شکایت کیفری و حقوقی تصرف عدوانی و مجازات آن

0

مالکیت افراد بر اموال خود و به ویژه اموال غیر منقول، ممکن است دست خوش برخی از ناملایمتی ها و غصب و تصرف ناحق دیگران قرار بگیرد.

قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی از حیث حقوقی و کیفری این تصرفات نامشروع را جرم انگاری نموده اند و مجازات های خاصی را برای متصرف در نظر گرفته اند. که در ادامه با نظر متخصصین این حوزه و وکیل ملکی به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت ، با ما همراه باشید…

یکی از مهمترین انواع تصرفات غیر قانونی، تصرف عدوانی است که دعاوی مربوط به آن می توانند هم از نظر کیفری مطرح گردند و هم از حیث حقوقی.

رونیکس

در این مقاله علاوه بر شرایط طرح شکایت کیفری و دادخواست حقوقی رفع تصرف عدوانی، مجازات آن را نیز مد نظر قرار خواهیم داد.

اما ابتدائا باید به تعریف جامع و کاملی از تصرف عدوانی و مواد قانونی آن بپردازیم.

تصرف عدوانی چیست؟

تصرف عدوانی به معنای نوعی از مالکیت غیرقانونی و ناحق بر ملک و یا بر مالکیت منافع دیگری است به گونه ای که متصرف، کاملا مال را در اختیار خود بگیرد و مانع استفاده و یا استیفای منفعت مالک عین ملک و یا مالک منفعت مال گردد و خود در حدود قانون و عدوان برای آن مال تصمیم بگیرد.

دعاوی مربوط به تصرف عدوانی به دو صورت حقوقی و کیفری پیگیری می شوند.

شکایت کیفری تصرف عدوانی با سرعت بیشتر و البته شدت عمل اجرایی بیشتری نیز توسط وکیل کیفری مورد رسیدگی واقع می گردد. با این حال جای سوال است که چرا بیشتر دعاوی مربوط به تصرف عدوانی به صورت دادخواست رفع تصرف عدوانی و در مراجع حقوقی مطرح می گردند؟

در این خصوص باید به ادله اثبات تصرف عدوانی اشاره نمود و مهمترین علت خارج شدن یک دعوی از جنبه کیفری را این ادله دانست که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

شکایت کیفری تصرف عدوانی

چه زمانی می توان در خصوص تصرف عدوانی، شکایت کیفری مطرح نمود و آن را در دادسرای محل وقوع مال غیرمنقول به جریان انداخت؟ پاسخ این سوال را در این گفتار دنبال خواهیم نمود.

بر طبق ماده 690 قانون مجازات اسلامی، مهمترین ادله ای که برای مطرح نمودن دعوی تصرف عدوانی از حیث کیفری نیاز است، احراز مالکیت قبلی و قانونی شاکی نسبت به مال غیرمنقول و مورد دعوی است.

یکی دیگر از ارکانی که باید در تصرف عدوانی قابلیت استناد داشته باشد، علم متهم به مالکیت شاکی و تصرف غیر قانونی خود می باشد. اصولا در تمامی جرائم کیفری باید رکن معنوی را در نظر گرفت و بار اثبات عدم رکن معنوی نیز بر عهده متهم خواهد بود.

در صورتی که مالک یک ملک غیرمنقولدر گذشته ، مال را در کمال رضایت به متصرف عدوانی کنونی داده باشد، دعوی مورد نظر دیگر جنبه کیفری نداشته و باید از طریق مراجع حقوقی پیگیری گردد.

این جرم باید در برگه ای تحت عنوان شکواییه تنظیم شده و در آن شاکی و متشاکی عنه و همچنین مال مورد تصرف و عنوان شکایت به صورت کاملا دقیق و بدون شبهه نوشته شده باشند.

شاکی باید شکواییه را به دادسرای محل وقوع مال تصرف شده تحویل دهد. اگر در مرحله مقدماتی، مالکیت شاکی و عدوانی بودن تصرف متشاکی عنه، محرز گردد دستور رفع تصرف عدوانی و قرار رفع تصرف تا زمان تعیین تکلیف نهایی پرونده صادر می گردد.

