معرفی سریال دکتر خوب؛ پزشکی در طیف اوتیسم

4

شاید بدانید اوتیسم چیست و با این واژه رمزآلود آشنا باشید. اما چقدر درباره این طیف از جامعه آگاهی دارید؟ آیا مایل هستید دنیا را از نگاه این افراد تماشا کنی و با دغدغه‌های خودشان و اطرافیانشان آشنا شوید؟ اگر این‌گونه است، پس به صفحه درستی هدایت شده‌اید. دیوید شور، کارگردان موفق سریال دکتر خوب ، مخاطب را با دنیای رمزآلود افراد طیف اوتیسم آشنا می‌کند. او با ظرافت تمام به مخاطبش نشان می‌دهد که به‌عنوان یک فرد اوتیسمی بهتر است با چه مواردی آشنا باشیم و همچنین به‌عنوان عضوی از جامعه بهتر است چطور در برابر افراد طیف اوتیسم رفتار کنیم. اگر شما هم مایل هستید که بیشتر با این دنیای جالب آشنا شوید، حتما تا پایان این معرفی سریال با ما همراه باشید و این سریال جالب را در فهرست تماشای سریال‌های خود یادداشت کنید!

شناسنامه سریال دکتر خوب

  • نام سریال: دکتر خوب (The Good Doctor)
  • شروع پخش: سپتامبر ۲۰۱۷
  • کشور سازنده: آمریکا
  • زبان: انگلیسی
  • ژانر: درام
  • رده سنی: ۱۸ سال به بالا
  • کارگردان: دیوید شور (David Shore)
  • بازیگران اصلی: Freddie Highmore ،Nicholas Gonzalez ،Antonia Thomas ،Richard Schiff و Paige Spara
  • مدت‌زمان: هر قسمت حدودا ۵۰ دقیقه
  • وضعیت: در حال پخش | ۵۶ قسمت | پایان فصل سوم
  • جوایز و افتخارات: نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد، گلدن گلوب سال ۲۰۱۸
  • رتبه IMDB: امتیاز ۸٫۲
  • رتبه Rottentomato: امتیاز ۸٫۶

خلاصه داستان سریال دکتر خوب

دکتر شاون مورفی جراح جوانی است که در طیف اوتیسم قرار دارد و سندروم ساوانت برای او تشخیص داده شده است. او باید دوران فعالیت حرفه‌ای خود را در یک بیمارستان شروع کند. دکتر گلسمن از کودکی حامی او بوده و همواره مورفی را مانند فرزند خودش حمایت کرده است.

دکتر گلسمن اکنون رئیس بیمارستانی است که شاون در آن دعوت به کار شده است. نقطه شروع داستان جذاب این سریال همین است. آیا دکتر گلسمن موفق می‌شود هیئت‌مدیره را راضی کند تا به یک جراح اوتیسمی اعتماد کنند؟

رونیکس
سکانسی از سریال دکتر خوب، رئیس بیمارستان
دکتر گلسمن – سکانسی از سریال دکتر خوب، رئیس بیمارستان

صرف‌نظر از اینکه آیا دکتر شاون مورفی در این بیمارستان پذیرفته می‌شود یا خیر، ابعاد مختلف زندگی او را نیز خواهیم دید، مواردی مانند اینکه:

  • مورفی چگونه در جامعه برای خودش جایگاه مناسبی به ‌دست می‌آورد؟
  • تا چه حد به محیط وابسته است؟
  • حمایت اطرافیان و همکارانش چقدر بر موفقیت او تأثیر دارد؟
  • و … .

تمام این موارد با ظرافت هرچه تمام‌تر در این سریال پوشش داده شده‌اند. علاوه ‌بر این موضوع، سریال با کیفیت خوبی به داستان زندگی سایر شخصیت‌های سریال هم اشاره می‌کند. هرکدام از شخصیت‌های این سریال داستان‌پردازی قوی و جذابی در خود دارند و همین نکته باعث شده است که مخاطب تا پایان هر قسمت را با اشتیاق دنبال کند؛ سریالی که داستانی کلیشه‌ای ندارد. ترکیب نقش‌ها، داستان‌ها و نوع ایجاد ارتباط بین ماجراها به‌قدری اصولی است که پیام اصلی با وضوح هرچه تمام‌تر به مخاطب منتقل می‌شود.

