جاهای دیدنی تهران در بهار، پایتخت را از دریچه فصل شکوفه‌ها ببینیم

0

بهار از زیباترین فصل‌های سال است و رنگی تازه به زمین می‌بخشد. جاذبه های گردشگری در این فصل، حال‌وهوایی دیگر دارند و شهرها و روستاها مثل تابلوهای نقاشی می‌شوند. جاهای دیدنی تهران در بهار فوق‌العاده تماشایی است. در این فصل بیش از هر زمان دیگری، ماجراجویی در جاذبه‌های شهر تهران لذت‌بخش خواهد بود. در این مطلب از چطور، می‌خواهیم تهران را از دریچه بهار نگاه کنیم و ببینیم که این فصل با پایتخت و جاذبه‌هایش چه می‌کند. با ما همراه باشید تا شما را با زیباترین چهره‌های بهاری پایتخت آشنا کنیم.

مکان‌های دیدنی تهران در بهار

بهار به‌حدی زیبا است که هرکسی را به گشت‌وگذار در طبیعت و خیابان‌های شهر ترغیب می‌کند. پایتخت هم در بهار دیدنی‌تر از هر فصل دیگری است. تهران با وجود پارک‌ها، کاخ‌های تاریخی، خیابان‌های طولانی با درخت‌های برافراشته و بازارهای پررفت‌وآمد، در بهار، حال‌وهوای دیگری دارد.

رونیکس

جاهای بسیاری در تهران وجود دارند که در بهار دیدنی می‌شوند و نباید تماشای آنها را از دست داد. در این فهرست، جاهای دیدنی‌ تهران در ۴ دسته کلی کاخ‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها و طبیعت اطراف آن تقسیم‌بندی شده است. برای هرکدام از این دسته‌ها، چند منطقه زیبا را معرفی کرده‌ایم.


حتما بخوانید: موزه های تهران؛ سفر فرهنگی در دل پایتخت

‌کاخ‌گردی

از زمانی که آقامحمدخان قاجار تهران را به‌عنوان پایتخت ایران و مرکز حکومت انتخاب کرد، بیش از دو قرن می‌گذرد. بنابراین از زمان قاجار، تهران مرکز حکومت‌های پادشاهی و میزبان کاخ‌های زیبایی از این دوره‌ها شده است.

امروزه این کاخ‌ها از جاذبه‌های گردشگری شهر محسوب می‌شود. این باغ‌ها و عمارت‌های مجلل در تمام فصول دیدنی هستند؛ اما تازگی و طراوت درختان در بهار، جذابیت این بناهای تاریخی را بیشتر می‌کند. برای آشنایی با کاخ‌های تاریخی تهران با ما همراه باشید.

کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

امکان ندارد اسم کاخ‌های ایرانی بیاید و کاخ گلستان از اولین‌ها اسم‌ها نباشد. کاخ گلستان یکی از معروف‌ترین کاخ‌های تاریخی است و قدمت آن به دوره پادشاهی زندیه برمی‌گردد؛ اما در دوره قاجار بیشتر از آن استفاده شده است.

کاخ گلستان یکی از جلوه‌های پررنگ تاریخ ایران است. این کاخ یکی از نشانه‌های جذابیت هنر معماری ایرانی است. زیبایی این مجموعه در روزهای خنک فصل بهار چندبرابر می‌شود. آفتاب بهاری و محوطه زیبای آن با کاشی‌های رنگارنگ عمارت‌ها، فرصتی فوق‌العاده برای عکاسی خواهد بود.

آدرس کاخ گلستان: خیابان ۱۵ خرداد، میدان ارگ
شماره تماس: ۰۲۱‌‌۳۳۱۱۳۳۳۵

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

کاخ سعدآباد یکی دیگر از عمارت‌های زیبای ایرانی است که باید ببینید. قدمت این کاخ کمی از کاخ گلستان کمتر است. کاخ سعدآباد در دوره قاجار ساخته شده است و پادشاهان قاجار از آن به‌عنوان اقامتگاه تابستانی استفاده می‌کردند.

در دوره پهلوی اول، بناهای بیشتری به ساختمان اصلی مجموعه سعدآباد اضافه شد. رفته‌رفته این بنا به‌عنوان مرکز حکومت انتخاب شد. مجموعه سعدآباد که امروزه به شکل کاخ‌موزه درآمده است، از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی تهران است.

تابلوها، فرش‌ها، ظروف و تمام اشیا و وسایلی که خاندان سلطنتی از آن استفاده می‌کردند، در معرض نمایش عموم قرار گرفته‌اند. در فصل بهار، این مجموعه زیبا و تاریخی ساعات بیشتری باز است و می‌توانید بعد از کار، با خیالی راحت به دیدن و تماشای آن بروید.

