معرفی بهترین آثار نویسندگان زن در جهان؛ ۲۰ کتاب الهام‌بخش برای زنان

0

در دوره‌هایی از تاریخ ادبیات، حتی نویسندگان پرآوازه‌ای مانند جورج الیوت و جین آستین مجبور شدند نام مستعار مردانه را بپذیرند تا آثارشان جدی گرفته شود. سرانجام، در چند قرن اخیر، فضای لازم برای نویسندگان زن جهت نوشتن آماده شد. در ادامه این مقاله، ما فهرستی از بهترین آثار نویسندگان زن را گردآوری کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

حتی اگر به‌قول ویرجینیا وولف زنان اتاقی از آن خودشان داشتند تا بتوانند چیزی بنویسند، فضای فرهنگی برای نویسندگان زن همیشه هم آماده نبوده است. اما آنها ثابت‌قدم به نوشتن ادامه داده‌اند. با بهترین آثار این نویسندگان زن از سرزمین سرد روسیه تا دشت‌های انگلستان و دانشگاه‌های معتبر آمریکا آشنا شوید.

رونیکس

۱. جنس دوم

نویسنده: سیمون دوبووار‌
مترجم: قاسم صنعوی
انتشارات: توس
تعداد صفحات: ۱۱۷۱

سیمون دوبووار (به فرانسوی: Simone de Beauvoir)، که یکی از نام‌دارترین زنان روشن‌فکر قرن بیستم شناخته می‌شود، نویسنده و اگزیستانسیالیست فرانسوی بود. یکی از معروف‌ترین آثار این زن توانا و جریان‌ساز کتاب جنس دوم اوست. در فصول مختلف این کتاب، به بررسی طبیعت زنان و مردان پرداخته می‌شود. سپس در فصل‌های دیگر، تاریخ مختصری از سرگذشت زنان در قشرهای مختلف بازگو می‌شود.

با استدلال‌های منطقی و فلسفی دوبووار، چیزهای بسیاری خواهید آموخت. این کتاب یکی از تأثیرگذارترین آثار از نویسندگان زن تاریخ است. کتاب جنس دوم صرفا برای آگاهی‌دادن به زنان نوشته نشده است، بلکه هم مردان و هم زنان باید این کتاب را بخوانند.

۲. گزیده اشعار سیلویا پلات

گزیده اشعار سیلویا پلات جنس دوم از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: سیلویا پلات
مترجم: رقیه قنبرعلیزاده
انتشارات: گل‌آذین
تعداد صفحات: ۲۰۸

سیلویا پلات (به انگلیسی: Sylvia Plath) شاعر، نویسنده و رمان‌نویس آمریکایی بود. در این کتاب، گزیده‌ای از بهترین اشعار او را می‌خوانید. البته برای درک بهتر اشعار و احساسات این شاعر، شاید بهتر باشد کتاب خاطراتش با عنوان «خاطرات سیلویا پلات» نشر نی را نیز بخوانید تا با اتفاقات زندگی او و تأثیرات این اتفاقات بر شعرهایش بیشتر آشنا شوید.

۳. به‌سوی فانوس دریایی

به سوی فانوس دریایی از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: ویرجینیا وولف
مترجم: صالح حسینی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نیلوفر (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۶۱

ویرجینیا وولف این کتاب را جزو بهترین آثارش توصیف کرده است. نویسنده در نامه‌هایش گفته است که شخصیت‌های این کتاب را از واقعیت الهام گرفته است. مترجم این اثر معروف درباره این کتاب نوشته است:

در داستانی که در آن به سفر دریایی پرداخته می‌شود، خواننده معمولا انتظار طوفان و کشتی‌شکستگی و نظایر آن را دارد؛ ولی این رمان رمان ماجراجویانه‌ای نیست و از طوفان و کشتی‌شکستگی هم خبری نیست. فانوس دریایی رمز است و اشخاص داستان نیز به یک معنی رمزی‌اند؛ همان‌گونه که صورت داستان و اعمال آدم‌ها نیز صورت رمزی دارد.

۴. نامه به کودکی که هرگز زاده نشد

نامه به کودکی که هرگز زاده نشد از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: اوریانا فالاچی
مترجم: یغما گلرویی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: دارینوش (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۱۸

اوریانا فالاچی (به ایتالیایی: Oriana Fallaci) یکی از نویسندگان زن و خبرنگار ایتالیایی است که در سال ۱۹۷۵ این کتاب را نوشته است. او می‌گوید این کتاب سرگذشت خودش است. حتما جملات این کتاب را در شبکه‌های اجتماعی مختلف دیده یا شنیده‌اید. زنی که سعی می‌کند به بچه‌ای که هنوز پا به این دنیای پر از سردرگمی نگذاشته است نامه‌ای بنویسد و، با زبانی ساده و کودکانه، حدومرز دنیای مردانه آن زمان را به او نشان دهد. این کتاب تأمل‌برانگیز و بسیار متأثرکننده است.


