چطور فرش خود را بشوییم؟ 6 رازی که در شستن فرش باید بدانید

0

علیرغم تلاش زیاد برای تمیز نگه داشتن فرش‌های خانه، باز هم با مواقعی روبرو می‌شوید که فرش‌ها لک گرفته‌اند یا تکه‌ای از آن‌ کثیف شده. حالا که ایام عید هم نزدیک می‌شود و همه در تکاپی خانه تکانی و تمیز کردن فرش‌های خانه هستیم، بهتر است ادامه این مطلب را بخوانید و با چند راز مهم که در تمیز کردن فرش‌ها کمکتان می‌کند، آشنا شوید.

 

قدرت لکه‌بری آب گازدار دست کم نگیرید

اگر از آب گازدار درست استفاده شود، قدرت لکه‌بری بسیار بالای آن شگفت‌زده‌تان می‌کند. نتیجه بدست آمده طوری است که انگار آن را به بهترین قالیشویی تهران برده‌اید! حتی می‌توانید برای تقویت قدرت لکه‌بری آن کمی سرکه سفید و آب هم اضافه کنید. یک پارچه تمیز را به آب گازدار آغشته کنید و روی فرش بمالید یا با یک اسپری، مقداری از محلول را به سطح فرش بزنید. 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و سپس با یک اسفنج، فرش را خشک کنید. ممکن است نیاز داشته باشید تا این عمل را برای برطرف شدن کامل لکه، چندبار تکرار کنید.

رونیکس

وقتی لکه به طور کامل از بین رفت، آن منطقه از فرش را که به این محلول آغشه شده، با آب گرم بشویید. سپس یک حوله خشک را روی لکه بگذارید و یک وسیله مانند کتاب را روی حوله قرار دهید تا حوله رطوبت فرش را به صورت کامل دریافت کند.

 

خمیر ریش تراشی را امتحان کنید

لکه‌های معمولی روی موکت یا فرش معمولا با خمیر ریش‌تراشی به راحتی از بین می‌روند. خمیر ریش تراشی را به مدت 30 دقیقه روی لکه قرار دهید. سپس با یک پارچه تمیز و خشک آن را از روی فرش پاک کنید.بعد از آن منطقه لک شده را به مخلوط سرکه سفید و آب آغشته کنید و آن را با یک پارچه تمیز، خشک کنید.

 

آدامس را به راحتی با یخ دربیاورید

یک آدامس به فرش شما چسبیده و نمی‌دانید آن را چطور پاک کنید؟ این کار به راحتی و با یک تکه یخ انجام می‌شود. فقط کافیست یک تکه یخ را از فریزر دربیاورید و 30 ثانیه روی آدامس بگذارید. زمانی که آدمس کاملا جامد شد، با استفاده از یک قاشق آن را به راحتی در بیاورید.

 

از مایع ظرف‌شویی برای لکه‌های روغنی استفاده کنید

بهترین روش برای لکه‌های روغنی که از بین بردن آن‌ها بسیار هم سخت است، استفاده از مایع ظرف‌شوییست. دو قطره مایع ظرف شویی را در یک لیوان آب بریزید و روی فرش اسپری کنید. مایع ظرف شویی، روغن روی فرش را مثل روغن روی ظرف به راحتی از بین می‌برد. ممکن است برای به دست آوردن بهترین نتیجه، نیاز داشته باشید تا این کار را چند بار تکرار کنید. پس از برطرف شدن کامل لکه، آن قسمت از فرش را با آب گرم بشورید و سپس با یک حوله خشک کنید.

برای از بین بردن موم، آن را گرم کنید

از بین بردن لکه‌های شمع روی فرش با روش‌های معمولی بسیار سخت است. توصیه می‌شود برای این کار، موم را مقداری گرم کنید. برای انجام این کار، یک حوله یا پارچه روی لکه قرار دهید. سپس با اتو پارچه را گرم کنید. وقتی موم به مقدار کافی گرم شد، می‌توانید به راحتی و با استفاده از یک چاقوی کره آن را از روی فرش پاک کنید.

به این نکته توجه کنید که اتو را مستقیم روی فرش قرار ندهید و بیشتر از 30 ثانیه هم نباید روی فرش قرار بگیرد. این کار ممکن است به فرش شما آسیب برساند. از یک حوله یا پارچه سفید استفاده کنید. حوله یا پارچه‌های رنگی ممکن است در زمان گرم شدن، رنگ را انتقال دهند.

 

با برس و چاقو به جنگ شیرینی‌جات بروید

اگر بچه‌‌دار هستید احتمالا زیاد دچار این مشکل می‌شوید که آب نبات یا شکلات به فرشتان چسبیده باشد. برای از کندن آن‌ها از چاقوی کره و برس استفاده کنید. سپس با یک اسفنج خیس، روی لکه بمالید تا قند آن به صورت کامل از بین برود. بسیار مهم است که قند باقی مانده را به صورت کامل از روی فرش پارک کنید. اگر این کار با دقت انجام ندهید، قند باعث جذب گرد و غبار و کثیفی می‌شود.

 

سخن پایانی

نیازی نیست که هر سال کلی هزینه کنید و فرش‌های خود را به قالیشویی بسپارید. درست است که شستن فرش برای عید نوروز، سختی‌های خاص خود را دارد. اما استفاده از این تکنیک‌ها به شما کمک‌ می‌کند تا به راحتی و بدون نیاز به ابزار خاصی، بهترین نتیجه را بگیرید.

منبع: سایت تخفیفان

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.