مبارزه با آنفولانزا، سرماخوردگی و کووید‌ـ۱۹؛ چه دارویی مؤثر است؟

4

فصل سرماست و نگرانی از سرماخوردگی و از آن مهم‌تر ویروس کرونا دغدغه روزمره همه ماست! ممکن است یک روز با عطسه، سرفه، تب و ضعف بیدار شوید و با خودتان فکر کنید: «ای‌وای! ویروس گرفتارم کرده.» نشانه‌ها را در ذهن مرور می‌کنید: «سرماخوردگی است یا آنفولانزا؟ نکند ویروس مخوف کروناست؟ چه کنم؟ به پزشک مراجعه کنم؟ به درمانگاه بروم یا نروم؟ دارویی هست که مصرف آن برایم مفید باشد؟ برای پیشگیری چه می‌توان کرد؟» با خواندن این مطلب اطلاعات مفیدی در این‌باره به دست می‌آورید.

بزرگسالان هر سال معمولا ۲ تا ۳ بار دچار سرماخوردگی می‌شوند و کودکان حتی بیشتر. سرماخوردگی معمولا در زمستان و بهار رایج‌تر است، اما در هر زمان از سال امکان دارد به آن گرفتار شوید. نکته این است که سرماخوردگی ساده، آنفولانزا و کووید ۱۹ (که این روزها دغدغه خیلی از ماست) ممکن است نشانه‌های مشابهی داشته باشند. در مقابل، روش‌های پیشگیری و مقابله با آنها نیز تا اندازه‌ای مشابه‌اند.

تفاوت بین سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید ۱۹ چیست؟

آنفولانزا ، سرماخوردگی و کووید ۱۹ بیماری‌های تنفسیِ ویروسی‌اند، اما بر اثر ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. آنفولانزا بر اثر ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود، در حالی که کووید ۱۹ را ویروس کرونای جدید به‌نام SARS-CoV-2 ایجاد می‌کند. سرماخوردگی به‌طور کلی به مشکلات جدی سلامتی منجر نمی‌شود، اما آنفولانزا و کووید ۱۹ ممکن است با عوارض جدی مانند ذات ‌الریه، عفونت‌ های باکتریایی یا بستری ‌شدن در بیمارستان همراه باشند.

در جدول زیر، نشانه‌های هر ۳ بیماری و میزان شیوع آنها را می‌بینید:

جدول مقایسه سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید 19

گاهی تشخیص تفاوت بین این بیماری‌ها صرفا بر اساس علائم ممکن نیست، بنابراین برای تشخیص بیماری انجام آزمایش ضروری است. اکثر افراد طی حدود ۷ تا ۱۰ روز بهبود می‌یابند؛ ولی افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مبتلایان به آسم یا بیماری‌های تنفسی ممکن است دچار عوارض جدی مانند برونشیت یا ذات ‌الریه شوند.

ویروس‌ها چگونه منتقل می‌شوند؟

ویروس سرماخوردگی از طریق دهان، چشم یا بینی وارد بدن شما می‌شود. وقتی شخصی مبتلا باشد، ویروس می‌تواند از طریق سرفه، عطسه یا صحبت‌ کردن به‌همراه قطرات در هوا پخش شود. ویروس همچنین می‌تواند از طریق تماس دست با شخصی که سرماخوردگی دارد منتقل شود. همچنین استفاده از وسایل شخصی فرد بیمار (مانند قاشق و چنگال، حوله، اسباب‌بازی یا تلفن) نیز می‌تواند سبب گسترش ویروس شود. اگر بعد از چنین تماسی، چشم یا بینی یا دهان خود را با دست آلوده لمس کنید، احتمالا ویروس را به خود منتقل خواهید کرد.

