رابطه گوش کردن موسیقی مناسب با آرامش روح و روان

0

اگر از افرادی که دستی در موسیقی دارند سوال کنید به شما خواهند گفت که ساختن و شنیدن موسیقی مناسب تا چه اندازه می تواند انرژی بخش باشد و شنیدن آهنگ های قدیمی چقدر خاطره انگیز و دلپذیر خواهد بود. سبک های مختلفی از موسیقی در دنیا وجود دارد که هر کدام به نوعی با روح انسان ارتباط برقرار می کند. از خوانندگان قدیمی مانند ابی و داریوش تا خوانندگانی مانند بهنام بانی و محسن ابراهیم زاده هر کدام شیوه خاص خود را برای بیان حرف ها دارند. در این مقاله می کوشیم تا درباره تاثیر موسیقی بر آرامش روح و بعد روانی آن صحبت کنیم.

موسیقی مناسب آرامش بخش

لائوتسه فیلسوف مشهور چینی معتقد است که موسیقی روحی است که توسط کهکشان شنیده می شود. صداهایی دارای ریتم خاص که آرامش بخش است و با روح افراد ارتباط برقرار می کند. به همین دلیل هم هست که روانشناسان سالهاست که از موزیک برای کنترل اضطراب و کاهش افسردگی کمک می گیرند. تحقیقات انجام شده توسط محققین اثبات کرده است که حتی در زمان بیهوشی و کما، موسیقی مناسب قادر است که به ناخودآگاه افراد نفوذ کرده و سیستم مغزی آنها را فعال کند. این در حقیقت یک روش درمانی است که سالهاست تحقیقات مفصلی روی آن انجام می گیرد.

به عنوان مثال روزنامه همشهری در ماه آذر سال 79 خاطره ای را بیان می کند که در آن از قول پزشکان نقل شده که زمانی که استاد شهبازی برای 20 دقیقه در کنار بیماری که پزشکان از او قطع امید کرده بودند به نواختن سه تار پرداختند، حال بیمار رو به بهبودی گذاشت. بنابراین می بینید که موسیقی مناسب می تواند تا حد زیادی در بهبود شرایط افراد موثر باشد.

رونیکس

موسیقی مناسب و درمان روح و جسم

محققین اثبات کرده اند که درمان بیماران با موسیقی مناسب امکان پذیر است. به این ترتیب که یک موسیقی درست می تواند اضطراب افراد را از بین برده و به کاهش ضربان قلب و فشار خون کمک کند. همچنین موسیقی مناسب می تواند تا حد زیادی در کاهش درد بیماران موثر باشد. شنیدن آهنگ مناسب می تواند احساسات افراد را تحریک کند و آرام بخش و تسکین دهنده برای افراد باشد. از امتیازات این روش درمانی این است که دسترسی به موسیقی برای هر فردی به سادگی امکان پذیر است. شاید به همین دلیل است که قبایل بدوی و سرخپوستان از موسیقی و پایکوبی های سنتی خود در مراسم مختلف مذهبی و اجتماعی بهره می بردند.

البته باید اشاره کرد که هر نوع موسیقی نمی تواند خاصیت درمانی داشته باشد. بنابراین اگر به دنبال موسیقی درمانی هستید، از موسیقی مناسب استفاده کنید. روانشناسان استفاده از آهنگ های آرام و آرامش بخش را توصیه می کنند. از صداهای ناهنجار و موسیقی تند دوری کنید. همچنین گوش کردن به نوای طبیعت مانند صدای باران، امواج دریا، صدای پرندگان در جنگل و حتی طوفان و به طور کلی موسیقی طبیعت می تواند نقش بی نظیری در آرامش افراد داشته باشد. فارابی دانشمند بزرگ ایرانی موسیقی خوب را دارای سه ویژگی می داند: خیال انگیزی، نشاط آفرین و پر احساس.

همچنین بیان می کند که همانطور که یک موسیقی دلپذیر روح افراد را تسکین می دهد، موسیقی نامناسب می تواند تاثیری عکس بر سلامت روحی افراد داشته باشد. تحقیقات ثابت کرده که ارتعاشات موسیقی باعث تحریک نرون های مغزی و سلول های حساس عصبی می شود. حال مجسم کنید که سلول های مغزی با یک آهنگ تند راک با صدای بلند به هم بکوبند تعجبی ندارد که برخی از انواع موسیقی برای بیشتر افراد جامعه آزار دهنده هستند.

