۱۳ ایده برای سفر یک روزه اطراف تهران؛ در فصل‌های مختلف سال کجا برویم

7

ماجراجویی در پدیده‌های طبیعی و تاریخی و لذت‌بردن از جاذبه های گردشگری و تفریحی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بخش‌های زندگی هر فرد است. اگر محدودیت‌های زمانی یا مالی وجود نداشت، احتمالا بیشترِ ما انسان‌ها با یک کوله‌پشتی در حال سفر و ماجراجویی بودیم. اما سفرهایی وجود دارند که شامل محدودیت‌های زمانی نمی‌شوند و می‌توانیم در طول یک روز، با هزینه‌‌ی مالی معقول، آن‌ها را تجربه کنیم. در این مطلب، پیشنهادهای جذابی برای پایتخت‌نشین‌ها داریم. می‌کوشیم ایده‌هایی را برای سفر یک روزه اطراف تهران به شما معرفی می‌کنیم.

در این مطلب جاذبه‌هایی را در اطراف تهران به شما معرفی می‌کنیم که با یک رفت‌وبرگشت یک روزه فرصت بازدید و گشت‌وگذار در آن‌ها را داشته باشید. تنوعِ فهرستِ «چطور» برای سفرهای یک روزه اطراف تهران به گونه‌ای است که در چهار فصل سال گزینه‌هایی برای سفر داشته باشید. پس تا دیر نشده کوله‌پشتی خود را ببندید و با «چطور» در اطراف پایتخت همسفر شوید تا سفری دوست‌داشتنی را تجربه کنید.

رونیکس

۱. تنگۀ واشی: تجربۀ رودخانه‌نوردی

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران برای سفر یک روزه رودخانۀ تنگۀ واشی است که درحدودِ ۱۷۰ کیلومتر از پایتخت فاصله دارد. بنابراین، اگر در یک روز گرمِ تابستانی تصمیم گرفتید در این منطقۀ خنکِ کوهستانی گشت‌وگذار کنید، باید درحدودِ ۳ ساعت رانندگی کنید تا به رودخانه و دشتِ این بهشتِ دیدنی در شهرستان فیروزکوه برسید.

۳۰تنگۀ واشی – سفرهای یک روزه اطراف تهرانتنگۀ واشی با یک رودخانه‌نوردی در تنگۀ اول که واشی نام دارد شروع می‌شود. جذاب‌ترین قسمتِ این سفرِ خنک در این رودخانه سپری می‌شود و جریان زلال آب حال‌تان را سرجا می‌آورد. در حین گذر از جریان زندگی‌بخشِ رودخانه و پشتِ‌سرگذاشتنِ صخره‌های کوچک و بزرگ، یکی از کتیبه‌‌های دیدنیِ به‌جامانده از دورۀ قاجار را بر دیوارۀ تنگه خواهید دید. این کتیبۀ خوش‌نقش یکی از صحنه‌های شکارِ فتحعلی‌شاه قاجار را در دشت ساواشی تصویر می‌کند. پس از رودخانه‌نوردی این دشتِ بهشتی در پیشِ روی شماست. این دشتِ دل‌فریب، با گستردگی سبز و سادۀ خود، خستگی مسیر را از تن‌تان بیرون می‌آورد و به شما فرصت استراحت در زیر سایۀ درختان و تماشای منظره‌ای از کوه‌های برافراشته و تنیده در ابرها را می‌دهد.

بعد از استراحت در دشت ساواشی چه کنیم؟

دشت ساواشی - عسفر یک روزه اطراف تهران
دشت ساواشی – عکس از نسترن فتوحی

بعد از استراحت در این دشت باید یک رودخانه‌نوردی دیگر را در تنگۀ دوم شروع کنید که تنگۀ سا خوانده می‌شود. پیمودن این مسیر، در مقایسه با تنگۀ اول، راحت‌تر است و جریان و عمق آبِ رودخانه کمتر است. در انتهای این مسیر، یک آبشارِ دیدنی منتظر شماست.

بهترین فصل سفر:
به‌دلیلِ آب‌وهوای خنکی که این منطقه دارد، تمام تابستان و اواخر بهار بهترین زمان سفر محسوب می‌شود.
مسیر دسترسی:
از تهران وارد جادۀ دماوند شوید. بعد از پشتِ‌سرگذاشتنِ پردیس، وارد جادۀ فیروزکوه شوید. وارد جادۀ تنگۀ واشی شوید و بعد از پشتِ‌سرگذاشتنِ روستای جلیزجند به مقصد خواهید رسید.

۲. چشم‌اندازهای دیدنی لواسان و سد لتیان

لواسان - سفر یک روزه اطراف تهران
لواسان – سفرهای یک روزه اطراف تهران

لواسان در شهرستان شمیرانات برای سفر یک روزه اطراف تهران فوق‌العاده است. این منطقۀ خوش‌آب‌وهوا از طبیعت اطراف تهران دره‌ای متعلق به دامنه‌‌های رشته‌کوه البرز است و از شمال‌شرق تهران، درحدودِ ۱۴ کیلومتر فاصله دارد. جریان رودخانۀ جاجرود به این منطقه طراوتی دل‌نشین می‌بخشد. این رودخانه در مسیرِ خود، به دریاچه سد لتیان می‌پیوندد. این دریاچه زیبایی لواسان را دوچندان کرده و، با گسترۀ آبی خود، نمایی جذاب به این منطقه بخشیده است.

