چند سوال پرتکرار در مصاحبه شغلی و نحوه پاسخگویی به آنها

2

تبریک می‌گوییم! رزومه شما توسط واحد منابع انسانی پذیرفته و درخواست کاریتان توسط کارفرما مورد قبول قرار گرفته است. خب حالا یک مصاحبه شغلی در پیش رو دارید!

تا حالا مصاحبه شغلی نرفته‌اید؟ یا در مصاحبه‌های قبلی شرایط اصلاً خوب پیش نرفت؟ در مصاحبه‌های استخدامی راحت نیستید؟ شاید هم اصلاً به مصاحبه نرفته باشید و اولین تجربه کاری شماست!

اینکه روز مصاحبه، اضطراب داشته باشید، مسئله‌ای کاملاً طبیعی است; حتی باتجربه‌ترین اشخاص هم حین مصاحبه، کمی دلشوره دارند. ما نمی‌توانیم بطور کامل اضطرابمان را از بین ببریم کنیم، اما اگر کمی با محیط و سوالات مصاحبه آشنایی داشته باشیم آن وقت بهتر می‌توانیم اوضاع را کنترل کنیم.

رونیکس

در این مطلب می‌خواهیم سوالات شاخص و مهم روز مصاحبه را مورد بررسی قرار بدهیم و پاسخ‌هایی که بهتر است از قبل برایشان آمادگی داشته باشید. یادتان باشد، مصاحبه‌کنندگان، رزومه شما را از قبل خوانده‌اند و جلسه مصاحبه برای آشنایی با شماست.

پس در مصاحبه استخدامی چه بگوییم تا همان اول کار، برداشت خوبی از ما شود:

چگونه یک برداشت خوب ایجاد کنیم

در چند ثانیه اول ملاقات – متاسفانه یا خوشبختانه – یک مصاحبه‌کننده در مور ظاهر شما قضاوت خواهد کرد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که اولین پالس مثبت را به او فرستاده باشید. به مصاحبه‌کننده (مصاحبه‌کنندگان) حق دهیم. او شما را نمی‌شناسد و اولین موردی که خواهد دید ظاهر شماست.

 

لباس شما اولین پیغام به مصاحبه‌کننده خواهد فرستاد. پس برای یک مصاحبه حرفه‌ای، به یک دست لباس رسمی، شیک و تمیز نیاز داریم. پس روز قبل حتما یک یک لباس مرتب برای خود آماده کنید.

وقتی وارد اتاق مصاحبه شدید، با اطمینان لبخند بزنید و اگر مصاحبه‌کننده دستش را دراز کرد، شما هم با لبخند و با اعتمادبنفس دست بدهید.

 

در مورد خودتان به من بگویید؟

شاید با این سوال کلی و ساده، همان اول شروع مصاحبه، شما را به اصطلاح آچمز کنند. خیلی از مدیران منابع انسانی می‌گویند؛ “مصاحبه ‌شوندگان نسبت به این سوال اضطراب پیدا می‌کنند ”.چرا؟! چون وارد اتاق غریبه‌ای می‌شوند که از آنها می‌خواهد تا در این زمان کوتاه، خودشان را معرفی کنند؟ خب در این زمان کوتاه بهتر است رزومه خودمان را طوطی‌وار و تند تند بگوییم؟! یا نظرمان را در مورد تقابل فلسفه غرب و شرق از دیدگاه کانت بگوییم؟!

 

اگر این سوال یا شبیه به آن پرسیده شد، به هیچ وجه رزومه‌تان را از حفظ نگویید. قبلا رزومه شما توسط منابع انسانی یا کارفرما خوانده شده است. سعی کنید پاسختان در مورد فضای کاری باشد. مثلا از تجربیات گذشته یا توانایی خودتان در حل مشکلات کاری یا آموزشی بگویید.

مصاحبه‌کننده در این مرحله توجه زیادی به پاسخ شما ندارد و این فقط ابزاری برای شروع صحبت با شما است حقیقت این است بیشتر مصاحبه‌کنندگان در ابتدای جلسه بدنبال شکستن یخ جلسه هستند نه اطلاعات بیشتر.

البته شاید بعضی از مصاحبه‌کنندگان بدنبال اندکی اطلاعات در مورد شما باشند ولی آنچه مهم است، مهارت ارتباطی و نحوه بیان است. این دست سوالات بیشتر جنبه روانشناسانه دارد و می‌خواهند ببینند شما از پس یک ارتباط ساده و سالم در محیط کار برمی‌آیید. پس هول نکنید تا در اولین برخورد با مدیر، برداشت خوبی از شما شود.

 

پنج سال دیگر خودت را کجا می بینی؟

بسیاری معتقد هستند که این سؤال دیگر قدیمی شده و آمارها نشان داده; هر فرد، متوسط هر چهار سال یک بار، تغییر شغل یا تغییر محل کار می‌دهد. البته بعضی کارفرماها هم به آمار اعتقادی ندارند و می‌خواهند میزان انگیزه و اشتیاق شما برای کار را بسنجند.

یکی از مدیران استعدادیابی مایکروسافت گفته: «چه كسی می‌تواند بگوید كه دنیا در پنج سال آینده چه شکلی خواهد شد؟!» “من به دنبال کارمندی هستم که یادگیرنده مادام العمر باشد، کسی که آینده را با آغوش باز بپذیرد، خواه برای شغلی در مایکروسافت باشد خواه برای فرصت‌هایی که خارج از اینجا برایش پیش خواهد آمد.»