رهایی از تشویش و افسردگی

همانقدر که یک آهنگ خوب، حس رهایی و آرامش را به افراد هدیه می کند، موسیقی غمگین و نامناسب می تواند تاثیر منفی بگذارد. باعث ایجاد افسردگی، اندوه و ناراحتی شود. پخش موسیقی نامناسب می تواند افراد را به سمت غم و افسردگی فرو ببرد به همین دلیل هم گفته می شود که بیماران مبتلا به افسردگی یا افرادی که دچار یک ضایعه احساسی شده اند به هیچ وجه به سراغ موسیقی های غمگین یا پر سرو صدا نروند چرا که این نوع آهنگ ها تشویش و نگرانی و ترس و اضطراب را در ناخودآگاه افراد بالا می برند. موسیقی مناسب برای این دسته از افراد موسیقی آرام و نوای طبیعت است که با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید انواع مختلفی از آن را پیدا کنید.

بهبود یادگیری و افزایش اعتماد به نفس

اگر می خواهید روی یک کار تمرکز کنید یا فعالیت فکری خاصی انجام دهید توصیه ما به شما موسیقی آرامش بخش یا موسیقی بی کلام است. آهنگی را انتخاب کنید که به شما انرژی می دهد و برای شما خوشایند است و پخش آن در زمان انجام کار می تواند تا حد زیادی انجام کار را برای شما ساده تر کند.

اگر فرزند شما اعتماد به نفس کافی ندارد یا انگیزه کافی برای کار و تحصیل ندارد موسیقی می تواند تا حد زیادی انگیزه های او را بالا ببرد. ثبت نام در یک کلاس موسیقی علاوه بر آموختن هنر، راهی برای تخلیه روحی در اختیار افراد قرار می دهد که می توانند هیجانات خود را به صورت نوت های موسیقی و آهنگ ها تخلیه کنند. این کار همچنین میزان اعتماد به نفس را در افراد بالا می برد. چرا که بخش معدودی از اجتماع دارای توانایی کار با سازها و موسیقی هستند. پس با انتخاب ساز و موسیقی مناسب در هر سنی که هستید به رشد اعتماد به نفس خود کمک کنید. آهنگ های جدید را تمرین کنید

کم کردن اشتها و کاهش وزن

اگر به دنبال کم کردن وزن خود هستید شاید این مورد برای شما جالب باشد که موسیقی مناسب می تواند به کاهش وزن کمک کند. به همین دلیل هم هست که در اکثر سالن های ورزشی از پخش موسیقی های تند و پرتحرک استفاده می شود که البته صدای زیاد در زمان پخش این موسیقی ها می تواند تاثیر عکس داشته باشد. اما تحقیقات ثابت کرده که موسیقی می تواند در سرعت ورزش و انگیزه تحرک مناسب باشد. علاوه بر این رقصیدن هنری است که تاثیر زیادی در فرم گیری اندام بدن دارد. یک تحقیق نشان داده که اگر در نور ملایم و با پخش موسیقی لایت وعده های غذایی خود را صرف کنید، تاثیر زیادی در کاهش وزن شما خواهد داشت چرا که پس از چند روز به طور ناخودآگاه آرام تر و در آرامش غذا میل می کنید و این مسئله روی کاهش وزن افراد تاثیر مستقیم دارد.

جستجوی موسیقی مناسب

اگر در جستجوی موسیقی مناسب تردید دارید ما به شما استفاده از سایت موزیکفا را توصیه می کنیم. تلاش شده که در جمع آوری مجموعه کامل موسیقی این سایت ، علاوه بر به روز بودن موسیقی، انواع مختلف آهنگ متناسب با سلیقه و ذائقه افراد جمع آوری شود و برای بازدیدکنندگان امکان دسترسی کاملی به انواع متفاوت موسیقی از سبک های مختلف و دوره های زمانی گوناگون را فراهم آورد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.