لواسان - سفر یک روزه اطراف تهران
لواسان – عکس از بهروز یاوریان

در بهار و تابستان یکی از خوش‌آب‌وهواترین ییلاق‌های اطراف تهران را در لواسان تجربه خواهید کرد. آب‌وهوای سرد اما تمیز پاییزی در لواسان فرصت خوبی است تا از نمای رنگارنگ طبیعت نیز لذت ببرید. دمای پایین هوا در زمستان هم باعث نمی‌شود که در این فصل به لواسان سفر نکنید. اگر کمی درمقابلِ سرما مجهز باشید، سفری سراسر لذت را تجربه خواهید کرد و از تماشای منظرۀ برفی به وجد خواهید آمد.

بهترین فصل سفر:
در تمام سال می‌تواند مقصدی مناسب برای سفر یک روزه باشد.
مسیر دسترسی:
به‌سمتِ شمال‌شرق تهران حرکت کنید و وارد بزرگ‌راه شهید بابایی شوید. درنهایت، وارد جادۀ لشگرک خواهید شد. بعد از عبور از پیچ‌وخم‌های این جاده، وارد محدودۀ لواسان خواهید شد.

۳. دشت هویج در روستای افجه

روستای افجه - سفر یک روزه اطراف تهران
روستای افجه – سفرهای یک روزه اطراف تهران

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف تهران برای سفر یک روزه روستایی به نام افجه است که تقریبا در ۸ کیلومتریِ شمال‌شرقی لواسان واقع شده است. دشت گرچال یا دشت هویج در بالادست این روستای ییلاقی و کوهستانی، منطقه‌ای شناخته‌شده است. حضور در طبیعتی وسیع و خوش‌منظره که روزگاری سرزمین رشد هویج‌های نارنجی‌رنگ بوده، آن‌‌هم در هوای پاک و زیر آسمان صاف و آبی، تجربه‌ای دلچسب از سفرهای یک روزه اطراف تهران خواهد ساخت.

دشت گرچال مقصدی جذاب برای طبیعت گردی اطراف تهران است. هرچند امروزه خبری از هویج‌های نارنجی‌رنگ در این دشتِ وسیع نیست، بسیاری از قسمت‌های افجه را باغ‌های گیلاس با رنگ قرمز رنگ‌آمیزی کرده‌اند و با سرسبزی باغ‌های گردو، ترکیبی دیدنی ساخته‌اند. چشم‌اندازهای دیدنی دشت گرچال با گذر از رودخانه افجه و تبله دیدنی‌تر می‌شود. شیفتگان کوه‌نوردی و صعود به ارتفاعات نیز در روستای افجه تجربه خوبی خواهند داشت.

روستای افجه - سفر یک روزه اطراف تهران

روستای افجه – عکس از سعید عطاییدر بهار، جلوۀ طبیعتِ سرسبزِ روستای افجه فوق‌العاده خواهد بود. در تابستان دمای مطلوب و آب‌وهوای خنکِ روستای ییلاقی افجه، گشت‌وگذار در یک روز گرم را به سفری فرح‌بخش تبدیل می‌کند. در پاییز و زمستان طبیعتِ رنگارنگ و کوهستانِ سفیدپوشِ روستای افجه دیدنی است و هوای پاکِ آن فرصت خوبی است تا یک روز با آلودگی همیشگی هوای تهران در نیمۀ دوم سال خداحافظی کنید.

بهترین فصل سفر:
در تمام سال می‌تواند مقصدی مناسب برای سفر یک روزه باشد. اما بهتر است که در تابستان سراغ دشت هویج نروید، زیرا گرمای هوا و نبود سایه، شرایط را بسیار سخت خواهد کرد.
مسیر دسترسی:
به‌سمتِ شمال‌شرقی تهران حرکت کنید. در اتوبان شهید بابایی برانید و سپس واد جادۀ لشگرک شوید. بعد از رسیدن به لواسان، به‌سمتِ شمال‌شرق این منطقه حرکت کنید. در بلوار امام خمینی برانید و درنهایت وارد جادۀ لواسان به سینک شوید. بعد از آنکه تقریبا ۸ کیلومتر از لواسان دور شدید، به روستای افجه خواهید رسید.

۴. دشت لار: بهشتی در حاشیۀ دماوندِ پای در بند

دشت لار - سفر یک روزه اطراف تهران
دشت لار – سفرهای یک روزه اطراف تهران

پیشنهادهای ما برای سفرهای یک روزه اطراف تهران بسیار متنوع است و یکی از جذاب‌ترینِ این پیشنهادها منطقه‌ای بهشتی به نام دشت لار در کوهپایۀ قلۀ همیشه‌استوارِ دماوند است. این دشتِ بهشتی که پارک ملی لار هم خوانده می‌شود از مناطق حفاظت‌شده به شمار می‌آید و شکار در آن ممنوع است. این دشت بهشتی دسترسی خوبی از تهران، آمل و دماوند دارد و به شقایق‌های سرخش مشهور است. پارک ملی لار، با وسعتی درحدودِ ۳۱ هزار هکتار، هوش از سرتان می‌برد. شما به یکی از زیباترین طبیعت‌های شمالی ایران وارد شده‌اید که نظیر آن را در تابلوهای رنگارنگ طبیعت دیده‌اید. حضور قلۀ خوش‌قدوقامتِ دماوند، آسمان آبی و ابرهای خامه‌ای‌رنگ در دشتی که تا چشم کار می‌کند رنگ‌بازیِ طبیعت جلوه‌گر است زیباترین قابی است که باید با دوربین عکاسی‌تان ثبتش کنید.

