چطور در منزل و به صورت خودآموز زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

0

این روزها یادگرفتن زبان انگلیسی از نان شب هم واجب‌تر شده‌است؛ اما از آن‌جایی که آدمیزاد جماعت عاشق راحتی است و هیچ‌جا خانه‌ی خود آدم نمی‌شود؛ خیلی از ما بدمان نمی‌آید روی کاناپه‌ی مورد علاقه‌مان بنشینیم و زبان یاد بگیریم. تا همین چند سال پیش این آرزوی ساده چیزی شبیه به آرزوی سفرکردن به کره‌ی ماه بود؛ اما حالا به لطف تکنولوژی و اینترنت، شما واقعاٌ می‌توانید در خانه بنشینید و با روش خودتان زبان یاد بگیرید. باور نمی‌کنید؟ تا پایان این مطلب با ما باشید تا با فوت و فن زبان‌آموزی در خانه و به شکل خودآموز آشنا بشوید.

9 روش ساده برای یادگیری زبان انگلیسی در منزل

1. در هوای موسیقی نفس بکشید: از موسیقی خوشتان می‌آید؟ دوست دارید بدانید این خواننده‌ی بنده خدا که انقدر صدایش را دوست دارید دقیقاٌ چه می‌گوید؟ خب دست به کار بشوید. صدای اسپیکرهایتان را بلند کنید و سعی کنید به تک تک هجاها گوش بدهید. بعد وقتی احساس کردید همه‌ی زیر و بم ترانه را یادگرفته‌اید به سراغ گوگل عزیز بروید و متن ترانه را جستجو کنید؛ البته زیاد شوکه نشوید چون ممکن است یافته‌هایتان با متن اصلی کلی متفاوت باشد. اشکالی ندارد. همه از همین اشتباه‌ها شروع کردند. حالا با متن ترانه پیش بروید و سعی کنید باز هم بخوانید و بخوانید. البته از ما می‌شنوید بهتر است کارتان را با آهنگ‌های رپ و راک شروع نکنید چون بین خومان باشد خود انگلیسی‌ها هم برای فهمیدن متن این آهنگ‌ها گاهی دست به لغت‌نامه می‌شوند.

رونیکس

2. به دنیای گفتگوها سفر کنید: دیدن مصاحبه‌ی بازیگرها برایتان جذاب است؟ یا از آن آدم‌هایی هستید که با دقت تمام تدتاک می‌بینید؟ خب بیایید از این به بعد به چشم آموزش به این ویدیوها نگاه کنید. این‌‌طوری هم از مفهوم ویدیو لذت می‌برید و هم آموزش می‌بینید. حتی می‌توانید به سراغ مستندهای زندگی‌ واقعی یا reality show بروید و این وسط کمی هم با زندگی روزمره و نحوه‌ی مناسبات اجتماعی آشنا بشوید. هیچ کدام را دوست ندارید؟ خب بگذارید ببینم از چه چیزی خوشتان می‌آید؟ اصول طراحی داخلی؟ چگونگی ساخت یک بازی اکشن و ماجراجویانه و یا…خوشبختانه این روزها از چگونگی ساخت بال مگس مصنوعی هم مستند وجود دارد. تنها کاری که باید بکنید این است که رشته‌ی موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید و بعد به سراغ انبار بزرگ گوگل بروید و نگذارید حتی یک ویدیو به زبان انگلیسی از دستتان در برود. بعد خوب به محتوای ویدیو دقت کنید و سعی کنید لغات جدید و تلفظشان را یاد بگیرید و حتی از میان آن صحبت‌ها، کمی گرامر بیرون بکشید. برای بهتر شدن نتیجه هم می‌توانید خلاصه‌ی ویدیویی را که تماشا کرده‌اید، بنویسید تا مهارت‌تان در writing همراه با مطالعه کتاب writing تقویت کنید.

3. یک فیلم‌خوار واقعی شوید: اگر به شعار «هوا را از من بگیر فیلم را نه» به شدت معتقد هستید؛ و بارها به خاطرش مواخذه شدید؛ حالا وقت آن است که به دیگران لبخند بزنید و نشان بدهید چطور می‌شود از آب هم کره گرفت. خیلی راحت می‌توانید از این به بعد به سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی، به چشم مشاوران و استادهایی در آموزشگاه زبان انگلیسی نگاه کنید. به شرط این‌که این سریال‌ها را با زیرنویس انگلیسی ببینید و سعی کنید هر چه اصطلاح و لغت جدید می‌بینید؛ خوب به خاطر بسپارید. کمی که حرفه‌ای‌تر شدید می‌توانید با زیرنویس هم خداحافظی کنید و با شنیدن دیالوگ‌ها، وارد دنیای فیلم‌تان شوید.
4. برای آزمون‌های دوست‌داشتنی آماده شوید: فرض کنید در یک جاده با سرعت زیادی در حال حرکت هستید؛ اگر هیچ تابلوی راهنمایی نباشد از کجا می‌خواهید بفهمید که مسیر را درست می‌روید؟ آزمون‌های آنلاین دقیقا همین تابلوهای وسط جاده هستند که قرار است شما را به راه راست زبان‌آموزی هدایت کنند. بعد از این‌که یکی دو ماهی با کتاب‌های خودآموزتان و یا فیلم و سریال‌هایتان خلوت کرده‌اید. وقت آن است که از خودتان آزمون بگیرید تا ببینید تا این‌جای مسیر را درست آمده‌اید یا نه؟ برای این‌کار می‌توانید به سراغ آزمون‌های آنلاین بروید؛ آزمون‌هایی که مهارت‌های شما را در درک مطلب، گرامر و … می‌سنجند و نقاط ضعف و قوت شما را خیلی دقیق نشان می‌دهند.