درباره نویسنده، کارگردان و بازیگران اصلی سریال دکتر خوب

در ادامه، به‌طور مختصر با کارگردان، نویسنده و چند بازیگر کلیدی سریال دکتر خوب آشنا می‌شویم:

کارگردان

دیوید شور (David Shore)

دیوید شور، کارگردان سریال دکتر خوب

این کارگردان ۶۱ساله آمریکایی خالق آثار معروفی همچون «به سوی جنوب»، «NYPD Blue»، «حقوق خانواده» و «دکتر هاوس» است. دیوید در رشته حقوق درس خوانده است و قبل از ورود به تلویزیون، به وکالت مشغول بود. اکنون، او با همسر و سه فرزندش در کالیفرنیا زندگی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این کارگردان موفق، می‌توانید صفحه شخصی او را در اینستاگرام دنبال کنید.

نویسنده

دیوید ریناود (David Renaud)

دیوید ریناود، نویسنده سریال دکتر خوب

دیوید بزرگ‌شده کالیفرنیاست. او در دانشگاه‌های UCLA و بریتیش کلمبیا و در رشته فیلم‌نامه‌نویسی، ارشد و دکترای خود را دریافت کرد. او قبل از نویسندگی برای دیوید شور و سریال دکتر خوب، با کارگردانانی مانند Jason Katims ، Jon Harmon Feldman و Josh Pate همکاری کرده و نویسنده آثارشان بوده است.

بازیگران سریال دکتر خوب

بازیگران سریال دکتر خوب

بازیگر نقش دکتر نیل ملندز

نیکولاس گونزالز (Nicholas Gonzalez):

نیکولاس متولد سال ۱۹۷۶ و هنرپیشه‌ای آمریکایی است. او پیش از سریال دکتر خوب، در فیلم «آناکونداها: شکار ارکیده خونین» نقش‌آفرینی کرده بود. نقش او در سریال دکتر خوب، به‌عنوان یک پزشک ارشد است.

او مهارت بسیار خوبی در جراحی دارد و همواره از نظر علمی و روحی، حامی دکترهای جوانی است که در بخش او کار می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این بازیگر خوب، می‌توانید صفحه شخصی او را در اینستاگرام دنبال کنید.

بازیگر نقش دکتر شاون مورفی

آلفرد توماس «فردی» هایمور (Alfred Thomas “Freddie” Highmore):

فردی بازیگری انگلیسی و متولد ۱۹۹۲ است. او بیشتر با بازی در «در جستجوی ناکجاآباد»، «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی»، «آگوست راش»، «افسانه‌های اسپایدرویک» و صداپیشگی در انیمیشن «آسترو بوی» شناخته شده‌ است.

او در سریال دکتر خوب نقش دکتر شاون مورفی را بازی می‌کند که در طیف اوتیسم قرار دارد. فردی آن‌قدر خوب از زبان بدنش استفاده کرده است که حتی منتقدان سریال بازی او را تحسین می‌کنند. او محور اصلی داستان است و جزئیات خوبی از زندگی یک فرد اوتیسمی را با بازی خویش به نمایش گذاشته است.

بازیگر نقش دکتر کلیر براون

آنتونیا توماس (Antonia Thomas):

توماس متولد سال ۱۹۸۶ و اهل انگلستان است. او با بازی در «بازمانده»، «تفنگدارها» و «توپولوها» شناخته شد. آنتونیا در سریال دکتر خوب نقش دکتر براون را بازی می‌کند. پزشکی که در کنار مهارت‌های پزشکی، از روحیات و احساسات قوی و مثال‌زدنی‌ای برخوردار است. گرچه با این روحیه گاهی دچار دردسر هم می‌شود، او تلاش می‌کند تا شخصیت خودش را حفظ کند و پزشکی مهربان باقی بماند. او نه‌تنها به جسم بیمارش، بلکه به روح او نیز متعهد است.

بازیگر نقش دکتر مارکوس آندروز

هیل هارپر (Hill Harper):

دکتر آندروز با بازی هارپر، هنرپیشه‌ای قدیمی در ایالات متحده است. این پزشک شخصیتی جاه‌طلب دارد، اما سریال به‌خوبی نشان می‌دهد که یک ویژگی را نمی‌توان به تمام موجودیت یک انسان نسبت داد. دکتر آندروز در طول ماجرا، شخصیت بسیار اثرگذاری به ‌دست می‌آورد و یکی از مؤثرترین شخصیت‌های این سریال است. هارپر با بازی در آثاری مانند «امور پنهانی»، «او بازی را برد»، و «همه نگاه‌ها به من» معروف شد.