تنوع گیاهان و جانوران

دشت شقایق لار - سفر یک روزه اطراف تهران

گونه‌های جانوری در پارک ملی لار بسیار متنوع است. در این پارک ملی حیواناتی همچون پلنگ، خرس، شغال، آهو، عقاب طلایی، بز کوهی و… زندگی می‌کنند. گونۀ نادر قزل‌آلای خال‌قرمز il در رودخانه و دریاچۀ لار زندگی می‌کند. از میان گونه‌های گیاهیِ این منطقه می‌توان آویشن، کاسنی، مریم گلی، زرشک، شیرین بیان، بومادران، گلپر و صدها گیاه دیگر را نام برد. عطر این گیاهان در دشت لار سرمست‌تان می‌کند. وقتی صحبت از گل‌های دشت لار می‌شود، گل‌های سرخ شقایق به ذهن می‌آید. این گل‌هادر اواخر بهار دشت لار را به بهشتی بی‌بدیل تبدیل می‌کنند. البته لار تنها با شقایق پوشیده نمی‌شود و گل‌های خوش‌رنگ‌وبویی همچون زنبق وحشیِ بنفش و گل زرد زیبایی لار را تکمیل می‌کنند.

دریاچۀ سد لار و دریاچۀ دیوآسیاب از دیگر جذابیت‌های لار هستند و این منطقه را خوش‌منظره کرده‌اند. رودخانه‌هایی همچون سفیدآب، لار و… در مسیر خود از دشت لار می‌گذرند و زندگی را در این دشتِ بهشتی به جریان می‌اندازند.

بهترین فصل سفر:
باوجودِ تمام زیباییِ آن در چهار فصلِ سال، بهار، به‌‌خصصوص از اردیبشت تا اواخر خرداد، بهترین زمان سفر به دشت لار محسوب می‌شود و گردشگران برای تماشای دشت پُرگلِ این بهشتِ دیدنی به‌سمتِ دماوند حرکت می‌کنند.
مسیر دسترسی:
از تهران به‌سمتِ شرق حرکت کنید و وارد جادۀ دماوند شوید و سپس خودتان را به جادۀ آبعلی برسانید. در جادۀ آبعلی به‌سمتِ آمل برانید تا به سه‌راهیِ پلور برسید. درنهایت تا محیط‌بانی دلیچای پیش بروید. با رسیدن به محیط‌بانی، درواقع به ورودیِ شرقیِ پارکِ لار رسیده‌اید.
به‌دلیلِ آنکه دشت لار منطقه‌ای حفاظت‌شده است، با اتومبیل تنها تا محل محیط‌بانی می‌توانید بروید.

۵. فشم: مقصدی برای سفر یک روزه اطراف تهران

فشم - سفر یک روزه اطراف تهران
فشم – عکس از میلاد موسی‌پور

از دیگر مقاصد سفرهای یک روزه اطراف تهران می‌توان منطقه فشم را نام برد که ییلاقی در محدودۀ شمیرانات است و از شمال‌شرقِ تهران درحدودِ ۲۸ کیلومتر فاصله دارد. فشم یکی از مناطق سه‌گانۀ اوشان، فشم و میگون است و با آب‌‌وهوای خوش و خنکش مقصدی برای پایتخت‌نشین‌هاست. روستاها و باغ‌های سرسبز این منطقه فضایی دلچسب دارند و شما را با منظره‌ای بهشتی روبه‌رو می‌کنند. آهار، شکرآب، ایگل و باغ‌گل روستاهای این منطقه هستند که در بهار و تابستان تبدیل به یک از خوش‌آب‌وهواترین و دل‌فریب‌ترین مناطق اطراف تهران می‌شود.

چهرۀ پاییزی و زمستانی فشم نیز دیدنی است. باغ‌شهر فشم با درختانِ هزاررنگ پاییزی‌اش به سرزمینی رویایی تبدیل می‌شود. سفیدپوشیِ فشم در زمستان و بارشِ برف در این منطقه سبب شده که پیست‌های اسکیِ این منطقه در این فصل مسافر خاص خود را داشته باشد.

بهترین فصل سفر:
فشم یکی از مقاصدِ خوش‌آب‌وهوا در چهار فصل سال است.
مسیر دسترسی:
به‌سمتِ شمال‌شرقِ تهران حرکت کنید. وارد اتوبانِ شهید بابایی و سپس جادۀ لشگرک شوید. مسیرتان را در جادۀ اوشان فشم ادامه دهید و واردِ جادۀ زایگان شوید. مسیر کوتاهی را در جادۀ سلامت پیش خواهید رفت تا به فشم برسید.

۶. شهرستانک: بهشتی در طبیعت اطراف تهران

شهرستانک - سفر یک روزه اطراف تهران
شهرستانک – سفرهای یک روزه اطراف تهران

این‌بار سراغ مقصدی در غرب تهران می‌رویم. روستایی خوش‌آب‌ورنگ در جادۀ چالوس که روزگاری مقصد گشت‌وگذارهای شاهان قاجاری بوده است. شهرستانک در جادۀ چالوس و شمال کوه توچال واقع شده است و درحدودِ ۱۰۰ کیلومتر با پایتخت فاصله دارد. این روستا بدون شک یکی از زیباترین مناطقی است که می‌توانید برای سفر یک روزه اطراف تهران انتخاب کنید.

