چطور زبان ترکی استانبولی یاد بگیریم؟

0

امروزه زبان ترکی استانبولی به دلیل روابط و شرایط مناسب و رو به رشد کشور ترکیه بسیار مورد توجه و استقبال بوده و یکی از ضروری ترین زبان های خارجی برای ایرانیان به دلیل همسایگی با این کشور و فرصت های جذاب مانند تحصیل، مهاجرت، کسب و کار و همچنین سرمایه گذاری در برخواهد داشت. از این رو یادگیری زبان ترکی استانبولی می تواند به شما برای توسعه و پیشرفت کمک شایانی نماید. این زبان تفاوت های زیادی با زبان ترکی آذربایجانی که در کشور ایران مورد استفاده است دارد اما به دلیل ریشه های مشترک بین این دو زبان افرادی که به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند و یا بر این زبان مسلط هستند کار آسان تری برای یادگیری خواهند داشت.

آیا زبان ترکی استانبولی سخت است؟

زبان ترکی استنابولی به دلایل مختلف یکی از آسان ترین زبان های دنیا مخصوصا برای ایرانیان محسوب می شود همچون تاریخ و فرهنگ نزدیک و مناسبت بین دو کشور در گذشته و نیز مدل زبان ترکی استانبولی که هر چیز را که می نویسید همانطور نیز خواهید خواند که خود باعث روان شدن و یادگیری آسان این زبان است. این زبان دارای واژگان و قواعد مشترک با زبان ایرانی نیز هست که باعث می شود زبان ترکی استانبولی برای ایرانیان آسان تر جلوه کند. البته این نکته هم قابل توجه است که سختی و آسانی یک زبان به خود زبان آموز نیز مرتبط بوده و اگر زبان آموز به دلایلی نتواند با زبان ارتباط برقرار کرده و شرایط مناسبی برای یادگیری زبان نداشته باشد و موارد دیگر از این قبیل این زبان نیز می تواند برای او سخت جلوه نماید. در نتیجه توصیه می شود برای یادگیری زبان ترکی استانبولی و یا هر زبانی بدون هیچ گونه تصور و دیدگاهی اقدام به یادگیری نمایید و سعی کنید با استفاده از منابع معتبر و خوب، کلاس ها و اساتید و افراد با تجربه به یادگیری بپردازید.

رونیکس

ویژگی زبان ترکی استانبولی

 

زبان ترکی استانبولی که زبان مردم کشور ترکیه می باشد و تقریبا در جهان ۷۵ میلیون نفر به این زبان صحبت می کنند. همچنین در اروپا شرکت ها و سازمان های معتبر ترکی زبان فعالیت داشته که یکی از این کشورها، کشور آلمان بوده که مهاجرین ترکی زیادی را در خود جای داده و نیز این زبان جزو ۱۵ زبان برتر دنیا تلقی می شود. این زبان همانطور که بیان شد شباهت های بسیاری با زبان فارسی داشته و در جمله سازی با کمی تغییر بسیار نزدیک به زبان فارسی است و اینکه مثلا حروف اضافه در زبان ترکی استانبولی بعد از اسم ها استفاده می شوند.

در زبان ترکی استانبولی، لغات فارسی و عربی فراوانی وجود داشته که یکی از مهم ترین مزیت های این زبان برای عربی و فارسی زبانان برای یادگیری است.

همانطور که بیان شد این زبان در گفتار و نوشتار بسیار ساده و روان بوده و همانطور که خوانده می شود نوشته خواهد شد که این موضوع در املا و بیان کار زبان آموزان را راحت تر می کند. جنسیت ضمایر و اسم ها در بیان در زبان ترکی استانبولی همچون زبان فارسی وجود نداشته و دارای ۲۹ حرف الفبا است. براساس تحقیقات صورت گرفته این زبان بر بسیاری از زبان های اروپایی مانند زبان انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی تاثیرگذار بوده و حتی بسیاری معتقد هستند این زبان از زبان عربی نیز کامل تر است.

تفاوت زبان ترکی استانبولی و ترکی آذربایجانی

برخی بر این باورند که زبان ترکی یک زبان واحد بوده و در همه جا یکسان می باشد اما همانطور که گفته شد زبان ترکی استانبولی و ترکی آذربایجانی با یکدیگر دارای تفاوت هایی می باشند که در این قسمت به برخی از این تفاوت ها اشاره کرده ایم.

