معرفی آبشارهای تهران؛ گشت و گذار در طبیعت خیره‌کننده تهران

0

آبشارها یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی‌اند. در تهران، برای اینکه بتوانید از این جاذبه‌‌های فوق‌العاده دیدن کنید، لازم نیست راه دوری بروید. در ادامه، چند مورد از آبشارهای تهران را معرفی می‌کنیم تا برای روزهای آخر هفته بهار و تابستان، برای دیدن آنها وقت بگذارید.

ارتفاعات شمال تهران میزبان ده‌ها آبشار کوچک و بزرگ است که اگر اهل کوهنوردی باشید، احتمالا شما هم چند آبشار نزدیک تهران می‌شناسید. با ما همراه باشید تا با تعداد بیشتری از آبشارهای نزدیک تهران آشنا شوید.

رونیکس

۱. آبشار کلوگان

آبشارهای تهران - آبشار کلوگان

– بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان.
– آدرس: استان تهران، شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران، دهستان رودبار قصران، روستای کلوگان.
– وسایل موردنیاز و نکاتی که باید بدانید: برای اینکه به این آبشار برسید، از جایی که از ماشین پیاده می‌شوید باید فاصله‌ای را پیاده‌روی کنید که مسیری نیمه‌سخت است. به همین دلیل، ممکن است برای سالمندان و کودکان و کسانی که ناتوانی در حرکت دارند مناسب نباشد.
– مسیر دسترسی: برای اینکه خودتان را به این آبشار برسانید، با ماشین شخصی راهی بزر‌گ‌راه شهید بابایی شوید. از بزرگ‌راه به‌سمت جاده لشگرک حرکت کنید و بعد جاده اوشان فشم را تا انتها ادامه دهید تا به مقصد برسید. این آبشار مسیر پیاده‌روی هم دارد و با ماشین نمی‌توانید تا پای آبشار بروید. اگر ماشین شخصی ندارید، جای نگرانی نیست. با تاکسی، مترو و اتوبوس‌های تندرو (بی‌آرتی) خودتان را به میدان تجریش برسانید. در ابتدای خیابان باهنر، ون‌های مخصوصی منتظر ایستاده‌اند تا مسافران را به روستای کلوگان برسانند.

این آبشار نزدیک تهران در منطقه شمیرانات در دره‌ای به همین نام و در میانه راه بین روستای کلوگان به امامه قرار دارد. این آبشار به‌خاطر‌ اینکه در مسیر کوهنوردی برای صعود به قله‌های مهرچال، کلوگان و… قرار دارد، در بین کوهنوردان کاملا شناخته‌شده است. آبشار کلوگان ۴۰ متر ارتفاع دارد و به‌شکل پله‌ای آب را به‌سمت پایین هدایت می‌کند. در فصل بهار بسیار پرآب است و تقریبا از اواسط تابستان به‌بعد، فقط باریکه‌ای از آب از آن فرو می‌ریزید. بازدید از این آبشار رایگان است و تقریبا نصف روز طول می‌کشد.

بهترین فصل برای دیدن آبشار کلوگان زیبا فصل بهار و تابستان است؛ اما برخی افراد در فصل‌هایی مثل پاییز و زمستان هم برای دیدن این آبشار وقت می‌گذارند. شما هم اگر دوست دارید این آبشار را در پاییز و زمستان ببینید، باید با تجهیزات کامل راهی شوید؛ مثلا لباس گرم به همراه داشته باشید و هر آنچه در سفرهای زمستانی نیاز است همراه ببرید.