آدرس کاخ‌موزه سعدآباد: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید طاهری
تلفن: ۰۲۱۲۲۷۵۲۰۳۱

باغ ایرانی

باغ ایرانی یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

ده‌‌ونک یکی از محله‌های قدیمی و اصیل تهران است که در بهار، به‌خودی‌خود یکی از جاهای دیدنی در تهران به‌ حساب می‌آید. حالا فرض کنید این محله زیبا و باصفا میزبان یک باغ اصیل ایرانی هم باشد.

باغ ایرانی با مساحتی در حدود ۴ هکتار، یکی از زیباترین باغ‌های تهران به‌ حساب می‌آید. این باغ با داشتن همه ویژگی‌های یک خانه‌باغ سنتی ایرانی، یکی از مهم‌ترین نمادهای معماری اصیل ایرانی است. حوض، فواره‌ها، درختان قدیمی و تنومند، بنای بزرگ و دلباز، درست وسط باغ و گل‌های رنگارنگ، دل هر بیننده‌ای را به سال‌های دور تاریخ ایران می‌برد.

باغ ایرانی یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار است. امکانات رفاهی مناسب و دسترسی آسان، این باغ را به یکی از گزینه‌های گشت‌وگذار در بهار تبدیل می‌کند. توصیه می‌کنیم حتما سراغ این باغ بروید و از تماشای ترکیب چشم‌نواز طبیعت و معماری سنتی ایرانی لذت ببرید.

آدرس باغ ایرانی: ده‌ونک، انتهای کوچه صابری
تلفن: ۰۲۱۸۸۲۱۶۲۱۲

باغ فردوس

باغ فردوس یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

باغ فردوس یکی از عمارت‌های دیدنی تهران است که از دل تاریخ سفر کرده و به ما رسیده است. باغ فردوس باغی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. محمدشاه قاجار دستور بنای این باغ و عمارت آن را داد. بعد از مرگ محمدشاه، ناصرالدین‌شاه باغ فردوس را به دخترش بخشید.

اما باغ فردوس و عمارت‌ آن بعد از مرگ دختر ناصرالدین‌شاه و همسرش، روزگار پرفرازونشیبی را طی کرد. این باغ بارها تخریب و مرمت شد و آن‌قدر دست‌به‌دست گشت تا به روزگار ما رسید. حالا این باغ زیبا و دوست‌داشتنی با همه تاریخ پرفرازوفرودش به محلی برای گشت‌و‌گذار مردم شهر تبدیل شده است. هم‌جواری باغ فردوس و موزه سینما یکی دیگر از نکات جذاب این باغ تاریخی است.

تماشای باغ فردوس و درختان کهن‌سال آن در بهار، حال خوبی دارد. قدم‌زدن در تاریخ زنده هنر و معماری ایرانی، زیر سایه درختان سبز و هوای خنک و مطبوع، ترکیبی است که به‌سختی می‌توان از آن دل کند. باغ فردوس همه‌روزه به‌جز ایام سوگواری باز است.

آدرس باغ فردوس: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، خیابان باغ فردوس
تلفن: ۰۲۱۲۲۷۰۵۰۰۵

خیابان‌گردی

خیابان‌ها از دیگر جاهای دیدنی در بهار است. درختان قدیمی و تنومند اطراف خیابان که با آمدن بهار جوانه می‌زنند و دوباره زندگی را شروع می‌کنند، زیباترین جلوه‌های بهار هستند.

خیابان‌های زیبای زیادی در تهران وجود دارند که می‌توان در فصل بهار، از پیاده روی و قدم‌زدن در آنها لذت برد. بلوار کشاورز، خیابان میرداماد، خیابان گلبرگ، خیابان ولیعصر و خیابان سی ‌تیر فقط چند نمونه از این خیابان‌ها هستند. در ادامه، جذاب‌ترین خیابان‌های تهران در بهار را معرفی خواهم کرد.

خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

معروف‌ترین، دوست‌داشتنی‌ترین و طولانی‌ترین خیابان تهران سه عبارتی هستند که می‌شود با آنها خیابان ولیعصر را توصیف کرد. خیابان ولیعصر طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است و طول آن ۱۷٫۹ کیلومتر است. این خیابان میدان تجریش در شمال را به میدان راه‌آهن در جنوب وصل می‌کند.

چنارهای سربه‌فلک‌کشیده، جوی‌های پرآب دو طرف خیابان، کافه‌های دنج و شلوغ و آدم‌هایی که دست در دست هم طول خیابان را طی می‌کنند، از ویژگی‌های جدایی‌ناپذیر خیابان ولیعصر هستند. درواقع همین ویژگی‌ها است که خیابان ولیعصر را از یک خیابان معمولی متمایز و به خیابانی دوست‌داشتنی و خاطره‌ساز تبدیل کرده است.