حتما بخوانید: بهترین کتاب های زندگینامه؛ ۱۲ کتاب از سرنوشت پرچالش افرادی موفق

۵. مترجم دردها

مترجم دردها از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: جومپا لاهیری
مترجم: امیرمهدی حقیقت (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: ماهی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۲۴

شاید کمتر کسی نام جومپا لاهیری (به انگلیسی: Jhumpa Lahiri) نویسنده موفق هندی را شنیده باشد. جالب است بدانید این نویسنده با انتشار کتاب مترجم دردها، موفق به دریافت جایزه معتبر پولیترز و پن ـ همینگوی شد. تاکنون بیش از ۱۵میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسیده است. این کتاب با ۹ داستان، درباره افرادی است که بین زندگی مدرن آمریکایی و سنتی هندی گیر کرده‌اند و سردرگم‌اند.


حتما بخوانید: آشنایی با جوایز ادبی جهان از جمله نوبل، من بوکر، پولیتزر و…

۷. دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد

دوست داشتم کسی در جای منتظرم باشد از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: آنا گاوالدا
مترجم: الهام دارچینیان (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: قطره (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۰۰

داستان‌هایی لطیف و عاشقانه که با احساسات زنانه عجین شده‌اند این کتاب را تشکیل می‌دهند. آنا گاوالدا (به فرانسوی: Anna Gavalda) داستان‌نویس و نویسنده معروف فرانسوی است که اولین رمانش «من او را دوست داشتم» نام دارد. تمام آثار این نویسنده نثری گویا و لطیفی دارند و از گوهر کمیاب عشق سخن می‌گویند.

۸. ادام بید

ادام بید از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: جورج الیوت
مترجم: رضا رضایی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۷۴۴

جورج الیوت در کنار چارلز دیکنز، توماس هاردی و جین آستین یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان کلاسیک انگلیسی است. جورج الیوت در واقع «ماری آن ایوانس» بود؛ کسی که مجبور بود برای جدی گرفتن آثارش، از نام مستعار مردانه استفاده کند. با تمام این سختی‌ها، او ۷ رمان و ۱۱ کتاب شعر نوشت که هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

کتاب ادام بید درباره زندگی چند شخصیت اصلی داستان است که ابتدا انسان‌هایی معمولی بودند با زندگی‌های معمولی؛ اما سپس ماجراها و فرازونشیب‌های عاشقانه‌ای برای آنها رقم می‌خورد.


حتما بخوانید: بهترین رمان های کلاسیک دنیا؛ ۵۰ کتاب برتر از دید کاربران پنگوئن

۹. علیه تفسیر

علیه تفسیر از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: سوزان سانتاگ
مترجم: مجید اخگر (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: بیدگل (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۲۱

یکی از فعال‌ترین نویسندگان زن و نظریه‌پردازان قرن حاضر سوزان سانتاگ (به انگلیسی: Susan Sontag) است. او که نویسنده، منتقد، نظریه‌پرداز و فعال سیاسی بود، کتاب علیه تفسیر را در سال ۱۹۶۶ منتشر کرد. این کتاب جستارهایی درباره رویکرد زیبایی‌شناسی و نقد، نظریات تأثیرگذاری را بیان می‌کند.

۱۰. وضع بشر

وضع بشر از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: هانا آرنت
مترجم: مجید علیا
انتشارات: ققنوس
تعداد صفحات: ۴۹۰

هانا آرنت (به آلمانی: Hannah Arendt) یکی از‌ نویسندگان زن و تأثیرگذارترین فیلسوفان و اندیشمندان قرن بیستم است؛ کسی که از هولوکاست جان سالم به در برد، ده‌ها دکتری افتخاری گرفت و مقالات و کتب زیادی درباره سیاست و فلسفه نوشت. این فیلسوف بزرگ آلمانی در سال ۱۹۷۵ در آمریکا درگذشت؛ اما در سال ۲۰۱۲ فیلمی بر اساس زندگی او ساختند.

در کتاب وضع، بشر آرنت به ۳ فعالیت بشر یعنی کار، زحمت و کنش می‌پردازد و جایگاه آنها را در دیرباز تاکنون بررسی می‌کند. آگاهی درمورد فلسفه یونان و مفاهیم سیاسی ارسطو و ترکیب آن با فلسفه اگزیستانسیالیستی آلمان یکی از خارق‌العاده‌ترین آثار قرن را به وجود آورده است. البته باید گفت که خوانش کتاب‌های آرنت، آسان نیست و نیاز به وقت و تأمل زیادی دارد.