موقعیت آبشار کلوگان روی نقشه

۲. آبشار شکر آب

آبشارهای تهران - آبشار شکرآب

– بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان.
– آدرس: استان تهران، شمیران، رودبار قصران، روستای شکرآب.
– وسایل موردنیاز و نکاتی که باید بدانید: برای رسیدن به این آبشار باید مسیری را پیاده‌روی کنید؛ پس وسایل لازم برای پیاده‌رویِ چندساعته مثلا کفش پیاده‌روی مناسب داشته باشید. برخی از قسمت‌ها شیب‌دار است و بنابراین، بد نیست که تجهیزات کوهنوردی هم همراه ببرید.
– مسیر دسترسی: دسترسی به آبشار شکرآب راحت است. باید به جاده لواسان فشم بروید و از فشم به اوشان و در نهایت به روستای آهار بروید. روستای آهار آخرین جایی است که می‌توانید با ماشین حرکت کنید و از آنجا به بعد باید پیاده‌روی کنید.

آبشار شکرآب در بخش رودبار قصران و در شهرستان اوشان قرار گرفته است. این آبشار در روستایی به همین نام واقع شده و مهم‌ترین جاذبه این روستاست. روستای شکرآب در نزدیکی روستای مشهور آهار قرار دارد. این منطقه در تمام فصول سال زیبا است. تابستان‌ها درختان میوه‌دار به‌خصوص آلبالو و گیلاس زیبایی خیره‌کننده‌ای به آن می‌دهند و در پاییز با هزاران رنگ زیبای پاییزی مزین می‌شود. بازدید از این جاذبه رایگان است و تقریبا نصف روز باید برای آن وقت بگذارید.

موقعیت آبشار شکرآب روی نقشه

۳. آبشار سنگان

آبشارهای تهران - آبشار سنگان

– بهترین زمان بازدید: فروردین و اردیبهشت (اگر دوست دارید آبشار یخی و قندیل‌های زیبای آن را ببینید، زمستان را برای بازدید از آن انتخاب کنید).
– آدرس: استان تهران، ۲۰کیلومتری شمال غرب تهران، بخش کن، روستای سنگان.
– وسایل موردنیاز و نکاتی که باید بدانید: برای گردش کوتاه ۱روزه در اطراف این آبشار وسایل طبیعت‌گردی، کفش مناسب، کرم و عینک ضدآفتاب همراه داشته باشید. دوربین عکاسی را هم فراموش نکنید.
– مسیر دسترسی: برای اینکه خودتان را به این آبشار برسانید، باید از غرب تهران به جاده کن به سولقان بروید. تقریبا ۱۰ کیلومتر بعد از سولقان می‌توانید تابلوی این روستا را مشاهده کنید. بخشی از مسیر منتهی به آبشار، ماشین‌رو نیست و باید پیاده‌روی کنید.

آبشار سنگان در روستای خوش‌آب‌وهوای سنگان در منطقه کن قرار دارد. این روستا ۲۱۰۰ متر از دریا ارتفاع دارد و دارای باغ‌های گردو، گیلاس، هلو و زردآلو است. آبشار سنگان در شمال غربی روستا واقع شده است. ارتفاع این آبشار به ۳۰ متر می‌رسد و قبل از اینکه از ارتفاع فرو بریزد، آب این آبشار از باغات روستا می‌گذرد. در فصل زمستان این آبشار یخ می‌زند و منظره‌ای زیبا و جذاب ایجاد می‌کند که دیدن آن خالی از لطف نیست.

موقعیت آبشار سنگان روی نقشه

۴. آبشار اوسون

آبشارهای تهران - آبشار اوسون

– بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان.
– آدرس: تهران، دربند، حدفاصل پس‌قلعه و شیرپلا.
– وسایل موردنیاز و نکاتی که باید بدانید: برای رسیدن به این آبشار باید مسیری را کوهنوردی کنید؛ پس وسایل لازم برای کوهنوردی و لباس و کفش مناسب همراه داشته باشید.
– مسیر دسترسی: این آبشار در حدفاصل پس‌قلعه، شیرپلا و ایستگاه ۵ توچال واقع شده است و برای رسیدن به آن باید چند ساعتی را پیاده‌روی کنید.