علاوه بر زیبایی‌های افسونگر طبیعت و آب‌وهوای بکر در این منطقه، کاخ ناصرالدین‌شاه و کتیبۀ قاجاری موجود در شهرستانک به این منطقه ویژگیِ تاریخی نیز بخشیده است. شهرستانک در هر فصل چهره‌ای منحصربه‌فرد دارد و هرکدام از چهره‌ها دیدنی است. یکی از جذاب‌ترین فصل‌های این منطقه فصل برگ‌ریزان پاییز است. اگر به‌دنبالِ کوچه‌باغ‌های رویایی پاییزی هستید که همیشه نمونۀ آن را در کارت‌پستال‌ها دیده‌اید، شهرستانک تصویر واقعی آن‌ها را به شما نشان خواهد داد. همین نکته کافی است تا این منطقه انتخاب فوق‌العاده باشد و بتوانیم با اطمینان نام آن را به لیست سفرهای یک روزه اطراف تهران اضافه کنیم.

میوه‌ها و طبیعت سبز شهرستانک

شهرستانک - سفر یک روزه اطراف تهران
شهرستانک – سفرهای یک روزه اطراف تهران

باغ‌های میوه به شهرستانک زندگی بخشیده‌اند. یکی از معروف‌ترین میوه‌های باغ‌های این منطقه زردآلوهای خوش‌طعم آن است که با شروع تابستان بر سرشاخه‌ها جلوه‌گری می‌کنند. علاوه بر کوچه‌باغ‌ها، وجود چشمه، رودخانه و آبشار نیز طبیعت این منطقه را دیدنی‌تر کرده است. اما مهم‌ترین ردپای طبیعت در شهرستانک درخت اُرس است که به‌علتِ قدمتش در بین اهالی بسیار ارزشمند است و گفته می‌شود که به ۲۸۰۰ سال پیش تعلق دارد. در تماشای این اثر جاودانِ طبیعت راهنمایی‌های مردمان محلی را از دست ندهید.

شهرستانک فرصتی فوق‌العاده است که یک روز را در کوچه‌باغ‌های رویایی فصل قدم بزنید و از طبیعت بدون دود و هوای پاک کوهستانی لذت ببرید. در بهار، درختان و باغ‌های شکوفه‌باران می‌شوند و هوای بسیار خنکی این منطقه را در برمی‌گیرد. تابستان یکی از زیباترین چهره‌های شهرستانک را به شما نشان خواهد داد. باغ‌های میوه به بار نشسته‌اند، طبیعت سرسبزی خود را کامل کرده و هوای پاک و خنک آن، در روزهای گرم سال، غنیمت خواهد بود. شاعرانه‌ترین روزهای شهرستانک را در پاییز خواهید دید. کوچه‌باغ‌های رنگارنگ و برگ‌ریزان پاییزی فرصتی مناسبی برای عکاسی خواهد بود. لباس گرم را برای تحمل سوز هوای پاییزی فراموش نکنید. اگر کمی درمقابلِ سرما مجهز باشید، دیدن چهرۀ زیبا و زمستانیِ شهرستانک را هرگز فراموش نخواهید کرد.

بهترین فصل سفر:
روستای شهرستانک در هر چهار فصل سال جذابیت بسیار برای مسافران دارد.
مسیر دسترسی:
به‌سمتِ کرج حرکت کنید و وارد جادۀ چالوس شوید. بعد از آنکه منطقۀ آسارا، چنارستان و درده را پشت سر گذاشتید، به یک دوراهی خواهید رسید. یک جهتِ این دوراهی جادۀ شهرستانک است و شما را به مقصد هدایت می‌کند.

۷. روستای برغان: مقصدی خوشمزه برای تهرانی‌ها

برغان - سفر یک روزه اطراف تهران
برغان – سفرهای یک روزه اطراف تهران

در شهرستان ساوجبلاغ، در استان البرز، روستایی جا خوش کرده که با آلو و گوجه‌سبز‌های خوش‌طعمش مشهور است. برغان از کرج درحدودِ ۱۳ کیلومتر و از تهران درحدودِ ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. زیبایی‌های برغان از جادۀ آن شروع می‌شود. غوغای شاخه‌های درهم‌تنیدۀ درختان، آسمان آبی و جریان زندگی‌بخشِ رود چنان جاده را آراسته که گویی در دالانی منتهی به بهشت حرکت می‌کنید. روستای توریستی برغان مجموعه‌ای از جذابیت‌های طبیعت است و، علاوه بر چشم‌اندازهای کوهستانی دامنه‌های جنوبی البرز، باغ‌های پُردارودرخت آن با میوه‌های خوش‌طعم و رودهای خروشانش این شهر را در بین گردشگران محبوب کرده است.

یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعت برغان چنار کهنسال آن است که در حیاط مسجد جامع این روستا قد برافراشته است. این درخت یکی از خاص‌ترین درختانی خواهد بود که تابه‌حال دیده‌اید و ویژگی آن تنها به قدوقامت و عمر بالایی که دارد محدود نمی‌شود. ویژگی عجیب این درخت تنۀ خالیِ آن است که امروزه به‌شکلِ یک اتاق با حوضی در وسط آن درست شده است. درختان کهنسال دیگری در این روستا وجود دارند که تماشایی هستند و شما را شگفت‌زده خواهند کرد. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، بناهای همچون مسجد جامع، پل تاریخی روی رودخانه شاهرود، تکیه‌های عزاداری، حمام قدیمی و کاروانسرا از دیگر دیدنی‌های برغان هستند.

برغان - سفر یک روزه اطراف تهران
برغان – سفرهای یک روزه اطراف تهران

این روستا با آغاز سال نو شکوفه‌باران می‌شود و با رسیدن تابستان، علاوه بر لذت‌بردن از آب‌وهوای این منطقه، می‌توانید گوجه‌سبزهای خوش‌طعم و ترش‌مزه‌ای را با خود به سوغات ببرید. اگر با پوشیدن لباس گرم و تجهیزات مناسب حریف سرمای پاییزی بشوید، می‌توانید از نمای هزاررنگِ برغان لذت ببرید. سفیدپوشی برغان در زمستان هم دیدنی است، اما سرمای این منطقه سخت است و، به همین دلیل، بهتر است در زمستان به این منطقه سفر نکنید.