چگونه می‌توانید از بیماری پیشگیری کنید؟

تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا و کوویدـ۱۹

  1. هر سال با واکسن آنفولانزا واکسینه شوید. این بهترین روش برای جلوگیری از آنفولانزای فصلی است.
  2. دستانتان را مرتب بشویید. دستان خود را حداقل ۲۰ ثانیه با صابون و آبِ تمیز شست‌وشو دهید. به فرزندانتان اهمیت دست ‌شستن را یاد دهید. اگر صابون و آب در دسترس نیست، از ضدعفونی‌ کننده دستی (با الکل حداقل ۶۰ درصد) استفاده کنید.
  3. به‌طور مرتب وسایل و سطوح را تمیز و ضدعفونی کنید. میزهای آشپزخانه و دست‌شویی، در و دستگیره‌ها، تلفن همراه، کلیدهای چراغ، میز، صفحه‌کلید کامپیوتر، توالت، شیر آب، سینک ظرف‌شویی و سایر مناطق پر استفاده را با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. اسباب‌بازی‌های کودکان را نیز به‌طور مرتب بشویید یا ضدعفونی کنید.
  4. از دستمال‌کاغذی استفاده كنید. در دستمال عطسه و سرفه كنید و بلافاصله دستمالتان را دور بیندازید و سپس دستان خود را با دقت بشویید. وقتی دستمال ندارید، در خم آرنج خود عطسه یا سرفه کنید. به فرزندانتان نیز آموزش دهید همین کار را انجام دهند.
  5. از وسایل شخصی یکدیگر استفاده نکنید. از لیوان یا ظروف غذاخوری دیگر اعضای خانواده استفاده نکنید.
  6. از تماس با افراد مریض خودداری کنید. از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید. بین شخصی که بیمار است و سایر اعضای خانواده ۲ متر فاصله برقرار کنید.
  7. مهدکودک فرزندتان را با دقت انتخاب کنید. مهدکودکی انتخاب کنید که دستورات بهداشتی را به‌خوبی رعایت می‌کنند و مقررات سختگیرانه‌ای برای نپذیرفتن کودکانی که سرما خورده‌اند، دارند.
  8. مراقب خودتان باشید. غذای سالم بخورید، ورزش کنید و به‌اندازه کافی بخوابید. سعی کنید استرس را به حداقل برسانید تا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنید.
  9. مکمل مصرف کنید. انواع مکمل‌های گیاهی و ویتامین‌ها به پیشگیری، کوتاه ‌شدن مدت‌ زمان سرماخوردگی و کاهش علائم آن کمک می‌کنند.

نکات اضافی برای پیشگیری از آنفولانزا و کووید ۱۹

  • از تماس نزدیک با افراد خودداری کنید و حداقل ۲ متر از آنها فاصله بگیرید.
  • هنگامی که به‌ناچار در جمع هستید، دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانید.
  • همه افراد بالای ۲ سال باید در محیط‌های عمومی و در مواجهه با افراد غیر از افراد خانواده ماسک بزنند، به‌‌ویژه هنگامی که برقراری فاصله اجتماعی امکان‌پذیر نباشد.
حتی با ماسک نیز فاصله ۲متری را حفظ کنید، زیرا ماسک جایگزین فاصله اجتماعی نیست.

چه محصولی برای سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است؟

اما در کنار همه توصیه‌های بهداشتی، می‌توانید از مصرف برخی محصولات هم بهره ببرید. یکی از این محصولات، فیتوکلد است.

قرص فیتوکلد برای کاهش عوارض ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا

فیتوکلد شامل سه گیاه مختلف و مفید است که برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا و درمان آنها مؤثرند. این گیاهان عبارت‌اند از:

در تحقیقات بالینی مشخص شده است که هریک از این گیاهان به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کنند. همچنین، از این گیاهان برای کاهش مدت ‌زمان بیماری و شدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مانند سرفه و گلودرد استفاده می‌شود. ترکیب این سه گیاه در فیتوکلد مکملی قدرتمند برای کمک به پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد می‌کند.

اگر زیاد سرما می‌خورید یا دوست ندارید درگیر سرماخوردگی یا آنفولانزا شوید، می‌توانید از تأثیر این مکمل بهره ببرید؛ به‌ویژه که پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا به حفظ توان بدن و قدرت سیستم ایمنی منجر می‌شود که خود به پیشگیری از کووید ‌۱۹ و مبارزه با آن در صورت ابتلا کمک می‌کند.

گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. XD می‌گوید

    یعنی کرونا رو درمان می کنه xD

    1. الناز طرزمنی می‌گوید

      سلام. مطلب چنین ادعایی نداره. این دارو می‌تونه به تقویت سیستم ایمنی کمک کنه و این امر می‌تونه در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر باشه. ممنون از همراهی‌تون.

  2. yusef می‌گوید

    بهترین روش برای جلوگیری از واگیردار شدن مراقبت و بهترین روش فقط فقط شستشوی هرنیم ساعته در محل کار و شستن هریر یه ساعتی در خانه..
    اسپند دود کردن در خانه و محل کار شخصی مغازه یادتون نره……
    خیلیا با عنبرنسا فروختن وگفتن و تبلیغ الکی به پول رسیدن داداشی همه پشکل حیوانات خاصیتی مثل عنبرنسا را دارن من دهات بزرگ شدم تنور مامان ومادربزرگم واسه پخت نان هنوز جلو چشامه

  3. yusef می‌گوید

    اسپند دود کردن
    پشکل حیوانات گاو گوسفند و الاغ شتر
    سوزاندن چوب وبرگ خشک با چند تا چوب وبرگ نو دار که دود کنه اگر اینا رو نداشتید کونده درخت توکباب پز بسوزانید و خواست که بسوزه خاموش کنید تا دود کنه تنفس کنید چند مرتبه دودش رو به داخل خونه ببرید بزارید ده ثانیه‌ای توخونه بمونه بعد پنج دقیقه در پنجره را باز کنید تا دود وهوایخونه عوض بشه
    شستشوی هرنیم ساعته دست صو خونه رت در لیون از خونه وداخل خونه یه ساعتی دستان خودمان را بشویید