پیشگیری از کرونا در سفر؛ در صورت الزام به سفر حتما به این توصیه‌ها توجه کنید

0

سازمان بهداشت جهانی همواره بر دورماندن از اجتماعات و نرفتن به سفرهای غیرضروری تأکید می‌کند. اخلاق شهروندی هم حکم می‌کند که در این شرایط، سلامتی خود و دیگر افراد را در اولویت قرار دهیم. باید سفر و تفریح را فراموش کنیم؛ اما اگر شما مجبور به سفر هستید و دلیل خروجتان از شهر، حیاتی و فراتر از تفریح و سرگرمی است، باید نکات پیشگیری از کرونا در سفر را جدی بگیرید. این‌گونه سلامت خودتان و عزیزانتان به خطر نمی‌افتد. با چطور همراه باشید تا از چگونگی این پیشگیری برایتان بگوییم.

سفررفتن در زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، احتمال ابتلا و پخش ویروس را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بهترین راه‌حل برای محافظت از خود و خانواده، ماندن در خانه است. در طول سفر، ممکن است مبتلا شوید ولی متوجه آن نشوید و بدنتان هیچ علائمی را بروز ندهد؛ اما فراموش نکنید که تا ۱۴ روز، امکان انتقال ویروس کرونا از شما و همراهانتان (ازجمله کودکان) به دیگران وجود دارد. پس روش‌های پیشگیری از کرونا در سفر مهم است و باید آنها را جدی بگیرید.

رونیکس

حتما بخوانید: برای پیشگیری از کرونا هنگام فعالیت‌های اجتماعی و تردد در شهر چه کنیم؟

قبل از آنکه به سفر بروید، به این سؤالات پاسخ دهید

برای پیشگیری از کرونا در سفر، قبل از آنکه باروبندیل‌تان را ببندید و راهی شوید، لازم است که به این نکات توجه کنید:

۱. همه‌گیری کووید ۱۹ در مقصد شما، تا چه حد بوده است؟

پیش از حرکت، درمورد مقصد خود اطلاعات کافی کسب کنید و از شرایط همه‌گیری کووید ۱۹ در آن مطلع باشید. باید بدانید که ویروس تا چه میزان در مقصد شما پخش شده است. اگر مقصد شما در شرایط قرمز باشد و هرچه تعداد موارد مبتلای گزارش‌شده بیشتر باشد، احتمال آلوده‌شدن شما به این ویروس، در هنگام سفر، بیشتر است. همچنین بعد از بازگشت، این بیماری را به دیگران هم منتقل خواهید کرد.

بهترین سایت‌های رزرو اتاق و اقامتگاه ارزان؛ در سفر شب را ارزان استراحت کنید

۲. آیا با کسی زندگی می‌کنید که مستعد ابتلا به کرونا است؟

اگر با شخصی زندگی می‌کنید که بدن ضعیفی دارد و شرایط جسمی او مستعد ابتلا به کووید ۱۹ است، باید بیشتر از همه به پیشگیری از کرونا در سفر متعهد باشید؛ زیرا درصورت آلوده‌شدن به این ویروس در هنگام سفر، ممکن است حتی بدون داشتن علائم، ناقل این بیماری باشید و بعد از بازگشت، به‌راحتی عزیزانتان را به این بیماری خطرناک مبتلا کنید.

۳. آیا بیشتر از دیگران در برابر کرونا آسیب‌پذیر هستید؟

هرکسی می‌تواند از ویروس کرونا سخت بیمار شود یا ناقل باشد، اما افراد مسن و اشخاصی که شرایط پزشکی خاصی دارند، به‌خاطر سایر بیماری‌ها وضعیت سیستم ایمنی بدن آنها پایین است؛ بنابراین بیشتر از سایر افراد از کرونا آسیب می‌بینند.

۴ وسیله برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

۴. آیا مقصد شما دارای شرایط و محدویت‌های خاصی برای مسافران است؟

برخی از دولت‌ها قوانینی مانند الزام مردم به استفاده از ماسک و قرنطینه ۱۴روزه پس از رسیدن به مقصد و بازگشت به مبدأ وضع کرده‌اند. بنابراین قبل از سفر، سایت‌های بهداشت عمومی هر کشور را بررسی کنید تا از قوانین آن مطلع شوید؛ این‌گونه می‌توانید زمانتان را مدیریت کنید. در سفرهای بین‌المللی، از طریق کنسولگری می‌توانید درمورد شرایط قرنطینه و آزمایش‌های اجباری در هر کشور، اطلاعات به ‌دست آورید.

