سرطان خون؛ نشانه‌ها، راه‌های تشخیص و درمان آن

0

سرطان خون یا لوسمی یکی از خطرناک‌ترین انواع سرطان است که نیاز به تشخیص و درمان سریع دارد. در این نوع سرطان گلبول‌های سفید به خاطر شباهت سلول سرطانی به خود توان تشخیص و مبارزه با آن را ندارد.

به گزارش سلام نو، به طور دقیق‌تر لوسمی یک نوع سرطان خون و مغز استخوان بدخیم است که باعث تولید غیرطبیعی سلول‌های خونی می‌شود. در این نوع از سرطان سلول‌های خونی ناسالم از سلول‌های سالم بیشتر می‌شوند. به همین دلیل عملکرد سیستم خونی مختل می‌شود و بیمار نیز این اختلال را علائمی شبیه بی‌حالی و کبود شدن زود هنگام بدن مشاهده می‌کند.

علائم سرطان خون

چیزی که درباره علائم سرطان خون باید بدانید این است که علائم این نوع از سرطان بسیار به انواع دیگری از بیماری‌های خونی شبیه است و اگر به طور سبک سرانه با آن برخورد شود باعث تشخیص دیر هنگام سرطان می‌شود. پس در صورت مشاهده این علائم به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

رونیکس

ضعف عمومی بدن: آن‌چنان‌که گفته شد علائم سرطان خون بسیار عمومی و با برخی بیماری‌های دیگر مشترک هستند. احساس ضعف و خستگی مزمن یکی از این نشانه‌ها است که به دنبال کمبود گلبول‌های قرمز خون و اختلال در سیستم خونی ایجاد می‌شود. در شکل حاد این خستگی می‌تواند باعث از پا افتادن بیمار شود.

خستگی مفرط: سرطان خون باعث کمبود گلبول‌های قرمز می‌شود، در نتیجه روند اکسیژن رسانی به نقاط مختلف بدن مختل می‌شود و بیمار به طور پیوسته احساس خستگی می‌کند. به گفته متخصصان احساس خستگی ادامه‌دار و زیاد یکی از عمومی‌ترین نشانه‌های انواع لوسمی است. این علامت با علامت کم‌خونی نیز مشترک است، چون در کم‌خونی نیز بیمار با مشکل نرسیدن اکسیژن کافی مواجه است.

تورم غدد لنفاوی: گردن، زیر بغل، کشاله ران و مناطق دیگر بدن را جهت پیدا کردن ورم غدد لنفاوی جست‌وجو کنید. تورم این غدد نیز یکی از علائم هشدار دهنده سرطان خون است. تورم مقطعی این غدد به علت عفونت طبیعی است ولی ادامه پیدا کردن آن نشانی از سرطان خون است.

کبودی سریع: آن‌چنان که گفته شد کبودی بیش از حد سریع بدن نیز می‌تواند یکی از علائم هشدار دهنده سرطان خون باشد. اگر بدنتان با برخورد با کوچک‌ترین نیشگون یا ضربه‌ای کبود شد حتماً به پزشک مراجعه کنید. این مسئله می‌تواند نشان کمبود پلاکت و سرطان خون باشد. البته خونریزی از لثه و بینی هم باید به سرعت مورد توجه قرار بگیرد. در مورد زنان نیز خون ریز غیرطبیعی در دوران عادت ماهانه باید مورد توجه قرار بگیرد.

کاهش شدید وزن: اگر به شکل طبیعی غذا می‌خورید، رژیم خاصی ندارید و ورزش نمی‌کنید، اما باز هم با کمبود غیرطبیعی وزن مواجه هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این مسئله به جز سرطان خون می‌تواند نشان برخی دیگر از سرطان‌ها نیز باشد.

از دیگر علائم سرطان خون می‌توان به تب بالا که بیشتر از یک هفته یا ده روز طول بکشد، ظاهر شدن لکه‌های قرمز دانه اناری زیر پوست، لرز و نشانه‌هایی شبیه به سرما خوردگی، گرفتگی در قسمت سر و جمجمه، تعریق شبانه و دردهای شدید استخوانی اشاره کرد.

تشخیص سرطان خون

سرطان خون گاهی پس از یک آزمایش خون ساده مشخص می‌شود و گاهی پس از تکرار آزمایش‌ها و حتی بررسی مغز استخوان؛ مشخص شدن سرطان خون بسیار به وضعیت بیمار وابسته است. پس از آزمایش خون پزشک احتمالاً چند اقدام اطمینان بخش دیگر نیز انجام می‌دهد.

معاینات بالینی: پزشک بدن شما را با تمرکز بر غدد لنفاوی، طحال و کبد معاینه می‌کند. آن‌چنان‌که گفته شده تورم غدد لنفاوی می‌تواند مهر تأییدی بر نظریه پزشک بزند.

آزمایش خون پیشرفت و شمارش سلول‌های خونی: مرحله بعد آزمایش شمارش سلول‌های خونی (Complete Blood Count) است. با این آزمایش تعداد گلبول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سفید، گلبول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قرمز و پلاکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خونی مشخص می‌شود و پزشک می‌تواند نظر قطعی را درباره ابتلا شما به سرطان بدهد.

نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری: در بسیاری از سرطان‌ها نمونه برداری سطح گسترش و خطر سرطان را مشخص می‌کند.

درمان سرطان خون

آن‌چنان‌که گفته شد پروسه درمان سرطان خون بسیار به مرحله و نوع آن بستگی دارد. لوسمی معمولاً توسط هماتولوژیست – انکولوژیست که در اختلالات خونی و سرطان تخصص دارد، درمان می‌شود. درمان سرطان خون نیز شباهت‌هایی با دیگر سرطان‌ها دارد.

شیمی‌درمانی: مرسوم‌ترین شیوه درمان هر سرطانی شیمی‌درمانی است. این روش با وجود اثر بخشی، عواقب و دردسرهای زیادی دارد.

پرتو درمانی: این روش که بیشتر تهاجمی است به طور مشخص به سلول‌های سرطانی حمله و آن‌های را محدود و تخریب می‌کند. پرتوها می‌توانند کل بدن یا یک نقطه خاص را هدف قرار دهند.

پیوند مغز استخوان: پیوند مغز استخوان سالم یکی از مؤثرترین روش‌ها برای درمان سرطان خون است.

درمان بیولوژیکی: این روش بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به خصوص گلبول‌های سفید تمرکز دارد و می‌خواهد وظیفه مبارزه با سرطان را به بدن واگذار کند.

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.