مبدا زبان ترکی استانبولی به لهجه و گویش شهرهای آناتولی کشور ترکیه برمیگردد اما، مبدا زبان ترکی آذربایجانی به زبان رایج در کشور آذربایجان ارتباط دارد. زبان ترکی آذری که در شمال غرب کشور ایران تکلم می شود به زبان ترکی آذربایجانی مربوط بوده هر چند به مرور زمان تغییراتی در نوشتار این دو زبان بوجود آمده است. از لحاظ نژادی این دو زبان و زبان ترکمنی ریشه مشترکی داشته و این موضوع باعث شده که افرادی که به این دو زبان صحبت می کنند بتواند با یکدیگر بهتر ارتباط برقرار کرده و زبان یکدیگر را بهتر متوجه شوند. در گویش این دو زبان در طول تاریخ تفاوت ها بیشتر مشهود بوده به طوری که زبان فارسی تاثیر بسیاری بر زبان ترکی آذری داشته و زبان ترکی استانبولی از زبان های عربی و انگیسی بیشتر تاثیر گرفته است.

این دو زبان در حروف الفبا کمی با یکدیگر متفاوت هستند به طوری که زبان ترکی استانبولی دارای ۲۹ حرف و ترکی آذربایجانی دارای ۳۲ حرف می باشد. این دو زبان همچنین در بخش جمله سازی و حروف صدادار و بی صدا نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

بهترین منابع آموزش زبان ترکی استانبولی

برای یادگیری و آموزش هر زبانی به ابزار مناسب آموزشی نیاز داریم و از جمله مهم ترین موارد برای یادگیری یک زبان منابع و کتاب های معتبر و مناسب برای آموزش است. زبان ترکی استانبولی نیز از سوی موسسات معتبر و مرکز آموزش زبان ترکی استانبولی کشور ترکیه دارای کتاب ها و منابع کمک آموزشی معتبری برای آموزش زبان ترکی استانبولی می باشد. از جمله منابع معتبر می توان به کتاب yeni Hitit، کتاب Yedi Iklim و کتاب Istanbul اشاره کرد. این کتاب ها تمامی جنبه های آموزش زبان ترکی استانبولی و مهارت های اصلی زبان را به صورت کامل به زبان آموزان آموزش داده و با استفاده از تمرین ها و فعالیت های مختلف به بهبود مهارت های زبان کمک می کنند. آموزشگاه های زبان ترکی استانبولی در ایران هر کدام براساس سیستم خود از این کتب معتبر برای آموزش زبان ترکی استانبولی بهره گرفته اند. لازم بذکر است برای آموزش زبان ترکی استانبولی داشتن کتاب مناسب و بروز یکی از موارد مهم برای یادگیری زبان ترکی استانبولی است.

آزمون های زبان ترکی استانبولی

زبان ترکی استانبولی نیز همچون زبان های دیگر دارای یک سری آزمون استاندارد برای سنجش و ارزیابی میزان توانایی زبان آموزان زبان ترکی استانبولی بوده که با شرکت در این آزمون ها می توانید براساس هدفی که دارید از تحصیل تا اقامت برای ارائه به کشور ترکیه اقدام نمایید. از آزمون های ترکی استانبولی می توان به آزمون تومر، یوس و TYS/TPE اشاره کرد.

آزمون تومر به عنوان یکی از معتبرترین آزمون های زبان ترکی استانبولی که توسط دانشگاه آنکارا برگزار می شود برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه را دارند برگزار می شود این آزمون به دو شکل دیپلما و سرتیفیکا بوده و مدرک دیپلما دارای اعتبار همیشگی است و برای شرکت در این آزمون باید سطح پیشرفته از زبان ترکی استانبولی را فرا گرفته باشید.

آزمون یوس نیز برای دریافت پذیرش در دانشگاه های کشور ترکیه برگزار می شود و بیشتر شامل رشته های داندانپزشکی، داروسازی، پزشکی، مهندسی و علوم انسانی در مقطع لیسانس است. مدت اعتبار این آزمون دو سال است.

آزمون TYS که توسط موسسه یونس امره گرفته می شود برای سنجش زبان برای تحصیل در کشور ترکیه برگزار می شود.