بایدها و نبایدها در هنگام سفر

تعداد زیادی مسافر که ماسک زده‌اند - مسافری با چمدان - پیشگیری از کرونا در سفر

در زمان سفرتان، برای محافظت از جان خود و دیگران در مقابل ویروس کرونا، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • در محیط‌های عمومی حتما از ماسک استفاده کنید تا دهان و بینی شما از ورود ویروس مصون باشد؛
  • برای سفرهای ضروری، بهتر است به‌شکل فردی یا فقط با افراد خانه خود به سفر بروید و هرگز گروهی سفر نکنید؛
  • به‌جز افراد خانواده که از سلامت آنها اطمینان دارید، در طول سفر، از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید و حداقل به‌اندازه ۲ متر از آنها فاصله بگیرید؛
  • دستان خود را مدام با آب و صابون به‌مدت ۲۰ ثانیه بشویید یا خارج و داخل دستان خود را به الکل ۶۰ درصد به بالا آغشته کنید؛
  • از افراد مریض یا مشکوک به بیماری، دوری کنید و هرگز به ملاقات بیمار مبتلا به کرونا نروید؛
  • هرگز چشم، دهان و بینی خود را لمس نکنید؛
  • در هنگام عطسه یا سرفه، صورت خود را بپوشانید.

حتما بخوانید: علائم کرونا چیست؟ از علائم اولیه تا جدیدترین علائمی که به‌تازگی کشف شده‌اند

ملاحظات مربوط به پیشگیری از کرونا در سفر

سفر با اتوبوس - پیشگیری از کرونا در سفر

مسافرت احتمال ابتلای شما به کرونا را افزایش می‌دهد. یکی از موارد پیشگیری از کرونا در سفر، تعهد شما و هم‌سفرانتان به رعایت نکات بهداشتی است. استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از تمام افرادی که به‌محض خروج از اقامتگاه با آنها روبه‌رو خواهید شد، اولین قدم برای جلوگیری از ابتلا است.


حتما بخوانید: آیا ماسک های پارچه ای خانگی می‌توانند از ما در مقابل ویروس کرونا محافظت کنند؟

فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و قطار از مکان‌هایی هستند که ویروس کرونا در هوا و روی سطوح‌های مختلف آنها در حال گسترش است. همچنین در این مکان‌های عمومی، رعایت فاصله اجتماعی بسیار مشکل خواهد بود و جان شما را بیشتر تهدید خواهد کرد.

درکل، در طول سفر، هرچه زمان بیشتری را در نزدیکی افراد بیمار یا ناقل بگذرانید، خطر احتمال ابتلای شما به کرونا افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین راه پیشگیری از کرونا در سفر یا در هر زمان دیگری، قانون ساده دوری از افراد و فضاهای آلوده است.

سفر با هواپیما

سفر با هواپیما - پیشگیری از کرونا در سفر

سفرهای هوایی نیاز به گذراندن وقت در خطوط امنیتی و پایانه‌های فرودگاهی دارد. این موضوع سبب می‌شود شما با افراد دیگر و سطوح مختلفی که مکرر لمس شده است، تماس نزدیکی داشته باشید.

معمولا به‌دلیل نوع گردش هوا در پروازها، ویروس و میکرب به‌راحتی پخش نمی‌شوند و به‌نوعی در هواپیماها فیلتر می‌شوند. با وجود این، حفظ فاصله در پروازهای شلوغ دشوار است و مسافران در فاصله کمتر از ۲متری هم می‌نشینند. این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد و خطر شیوع کرونا را افزایش دهد.

علاوه بر این، نحوه رسیدن به فرودگاه، روش‌های حمل‌ونقل بار و پیمودن مسیر ورودی تا لحظه سوارشدن به هواپیما را هم باید در نظر بگیرید؛ چون همگی عامل مستعدی برای آلوده‌شدن فرد به کووید ۱۹ است.

سفر با اتوبوس یا قطار

سفر با قطار - پیشگیری از کرونا در سفر

سفر با اتوبوس و قطار هم در شرایطی می‌تواند خطرناک باشد که شما در فاصله‌ای‌ کمتر از ۲ متر از دیگران نشسته یا ایستاده‌اید. در این شرایط، احتمال آلوده‌شدن به کرونا زیاد است. بنابراین پیشگیری از کرونا در سفر با اتوبوس یا قطار، بدون درنظرگرفتن فاصله استاندارد، غیرممکن است.

