره زمین به خود دیده است. نیش عقرب استالکر باعث می‌شود تا سیالات بدن قربانی [مانند خون و بزاق] به ریه‌ها راه پیدا کنند. این جریان تا جایی ادامه پیدا می‌کند که امکان نفس‌کشیدن به‌کلی از او سلب می‌شود.

۹. افعی فلس‌اره‌ای

افعی فلس‌اره‌ای-خطرناک ترین حیوانات دنیا

افعی فلس‌اره‌ای نیز یکی از خطرناک ترین حیوانات دنیا است. شاید نیش این جانور به اندازه مار تایپان اینلند سمی نباشد، اما از حیث تعداد قربانی‌ها هیچ ماری در کرهٔ زمین به پای او نمی‌رسد. این موجودات مهلک سرتاسر سریلانکا و نواحی جنوبی هند پیدا می‌شوند. سالانه هزاران نفر قربانی این مار می‌شوند.

۱۰. سنگ‌ماهی

سنگ‌ماهی-خطرناک ترین حیوانات دنیا

شاید سنگ‌ماهی زیباترین آبزی یا ماهی کرهٔ زمین نباشد و از این حیث حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما خطرناک‌ترینِ آنها است. بر روی قسمت پشتی این ماهی باله‌هایی تیغه‌مانند وجود دارد که لبالب از سموم کشنده هستند. این سموم توانایی آن را دارند که ظرف مدت ۲۴ ساعت، قلب یک انسان بالغ را از کار بیندازند.

۱۱. حلزون مخروطی‌شکل

حلزون مخروطی‌شکل-خطرناک ترین حیوانات دنیا

برخلاف مورد قبل، حلزون مخروطی‌شکل ظاهر زیبایی دارد و ممکن است وسوسه شوید آن را برای تزئین خانه همراه خود ببرید. پس چنین موجودی در شمار خطرناک ترین حیوانات دنیا چه می‌کند؟ کافی است برای برداشتن یکی از این حلزون‌ها اقدام کنید؛ آنگاه است که ناگهان دندان‌های نیزه‌مانندش را نمایان می‌کند و گاز جانانه‌ای از دست‌تان می‌گیرد. بعضی به آن لقب «حلزون سیگار» داده‌اند، چون کسی را که گاز می‌گیرد، فقط آن‌قدر زنده می‌ماند که بتواند یک نخ سیگار دود کند.

۱۲. عروس دریایی جعبه‌ای

عروس دریایی جعبه‌ای-خطرناک ترین حیوانات دنیا

به‌باور متخصص جانورشناس، دکتر برایان فرای، دردناک‌ترین سم موجود در بدن موجودات کره زمین، متعلق به این عروس دریایی است. عروس دریایی جعبه‌ای وقتی به طعمه‌اش هجوم می‌آورد، شاخک‌هایش را دور بدن او می‌پیچد. درد ناشی از این هجوم برای طعمه تا حدی زیاد است که انگار دارند «اسید روی بدنش می‌مالند». درد هم مربوط به یکی‌ دو روز نیست و تا هفته‌ها پس از حادثه تداوم پیدا می‌کند.

۱۳. ماهی بادکنکی

ماهی بادکنکی-خطرناک ترین حیوانات دنیا

سیزدهمین مورد از فهرست خطرناک ترین حیوانات دنیا هم یکی دیگر از جانوران آبزی است. ماهی بادکنکی زمانی برای انسان واقعا کشنده و مهلک می‌شود که خودش می‌میرد. این ماهی در بعضی نقاط جهان مصرف خوراکی دارد. آشپز اگر واقعا استادکار و ماهر نباشد، ظرفی از سم خالص جلوی مشتری‌هایش می‌گذارد. متأسفانه گاهی این اتفاق می‌افتد و سالانه بین ۲۰ تا ۴۴ نفر به‌خاطر مسمومیت ناشی از خوردن ماهی بادکنکی جان می‌دهند.

۱۴. کرگدن

کرگدن-خطرناک ترین حیوانات دنیا

امکان آنکه این جانور غول‌آسای سه‌تُنی به انسان حمله کند، از امکان حملهٔ بیشتر موجودات روی کرهٔ زمین بیشتر است. کافی است کرگدن احساس کند تهدید یا خطری متوجه بچه‌هایش شده است؛ ناگهان خون جلوی چشمانش را می‌گیرد، شاخش را به‌سمت منبع خطر نشانه می‌رود و با سرعتی حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت به او هجوم می‌برد.