آدرس: میدان راه‌آهن تا میدان تجریش

خیابان سی ‌تیر

خیابان سی تیر یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

خیابان سی‌ تیر یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های پایتخت است. این خیابان که به‌صورت شمالی ـ جنوبی در شهر امتداد پیدا کرده است، از شمال به خیابان میرزاکوچک‌خان و از جنوب به خیابان امام خمینی ختم می‌شود. سنگ‌فرش‌های قدیمی خیابان سی‌ تیر حکایت از تاریخ پربار و قدیمی آن دارد. قدم‌زدن در این خیابان یادآور سال‌های دور تاریخ پایتخت است.

اما علت آوردن اسم خیابان سی تیر در این لیست، نه فقط تاریخ آن، بلکه کافه ها و فست‌فودهای خیابانی آن است که شب‌های این خیابان را زنده و پرشوروحال نگه داشته است. کافی است در شب‌های دل‌انگیز بهاری، سری به این خیابان بزنید تا از شلوغی این خیابان و شوروشوق آدم‌ها به وجد بیایید. درواقع، خیابان سی تیر، شب‌ها تبدیل به یک فوداستریت تمام‌عیار می‌شود که در فصل بهار، برای گشت‌های شبانه بسیار عالی است.

آدرس: از پارک شهر در حوالی میدان حسن‌آباد تا خیابان نوفل‌لوشاتو

پل طبیعت

پل طبیعت یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

یکی دو دهه قبل‌تر برج آزادی و بعدتر برج میلاد از نمادهای تهران به ‌حساب می‌آمدند؛ اما این سال‌ها می‌توانیم پل طبیعت را هم یکی از نمادهای شهرسازی و توسعه شهری تهران بدانیم. این پل زیبا که پارک طالقانی را به پارک آب و آتش وصل می‌کند، یکی از مراکز شلوغ گشت‌وگذار در تهران است.

این پل درست در قلب پایتخت و روی اتوبان مدرس احداث شده است. مسیر پیاده‌روی روی پل طبیعت و منظره زیبایی که از شهر تهران به نمایش می‌گذارد، باعث شده است که این پل به مکانی محبوب برای پایتخت‌نشین‌ها تبدیل شود. در فصل بهار، درختان اطراف پل طبیعت و پارک‌های طالقانی و آب‌وآتش سرسبز می‌شوند تا فرصت خوبی برای گشت‌زنی روی این پل زیبا فراهم شود.

آدرس: بزرگ‌راه مدرس، پارک طالقانی

پارک‌گردی و گشت در طبیعت‌های شهری

در بهار، پارک‌ها شلوغ‌ترین مکان‌های شهر هستند. همین پارک‌ها یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار محسوب می‌شوند. چه‌کسی در عصرهای دل‌انگیز بهاری، از قدم‌زدن در پارک و لذت‌بردن از طبیعت بدش می‌آید؟ هیچ‌کس. همه عاشق این هستند که در بهار، زیر درختان سرسبز و تازه‌جوانه‌زده بنشینند و به صدای پرندگان گوش بدهند.

تهران پارک‌های بزرگ زیادی دارد که حتی در روزهای بهاری هم شلوغی‌شان اذیت‌کننده نیست؛ درعوض می‌توانید از طبیعت زیبایشان لذت ببرید.

پارک ملت

پارک ملت یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

پارک ملت یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های تهران است. این پارک گزینه‌ای مناسب برای گشت‌زنی در فصل بهار به‌ حساب می‌آید. گل‌های لاله زیبا و رنگارنگ، درختان درهم‌تنیده، و سکوت و آرامش این پارک باعث می‌شوند که برای ساعاتی از شلوغی تهران فارغ شوید و انرژی بگیرید.


حتما بخوانید: پارک های جنگلی تهران؛ طبیعت‌گردی در دل پایتخت
آدرس: خیابان ولیعصر، انتهای اتوبان نیایش، بوستان ملت

دریاچه مصنوعی شهدای خلیج‌فارس

دریاچه چیتگر یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

یکی از جاذبه‌های تفریحی غرب تهران، دریاچه مصنوعی شهدای خلیج‌فارس است که باعث شده است که شکل طبیعت منطقه کاملا عوض شود. این دریاچه به‌خاطر مجاورت با پارک چیتگر، به دریاچه چیتگر هم معروف است.

وجود دریاچه شهدای خلیج‌فارس پرندگان مهاجر را هم به این منطقه جذب کرده است. قدم‌زدن دور دریاچه خلیج‌فارس و تماشای تلألؤ خورشید در هنگام غروب آفتاب، از آن لذت‌هایی است که باید در بهار به خودتان هدیه دهید. از تماشای دریاچه شهدای خلیج‌فارس در فصل بهار غافل نشوید.