حتما بخوانید: معرفی کتاب الفبای فلسفه؛ آشنایی ساده با ایده‌های اساسی فلسفه

۱۱. گزیده اشعار آنا آخماتووا

گزیده اشعار آنا آخماتووا از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: آنا آخماتووا
مترجم: احمد پوری
انتشارات: نگاه
تعداد صفحات: ۳۲۲

قلبم را از تو نهان کرده‌ام
شاید در رود نوا انداخته‌امش
در خانه‌ات زندگی می‌کنم
دست‌آموز و بی‌بال و پر
شب‌هنگام تنها صدای زنجره‌هاست که می‌شنوم
چیست در بامدادی چنین غریب!
از میان درختان لیمو…
از فراز شبح‌خانه‌ها…
نجوای نرم و تاریک فاجعه
آرام درون اتاقم می‌خزد
چون رودخانه‌ای رام
و در گوشم می‌خواند:
«آسودگی می‌خواستی
اکنون می‌دانی کجاست؟»

این شعر یکی از شعرهای آنا آخماتووا (به روسی: Анна Ахматова‌) است. او از مهم‌ترین شاعران روسیه بود و در فهرست نهایی نامزدان جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۶۵ قرار داشت. این شاعر با لحن زنانه و استوار خود شعر روسیه را متحول کرد. خاطرات رفته، سرنوشت‌ها، دشواری‌ها و تلخی‌های زندگی موضوع اشعار اوست.

۱۲. جین ایر

جین ایر از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: شارلوت برونته
مترجم: رضا رضایی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۶۶۳

امیلی برونته (به انگلیسی Emily Jane Brontë)، شارلوت برونته (Charlotte Brontë) و آنا برونته (Anne Brontë) سه نویسنده موفق انگلیسی بودند که آثار کلاسیک‌شان محبوبیت زیادی داشت. این سه نفر، به خواهران برونته معروف بودند. جین ایر کتاب معروف شارلوت برونته است.

این کتاب روایتگر جین است؛ دختری که در محیط خشن و زن‌ستیز پرورشگاه بزرگ می‌شود، با اینکه خویشاوندانی دارد. بعدها به خانه‌ای برای تدریس می‌رود و درگیر عشق ارباب آن خانه می‌شود. جین ایر ممکن است خودش را «فقیر، مبهم و ساده» توصیف کند؛ اما قدرت روحی و ذاتی‌اش او را به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های زن ادبیات تبدیل کرده است. درون‌مایه بیشتر آثار کلاسیک انگلیسی خواهران برونته عشق و مصائب آن است. جالب است بدانید که از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۱، ۶ فیلم از روی این کتاب ساخته شده است.

۱۳. غرور و تعصب

غرور و تعصب از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: جین آستین
مترجم: رضا رضایی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۴۹

مسلما مشهورترین رمان جین آستین غرور و تعصب است. آستین این کتاب را «فرزند عزیز خود» نام نهاده است. کتاب غرور و تعصب داستان عاشقانه «الیزابت بنت» و «آقای دارسی»، یکی از شاخص‌ترین زوج‌های ادبیات است. غرور و تعصب همچنین چیزهای زیادی در‌مورد سیاست امروز انگلیس توضیح می‌دهد.

۱۴. سرگذشت ندیمه

سرگذشت ندیمه از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: مارگارت آتوود
مترجم: سهیل سُمّی
انتشارات: ققنوس
تعداد صفحات: ۴۶۳

رمان پادآرمان‌شهری (مدینه ضاله) سرگذشت ندیمه نوشته یکی از نویسندگان زن معروف مارگارت آتوود (به انگلیسی: Margaret Elenor Atwood) است. این کتاب روزگاری را توصیف می‌کند که قوانین مخوف و دیکتاتوری بر آمریکا حاکم است و تمام آزادی‌های فردی افراد نقض می‌شود. هر کاری به‌غیر از کاری که دولت اعلام می‌کند غیرقانونی است و مجازات مرگ دارد. این کتاب در‌مورد تبعیض جنسیتی شدید علیه زنان است. زنان به طبقات اجتماعی مشخصی تقسیم می‌شوند و چه فرزند فرماندهان باشند و چه ندیمه، فقط باید ازدواج کرده و فرزندداری کنند.

۱۵. شدن

شدن از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: میشل اوباما
مترجم: سپیده حبیبی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: مانا کتاب
تعداد صفحات: ۳۲۲

یکی از پرمخاطب‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۱۸ خاطرات میشل اوباما (به انگلیسی: Michelle LaVaughn Robinson Obama) است. این کتاب به‌خاطر گرمی، شوخ‌طبعی و صداقت آن ستایش شده است، درست مثل خود بانوی اول آمریکا. کتاب «شدن» می‌آموزد که خودمان را در قصه‌های خودمان ببینیم و از شنیدن صدایمان نترسیم. ضمن انجام این کار، این کتاب همچنین به ما یادآوری می‌کند به کسانی که به ما احتیاج دارند کمک کنیم.