بازیگر نقش دکتر آیرون گلسمن

ریچارد شیف (Richard Schiff):

شیف نقش کلیدی سریال، یعنی دکتر گلسمن را بر عهده دارد که رئیس بیمارستان است. او متولد سال ۱۹۵۵ میلادی است و یک هنرپیشه‌ کهنه‌کار آمریکایی محسوب می‌شود. شیف پیش از بازیگری، چند اثر را کارگردانی کرده است. او گرچه در دوران تحصیلات دانشگاهی فرد موفقی نبوده است، در حوزه کارگردانی بسیار موفق است.

شیف برای بازی در یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی به نام بال غربی، برنده جایزه امی شده است. از سایر آثار این بازیگر باتجربه می‌توان «دار و دسته»، «مهره سوخته»، «مانک»، «نابودگر: ماجراهای سارا کانر»، «یقه سفید»، «روزی روزگاری»، «ان‌سی‌آی‌اس»، «استخوان‌ها»، «فوتبالیست‌ها»، «آژانس کارآگاهی جامع دیرک جنتلی»، «هنگامی که ما برمی‌خیزیم»، «ژان کلود ون جانسون»، «همتا» و «کسل راک» را نام برد.

دلیل انتخاب و معرفی سریال دکتر خوب

دنیای امروز هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی بیش از گذشته بر مسئله اوتیسم متمرکز است. محققان در سراسر دنیا، هر روز بیش از گذشته ابعاد مختلف اوتیسم را مورد بررسی قرار می‌دهند.

امروزه اوتیسم نه فقط از دیدگاه پزشکی و روان‌شناختی، بلکه از منظر معماری، علوم داده، علوم اجتماعی و آموزشی نیز موردتوجه قرار گرفته است. گرچه این علوم از نظر علمی دارای تفاوت‌های زیادی هستند، درباره اوتیسم به یک شعار مشترک جهانی رسیده‌اند:

اوتیسم نیازمند آگاهی‌بخشی اجتماعی است.

در راستای همین آگاهی‌بخشی سمینارهای زیادی در سراسر دنیا برگزار شده است. کتاب‌ها و سایت‌های زیادی صدای اوتیسم شده‌اند. یکی از معتبرین‌ترین مراجع سایت رسمی اوتیسم است که در همین راستا فعالیت می‌کند.

روز دوم آپریل هم به‌عنوان روز جهانی آگاهی‌بخشی اوتیسم (World Autism Awareness Day) انتخاب شده است. تمام اینها اهمیت این مسئله را نشان می‌دهند. اوتیسم را باید بهتر و درست‌تر بشناسیم و بشناسانیم. تولید سریال دکتر خوب هم با همین نیت بوده است.

بازیگران سریال دکتر خوب
بازیگران اصلی سریال دکتر خوب

ازطرفی سریال دکتر خوب، صرفا به اوتیسم اشاره نمی‌کند و ماجراهایش بسیار بیشتر از معرفی این اختلال است. امروز ما این سریال را به شما معرفی می‌کنیم تا افراد بیشتری با آن آشنا شوند و از این سریال جذاب بهره ببرند.

این سریال مناسب چه کسانی است؟

دیدن سریال دکتر خوب به تمام افراد جامعه توصیه می‌شود. اما به‌طور ویژه‌، به افراد زیر پیشنهاد می‌شود:

  • اگر احساس می‌کنید در طیف اوتیسم قرار دارید؛
  • اگر در خانواده، فردی با ویژگی‌های اوتیسم در کنارتان است؛
  • اگر در مراکز آموزشی افراد طیف اوتیسم فعالیت می‌کنید؛
  • اگر معلم و یا استاد دانشگاه هستید؛
  • اگر روان‌شناس هستید؛
  • اگر به‌تناسب حرفه‌تان، مایلید این گروه از افراد جامعه را هم در کارهایتان موردتوجه قرار دهید و نیازشان را بسنجید، برای نمونه معمار، شهرساز، پزشک و … .

دیدن این سریال چه تأثیری روی شما خواهد داشت؟

دیدن سریال دکتر خوب به شما درباره‌ی افراد طیف اوتیسم آگاهی می‌بخشد. این سریال شما را درباره این گروه از جامعه آگاه‌تر می‌کند. شما می‌توانید باتوجه‌به تجربه‌هایی که در آن به نمایش گذاشته می‌شود، عملکرد بهتری نسبت به این افراد از خود نشان دهید.

همچنین سریال دکتر خوب به شما کمک می‌کند تا افرادی در اطرافیانتان را آگاه کنید که در طیف اوتیسم قرار دارند اما از اختلال خود آگاه نیستند. شاید معرفی این سریال به خودشان (اگر بزرگ‌سال هستند) و یا والدینشان (اگر خردسال هستند) خالی از لطف نباشد.