یکی دیگر از زیباترین آبشارهای تهران آبشار اوسون است که از آب‌شدن برف‌های ارتفاعات شمال تهران ایجاد می‌شود. مسیر رسیدن به این آبشار و مناطق اطراف آن امکانات گردشگری نسبتا خوبی دارد و تقریبا به‌راحتی در دسترس است. در نزدیکی آبشار، هتل اوسون هم قرار دارد. آبشار سوتک و آبشار رجب هم در نزدیکی همین آبشار واقع شده‌اند و کمتر از ۱ کیلومتر از آن فاصله دارند.

موقعیت آبشار اوسون روی نقشه

۵. آبشار دوقلو

آبشارهای تهران - آبشار دوقلو

– بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان (ولی در زمستان هم به‌خاطر یخ‌زدن آب، زیبایی و جلوه خاصی دارد).
– آدرس: تهران، دربند.
– وسایل موردنیاز و نکاتی که باید بدانید: برای رسیدن به این آبشار باید مسیری را کوهنوردی کنید؛ پس وسایل لازم برای کوهنوردی، لباس و کفش مناسب داشته باشید.
– مسیر دسترسی: برای اینکه خودتان را به این آبشار برسانید باید از دربند و روستای پس‌قلعه عبور کنید. بعد از عبور از این روستاها، باید مسیری تقریبا ۲ساعته را کوهنوردی کنید تا به شیرپلا و آبشار دوقلو برسید. آبشار پسنگ کمتر از ۱ کیلومتر از این آبشار فاصله دارد.

آبشار دوقلو یکی دیگر از آبشارهای تهران است که در مسیر کوهنوردی قرار دارد؛ بنابراین، برای بسیاری از علاقه‌مندان به کوهنوردی آشناست. این آبشار در مسیر کوهنوردی بین دربند و توچال واقع شده است. از آنجا که این آبشار در زمان سرریزشدن و از بالا به ۲ قسمت تقسیم می‌شود، آبشار دوقلو نام گرفته است.

این آبشار هم مثل بسیاری از آبشارهای اطراف تهران، با ذوب‌شدن برف‌های کوهستان شکل می‌گیرد و به همین دلیل، فصل بهار از همیشه پرآب‌تر است. ارتفاع این آبشار به ۲۰ متر می‌رسد و مثل سایر آبشارهای این فهرست، در زمستان یخ می‌زند و منظره زیبایی ایجاد می‌کند.

موقعیت آبشار دوقلو روی نقشه

۶. آبشار رجب

آبشارهای تهران - آبشار رجب

– بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان.
– آدرس: تهران، دربند، بعد از دوراهی اوسون.
– وسایل موردنیاز و نکاتی که باید بدانید: آبشار در مسیری کوهستانی قرار دارد در نتیجه، باید آمادگی کمی کوهنوردی داشته باشید. لباس گرم به‌خصوص در فصل‌های سرد سال همراه ببرید.
– مسیر دسترسی: دسترسی به این آبشار برای اهالی تهران راحت است؛ حتی اگر ماشین شخصی نداشته باشید. برای این منظور، ابتدا خودتان را به تجریش و بعد دربند برسانید. در دوراهی اوسون، مسیر سمت راست را انتخاب کنید.

یکی دیگر از آبشارهای منطقه دربند آبشار رجب است. این آبشار نیز در مسیر کوهنوردی شیرپلا قرار دارد و به همین علت، همواره مورد توجه کوهنوردان است. قهوه‌خانه‌ای به همین نام در کنار این آبشار قرار دارد. این آبشار زیبا، که برای کوهنوردان قدیمی پر از خاطره‌ است، در واقع ادامه آبشار «دو قلو» است.

موقعیت آبشار رجب روی نقشه


حتما بخوانید: ۱۰ فایده شگفت‌انگیز پیاده روی در طبیعت برای سلامتی

۷. آبشار سوتک

آبشارهای تهران - آبشار سوتک

– بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان.
– آدرس: تهران، دربند، پس‌قلعه.
– وسایل موردنیاز و نکاتی که باید بدانید: برای گشت‌وگذار در اطراف آبشار سوتک، وسایل کوهنوردی و لباس و کفش مناسب، و در فصل‌های سرد سال حتما لباس گرم همراه ببرید.
– مسیر دسترسی: برای رسیدن به این آبشار باید اهل کوهنوردی باشید و آمادگی بدنی لازم را داشته باشید.