بهترین فصل سفر:
بهار، تابستان و پاییز
مسیر دسترسی:
به‌سمتِ کرج حرکت کنید و راه‌تان را در اتوبان کرج به قزوین ادامه دهید. از پل کردان بگذرید و وارد بلوار شهدای کردان شوید. درنهایت به جادۀ برغان بروید تا به مقصد برسید.

۸. روستای کردان: سرسبزی چشمگیر طبیعت

روستای کردان - سفر یک روزه اطراف تهران
روستای کردان – سفر یک روزه اطراف تهران

در غرب تهران و در فاصلۀ تقریبیِ ۶۵ کیلومتریِ آن، کردان، یکی از خوش‌آب‌وهواترین روستاهای شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. روستای کردان از توابع استان البرز است و درحدودِ ۲۰ کیلومتر با کرج فاصله دارد. این روستا به کوهسار نیز بسیار نزدیک است و تقریبا در ۶ کیلومتریِ آن واقع شده است. در این روستای خوش‌رنگ‌ولعاب، ساخت ویلاها و خانه‌های لوکس بسیار رونق دارد و چهرۀ بافت روستایی را در آن کمتر خواهید دید. از ویژگی‌های جذاب این روستای لوکس عبور رودِ خروشانِ کردان از آن و سرسبزی باغ‌های میوه است. در این باغ‌های میوه تنوعی از زردآلو، آلبالو، گیلاس و توت دیده می‌شود. جریانِ زندگی‌بخش رودِ کردان به‌حدی است که زمینۀ بیشتر عکس‌های‌تان رنگ سبز خواهد شد.

جلوۀ درختان بهاری و تماشای طبیعتِ نوشدۀ کردان در این فصل دیدنی است. در تابستان خنک از تنوع میوه‌های خوشمزۀ فصل لذت می‌برید. وشش رنگارنگ درختان پاییزی نمایی شاعرانه و رویایی به روستای کردان می‌بخشد که تماشای آن به تحمل دمای پایین فصل می‌ارزد. در زمستان هم کردان زیبایی خود را دارد، اما وضعیت آب‌وهوایی و وضعیت مسیر می‌تواند از خوشی سفر بکاهد.

جاذبه‌ای تاریخی

برج مقبره کردان - سفر یک روزه اطراف تهران
برج مقبرۀ کردان

برج مقبره با معماری دیدنیِ دایره‌ای‌شکلش از جاذبه‌های تاریخی کردان است و، براساسِ شواهدِ تاریخی، از دوران سلجوقی باقی مانده است. به اعتقاد مردمان محلی، برج مقبره آرامگاهِ امام‌زاده حسین از خاندان امام سجاد (ع) است. طبیعت روح‌بخشِ اطرافِ برج بر زیبایی آن افزوده است و درنهایت این منطقه به قابی دیدنی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تبدیل شده است.

بهترین فصل سفر:
بهار، تابستان و پاییز
مسیر دسترسی:
به‌سمتِ کرج برانید. وارد آزادراه قزوین شوید و درنهایت بعد از رسیدن به دوراهی، وارد بلوار شهدای کردان شوید.

۹. طالقان: مقصد سفری یک روزه برای تهرانی‌ها

طالقان - سفر یک روزه اطراف تهران
طالقان – عکس از ویکی پدیا

از جذاب‌ترین مقاصد سفرهای یک روزه اطراف تهران شهرستان طالقان است که، با طبیعت و آب‌وهوای نابش، تعطیلات و روزهای آخر هفتۀ بسیاری از تهرانی‌ها را رونق و شادی می‌بخشد. طالقان در استان البرز واقع شده و فاصلۀ آن از تهران تقریبا ۱۵۰ کیلومتر و از کرج ۹۴ کیلومتر است.

تمام جلوه‌های جذاب طبیعت، همچون آبشار، رودخانه، دریاچه، باغ و سرسبزی، در این منطقه از ایران دیده می‌شود. برای عاشقانِ ماهیگیری، سد طالقان بررویِ رودخانه شاهرود فرصتی فوق‌العاده است تا ماهی‌هایی همچون قزل‌آلای رنگین‌کمان و کپور صید کنند و آرامش لذت‌بخش دریاچه را تجربه کنند.

آبشار شله‌بن یکی از جاذبه‌های طالقان است که زیبایی‌اش از ماجراجویی در مسیر منتهی به آن شروع می‌شود. دیگر آبشار دیدنیِ این منطقه کرکبود نام دارد و در روستایی به همین نام واقع شده است. روستای اورازان، دیزان، میر و بزج از دیگر جاهای دیدنی طالقان هستند.

با نو شدن زمین، طالقان چهره‌ای افسانه‌ای به خود می‌گیرد. حتما یک روزِ بهاری را به این منطقه و زیبایی‌هایش اختصاص دهید. طالقان منطقه‌ای ییلاقی و خوش‌آب‌وهوا است و تابستانی خنک و سرسبز دارد. این فصل فرصتی خوب برای رفتن به باغ‌های خوش‌رنگ‌ولعابِ میوه است. در طالقان، پاییز رنگارنگ و کوهستان‌های سفیدپوش زمستانی هم دیدنی است. اما فراموش نکنید که در نیمۀ دوم سال سرمای این منطقه می‌تواند سخت باشد.