۱۵. فیل

فیل-خطرناک ترین حیوانات دنیا

شاید از دیدن نام فیل در فهرست خطرناک ترین حیوانات دنیا تعجب کنید؛ اما به‌باور دکتر کِیث هین‌شاو، در باغ‌وحش‌ها خطرناک‌تر از فیل نمی‌توان پیدا کرد. این حیوان از مسئولان باغ‌وحش یا محافظانش کینه به دل می‌گیرد و نزدیکی‌شان به‌هم چندان ایمن نیست. به ‌علاوه، در گذشته پیش آمده است که وقتی فیل از کسی خوشش نمی‌آمده، از کوره در می‌رفته، او را روی زمین می‌انداخته و با پا روی سر قربانی‌اش می‌کوبیده است.

۱۶. بوفالوی آفریقایی

بوفالوی آفریقایی-خطرناک ترین حیوانات دنیا

بوفالوی آفریقایی یکی از خطرناک‌ترین شکارهایی است که انسان می‌تواند سراغش برود. این حیوان سالانه حدود ۲۰۰ نفر (بیشتر هم شکارچیان) را می‌کُشد. اگر کسی جرئت حمله به این حیوان را داشته باشد، باید انتظار جواب حمله‌اش را داشته باشد؛ چون بوفالوی آفریقایی این کار را می‌کند. حتی گاهی برای محافظت از فرزندانش به‌قدری آشفته‌احوال می‌شود که خودش را روی خودروی درحال‌حرکت می‌اندازد و به دروپیکر آن می‌کوبد.

۱۷. گوزن

گوزن-خطرناک ترین حیوانات دنیا

گوزن هم جانور دیگری است که حضور آن در فهرست خطرناک ترین حیوانات دنیا احتمالا برای‌تان تعجب‌انگیز است. اما باور بکنید یا نه، گوزن مهلک‌ترین حیوان در آمریکای شمالی است. گوزن‌ها را در این نواحی به قاتل‌های انتحاری ناخواستهٔ طبیعت تشبیه می‌کنند [آمریکایی‌ها از اصطلاح کامیکازی استفاده می‌کنند: سلسله عملیات‌هایی در جنگ جهانی دوم که در آن خلبان‌های ژاپنی با هواپیما خودشان را به اهداف می‌کوبیدند]. همه‌ساله حدود ۳۵۰ هزار گوزن با پریدن جلوی خودروهای در حال حرکت کشته می‌شوند. از میان این تصادف‌ها، حدود ۱۲۰ مورد هم با مرگ یک یا چند نفر از سرنشینان خودرو همراه می‌شوند.

۱۸. کوسه بزرگ سفید

کوسهٔ بزرگ سفید-خطرناک ترین حیوانات دنیا

این کوسه‌ها مهلک‌ترین گونهٔ کوسه روی زمین هستند. نیروی ناشی از فشار گازگرفتن آنها تقریبا ۱۴ برابر فشار گاز یک مرد بالغ است. از سال ۱۹۰۷ تا کنون بیش از ۲۲۰ انسان قربانی این کوسه‌ها شده و جان باخته‌اند.

۱۹. ببر چامپاوات

ببر چامپاوات-خطرناک ترین حیوانات دنیا
جیم کُوربت، شکارچی بریتانیایی در کنار لاشهٔ ببر چامپاوات

«چامپاوات» نام ببری از تیرهٔ ببرهای بنگال است. این ببر مهلک‌ترین حیوان آدم‌خوار تاریخ بوده است. چامپاوات خود به‌تنهایی مسئول کشته‌شدن ۴۳۶ انسان در اواخر قرن نوزدهم است. در نهایت هم به‌دست شکارچی بریتانیایی، جیم کُوربت از پا در آمد.

۲۰. اسب آبی

اسب آبی-خطرناک ترین حیوانات دنیا

تا همین اواخر، اسب‌های آبی را مهلک‌ترین حیوانات بزرگ‌جثه روی کره زمین می‌دانستند تا آنکه شمار قربانیان‌شان اندکی کمتر شد؛ باوجوداین، هنوز هم از خطرناک ترین حیوانات دنیا هستند. سالانه حدود ۵۰۰ نفر به دام دندان‌های ۵۰سانتی‌متری اسب‌های آبی می‌افتند و خوراک آنها می‌شوند.