آدرس: بزرگ‌راه همت غرب، تقاطع خرازی، خروجی دریاچه شهدای خلیج‌فارس

پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

پارک جمشیدیه که به پارک سنگی هم معروف است، یکی دیگر از پارک‌های زیبای تهران است. این پارک به‌خاطر قرارداشتن در ارتفاعات، شش ماه اول سال، آب‌وهوای بسیار مطبوعی دارد. قدمت این پارک به دوره قاجار می‌رسد و جزء مناطق قدیمی و اصیل تهران است.

این پارک با ساختاری هنری، آبشارهای مصنوعی و پله‌های سنگی زیبا شناخته می‌شود. هرچه در پارک جمشیدیه بالاتر می‌روید، نمای شهر و پارک زیباتر خواهد شد. تماشای منظره تهران از بالاترین نقطه این پارک هم در نوع خود لذت‌بخش است. گشت‌وگذار در پارک جمشیدیه در فصل بهار لطف دیگری دارد. توصیه می‌کنم حتما امتحانش کنید.

آدرس: نیاوران، انتهای خیابان شهید امیدوار، بوستان جمشیدیه

طبیعت‌گردی در تهران

جدا از پارک و بوستان‌های تهران، اطراف پایتخت میزبان روستاهای کوهپایه‌ای خوش‌آب‌وهوایی است که برای گشت‌وگذارهای بهاری مناسب هستند. در ادامه، بعضی از معروف‌ترین و زیباترین روستاهای اطراف تهران را معرفی خواهیم کرد که طبیعتی بکر و زیبا دارند.

دربند

دربند یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

دربند جزء آن‌ دسته از مناطق تهران است که برای هر سلیقه و هر جمعی جذاب است. فرقی نمی‌کند جمعتان دوستانه است یا خانوادگی، کوهنورد هستید یا عاشق استراحت در کافه و رستوران‌ها؛ درهرصورت، دربند برای راضی‌کردن شما، آن هم با هر سلیقه‌ای که دارید، چیزی در مشتش دارد.

با رفتن به دربند با یک تیر چند نشان زده‌اید: می‌توانید از طبیعت زیبای منطقه استفاده کنید، با تله‌کابین به توچال بروید، از بام شگفت‌انگیز و دوست‌داشتنی تهران دیدن کنید و از امکانات تفریحی آن استفاده کنید.

البته فرقی نمی‌کند چه فصلی از سال و برای چه قصدی به دربند می‌روید. این منطقه خوش‌آب‌وهوا و توریستی همیشه زیبا و جذاب است؛ ولی نمی‌توان منکر زیبایی آن در فصل بهار شد.

آدرس: منطقه یک، محله دربند

روستای وردیج

روستای وردیج یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

روستای وردیج یکی از روستاهای کمترشناخته‌شده اما بسیار هیجان‌انگیز و جذاب اطراف تهران است. این روستا یکی از مکان‌های موردعلاقه هر توریست و طبیعت گردی به‌ حساب می‌آید. مجسمه‌های سنگی طبیعی که در اطراف این روستا وجود دارند، مشهورترین جاذبه دیدنی روستای وردیج است.

صورتک‌های سنگی عجیب که در دل کوه‌ها و صخره‌های وردیج قرار گرفته‌اند و آبشارهای زیبایی که برای دیدنشان باید به دل صخره‌ها بزنید، از جذابیت‌های روستای وردیج است. بهترین زمان برای دیدن این روستا اواخر اردیبهشت است.

آدرس: بزرگ‌راه همت، بلوار پژوهش، خیابان شهید اردستانی، روستای وردیج

روستای کن

روستای کن یکی از جاهای دیدنی تهران در بهار

یکی از قدیمی‌ترین مناطق تهران روستای کن است. این روستا که در غرب تهران واقع شده است، منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا است. بسیاری از پایتخت‌نشین‌ها برای گذراندن روزهای تعطیل به آن سفر می‌کنند.

قرارگیری در دامنه کوه، هم‌جواری با رودخانه‌های خروشان و پرآب، کوچه‌باغ‌های قدیمی و باصفا، دره‌های عمیق و صخره‌های سنگی زیبا از جذابیت‌های روستای کن هستند. زیبایی کن در فصل بهار چندبرابر می‌شود.

آدرس: بلوار کوهسار، روستای کن

تمام فصول تهران دیدنی است؛ اما بهار رنگی تازه به این شهر می‌زند و آسمان آبی را برای تهرانی‌ها به ارمغان می‌آورد. به‌نظر شما، کدام‌یک از مناطق تهران در بهار، تماشایی‌تر از همیشه هستند؟ حالا شما به ما بگویید که از دریچه بهار، دیدنی‌های تهران کجا واقع شده‌اند و فهرست ما را کامل کنید.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی تهران؛ ۲۲ جاذبه گردشگری شهر ۷۲ ملت

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.