رزومه حرفه‌ای باید چند صفحه باشد؟

0

رزومه باید چند صفحه باشد؟ پاسخ درست به این سوال این است که طول رزومه شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. طول رزومه و تعداد صفحات آن به میزان تجربه و سوابق کاری شما و میزان درگیری شما با کارهای زیاد بستگی دارد. اگر شما فردی باشید که تازه قرار است وارد بازار کار شود، مسلما رزومه شما نباید از یک صفحه بیشتر شود.

برای کارجویان با تجربه و سابقه کاری بالا، داشتن رزومه‌ای طولانی و چند صفحه‌ای ایرادی ندارد. اما با این حال، قصد داریم تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد طول رزومه و نکاتی در مورد اینکه چگونه رزومه‌ای با طول مناسب بنویسید، در اختیار شما قرار دهیم.

رزومه باید چند صفحه داشته باشد؟

هنگام نوشتن رزومه حرفه‌ای، باید بدانید که طول رزومه شما باید بر اساس تجربه و نوع شغل شما باشد. در واقع باید عنوان کنیم که هیچ ایده آل واقعی برای تعداد صفحات رزومه وجود ندارد. این سند باید منعکس کننده موفقیت‌ها و سوابق کاری کارجویان باشد و هر چه این موفقیت‌ها و سوابق بیشتر باشد، به طبع تعداد صفحات نیز بیشتر می‌شود.

رونیکس

تازه فارغ التحصیلان و تازه واردان بازار کار

اگر قصد دارید تازه وارد بازار کار شوید، باید رزومه خود را مفید و مختصر نگه دارید و یک صفحه برای شما ایده‌‌آل‌ترین حالت طول رزومه است. این حالت و نوشتن رزومه تک صفحه‌ای برای کسانی که قصد دارند تا شغل خود را نیز عوض کنند، صدق می‌کند.

کارجویانی با سابقه کاری سطح متوسط

اگر شما یک کارجو با سطح متوسط هستید (با حدود 5 تا 10 سال تجربه کاری مرتبط)، رزومه دو صفحه‌ای برای شما بهترین طول رزومه خواهد بود.

نکته: این نوع رزومه به شما اجازه می‌دهد فضای کافی برای درج اطلاعات در اختیار داشته باشید تا تمام اطلاعات مربوط به خود و سابقه کاری خود را در رزومه بگنجانید، در حالی که هنوز هم رزومه شما قابل خواندن باشد.

نیازی نیست تمام اطلاعاتی را که در رزومه اولیه (اولین رزومه برای ورود به بازار کار) خود داشتید، در این رزومه نیز درج کنید.

کارجویان حوزه فناوری

اگر زمینه کاری شما در حیطه‌ای باشد که به مهارت‌های فنی بسیاری نیاز دارد، ممکن است نیاز به یک رزومه دو صفحه‌ای داشته باشید. این رزومه با این طول، به شما این امکان را می‌دهد تا مهارت‌ها و تجربیات فنی خود را در اختیار استخدام کنندگان قرار دهید.

کارجویان در رده سازمانی مدیر

مدیران اجرایی یا مدیران سطح بالا معمولاً دارای یک لیست طولانی از موفقیت‌ها و تجربیاتی هستند که باید آنها را در رزومه خود بیاورند. همین امر در مورد افراد رده بالای دانشگاهی نیز صدق می‌کند که می‌توانند در رزومه خود گواهینامه‌ها، حق ثبت اختراع یا مقالات مهمی که منتشر کرده‌اند را در رزومه درج کنند. برای این افراد رزومه سه صفحه‌ای و یا حتی بیشتر پیشنهاد می‌شود.

نکاتی برای نوشتن رزومه‌ای با طول مناسب

در ادامه قصد داریم تا نکاتی را عنوان کنیم که به شما کمک می‌کند رزومه‌ای حرفه‌ای بنویسید و در آن طول مناسب را حفظ کنید.

رزومه را مرتبط نگه دارید

سعی کنید که همیشه رزومه خود را مرتب نگه دارید. صرف داشتن یک رزومه سه صفحه‌ای، به این معنی نیست که شما باید هر سه صفحه آن را با سوابق شغلی خود پر کنید و جای خالی در آن باقی نگذارید. برای هر موقعیت شغلی که قرار است رزومه دهید، باید ابتدا با دقت شرح وظایف را بخوانید و بر طبق آن شرح وظایف مهارت‌ها و سوابق شغلی خود را در رزومه قرار دهید. حتی در نهایت می‌توانید به حذف و اضافه نیز بپردازید، تا یک رزومه متناسب با آن موقعیت شغل خاص تدوین کنید.