پس نگویید: درست است که شما نمی‌دانید که 5 سال آینده قرار است چه اتفاقی در مسیر شغلی شما پیش بیاید ولی «نمی‌دانم» برای این سوال اصلاً جواب خوبی نیست.

بهترین پاسخ به این سوال، نشان دادن شور و اشتیاق برای یادگیری است، تا نشان دهیم که همیشه برای شرایط ابهام آمیز آینده آماده هستیم.

شما باید نشان دهید برای ۵ سال آینده، هم از نظر جسمی و هم ذهنی متمرکز و علاقه‌مند به کار هستید و سعی خواهید کرد میزان مهارت‌هایتان را بیشتر کنید.

 

بزرگترین ضعف شما چیست؟

این سوال یا سوالاتی شبیه به «اگر در کاری شکست بخورید چه می‌کنید؟” جزو پرسش‌های تهدیدآمیز هستند که به زیبایی می‌توانید به فرصت تبدیل کنید. شاید حالت تدافعی بگیرید و بگویید اصولاٌ من اشتباه نمی‌کنم و نقطه ضعفی ندارم!” یا از موقعیت ضعف وارد شوید، بغضتان بگیرد و سفره دلتان باز شود! هیچ کدام از این کارها را نکنید.

در عوض، یکی از ضعف‌های کاری و هرچند کوچکتان را رو کنید. نقطه ضعف کوچک و قابل کنترلی که اصلاح‌پذیر باشد و به راه‌هایی اشاره کنید که برای اصلاح آن در حال تلاشید.

درواقع شما با نشان دادن نقطه ضعف شغلی و تلاش برای اصلاح آن، نشان می‌دهید که منعطف و منطقی هستید و فرصت خودسازی و رشد به خودتان می‌دهید.

پس تبدیل تهدید به فرصت را فراموش نکنید.

 

سوال دیگه ای هست که نپرسیده باشم یا شما دوست دارید از من بپرسید؟

این یک سوال عالی برای تبدیل جلسه پرسش و پاسخ به یک گفتگوی صمیمانه کاری است. مصاحبه شغلی جلسه بازجویی نیست. بلکه یک گفتگوی دو طرفه است.

سعی نکنید پاسختان «نه سوالی ندارم» باشد یا اینکه سریعاٌ از صندلیتان بلند بشوید!

با این کار یک سیگنال منفی برای مصاحبه کننده میفرستید که من کلافه شده‌ام و می‌خواهم سریع جلسه را ترک کنم.

اما وقتی یک سوال بپرسید نشان می‌دهید که شما راحت هستید و اشتیاق کار کردن در آن شغل را دارید.

مثلا از مصاحبه کننده بخواهید که درباره هدف و چشم انداز شرکت اطلاعات بیشتری دهد یا در مورد فضای کاری بپرسید. مطمئن باشید مصاحبه‌گر از اشتیاق شما خوشش خواهد آمد.

این 4 سوال اصلی مصاحبه بود. یادتان باشد این تمام داستان نیست و نکات ریز روانشناسی دیگر هم وجود دارد که بهتر است قبل از مصاحبه شغلی، با شخصی گفتگو کنید که قبلاً مصاحبه شغلی موفق داشته است یا از افرادی مشورت بخواهید که تجربه مصاحبه‌گری در واحد منابع انسانی داشته‌اند. یکی از این مشاوران زبده، سایت مشاوره مدیریت رسا است. این سایت می‌تواند مشاوره شغلی حرفه‌ای به شما بدهد و مشاورانشان تا استخدام شما، در کنارتان خواهند بود.

 

نتیجه

در این متن سعی کردیم بطور خلاصه نکات و سوالاتی را بررسی کنیم که شاید قبل یا حین مصاحبه با آنها روبرو شوید. موارد ساده ولی مهم که جزو الزامات یک مصاحبه هست.

یادتان باشد قرار نیست کار خاصی انجام دهیم و قرار نیست مصاحبه شغلی به یک جلسه اعتراف‌گیری تبدیل شود. نکات رفتاری ساده را رعایت کنید. با دوستانتان که مصاحبه استخدامی شرکت کرده‌اند، گفتگو کنید. با افراد متخصص در حوزه منابع انسانی مشورت کنید. سرانجام با روحیه بالا به خودتان اعتماد کرده، وارد اتاق مصاحبه شوید و از یک مصاحبه شغلی لذت ببرید. مگر چند بار در زندگیمان فرصت مصاحبه استخدامی پیش خواهد آمد!

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. محمودی می‌گوید

    چقدر خوب گفتین. این دقیقا سوالاتی بود که تو مصاحبه کاری همیشه ازم میپرسیدن و من واقعا میموندم که چی باید جواب بدم.
    الان تقریبا تا حد زیادی برام روشن شد.
    فقط حس میکنم دوباره موقع مصاحبه آدم استرس میگیره و نمیدونه باید چی بگخه :)))
    لطفا یه پست هم درباره اینکه چطوری استرس موقع مصاحبه رو کنترل کنیم بذارین

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که این مقاله رو پسندیدین. امیدواریم از بقیه مقالات بخش مصاحبه و رزومه هم لذت ببرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقالاتمون درباره استرس رو بخونین.
      پیشنهادتون هم حتما بررسی می‌شه.🙂🌹