چطور یک حسابدار موفق شویم؟

0

اگر توجه کرده باشید هنگام استخدام حسابدار، ویژگی‌ها و مهارت‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرند که بیشتر کارفرمایان به دنبال آنها هستند. حسابداری به مهارت‌هایی نیاز دارد که در صورت قوی بودن در آن مهارت‌ها می‌توانید بهترین خود را در تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها به نمایش بگذارید و کاری کنید که مهم‌ترین تصمیمات شرکت‌، که بر پایه اعداد و ارقام گرفته می‌شود، موفقیت شما و شرکت را تضمین کند.

هر چه شرکت‌ها و سازمان‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، نیاز به حسابدار خبره و کاربلد نیز بیشتر حس می‌شود. تمرکز بر روی حسابرسی و همچنین مدیریت مسائل مالی و مالیاتی، نیاز به فرد حرفه‌ای و موفق در این زمینه دارند.

اگر حسابداری خواندید و در یکی از شغل های رشته حسابداری در شرکتی مشغول به کار هستید، این مقاله می‌تواند سکوی پرتاب شما باشد. در این مقاله قصد داریم تا مهارت‌هایی را به شما معرفی کنیم که شما را به سمت موفقیت در حسابداری سوق می‌دهند و برای موفق شدن به آنها نیاز دارید. این مهارت‌ها فقط مهارت‌های عددی نیستند، بلکه ترکیبی از دانش فنی و سافت اسکیل‌ها هستند.

رونیکس

1. سواد عددی

سواد عددی یکی از مهارت‌های اساسی است که برای حرفه حسابداری مورد نیاز است. در چنین مهارتی که در کنار مهارت در ریاضی و با مطالعه بهترین کتاب های حسابداری به دست می‌آورید، می‌توانید توانایی خود را در درک و تجزیه و تحلیل اطلاعات ارقامی و نتیجه گیری درست و منطقی برای رسیدن به تصمیم درست را نشان دهید. شما به عنوان یک حسابدار درگیر تهیه گزارش‌های مختلف مالی در شرکت‌ها خواهید بود. باید با دنیای اعداد و ارقام کاملا آشنایی داشته باشید تا بتوانید ارقام موجود در صورت سود و زیان را به جریان گردش پول یا ترازنامه ارتباط دهید.

در سواد عددی شما مهارت درک روابط بین اعداد، محاسبه معادله‌ها، تفکر منطقی، توانایی سازماندهی اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده‌ها و غیره را خواهید داشت.

2. توجه به جزئیات

برای اینکه در حرفه حسابداری موفق باشید، باید به جزئیات توجه کنید زیرا این مهارت یکی از مهارت‌های مهم برای هر حسابداری است. شما باید آن‌قدر جزئیات را زیر نظر داشته باشید که حتی از کوچک‌ترین خطاها نیز غافل نشوید. به عنوان یک حسابدار، شما مسئول پیگیری کارهای مالی و اطمینان از انجام درست و بدون هیچ کاستی خواهید بود. هرگونه خطا در گزارش‌های مالی می‌تواند منجر به مجازات‌های پولی و حتی لکه‌دار شدن شهرت و اعتبار شما در بازار کار شود.

3. مدیریت زمان و مهارت سازمانی

حسابداران مسئولیت‌های مختلفی را در سازمان‌ها مدیریت می‌کنند، که در نتیجه باید فعالیت‌های زیادی را به صورت فشرده انجام دهند تا به موقع کارهای خود را تحویل دهند. بنابراین، اگر به دنبال این هستید که حسابدار موفق شوید باید بتوانید همه این مسئولیت‌ها را به طور کارآمد ردیابی و مدیریت کنید. چنین مسئولیت‌هایی می‌تواند شامل مدیریت کارهای بخش حسابداری، رسیدگی به معاملات و همچنین مدیریت مهلت پرداختی‌ها شود. با انجام تمام این وظایف در حد توانایی خود، می‌توانید زبده بودن خود را به دیگر همکاران نشان دهید و به آنها ثابت کنید كه چقدر سازمان یافته عمل می‌کنید و قابل اعتماد هستید.

مدیریت زمان یکی از مهارت‌ها مهم در هر سازمانی و حتی برای هر موقعیت شغلی است. یک فرد متخصص و باتجربه با اولویت بندی وظایف خود و جابجایی کارهای بی شمار خود برای اطمینان از اتمام به موقع همه کارها، آنها را به طور موثر مدیریت خواهد کرد و برای انجام آنها زمان کم نمی‌آورد. بنابراین، برای اینکه یک حسابدار موفق باشید باید از این ویژگی به خوبی استفاده کنید، که نه تنها مدیر، همکاران و مشتریان خود را تحت تأثیر قرار می‌دهید، بلکه در مسیر پیشرفت شغلی نیز قرار می‌گیرید.