فونت و اندازه آن را تغییر دهید

زمانی که قصد دارید تا یک رزومه تک صفحه‌ای بنویسید و مطالب در رزومه شما به دو صفحه می‌رسد، روش‌های متعددی برای کم کردن صفحه و مرتب کردن آن وجود دارد. ابتدا فونت رزومه خود را تغییر دهید (به عنوان مثال، اگر فونت شما اندازه 12 است آن را به 11 تغییر دهید). اگر عنوان‌ها در رزومه شما اندازه بسیار بزرگی دارند، سعی کنید آنها را کمی کوچک‌تر کنید. اما، فراموش نکنید که تیتر و عناوین در رزومه شما باید از دیگر متون بزرگ‌تر باشد.

فاصله‌ها را کم و زیاد کنید

همچنین می‌توانید فاصله بین بخش‌های رزومه را کم و زیاد کنید. به عنوان مثال، اگر فاصله بین دو بخش رزومه به اندازه دو اینتر است، سعی کنید این فاصله را به یک اینتر بین هر عنوان کاهش دهید. در این حالت می‌توانید فونت را نیز تغییر دهید. برخی فونت‌ها در سایز عناوین بزرگ‌تر از دیگر فونت‌ها هستند.

تغییر سبک کلمات

برای باز کردن فضا در رزومه، می‌توانید سبک کلمات را نیز تغییر دهید. به عنوان مثال، کلمات بولد نسبت به کلمات ایتالیک فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. در این حالت باید کلمات بولد را به ایتالیک تغییر دهید. می‌توانید برای کاهش صفحات رزومه، حاشیه را نیز تغییر دهید و فاصله را کم کنید، اما توجه کنید که در این کار زیاده روی نکنید. حاشیه‌های رزومه از هر طرف باید حداقل 2.5 سانتی‌متر باشند.

حاشیه‌ها را کم کنید

برای اینکه رزومه خود را کوتاه نگه دارید، ممکن است بخواهید که حاشیه‌ها را کم کنید. اما توجه کنید که حاشیه‌های رزومه را از 2.5 سانتی‌متر کم‌تر نکنید. با این کار فضای سفید رزومه خود را حفظ خواهید کرد و این کار باعث بالا رفتن خوانایی در رزومه شما خواهد شد و از شلوغی آن جلوگیری می‌کند. در آخر، اگر اطلاعاتی را وارد کردید که بی ربط یا غیرضروری است، آنها را حذف کنید و دست به حاشیه نزنید. همان‌طور که در بالا ذکر شد، مطمئن شوید که رزومه شما متناسب با فرصت شغلی است، که قرار است برای آن رزومه بفرستید.

خوانایی آن را افزایش دهید

اولویت شما باید خوانایی رزومه باشد و باید به گونه‌ای باشد که هر خواننده‌ای بتواند به راحتی به پیام‌های رزومه پی ببرد. مطمئن شوید که فضای مناسب بین بخش‌ها در رزومه وجود دارد، از فونت 10 یا 12 و خوانا استفاده کنید (بهترین فونت‌های برای نگارش فارسی سری iran sans و همچنین iran yekan است).

همچنین، سعی کنید که فضای سفید زیاد در رزومه خود نداشته باشید. نکته اصلی این است که تمام یا حداقل سه چهارم هر صفحه را با اطلاعات مرتبط و مفید پر کنید، تا توجه استخدام کننده به فضای خالی صفحه دوم جلب نشود.

رزومه در برابر طول CV

برخلاف رزومه، CV بدون توجه به سطح موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید، می‌تواند بسیار طولانی باشد. اکثر CVها معمولاً دو یا سه صفحه‌ای هستند. این به این دلیل است که CVها اطلاعاتی بیشتر از یک رزومه دارند که شامل اطلاعات کامل تحصیلی، تحقیقات و پژوهش‌ها، جوایز، انتشار مقالات و حتی سخنرانی‌ها می‌شوند.

از CV معمولاً در در دانشگاه‌ها و مراکز علمی استفاده می‌شود. به همین دلیل، قبل از هر کاری مطمئن شوید که آیا شغل مورد نظر شما نیاز به CV دارد یا رزومه.

سخن آخر

رزومه و طول آن، کاملا به سابقه کاری شما و مهارت‌هایی که دارید بستگی دارد. همچنین رده سازمانی نیز بر این سند تاثیر می‌گذارد و باید بدانید که هر شغل و سمت به چه میزان اطلاعات نیاز دارد. با استفاده از اطلاعات این مقاله می‌توانید رزومه‌ای درست و با اندازه‌ای استاندارد بنویسید و شانس استخدام خود را افزایش دهید. نچه

منبع: وبلاگ ایران تلنت

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.