بهترین فصل سفر:
بهار و تابستان
مسیر دسترسی:
از تهران به‌سمتِ کرج برانید. مسیر خود را در بزرگ‌راه کرج به قزوین ادامه دهید و درنهایت به‌سمتِ جادۀ طالقان بپیچید.

۱۰. سرزمینِ سنگیِ روستای وردیج و واریش

روستای وردیج - سفر یک روزه اطراف تهران
روستای وردیج – عکس از هادی نیکخواه

برای دورشدن از هیاهوی تهران و هوای خاکستریِ آن، روستاهای وردیج و واریش مقصدی فراموش‌نشدنی خواهد بود. این روستاها این روستاها در شمال‌غربی تهران و در منطقۀ کن واقع شده‌اند و بخشی از شهرستان تهران به شمار می‌آید و به‌تازگی آن‌ها را در محدودۀ منطقۀ ۲۲ پایتخت گنجانده‌اند.

هوای پاک کوهستانی این منطقه سبب شده است که بسیاری از تهرانی‌ها آخرِ هفتۀ خود را در این منطقه سپری کنند. جاده‌ای زیبا و پرپیچ‌وخم به وردیج می‌رسد و سپس واریش نیز در این مسیر نمایان می‌شود. روستای زیبای وردیج را رودها و چشمه‌های بسیاری آباد کرده‌اند و، به همین دلیل، در گوشه‌وکنارِ آن، باغ‌های متنوعی از میوه‌های گوناگونی همچون سیب، شاتوت، گردو و… سبز شده‌اند.

دیدنی‌های وردیج

روستای وردیج - سفر یک روزه اطراف تهران

آبشار سه‌گانۀ لت‌مال و دامنۀ کوهستانیِ ارواحِ سنگی از دیدنی‌های وردیج است. وقتی پایتان را در دامنۀ ارواح سنگی بگذارید، موجودات سنگی مرموزی را خواهید دید که هویتی نامعلوم دارند. شاید تصور کنید انسان‌ها یا حیواناتی بوده‌اند که به سنگ تبدیل شده‌اند.

درنهایت و در انتهای جاده روستای واریش را خواهید دید که زیبایی و سرسبزیِ آن از وردیج افزون‌تر است. باغ‌های متنوعی از آلو، شاتوت، گیلاس و زردآلود این روستا را سبز کرده‌اند.

زیبایی منحصر‌به‌فردِ هنر طبیعت این منطقه را در فصول بهار و تابستان به یکی از مقاصد دیدنی تبدیل کرده و آب‌وهوای خنک کوهستانیِ آن فرصتی برای لذت از روزهای گرم سال است. درختان رنگارنگ پاییزی و نمای یک‌سره سفید این روستاها در زمستان تصویر فوق‌العاده‌ای خواهد بود. اما فراموش نکنید که سرمای این مناطقِ کوهستانی بسیار سخت است و برای راندن در جاده‌های برفیِ آن باید محتاط و مجهز باشید.

بهترین فصل سفر:
بهار و تابستان
مسیر دسترسی:
در اتوبان تهران به کرج برانید تا به پمپ‌بنزین وردآورد برسید. سپس به خیابان اردستانی بروید. در این مسیر ورودی جادۀ وردیج و واریش را خواهید دید.

۱۱. تماشای اقیانوس ابر در فیلبند

فیلبند - سفر یک روزه اطراف تهران
فیلبند – عکس از سعید یونسی

فیلبند را در یک کلمه می‌توان اقیانوس ابر معنی کرد. این روستا یکی از زیباترین روستاهای سرسبز کوهستانی است که بر فراز آن می‌توانید جریانی از ابرهای شناور را ببینید که این‌سو و آن‌سو می‌روند. روستای فیلبند در شهرستان بابل و استان مازندران واقع شده است و از تهران درحدودِ ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

اگر می‌خواهید برای رفتن به این منطقه سفری یک روزه تنظیم کنید، باید پیش از طلوع آفتاب حرکت کنید تا زمان کم نیاورید. در این سفر تا می‌توانید با لنز دوربین‌تان زیبایی‌های رویایی این منطقه را ثبت کنید. در گوشه‌وکنارِ این روستای سبز قدم بزنید و از تماشای زندگی روستایی در کوهستان سبز و ابری لذت ببرید.

فیلبند در فصل بهار آب‌وهوایی متنوع دارد و می‌توانید در فاصلۀ کوتاهی بعد از بارش باران منتظر آفتاب باشید و یک رنگین‌کمانِ بزرگ را بر فراز کوه‌ها ببینید. در تابستان روستای ییلاقی فیلبند بسیار خنک است و مقصدی مناسب برای سفرهای یک روزه اطراف تهران در تابستان است. در نیمۀ دوم سال، به‌دلیلِ سرمای سخت هوا و وضعیت خطرناک جاده‌ها، امکان سفر به این منطقه وجود ندارد.

بهترین زمان سفر:
بهار و تابستان
مسیر دسترسی:
وارد جادۀ هراز شوید و درحدودِ ۱۰۰ کیلومتر به پیش برانید تا به جادۀ فرعی کوهستانی فیلبند برسید.
اگر با تور و اتوبوس‌های سفری آمده‌اید، فراموش نکنید که در مسیر فرعیِ کوهستانی، امکان تردد وسایل نقلیۀ بزرگ نیست و معمولا، برای ادامۀ سفر، مینی‌بوس‌هایی افراد داخل اتوبوس را جابه‌جا می‌کنند.