نظرات مخاطبان سریال دکتر خوب

درصد بالایی از مخاطبان این سریال از آن رضایت دارند. البته نوع خاص داستان آن و بی‌طرف‌بودن ماجرای فیلم درباره بسیاری از کلیشه‌ها، بر این واقعیت تأثیرگذار بوده است. مخاطبان این سریال گفته‌اند که با این سریال امید و عشق واقعی را احساس کرده‌اند، مفهوم حمایت از یکدیگر را بهتر درک کرده‌اند و در کنار تمام اینها، دنیا را از دید افراد طیف اوتیسم تجربه کرده‌اند. عده‌ای هم اهمیت سریال را در این دانسته‌اند که روند ماجرا به‌خوبی با داستان‌های پزشکی بیمارستان ارتباط داده شده است.

برخی از مخاطبان هم به‌خاطر توجه سریال به مسئله نژادپرستی و سیاه‌پوست بودن، از آن تقدیر کرده‌اند.

تعداد زیادی از مخاطبان این سریال درباره برخی از اتفاقات فصل سوم به‌شدت معترض هستند و از آن رضایت ندارند. این اعتراض نه برای کیفیت سریال، بلکه در راستای تصمیم گیری احساسی کارگردان برای نحوه ادامه سریال است. البته باید دید این تصمیم که مخاطبان را آشفته کرده است، چگونه مدیریت می‌شود و آیا سریال می‌تواند در فصل‌های باقی‌مانده، مخاطب خود را بابت این تصمیم راضی کند یا خیر.

نظرات منتقدان درباره سریال دکتر خوب

این سریال مانند هر مجموعه دیگری منتقدان خودش را دارد. آنها معتقدند که این سریال به‌خوبی واقعیت زندگی یک فرد طیف اوتیسم را نشان نداده است و کافی نیست. البته این موضوع نه‌تنها نقد، بلکه واقعیت است. هرگز یک سریال به‌تنهایی نمی‌تواند تمام جزئیات را درباره یک موضوع پوشش دهد.

این واقعیت به دیدگاه مخاطب هم بستگی دارد. آیا مخاطب انتظار دارد که اوتیسم را فقط با سریال دکتر خوب بشناسد یا آن را مانند یک شانس برای آشناشدن با اوتیسم می‌بیند و باز هم درباره اوتیسم مطالعه خواهد کرد؟

برخی دیگر معتقد هستند که این سریال نمی‌تواند در فصل‌های آتی، موفقیت سه فصل اول را حفظ کند و دچار رکود خواهد شد؛ چراکه داستان رو به پایان است و کارگردان باید به‌جای ساختن فصل‌های بعد، آن را تمام می‌کرد؛ اما برای مشخص‌شدن این نقد باید منتظر ماند و دید چه بر سر آینده این سریال خواهد آمد.


در ادامه بخوانید: بهترین انیمه های درام سال ۲۰۲۰؛ ۱۰ انیمه جذاب برای عاشقان دنیای انیمه‌ها
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. بابک نواب‌پور می‌گوید

    علاوه بر مواردی که مطرح فرمودید، یکی از مهمترین ویژگیهای این سریال، نگاه بسیار حرفه‌ای سریال به مسائل پزشکی، جراحی و بیمارستانی در حد بسیار علمی و حرفه‌ای هست. روابط انسانی، نقش نوع ارتباط کادر بیمارستانی و بیماران و همراهان ایشان و همینطور ارتباطات انسانی و حرفه‌ای پزشکان در این سریال خیلی خوب نمایش داده شده و برای علاقه مندان و متخصصان این امور هم میتونه خیلی جالب باشه

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      بابک جان، ممنون که این دیدگاه مفید رو برامون نوشتی.
      امیدواریم همیشه کنار «چطور» باشی. 🙂 🌹

      1. بابک نواب‌پور می‌گوید

        سایت بسیار عالی و به خصوص کاربردی دارید، فوق العاده هست و به دوستانی که طرفدار فیلم هستند توصیه کرده ام. مخصوصا وقتی دوستی می پرسه برای این تعطیلات چه فیلمی پیشنهاد میدی ببینم؟ بهش میگم چطور از من میپرسی، ولی chetor رو چک نکردی

        1. شراره رحیمی می‌گوید

          سپاس دوست عزیز.
          سپاسگزاریم که با سایت چطور هستید.