5. با انگلیسی‌زبان‌ها معاشرت کنید: حتما شما هم زمان زیادی را در شبکه‌هایی مثل فیس‌بوک و یا توییتر می‌گذرانید. خوب است به این سرگرمی‌تان کمی سروشکل آموزشی هم بدهید و چند رفیق انگلیسی زبان پیدا کنید؛ اگر برای شروع دوستی با رفقای خارجی هنوز مردد هستید به سراغ داخلی‌ها بروید و یکی دو دوست که مدرک آیلتس دارند؛ پیدا کنید. حالا وقت آن است که یک معاشرت خیلی جذاب و مفید ترتیب بدهید؛ با دوستانتان راجع به موضوعات مختلف صحبت کنید و اشکال‌های یکدیگر را تصحیح کنید. با استفاده از چت و دیکشنری صفحه‌کلید، خطاهای دستوری نوشته‌هایتان را، پیش از ارسال اصلاح کنید. به این ترتیب هم یک زبان دوم برای مواقع اضطراری دارید و هم می‌توانید در یک رقابت سالم، همه‌ی مهارت‌هایتان به ویژه speaking و listening را تقویت کنید.

6. شعارِ «خواندن بیشتر، سطح دانش انگلیسی بالاتر» را جدی بگیرید: مهارتreading از آن مهارت‌های طفلکی زبان انگلیسی است که معمولاٌ کسی زیاد جدی‌اش نمی‌گیرد. غافل از این که با خواندن زیاد متن‌های مختلف، کم کم مغزتان یاد می‌گیرد مثل یک انگلیسی زبان فکر کند. این یعنی شما خیلی راحت‌تر می‌توانید مطالب را درک کنید و سریع‌تر به لغت‌های جدید دست پیدا کنید و نتیجه‌ی همه این‌ها یعنی صحبت کردن مثل یک انگلیسی‌زبان واقعی. با خواندن مقاله‌ها و کتاب reading ، خیلی راحت دریچه‌های مغزتان را به روی واژه‌ها و ساختارهای جدید باز می‌کنید و در نهایت و با تمرین بیشتر حتی می‌توانید خودتان مقاله‌های دیگری با همان ساختار بنویسید.

7. نوشتن را جدی بگیرید: اگر همیشه دست به قلم هستید و عادت به نوشتن دارید؛ خیلی راحت می‌توانید وارد تنظیمات کارخانه بشوید و زبان نوشتارتان را به انگلیسی تغییر بدهید؛ البته شاید در ابتدای راه این‌کار کمی سخت باشد اما به تدریج عادت می‌کنید. فراموش نکنید که هدفتان از نوشتن، فقط تقویت مهارت‌های زبان‌انگلیسی‌تان است، بنابراین نمی‌خواهد به مطالبتان به چشم مقاله‌ی ISI نگاه کنید. نوشتن بخشی از خاطرات روزانه یا نوشتن رویاهایتان می‌تواند برای شروع خوب باشد. کم کم به سراغ موضوعات تخصصی بروید تا مجبور بشوید لغات بیشتر و تخصصی‌تری یاد بگیرید. برای نتیجه بهتر، خوب است که هر چند وقت یک‌بار روی یک موضوع خاص تمرکز کنید یا گاهی خودتان را مجبور کنید از تعداد مشخصی لغت قدیمی در متن استفاده‌کنید. به این ترتیب خیلی زود لغت‌های قدیمی را در کنار واژه‌های جدید به کار می‌برید و در نتیجه امکان از یادبردنشان را به صفر می‌رسانید. برای تصحیح متن هم می‌توانید به سراغ برنامه‌های زبان‌آموزی بروید تا ایرادهای نوشتاری و دستوری متن را متوجه شوید.

8. به جمع رفقای خوب در وبسایت‌های تبادل زبان (Language Exchange) بپیوندید: انگلیسی‌دوست‌های دنیا متحد شوید؛ این شعار اصلی این سایت‌ها است و هدفشان این است که همه انگلیسی‌زبان‌ها و همچنین کسانی‌ را که به آموختن این زبان علاقه دارند؛ دورهم جمع کنند تا این افراد بتوانند به راحتی با هم صحبت کنند. خوب است برای نتیجه‌ی بهتر به speaky سر بزنید؛ البته منظورمان از اسپیکی، آن کانگوروی دوست داشتنی سریال بچگی‌هایمان نیست؛ بلکهspeaky یک سایت است که تعدادی از انگلیسی‌زبان‌های بومی در آن دور هم جمع شده‌اند تا به سایر زبان‌آموزهای دنیا کمک کنند.