۱۲. جنگل الیمستان: سرزمینی مه‌آلود

سفر یک روزه اطراف تهران - جنگل الیمستان
جنگل الیمستان – عکس از حسین بابایی

سفر به سرزمینی جنگلی که مه آن را رویایی و اسرارآمیز کرده است تجربه‌ای خاص و لذت‌بخش خواهد بود. جنگل الیمستان با پوشش گیاهی فوق‌العاده‌ زیبا و نمایی از قلۀ سفید دماوند به استقبال‌تان خواهد آمد. نام این جنگل و روستای همجوارش از گیاهی به نام الیما گرفته شده است. این گیاه خوراکی در اردیبهشت سبز می‌شود.

در سرزمین کوهستانی الیمستان، جنگل‌نوردی کنید و زیبایی‌های این طبیعت بکر را با لنز دوربین ثبت کنید. این منطقه گزینۀ خوبی در لیست سفرهای یک روزه اطراف تهران محسوب می‌شود. تقریبا با پشتِ‌سرگذاشتنِ ۱۴۰ کیلومتر، از خستگی‌های شهر دور می‌شوید.

الیمستان در بهار چهره‌ای افسونگر به خود می‌گیرد و اواسط این فصل زیبایی آن دوچندان خواهد شد. در تابستان برای فرار از گرمای طاقت‌‌فرسای شهر، این جنگل مقصدی جذاب خواهد بود. پوشش رنگارنگ پاییزی جنگل، فضایی شاعرانه در الیمستان به‌وجود می‌آورد و بسیار تماشایی است. اما سرمای هوا می‌تواند آزاردهنده باشد. در زمستان جنگل برف‌‌پوش تصویری دیدنی و زیباست، اما وضعیت جاده‌ها و سرمای سخت در این منطقۀ کوهستانی مانع سفری آسوده به جنگل می‌شود.

بهترین زمان سفر:
بهار و تابستان
مسیر دسترسی:
از تهران وارد جادۀ هراز شوید. در این جاده برانید تا به تابلوی فرعی امامزاده برسید. سپس به‌سمتِ راست حرکت کنید. این مسیرِ پرپیچ‌وخم شما را به الیمستان می‌رساند.

۱۳. دیزین: تفریح شیرین زمستانی

دیزین - سفر یک روزه اطراف تهران
دیزین – سفرهای یک روزه اطراف تهران

برای‌آنکه از حال‌وهوای زمستانی لذت ببرید، می‌توانیم در فهرست سفرهای یک روزه اطراف تهران پیست دیزین را به شما معرفی کنیم. دیزین یکی از مقاصد سفیدپوش محسوب می‌شود که در استان البرز واقع شده و فاصلۀ آن از تهران ۱۲۳ کیلومتر و از کرج ۸۹ کیلومتر است. در پیست بین‌المللی دیزین انواع ورزش‌ها و بازی‌های زمستانی مثل اسکی، اسنوبرد، تیوپ‌سواری و… وجود دارد. همچنین در این منطقه پیست چمن نیز تاسیس شده است تا در روزهای گرم نیز لذت تفریح و ورزش در دیزین برقرار باشد. حتما تله‌کابین دیزین را امتحان کنید و از گذر در ارتفاعات لذت ببرید.

بهترین فصل سفر:
پیست دیزین، در تمام سال، جذابیت خاص خودش را برای گردشگران دارد. اما بهترین زمانِ رفتن به این منطقه اوایل آذر تا اواخر اردیبهشت است تا طرفداران اسکی فرصتی برای این ورزش مهیج پیدا کنند.
مسیر دسترسی:
به‌سمتِ کرج راه بیفتید و وارد جادۀ چالوس شوید. بعد از اینکه وارد جادۀ چالوس شدید، تقریبا باید ۷۲ کیلومتر پیش بروید و سپس وارد جاده ولایت‌رود شوید. از این نقطه، تقریبا ۱۳ کیلومتر تا رسیدن به مقصد راه در پیش دارید.

در فصل‌های مختلف کجا برویم؟

در این‌جا قصد داریم که لیستی از پیشنهادهای سفر به اطراف تهران را متناسب با هر فصل به شما معرفی کنیم. بنابراین در کنار موارد شرح داده شده، فهرستی مختصر در اختیارتان قرار می‌دهیم که در هر فصل بتوانید یک سفر یک روزه و لذت‌بخش را در اطراف پایتخت تجربه کنید. ممکن است که بعضی از مقاصد، در چند فصل مشترک باشند و زیبایی‌های آن‌ها محدود به یک فصل نباشند.

ایده‌های سفر یک روزه اطراف تهران در بهار

پیشنهاد ما به پایتخت‌نشین‌ها برای سفر یک روزه در روزهای بهار، عبارت‌اند از:

  • لواسان؛
  • دشت گرچال و روستای افجه؛
  • دشت لار؛
  • فشم و روستاهای خوش‌آب‌وهوای منطقۀ رودبار قصران؛
  • شهرستانک؛
  • برغان؛
  • کردان؛
  • طالقان؛
  • وردیج و واریش؛
  • فیلبند؛
  • جنگل الیمستان و… .

ایده‌های سفر یک روزه اطراف تهران در تابستان

بهترین مقاصد تابستانی عبارت‌اند از:

  • تنگه واشی؛
  • لواسان؛
  • دشت گرچال و روستای افجه؛
  • دشت لار؛
  • فشم و روستاهای خوش‌آب‌وهوای منطقۀ رودبار قصران؛
  • شهرستانک؛
  • برغان؛
  • کردان؛
  • طالقان؛
  • وردیج و واریش؛
  • فیلبند و… .