۱۶. آنی شرلی در گرین گیبلز

آنی شرلی از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: ال. ام. مونتگومری
مترجم: سارا قدیانی
انتشارات: قدیانی
تعداد صفحات: ۴۶۹

آنی شرلی، دختری لاغر با موهای قرمز و کک‌ومک‌هایی روی صورت، به سختیِ پسربچه‌ای بود که «کوتبرتز» برای کمک به کار در گرین گیبلز در نظر داشت؛ اما به هر حال آنها عاشق روحیه او شدند و او را پذیرفتند؛ همان طور که نسل خوانندگان دیگر در همه سنین و در سراسر جهان آنی شرلی را دوست دارند. چگونه ممکن است کسی این شخصیت داستانی مهربان و احساساتی و معصوم را دوست نداشته باشد؟

۱۷. ازدواج آماتوری

ازدواج آماتوری دوم از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: آن تایلر
مترجم: کیهان بهمنی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: ثالث (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۹۲

داستان تلخ و شیرین آن تایلر (به انگلیسی: Anne Tyler)، رمان‌نویس برنده جایزه پولیترز، درباره «مایکل» و «پائولین» است، یک زوج جوان که با عجله ازدواج می‌کنند و از تصمیم خود پشیمان می‌شوند. در طول دهه‌ها در این کتاب شاهد روابط نامناسب و پیچیده ازدواج آنها در طول ۶۰ سال خواهید بود.

نثر این کتاب زیباست و با مهارت تمام جزئیات ازدواج را با تمام سوءتفاهمات پیش‌پا‌افتاده‌اش تداعی می‌کند. ازدواج آماتوری داستانی واقعی و دردناک از ازدواج است. پائولین یکی از شخصیت‌های مورد‌علاقه بسیاری از افرادی است که این کتاب را خوانده‌اند.


حتما بخوانید: شما آمادگی ازدواج ندارید، اگر این نشانه‌ها را دارید

۱۸. شیر سیاه

شیر سیاه از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: الیف شافاک
مترجم: مینا امیری
انتشارات: نیک‌فرجام
تعداد صفحات: ۲۴۰

خاطرات صمیمانه الیف شافاک (به ترکی استانبولی: Elif Şafak) درباره مادرانگی، تقلا برای غلبه بر افسردگی پس از زایمان است؛ بیماری‌ای که هرساله میلیون‌ها مادر را مبتلا می‌کند. او در این کتاب می‌نویسد که چگونه روند نوشتن درباره تجربه‌اش به او کمک کرد تا دوباره خودش را پیدا کند.

۱۹. صندلی راننده

صندلی راننده از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: موریل اسپارک
مترجم: صادق زمانی
انتشارات: ماهابه
تعداد صفحات: ۱۲۴

صندلی راننده، که به‌عنوان یک داستان جنایی وارونه توصیف می‌شود، خوانندگان را به قعر داستان می‌برد. در فصل سوم این کتاب، متوجه می‌شویم که لیزه، که برای آخرین تعطیلات تابستانی‌اش به رم سفر کرده، قرار است به قتل برسد. در بقیه رمان به‌تدریج وقایع منجر به مرگ لیزه آشکار می‌شود. صندلی راننده را کاربران بی‌نظیر، عمیق، خنده‌دار و ترسناک توصیف کرده‌اند.


حتما بخوانید: بهترین سریال های جنایی دنیا که طرفداران این ژانر باید تماشا کنند

۲۰. چگونه زن باشیم

چگونه زن باشیم از بهترین آثار نویسندگان زن

نویسنده: کیتلین موران
مترجم: افسانه مقدم
انتشارات: نسل نواندیش
تعداد صفحات: ۳۲۰

این کتاب داستانِ یوهانا است که تلاش می‌کند از ریشه‌های طبقه کارگر خود در ولورهمپتون برای چراغ‌های روشن لندن فرار کند. همان طور که او به‌عنوان روزنامه‌نگار موسیقی شروع به کار می‌کند، تلاش‌های خود را برای تعریف خود و جنسیتش شرح می‌دهد. مانند تمام نوشته‌های کیتلین موران، کتاب چگونه زن باشیم دل‌انگیز و بسیار سرگرم‌کننده است، همراه با بینشی فوق‌العاده.

چقدر طرفدار آثار نویسندگان زن هستید؟ آثار کدام نویسنده زن را پیشنهاد می‌کنید؟ کدام‌یک از کتاب‌های این فهرست را خوانده‌اید؟ نظرتان را درباره آنها برایمان بگویید.


در ادامه بخوانید: بهترین رمان های جهان؛ ۹۹ رمان معروف و خواندنی
منبع penguin
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.