نکته‌ی مثبت speaky این است که می‌توانید تلفظ کلمات را به زبان بومی بشنوید و البته با کمی گفتگوی بیشتر با نحوه‌ی تعاملات اجتماعی بیشتر آشنا شوید. سایت دیگری که می‌توانید به آن سر بزنید سایت ceoffee است؛ در این سایت هم می‌توانید با کلمه‌ها و واژه‌های انگلیسی و تلفظشان بازی کنید و هم دانش انگلیسی‌تان را حسابی محک بزنید.

9. از یار همیشه مهربان غافل نشوید
: با این‌که فیلم دیدن و مقاله خواندن خوب است و می‌تواند کلی شما را در جاده‌ی یادگیری زبان انگلیسی جلو بندازد؛ اما باز هم هیچ چیز جای خالی کتاب خواندن را پر نمی‌کند. فرقی ندارد ابتدای راه هستید و یا کمی از پله‌های آموختن زبان بالا رفته‌اید، شما به راحتی می‌توانید کتاب آموزشی مورد نظرتان را خریداری کنید و همه‌ی مهارت‌هایتان را خیلی خوب و موثر تقویت کنید.

اگر الان دارید بهانه می‌‌آورید که به کتاب‌فروشی خوب دسترسی ندارید؛ خوب است بدانید که این روزها بازار کتاب‌فروشی‌های آنلاین حسابی داغ است و حتی بسیاری‌شان، مشاوره‌های رایگان هم دارند و شما با استفاده از راهنمایی‌هایشان می‌توانید کتاب‌هایی مثل کتاب آمادگی آیلتس، کتاب داستان انگلیسی و یا آموزش گرامر و … را خریداری کنید. بسیاری از این سایت‌ها کمی بیشتر با مشتری‌ها راه می‌آیند و به بهانه‌ی جشنواره‌های مختلف، تخفیف‌های خوبی به خریداران می‌دهند تا کسی به خاطر قیمت کتاب‌ها، از آموختن بیشتر صرف‌نظر نکند.

آخرین قدم را محکم بردارید

اگر وقت زیادی ندارید اما دوست دارید هم فیلم ببینید، هم با کلی زبان‌آموز گفتگو کنید و هم در مواقع لزوم با خریدن چند آزمون، دانش‌تان را محک بزنید؛ می‌توانید بدون این‌که وقت زیادی تلف کنید و در سایت‌های مختلف به دنبال کتاب‌های خوب باشید؛ کار را یک‌سره کنید و به سراغ سایت سفیرمال بروید.

با ورود به سفیرمال می‌توانید به یک گنجینه‌ی کامل و پر و پیمان از کتاب‌های مختلف آموزشی دست پیدا کنید. خیلی راحت در وبینارها و کارگاه‌های مختلف شرکت کنید و از مهمانی تکنولوژی و دانش حسابی لذت ببرید.

اگر اهل فیلم دیدن هستید؛ می‌توانید در برنامه‌های سینمایی سفیرمال ثبت‌نام کنید و در سینما، فیلم را به زبان اصلی ببینید و با کلی سینمادوست دیگر به زبان انگلیسی راجع به فیلم مورد علاقه‌تان صحبت کنید. البته قبل از دیدن فیلم می‌توانید به سراغ کتاب‌چه راهنما بروید تا هم درک بهتری از موضوع فیلم داشته‌باشید وهم در حین جلسه بتوانید استفاده کامل‌تری از فضا ببرید و سایر مهارت‌هایتان را هم تقویت کنید.

آزمون‌های سفیرمال هم یکی دیگر از نقاط قوت این مجموعه هستند؛ شما به راحتی می‌توانید با توجه به سطح دانشتان آزمون مورد نظر را خریداری کنید و بعد از آزمون، با استفاده از کلید پاسخ تشریحی نقاط ضعف و قوتتان را شناسایی کنید. خوب است بدانید اگر به 80 درصد سوال‌های آزمون درست پاسخ بدهید سفیرمال یک مدرک معتبر با مهر دانشگاه بلومزبری به شما می‌دهد تا مهر تاییدی باشد بر مهارت شما و کیفیت دوره‌های خودآموزی که برای خودتان برگزار کرده‌اید.

اگر اهل تهران هستید و دوست دارید با چند زبان‌آموز دیگر معاشرت کنید و از این راه، مهارت‌های انگلیسی‌تان را هم تقویت کنید؛ می‌توانید به سراغ تورتهران‌گردی سفیرمال بروید. در این تور همه به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و به قول معروف هم فال است و هم تماشا.

در نهایت باید بگوییم، درست است که خودآموزی انگلیسی ساده نیست؛ اما قطعاً با روش‌هایی که گفته‌شد امکان‌پذیر است. با تلاش و عزم جدی، می‌توانید از پس این چالش بربیایید. شما باید همیشه خود را با انگیزه نگه‌دارید. همواره خودتان را تشویق کنید و به ‌خودتان یادآوری کنید که چرا می‌خواهید انگلیسی یاد بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.