ایده‌های سفر یک روزه اطراف تهران در پاییز

ایده‌های سفر یک روزه اطراف تهران در پاییز
شهرستانک ایده‌‌ای جذاب برای سفر یک روزه اطراف تهران در پاییز

برای سفرهای پاییزی در اطراف تهران، می‌توانید به این مناطق بروید:

  • کردان؛
  • لواسان؛
  • دشت گرچال و روستای افجه؛
  • فشم و روستاهای خوش‌آب‌وهوای منطقۀ رودبار قصران؛
  • طالقان؛
  • دشت لار؛
  • شهرستانک؛
  • برغان؛
  • دیزین و… .

ایده‌های سفر یک روزه اطراف تهران در زمستان

با وجود محدودیتی که آب‌وهوا در فصل زمستان برای سفر به‌وجود می‌آورد، اما مناطقی در اطراف تهران هستند که زمستان جذابی برایتان می‌سازند. این مناطق عبارت‌اند از:

  • پیست‌های فشم و روستاهای منطقۀ رودبار قصران؛
  • دشت گرچال و روستای افجه؛
  • لواسان؛
  • دیزین؛
  • شهرستانک؛
  • طالقان؛
  • وردیج و… .
فراموش نکنید که این مناطق همگی در زمستان سرمای سختی دارند و باید مجهز سفر کنید و از پوشش زمستانی هم غافل نشوید. سفیدپوشی این مقاصد زمستانی، بسیار لذت‌بخش خواهند بود و به‌شرط رعایت احتیاط، برای یک برف‌بازی جذاب، انتخاب‌های خوبی هستند.

در فهرست سفرهای یک روزه اطراف تهران سعی کردیم که ناب‌ترین انتخاب‌ها را برای خوش‌گذرانی و تهران گردی به شما معرفی کنیم. اگر شما مقصد دیگری خارج از این فهرست را تجربه کرده‌اید، حتما در پایان این مطلب آن را به ما و همراهانِ «چطور» معرفی کنید. امیدواریم که سفرهای خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.


در ادامه بخوانید: رستوران های تهران؛ معرفی ۹ رستوران مشهور تهران
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 7 دیدگاه)
  1. هادی می‌گوید

    سلام. میخواستم خواهش کنم جاهای دیدنی و خوش آب و هوای اطراف تهران رو معرفی کنید برای خانواده هایی که خردسال همراهشون دارند. با تشکر

    1. حسین می‌گوید

      سلام ممنون از راهنمایی بسیار زیبای شما خواستم بدونم شما هم گروه دارید تا همسفرتان شویم سپاس

  2. میهمان می‌گوید

    برای زمستان یک جای گرم هم معرفی می‌کردید خب!

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      پیشنهاد خوبیه!‌ ممنون. 🙂

  3. مجید می‌گوید

    زرنان قلب طلایی تهران
    بهترین انتخاب برای سفره یک روزه و یا اقامت کوتاه مدت روستای زرنان در غرب تهران باشد. زرنان دارای ورودی مستقیم از کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج هست. روستای زرنان دارای اب و هوای بسیار دلپذیر، و باغ های چشم نواز و زمین های کشاورزی و رویایی می باشد که وجود چنین منطقه ای در درون تهران بزرگ بسیار عجیب و جذاب هست. زرنان فاصله اندکی با دریاچه خلیج فارس در منطقه 22 دارد. زرنان از مناطق رو به رشد، بکر و ویلایی در اطراف تهران است. مقدار زمین‌های آزاد این منطقه کم ولی بسیار با ارزش و زیبا است زرنان به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود.
    خوشبختانه تمام روستای زرنان اعم از مناطق پایین و بالا در کنار اب و برق و انتن دهی موبایل و اینترنت از گاز بهره مند هستند و این امکانات راه را برای توسعه و پیشرفت زرنان فراهم کرده و مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است خصوصا که دسترسی عالی به پنج اتوبان غربی تهران را دارد.
    بعضی از امکانات و امتیازات زرنان عبارت است
    1- انشعاب گاز
    2- خانه بهداشت
    3- چمن ورزش مصنوعی
    4- مساجد ولی عصر وامیرالمومنین
    5- تالار و رستوران
    6- چند محل پرورش گل و گلخانه
    7- محل نگهداری و سوارکاری اسب
    8- مجموعه سینمایی و فیلم برداری
    9- فضای باز و طبیعت باغی و کشاورزی
    10- مزیت نزدیک بودن به تهران
    11- دسترسی به پنج بزرگراه تهران – کرج، فتح، جاده مخصوص، حکیم وهمت در عرض 10-15 دقیقه
    12- نزدیک بودن به دریاچه خلیج فارس
    13- امامزاده حضرتین و در کنار روستای زرنان
    طبیعت زیبای زرنان ان چنان مسحور کننده است که موجب می شود حتی بسیاری از مسافران گذری ماشین شان را برای دقایقی متوقف کنند و ناظر طبیعت رنگارنگ زرنان و چشم اندازهای دوست داشتنی ان باشند و چند عکس از این مناظر بی مانند در تهران بگیرند.
    شکوفه های باغی درختان در بهار، سر سبزی زمین کشاورزی در تابستان، نقاشی رنگارنگ
    برگ های درختان در پاییز و چشم اندازهای برفی در زمستان زرنان را تبدیل به یک تابلوی زیبا از طبیعت رنگارنگ در تمام فصل ها نموده که همه تهرانی ها می توانند با کمترین هزینه و صرف وقت به راحتی از ان دیدن کنند.
    بنابراین اگر قصد دارید آخر هفته‌ ای آرام و به‌ دور از هیاهوی تهران را داشته باشید و در هوایی با اکسیژن خالص نفس بکشید و سفر یک روزه در اطراف تهران را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما دیدن روستای زرنان را در برنامه خود قرار دهید.