کلاس خصوصی یا گروهی زبان ترکی استانبولی

این موضوع همواره دغدغه بسیاری از افراد بوده که برای شرکت در یک کلاس کدام بهتر بوده و برای یادگیری کلاس خصوصی مناسب است یا گروهی؟ در یادگیری زبان به طور کلی شرکت در کلاس زبان بستگی به شرایط زبان آموز دارد و معمولا افرادی که مدت زمان کمتری برای یادگیری یک زبان داشته و نمی توانند در کلاس های گروهی که زمان بیشتری را برای آموزش نیاز دارند صرف نمایند بهتر است در کلاس های خصوصی شرکت نمایند هر چند در برخی از مواقع برخی از زبان آموزان نمی توانند در تایم های مربوط به کلاس های گروهی شرکت کنند که از این رو نیز کلاس های خصوصی که براساس تایم مناسب آن ها برنامه ریزی می شود مناسب تر می باشد. در نتیجه اینکه کدام کلاس بازده ای بهتری دارد و برای آموزش مناسب تر است به شرایط زبان آموز بسیار وابسته است. هر چند یک سری ویژگی ها همچون تعامل با زبان آموزان دیگر در کلاس و یا حتی خارج از کلاس، فعالیتهای گروهی و یادگیری زبان به صورت جمعی می تواند تاثیر بسزایی در آموزش و انگیزه برای یادگیری زبان آموزان داشته باشد که این موضوع باعث می شود افراد بسیاری به سمت کلاس های گروهی زبان ترکی استانبولی بروند. اما برای اینکه بتوانید بهترین کلاس را انتخاب نمایید حتما با مشاورین آگاه در این زمینه مشورت کرده و سپس با بررسی شرایط خود بهترین کلاس زبان ترکی استانبولی را انتخاب نمایید.

آموزش آنلاین و حضوری زبان ترکی استانبولی در آموزشگاه زبان دهخدا

آموزشگاه زبان دهخدا به عنوان یکی از بهترین آموزشگاه های زبان تهران با سابقه بیش از ۱۰ سال تدریس زبان های خارجی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، روسی و چینی و …. دارای مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش با در اختیار داشتن دپارتمان حرفه ای زبان ترکی استانبولی به آموزش زبان زیبای ترکی استانبولی می پردازد. کلاس زبان ترکی استانبولی در آموزشگاه زبان دهخدا به صورت آنلاین و حضوری به شکل های گروهی، نیمه گروهی، خصوصی و نیمه خصوصی برگزار می شود. این کلاس ها در هر دو حالت توسط سوپروایزرهای مربوطه دپارتمان ترکی استانبولی نظارت شده و به بررسی روند کلاس ها پرداخته خواهد شد. همچنین در کنار نظارت سوپروایزرهای دپارتمان ترکی استانبولی، اساتید نیز در پایان هر جلسه گزارشی از روند آن جلسه را به سوپروایزر ترکی استانبولی تحویل داده تا با جزئیات بیشتر روند کلاس و زبان آموزان مورد ارزیابی قرار گیرد و برای برنامه ریزی بهتر کلاس ها استفاده شود. استفاده از منابع معتبر آموزشی و کمک آموزشی به صورت سخت افزاری و نرم افزاری و نیز بهره مندی از اساتید مجرب بومی و غیربومی ترکی استانبولی کلاس های موسسه زبان دهخدا را در زمره کاربردی ترین کلاس های زبان ترکی استانبولی مطرح کرده است. همچنین از ویژگی های بارز دوره های ترکی استانبولی موسسه زبان دهخدا مکالمه محور بودن این دوره ها می باشد ، همچنین کلاس های فری دیسکاشن (بحث آزاد) ترکی استانبولی برای تقویت مکالمه زبان آموزان در این آموزشگاه برگزار می شود. امتحانات نهایی در پایان هر ترم همراه با یک امتحان شفاهی به صورت استاندارد برای ارزیابی زبان آموزان برگزار می شود و نمرات به صورت آنلاین در کمترین زمان ممکن به اطلاع زبان آموزان خواهد رسید. دوره های آمادگی آزمون های زبان ترکی استانبولی نیز به صورت حرفه ای برای آماده سازی داوطلبین این آزمون ها برگزار می شود. این موسسه برای شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی آماده برقراری عقد قرارداد برای آموزش پرسنل و کادر آن ها به صورت حرفه ای و کسب و کار محور می باشد. همچنین در پایان دوره به زبان آموزان یک مدرک معتبر زبان ترکی استانبولی تقدیم می شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت موسسه زبان دهخدا مراجعه کرده و یا با این آموزشگاه تماس گرفته و اطلاعات لازم را برای ثبت نام در دوره های مختلف و تعیین سطح و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.