نحوه اثرگذاری لوگو بر یک سازمان و برندینگ آن و نکاتی که باید بدانید

0

طراحی لوگو و برندینگ از مباحث حائز اهمیت در عرصهٔ کسب‌وکار هستند و نیازمند تأکید و توجه ویژه. فکر می‌کنید این دو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و اساسا، چطور بر وجههٔ سازمان یا کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارند؟ اشکال گرافیکی، فونت‌های مختلف، تصاویر، لوگو و … از جمله مؤلفه‌های تشکیل‌دهندهٔ برندینگ هستند.
لوگو در میان این مؤلفه‌ها در رأس اهمیت قرار می‌گیرد و مهم‌ترین شاخصهٔ بصری در پروسهٔ برندینگ است. لوگو به‌سرعت بدل به سیمای کسب‌وکار شما می‌شود و مردم با مشاهدهٔ آن، شما و سازمان‌تان را به‌خاطر می‌آورند. اگر خواهان موفقیت پایدار در کسب‌وکارتان هستید، نباید صرفا به این بسنده کنید که لوگوی شما، تا جای امکان همه جا در معرض دید مردم باشد، بلکه باید از لحاظ ظاهری هم خوب، به‌یادماندنی و الهام‌بخش باشد.
در این مطلب کمی دربارهٔ نحوه اثرگذاری لوگو بر یک سازمان و برندینگ آن صحبت می‌کنیم و به اهمیت‌های این موضوع اشاره می‌کنیم. بخشی از مطلب را هم به نکاتی اختصاص داده‌ایم که در بحث طراحی لوگو نیازمند توجه‌اند و سرآخر، یکی از آژانس‌های فعال در این حوزه در ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

مهم‌ترین المان‌های یک لوگوی خوب چه‌ها هستند؟

چند المان مهم و کلیدی وجود دارند که به‌هنگام طراحی لوگو باید به آن‌ها توجه کنید که عبارت‌اند از:

  • مرتبط بودن لوگو با کسب‌وکار شما؛
  • به‌یادماندنی بودن لوگو؛
  • ساده و بی‌آلایش بودن (از لحاظ شکل ظاهری)؛
  • اصیل و بدیع بودن لوگو.

نحوه اثرگذاری لوگو بر یک سازمان و برندینگ آن؛ چرا داشتن لوگوی خوب برای موفقیت پایدار کسب‌وکار مهم است؟

تصاویر در مقایسه با کلمات و جملات بیشتر در ذهن می‌ماند

رونیکس

۴۰ درصد مردم تصاویر و اشکال را در مقایسه با آنچه می‌خوانند یا می‌شوند بهتر به یاد می‌آورند. پس اگر لوگویی خوب طراحی کنید که در سازگاری با کسب‌وکارتان باشد، و در طول دوران فعالیت آن را تغییر ندهید و از همان طراحی ابتدایی بهره بگیرید، امکان آنکه مشتری‌های بالقوه به‌هنگام نیاز کالا یا خدمات کسب‌وکار شما را به‌خاطر بیاورند، بسیار بیشتر می‌شود.

لوگو به شما در اعتمادسازی نخستینی که نیاز دارید، کمک می‌کند

نخستین تأثیری که از سازمان یا کسب‌وکار شما در ذهن مشتری‌ها ثبت می‌شود، مربوط به زمانی است که لوگوی شما را مشاهده می‌کنند. این مسئله به‌ویژه در دنیای دیجیتالی امروز صدق می‌کند که احتمال مواجهٔ نخستین مردم با کسب‌وکارها در فضای اینترنتی از هر زمان دیگری بیشتر شده است. هر چه برای طراحی لوگو بیشتر وقت بگذارید و لوگوی شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد، امکان جلب اعتماد مشتری‌ها بیشتر می‌شود. وقتی لوگویی خوب و حرفه‌ای برای کسب‌وکارتان طراحی می‌کنید، در حقیقت این پیام را به مخاطبین خود منتقل می‌کنید که هم به کارتان و هم به مشتری‌ها تعهد دارید و اعتماد آن‌ها را به خود جلب می‌کنید.

به جذب مشتری‌های جدید کمک می‌کند

لوگو اگر به‌اندازهٔ کافی الهام‌بخش و به‌یادماندنی باشد، مشتری‌های تازه را جذب کسب‌وکارتان می‌کند و باعث می‌شود تا در زمان مناسب، شما و سازمان‌تان را به‌خاطر بیاورند. چنین لوگویی تأثیری مداوم و پایدار بر ذهن مردم می‌گذارد و بدل به سمبل یا نشانه‌ای از سازمان شما می‌شود که دیگران امکان برقراری ارتباط با آن را خواهند داشت.

