سقف وافل و قالب سقف وافل چه کاربردی دارند؟

0

سقف وافل چیست؟ سقف وافل که در حقیقت جزو سقف های معمول بتنی به شمار می رود، از یک دال بتنی مسلح فوقانی تشکیل شده است که این دال ها ضخامت یکسانی داشته و در کنار مجموعه ای از تیرچه های بتنی به طور منظم، در کنار یک دیگر، قرار گرفته اند. تاریخچه این نوع سقف ها که به آن ها سقف های وافل مدرن نیز گفته می شود، به سال ۱۹۴۰ باز میگردد. سقف های وافل در ابتدا در کشور های آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار گرفت و هدف آن افزایش عملکرد و بهینه سازی سقف های دال بتنی بود. پس از گذشت چندین دهه و کارآمدی بالای این نوع از سقف، در سایر نقاط جهان نیز گسترش پیدا کرد و مورد استقبال سایر مهندسان واقع شد.

سقف های وافل با توجه به قالب خود به دو نوع مربعی و مستطیلی تقسیم می شوند که با توجه به شکلشان نیز در دو دسته یک طرفه و دو طرفه طبقه بندی می شوند‌. هر کدام از این دسته ها کاربرد مخصوص به خود را داشته و جهت انتخاب آن ها عواملی مانند الزامات معماری، دهانه ستون به ستون، کاربری، سیستم سازه ای و … اثرگذار اند تا بهترین سیستم سقف وافل انتخاب شود.

رونیکس

سقف وافل چه مزایایی دارد ؟

سقف های وافل در مقابل سقف های مجوف، تیرچه بلوک، پیش تنیده و تیردال مزایای فنی و اقتصادی فراوانی دارد و همین امر موجب شده است تا استفاده از آن به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند. اکثر مهندسان و معماران به دلیل ویژگی های مثبت سقف های وافل چون سادگی و سهولت اجرا، قابلیت تطبیق برای انواع ساختمان ها، داشتن دهانه های مختلف و کاهش هزینه ها، به استفاده از سقف های وافل رو آورده اند و آن را جایگزین خوبی برای سایر انواع سقف ها می دانند. از ویژگی های اصلی سقف وافل می توان به نمای زیرین آن اشاره کرد و به دلیل حفره های منظم و متناسب آن می توان به طور مستقیم برای نور پردازی و تزئینات معماری از آن استفاده کرد.

قالب سقف وافل

اصلی ترین المان در اجرای سقف های وافل، قالب وافل است. قالب های وافل به صورت مدولار کنار یکدیگر چیده می شوند و تیرچه هایی منظم با عرض و عمق یکسان را ایجاد می کنند. به طور کلی کاربرد قالب های وافل در حذف بتن ناکارآمد در نواحی مشخص شده ای از سقف و بهینه سازی وزن سقف است و به همین جهت می توان از آن برای ساخت سازه هایی با دهانه های بلند بهره جست. در صورت عدم وجود قالب های وافل، تمامی ضخامت سقف، بتن ریزی شده و سبب افزایش زیاد وزن سقف می شود که از نظر اقتصادی به هیچ عنوان به صرفه نمی باشد. بنابر این سقف های وافل مقاومت بالاتری نسبت به دیگر انواع سقف ها دارند. هم چنین اجرای آن ها ساده و بدون نیاز به تجهیزات خاص و یا نیروی کار متخصص انجام می گیرد و به دلیل کاربرد آن در انواع ساختمان ها و کاربری های متفاوت، انتخاب درستی برای انجام بسیاری از پروژه ها می باشد.

قالب های وافل به دو نوع مستطیلی و مربعی تقسیم می شوند که جهت اجرای سقف وافل یک طرفه از قالب مستطیلی و اجرای سقف وافل دو طرفه از قالب مربعی استفاده می شود. عموما از سقف وافل های یک طرفه در ساختمان های با دهانه کوتاه و جهت باربری یک طرفه سقف و از سقف های وافل دو طرفه برای ساختمان های با دهانه بلند و باربری دو طرفه سقف استفاده می شود‌. سقف های وافل دو طرفه در مقابل سقف های وافل یک طرفه امکانات و مزایای بیشتری دارند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.