4. مهارت کار با کامپیوتر

با توجه به حجم اطلاعاتی که به طور منظم در شرکت‌ها پردازش می‌شود، داشتن مهارت در کامپیوتر نه تنها در حسابداری بلکه در تمام مشاغل کاملاً ضروری است. در زمینه حسابداری، مهارت کار با کامپیوتر علاوه بر اینکه به شما در کار با ابزارهای محاسباتی مانند Excel و Word کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به شما کمک کند که به راحتی با انواع نرم افزارهای حسابداری کار کنید. در حقیقت، حسابداران امروزی ملزم به استفاده از مجموعه‌ی بزرگی از ابزارهای حسابداری مانند نرم افزارهای زمان سنجی، نرم افزار حقوق و دستمزد، نرم افزار مدیریت منابع و غیره هستند.

5. مهارت ارتباطی

بخش عمده‌ای از مسئولیت‌های یک حسابدار شامل نوشتن گزارش و ارائه آنها به مدیر ارشد است. همچنین تعامل با سایر حسابداران، مدیران مالی و سایر سهامداران شرکت نیز از دیگر مسئولیت‌های حسابدار است. بنابراین، به عنوان یک حسابدار، از شما انتظار می‌رود که سخنور و راوی خوبی باشید تا ایده‌های خود را به طور موثر در اختیار دیگران قرار دهید.

6. آگاهی از تجارت و کسب و کار

شاید این مهارت، می‌بایست در بالای جدول مهارت‌های لازم برای یک حسابدار موفق باشد. در حالی که هر حسابدار موفق نیاز به مهارت‌ها و سافت اسکیل‌های مختلفی دارد، اما باید بداند که آگاهی از تجارت بسیار مهم است. آگاهی از تجارت، اساساً به این معنی است که شما باید دانش کافی و بالا در مورد کسب و کار و تجارت داشته باشید و از وقایع اقتصادی که می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر کسب و کار تأثیر بگذارند، آگاهی کافی داشته باشید. آگاهی از جنبش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به شما کمک می‌کند تا زودتر از زمان خود فکر کنید و در کار خود رشد کنید.

7. صداقت

شما به عنوان یک حسابدار، مسئولیت امانت داری در قبال سهام‌داران و اطلاعات مالی مربوط به شرکت را برعهده خواهید داشت. در صورتی که در برابر این اطلاعات امانت دار خوبی نباشید و صداقت نیز در شما وجود نداشته باشد، باید بگوییم با خطر بزرگی مواجه می‌شوید.

از نظر اخلاقی چندین استاندارد و باید و نباید وجود دارد که یک حسابدار باید از آنها پیروی کند. باید درک کنید که مردم، مشاغل و دولت به حسابداران اعتماد می‌کنند، زیرا آنها معتقدند که حسابداران همیشه به دنبال منافع ذینفعان هستند. همچنین به عنوان یک حسابدار، باید در تصمیم گیری شفاف باشید زیرا این صادق بودن باعث بهبود رابطه شما با تیم می‌شود و باعث به وجود آمدن احترام و حس همکاری در تیم می‌شود.

8. انعطاف پذیری و سازگاری

به عنوان یک حسابدار، باید به اندازه کافی مقاوم باشید تا بتوانید با مهلت‌های محدود کار کنید، نیاز مشتری را برآورده کنید و نگرش مثبتی نسبت به کار خود داشته باشید. این توانایی سازگار بودن و حفظ خونسردی در شماست که کمک می‌کند تا از پس این چالش‌ها بر بیایید.

ویژگی دیگری که می‌تواند زندگی شغلی شما را کمی آسان کند، توانایی سازگاری با نیازهای شغلی است. از آنجایی که صنعت حسابداری به طور مداوم در حال پیشرفت است، بنابراین باید بتوانید خود را با این تغییرات سازگار کنید تا در کار خود پیشرفت کنید. سازگار بودن به این معنی است که شما مجبور به یادگیری برخی از ترفندهای قدیمی و یادگیری ترفندهای جدید در شغل خود برای پیروزی در رقابت هستید.

9. رهبری

نکته آخر، رهبر خوب بودن است. حسابدار موفق می‌تواند رهبر خوبی باشد که توانایی مدیریت تیم و راهنمایی آنها را داشته باشد. افرادی با این ویژگی همیشه مورد توجه کارفرمایان هستند و احترام خاصی دارند. در حسابداری، مهارت رهبری را می‌توان در تفکر استراتژیک و برنامه ریزی طولانی مدت نشان داد. بهترین حسابداران در بازار کار معمولاً به خاطر دیدگاهشان و توانایی تصمیم گیری منطقی با کمی خلاقیت، شناخته می‌شوند.

سخن آخر

با قوی کردن خود در این مهارت‌ها می‌توانید خود را در حسابداری ثابت کنید و پیشرفت خود را تضمین کنید. اما لازم است این نکته را هم بدانید، که تنها این مهارت‌ها شما را موفق نخواهند کرد و دانش و میزان آگاهی شما از حسابداری نیز به موفق شدن شما کمک خواهند کرد. در صورتی که می‌خواهید فردی موفق در حسابداری باشید، این مهارت‌ها را تقویت کنید، تمرین کنید، مطالعه کنید و در نهایت در کار خود بیشترین تمرکز را بگذارید.

منبع: ایران تلنت

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.