بهترین سایت‌های خرید بلیط قطار؛ سفر ریلی را با بلیط ارزان و سریع قطار تجربه کنید

سفر با اتومبیل شخصی

سفر با خودروی شخصی - پیشگیری از کرونا در سفر

پیشگیری از کرونا در سفر با اتومبیل شخصی نسبت به دیگر شیوه‌ها تقریبا راحت‌تر است؛ اما در این نوع سفر هم احتمال ابتلا وجود دارد. توقف‌هایی که در پمپ‌بنزین، رستوران‌ها یا سرویس‌های بهداشتی دارید، خطر آلوده‌شدن به کرونا را بسیار افزایش می‌دهد؛ زیرا در تمام این توقف‌ها، ممکن است به سطوح مکرر لمس‌شده و آلوده دست بزنید یا در فاصله کمی از افراد بیمار و ناقل قرار بگیرید.

نکاتی مشترک برای پیشگیری از کرونا در تمام سفرها

زنی نشسته به‌روی چمدان - پیشگیری از کرونا در سفر

  • در فضاهای عمومی از ماسک استفاده کنید و از هر شخصی که از اعضای خانواده شما نیست، حداقل ۲ متر فاصله بگیرید.
  • بعد از استفاده از سرویس‌بهداشتی و همچنین بعد از حضور در مکان‌های عمومی، دستان خود را با آب و صابون به‌مدت ۲۰ ثانیه بشویید. درصورت نبود آب و صابون، از مایع ضد عفونی کننده با غلظت الکل ۶۰ درصد به بالا استفاده کنید. باید تمام سطح دستان خود را به الکل آغشته کنید؛ سپس صبر کنید تا دستانتان خشک شود.

هرآنچه برای خرید ضدعفونی‌کننده دست باید بدانید

  • در جایگاه‌های پمپ‌بنزین، برای لمس دکمه‌ها و دسته نازل، درصورت امکان، از دستمال مرطوب آغشته به الکل استفاده کنید.
  • پس از سوخت‌گیری، قسمت‌های داخل و خارجی دستان خود را به الکل ۶۰ درصد به بالا آغشته کنید. همچنین بعد از رسیدن به مقصد، حتما دستانتان را با آب و صابون به‌مدت ۲۰ ثانیه بادقت بشویید.
  • اسپری‌های الکل ۶۰ درصد به بالا را همراه خود بیاورید و آنها را در دسترس قرار دهید تا درصورت اتمام اولی، اسپری دوم به‌سرعت در دست‌تان باشد.
  • به‌اندازه کافی ماسک همراه خود داشته باشید و ماسک‌های چند بار استفاده‌شده را دور بیندازید.

گیره نگهدارنده بند ماسک چیست و از کجا بخریم؟

  • برای پیشگیری از کرونا در سفر، بهتر است غذای خود را همراهتان بیاورید. درصورت امکان در محل اقامت خود، می‌توانید با تهیه مواد غذایی خام آشپزی کنید؛ اما اگر چنین امکانی برایتان وجود نداشت، بهتر است که غذایتان را از رستورانی امن سفارش دهید و حتما غذا را کاملا گرم و پخته‌شده نوش جان کنید.
  • برای حفظ سلامت و ایمنی بدنتان، حتما داروهایی را که روزمره استفاده می‌کرده‌اید، همراه داشته باشید. داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید و در طول سفر، مصرف آنها را پشت‌ گوش نیندازید.
  • برای پیشگیری از کرونا در سفر، نوشیدن آب را دست‌کم نگیرید. بهتر است چند بطری آب همراه داشته باشید تا درصورت بسته‌بودن فروشگاه یا عدم امکان تردد به آنها، در طول مسیر برای نوشیدن آب مشکلی نداشته باشید.

سفر یکی از عوامل اصلی در بالارفتن سرعت شیوع ویروس کرونا است. با وجود این شرایط خطرناک، باید سفر‌رفتن را فراموش کنیم؛ اما این مطلب برای آگاهی کسانی بود که به‌دنبال روش‌های پیشگیری از کرونا در سفر ضروری یا کاری هستند. با رعایت تمام موارد گفته‌شده، تا حد زیادی می‌توانید سلامت خود و هم‌سفرانتان را تضمین کنید. برای آشنایی بیشتر درمورد بایدها و نبایدهای کرونا، می‌توانید سایر مطالب چطور را هم بخوانید.


حتما بخوانید: آیا امکان ابتلای دوباره به کرونا وجود دارد؟

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع cdc
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.