به حفظ مشتری‌های ثابت کمک می‌کند

در عرصهٔ کسب‌وکار همیشه رقبایی خواهید داشت که به‌دنبال جذب مشتری‌های شما به خود خواهند بود. داشتن لوگویی حرفه‌ای و بامعنا به شما در حفظ مشتری‌های‌تان کمک می‌کند و اگر خیال استفاده از خدمات کسب‌وکار دیگری به سرشان بزند، بیشتر این اقدام‌شان را می‌سنجند و تصمیم‌شان را بالاوپایین می‌کنند. داشتن یک لوگوی لوگوی خوب نقش مهمی در تقویت کسب‌وکار و اعتمادبه‌نفس شما ایفا می‌کند. پس هرچه سریع‌تر برای طراحی لوگو و هویت دادن به برند و کسب‌وکارتان اقدام کنید بهتر است.

چند نکتهٔ کوتاه دربارهٔ لوگو که باید به آن‌ها توجه کنید

۱. در طراحی فقط ارزش‌های کلیدی کسب‌وکارتان را مد نظر قرار دهید

شاید کسب‌وکار شما متنوع باشد، در آن از جدیدترین تکنولوژی‌های روز بهره بگیرید، دوستدار محیط زیست باشد و غیره و غیره. اگر بخواهید تمامی این ویژگی‌ها را در لوگوی‌تان لحاظ کنید، به‌احتمال‌زیاد به سادگی و بی‌آلایش بودن آن لطمه وارد می‌کنید. لوگو باید تا حد امکان متمرکز باشد. سه ارزش کلیدی کسب‌وکارتان را مد نظر قرار بدهید، دو مورد را از میان‌شان حذف کنید و بر مبنای یک مورد باقی‌مانده کار طراحی را پیش ببرید.

۲. از راهنما یا دستورالعمل مشخصی بهره بگیرید

لوگوهای مورداستفاده در پلتفرم‌های مختلف باید با یکدیگر سازگاری داشته باشند. به همین منظور به نوعی دستورالعمل نیاز پیدا می‌کنید تا اگر کار طراحی لوگوی یکی از پلتفرم‌ها را فرضا به فریلنسر دورکار سپردید، بداند چطور باید این سازگاری را حفظ کند. ناسازگار بودن لوگوها وجهه‌ای غیرحرفه‌ای و آماتوروار به سازمان‌تان می‌دهد.

۳. از تخصص طراح حرفه‌ای بهره بگیرید

طراح لوگو اگر حرفه‌ای و باتجربه باشد، به‌خوبی می‌داند چطور از رنگ‌ها، قسمت‌های سفید سفید، عکس‌ها، طرح‌ها و … بهره بگیرد تا بتواند احساسات و هیجان مشتری‌ها و کسانی را که ناظر لوگو هستند برانگیزد. استفاده از خدمات چنین طراحی وجهه‌ای حرفه‌ای به کسب‌وکار شما می‌دهد و نقشی تعیین‌کننده در چگونگی فروش و بازخورد مشتری‌ها خواهد داشت. عکس آن هم صادق است: یعنی اگر کار را به طراح تازه‌کار واگذار کنید، تا حدود زیادی شانس دریافت بازخورد خوب را از دست خواهید داد.

۴. با گذر زمان اقدام به به‌روزسازی و بهبود برندینگ خود کنید

گرایش‌ها و سلیقه‌های مشتری‌ها و مردم به‌مرور زمان تغییر می‌کند. به همین خاطر بد نیست اگر گاه‌به‌گاه به فکر به‌روزسازی برندینگ و بهبود لوگوی خود باشید. هر چه پیش می‌رویم، گرایش کسب‌وکارها به استفاده از لوگوهای ساده بیشتر می‌شود. برای مثال می‌توانید به لوگوهای برندهای بزرگی چون نایکی و استارباکس مشاهده کنید که در گذر زمان ساده‌تر شده‌اند.

جمع‌بندی

همان‌طور که ابتدای مطلب قولش را داده بودیم، در این بخش یکی از آژانس‌های فعال در حوزهٔ دیجیتال مارکتینگ و خدمات برندینگ در ایران را به شما معرفی می‌کنیم. آژانس دیجیتال مارکتینگ پارماتیک با تجربه‌ای چندساله در این زمینه به‌خوبی با نیازهای روز بازار آشنا است و در سرتاسر مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی همراه شما خواهد بود و خدمات و مشاورهْْٔ افراد متخصص را در اختیار شما می‌گذارد. خدمات این آژانس محدود به طراحی لوگو نمی‌شود و در بخش‌های دیگری چون طراحی کارت ویزیت، دریافت سفارش تولید محتوا، خدمات مشاوره‌ای و … هم فعالیت دارد. به‌خاطر داشته باشید که هر چه در این مراحل اولیه بیشتر وقت و هزینه صرف کنید و تا جای امکان از خدمات افراد متخصص بهره بگیرید، امکان موفقیت پایدار کسب‌وکارتان در آینده بیشتر می‌شود.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.