۲۱. کروکودیل آب شور

کروکودیل آب شور-خطرناک ترین حیوانات دنیا

حالا دیگر افتخار عنوان مورد قبلی یعنی مهلک‌ترین حیوان بزرگ‌جثهٔ روی کره زمین به کروکودیل آب شور می‌رسد. سالانه چیزی حدود هزار انسان طعمهٔ این کروکودیل‌ها می‌شوند. البته این آماروارقام رعب‌آور تمام ماجرا نیست. این را هم باید اضافه کنیم که کروکودیل‌های آب شور صاحب دومین فک قدرتمند در میان حیوانات هستند و فشار ناشی از گازشان با کوسهٔ بزرگ سفید برابری می‌کند.

۲۲. کرم لوله‌ای آسکاریس

کرم لوله‌ای آسکاریس-خطرناک ترین حیوانات دنیا

بیست‌ودومین مورد در فهرست خطرناک ترین حیوانات دنیا این کرم‌های انگلی هستند. کرم لوله‌ای آسکاریس در روده‌های انسان تخم‌ریزی می‌کند، با نقب‌زدن خود را به شکم می‌رساند و با جریان خون به‌سمت ریه‌ها حرکت می‌کند. بیشتر کسانی که کرم لوله‌ای آسکاریس به بدن‌شان راه پیدا می‌کند، متوجه چیزی غیرمعمولی نمی‌شوند، چون جثهٔ این کرم‌ها بسیار کوچک است؛ اما متأسفانه خطری که متوجه قربانیان خود می‌کنند، اصلا با این جثهٔ کوچک‌شان هم‌خوانی ندارد. ورود کرم لوله‌ای آسکاریس به بدن انسان‌ها سالانه جان ۴۵۰۰ نفر را می‌گیرد.

۲۳. سگ

سگ-خطرناک ترین حیوانات دنیا

باز هم جای تعجب است که این حیوان خانگی محبوب و دوست‌داشتنی در شمار خطرناک ترین حیوانات دنیا به چشم می‌خورد؛ اما حقیقت دارد. سگ‌های هار باعث عفونت و مرگ حدود ۲۵ هزار انسان در سال می‌شوند. بخش عمدهٔ این آماروارقام به هند مربوط می‌شود. سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر در این کشور به‌خاطر ابتلا به هاری جان می‌دهند.

۲۴. مگس تسه‌تسه

مگس تسه‌تسه-خطرناک ترین حیوانات دنیا

مگس تسه‌تسه مسئول شیوع بیماری خواب در سرتاسر آفریقا است. سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر به‌خاطر ابتلا به این بیماری جان‌شان را از دست می‌دهند. وقتی به‌خاطر نیش این پشه عفونت به بدن راه پیدا می‌کند، علائمی چون تب های وحشتناک، درد غیرقابل‌تحمل، و نوسانات خلقی دیوانه‌وار (به‌گونه‌ای که بیمار احساس می‌کند عقلش را از دست داده است) مشاهده می‌شوند. طولی هم نمی‌کشد که قربانیِ نیش مگس به خوابی عمیق فرو می‌رود و دیگر هیچ‌وقت چشم باز نمی‌کند.

۲۵. پشه‌ها

پشه‌ها-خطرناک ترین حیوانات دنیا

در پایان معرفی خطرناک ترین حیوانات دنیا به این حشره‌های موذی می‌رسیم. پشه‌ها از هر گونهٔ جانوری دیگری بر روی زمین بیشتر مسبب مرگ‌ومیر شده‌اند. آنها از این حیث حتی از عوامل انسانیِ زمینه‌ساز مرگ‌ومیر هم پیشی گرفته‌اند. سالانه چیزی حدود ۷۲۵ هزار نفر به‌خاطر ابتلا به بیماری‌هایی چون مالاریا می‌میرند، بیماری‌هایی که پشه‌ها عامل اصلی شیوع‌شان هستند.


در ادامه بخوانید: ۱۲ تکنیک برای نجات یافتن از ۱۲ حیوان خطرناک
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع allthatsinteresting
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. ثمین سروی می‌گوید

    عالی بود.ولی وقتی درباره کرم روده می خواندم حس کردم که دارند حرکت میکنند.چند بار هم این را ازمایش کردم.واقا تکون میخوردند.خیلی ترسیده بود.ولی در کل مطالب عالی بود.

    1. محمدرضا عاشوری می‌گوید

      ممنون به‌خاطر همراهی شما دوست عزیز.

  2. حمید می‌گوید

    پس انسان کو؟ واقعا این جایگاه متعلق به انسانه لطفا رتبه ۱ رو به این جانور خطرناک و عجیب اختصاص بدهید