پرونده مربوطه پس از تکمیل توسط دادسرا و ضابطین دادگستری، به دادگاه کیفری شعبه 2 فرستاده می شود و توسط قاضی کیفری مورد رسیگی قرار می گیرد.

مجازاتی که در قانون مجازات اسلامی برای جرم کیفری تصرف عدوانی در نظر گرفته شده است یک ماه تا یک سال حبس است.

همچنین می توان به مجازات های تبعی و تکمیلی دیگری از جمله اعاده وضع به حال سابق، تخریب ابنیه و قلع اشجاری اشاره کرد که در ملک مورد نظر و بدون دریافت مجوز از صاحب مال ایجاد شده اند.

دادخواست حقوقی تصرف عدوانی

دادخواست حقوقی تصرف عدوانی با تفاوت های اندکی از حیث ادله مورد دعوی، باید ابتدا در دفتر خدمات الکترونیک قضایی محل وقوع ملک ثبت شده و سپس به دادگاه حقوقی محلی فرستاده شود. در اینجا دیگر بار شاکی و متشاکی عنه روبرو نیستیم. بلکه طرفین دعوی را خواهان و خوانده می نامند.

شاید با توضیح اجمالی شکایت کیفری دعوی تصرف عدوانی، متوجه شده باشید که در چه شرایطی این دعوی را باید از جنبه حقوقی مطرح نمود. در دادخواست حقوقی تصرف عدوانی، احراز مالکیت خواهان لزومی نداشته و همین که مالک منافع ملک باشد برای اقامه دعوا کافی می باشد. در این خصوص می توان به مالک یک ملک و مستاجر همان ملک اشاره نمود، در صورت بروز تصرف عدوانی توسط شخص ثالث، مالک می تواند شکایت کیفری تصرف عدوانی مطرح نماید اما مستاجر تنها می تواند دادخواست حقوقی تصرف عدوانی دهد.

همانگونه که فوقا اشاره گردید اگر مالک، مال غیرمنقول خود را با رضایت قبلی در اختیار متصرف قرار داده باشد، تنها می تواند از حیث حقوقی دعوی تصرف عدوانی را به جریان اندازد.مورد دیگری نیز در خصوص دعوی حقوقی تصرف عدوانی وجود دارد؛ در صورتی که مالک مال غیرمنقول، صرفا قصد باز پس گیری مال خود را داشته باشد و به علتی از علل مختلف، قصد عدم مجازات حبس متصرف را داشته باشد، باید دعوی حقوقی تصرف عدوانی را مطرح نماید.

درریافت مشاوره حقوقی رایگان از وکلای باتجربه عدل جویان

گروه وکلای عدل جویان در راستای ارائه خدمات ارزنده و ارزان به موکلین و مراجعه کنندگان ، از طریق مختلف امکان برقرای ارتباط با وکلای مجرب را فراهم آورده است.

شما عزیزان برای ارتباط با بهترین وکیل تصرف عدوانی تهران می توانید به دفتر وکالت گروه حقوقی عدل جویان واقع در غرب تهران، صادقیه ، خیابان صادقیه جنوبی، جنب رستوران پاییز، پلاک۴۱ طبقه۴ مراجعه فرمایید. همچنین شما عزیزان می توانید با شماره ۴۴۳۸۶۵۸۱ تماس حاصل فرمایید و با وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

شما می توانید به صورت ۲۴ ساعته و شبانه روزی به سایت گروه حقوقی عدل جویان به آدرس اینترنتی https://adljooyan.com/ مراجعه کنید تا ضمن مطالعه مقالات حقوقی ، بتوانید از مشاوره حقوقی رایگان بهره مند شوید، با مراجعه به سایت ، در قسمت ( پرسش و پاسخ حقوقی ) سوال خود را مطرح سازید و از خدمات حقوقی رایگان بهره مند شوید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.