منطقه دربند میزبان چندین آبشار است و یکی از آنها آبشار سوتک است. این آبشار در نزدیکی روستای پس‌قلعه قرار دارد و مثل آبشار رجب در مسیر کوهنوردی شیرپلا واقع شده است.

موقعیت آبشار سوتک روی نقشه

۸. آبشار ناران

آبشارهای تهران - آبشار ناران

– بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان.
– آدرس: استان تهران، لواسان، شمیرانات، شمال روستای کند علیا، ۷۰۰متری شمال محله ناران.
– مسیر دسترسی: برای بازدید از این آبشار باید خودتان را به روستای کند علیا برسانید. ابتدا به لواسان بروید و از آنجا از طریق بلوار امام خمینی وارد خیابان اسدیان شوید. این مسیر به روستای کند علیا می‌رسد.

آبشار ناران در شمال روستای کند علیا قرار دارد و در ۷۰۰متری محله ناران در منطقه لواسانات واقع شده است. این آبشار یکی از چندین جاذبه این منطقه است. جالب است بدانید در این منطقه آثار باستانی متعددی پیدا شده است. بر اساس این آثار باستانی می‌توان تخمین زد که روستای کند علیا قدمت بسیار زیادی دارد.

ارتفاع آبشار ناران حدود ۱۰ متر است. جریان آب آبشار دائمی است و در طول سال جریان دارد؛ ولی مثل بسیاری از آبشارهای دیگر، در فصل بهار بسیار پرآب‌تر است. اطراف این آبشار را بیشتر زمین‌های شخصی تشکیل داده‌اند. به همین علت، فقط یک راه برای رسیدن به آبشار وجود دارد و آن راه قسمت شرقی آبشار است که عموم مردم برای بازدید از آبشار از این مسیر استفاده می‌کنند.

موقعیت آبشار ناران روی نقشه

۹. آبشار تیزآب

آبشارهای تهران - آبشار تیزآب

– بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان.
– آدرس: تهران، دماوند، ۵۳کیلومتری تهران، در کنار جاده آبعلی.
– وسایل موردنیاز و نکاتی که باید بدانید: مسیر دسترسی به آبشار تیزآب مسیری صخره‌ای است؛ بنابراین باید آمادگی بدنی لازم برای طی‌کردن این مسیر را داشته باشید. بهتر است که تجهیزات کوهنوردی همراه ببرید و کفش مناسب بپوشید.
– مسیر دسترسی: برای رسیدن از دماوند به تیزآب باید مسیری را طی کنید که چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد. حتی از دور گلدسته‌های امامزاده هاشم در جاده هزار خودنمایی می‌کند. تنگه تیزآب میزبان درختان کهن‌سال است که زیبایی و سرسبزی خیره‌کننده‌ای به این تنگه می‌دهد. این درختان بیشتر شامل چنار، بید، سپیدار و تبریزی است. در این منطقه برای پیشگیری از وقوع سیلاب و جلوگیری از فرسایش تنگه، بندهای سنگی ساخته‌اند. مسیر دسترسی به این آبشار کمی صخره‌ای است و بهتر است تجهیزات کافی و کفش‌های مناسب داشته باشید.

آبشار تیزآب یکی از آبشارهای اطراف تهران در دامنه‌های کوه‌های البرز جریان دارد. آب این آبشار پیش از اینکه به آبشار برسد از تنگه‌ای به همین نام عبور می‌کند و در مسیر خود، باغ‌های کشاورزی منطقه دماوند را هم آبیاری می‌کند. این آبشار ۵ کیلومتر تا شهر دماوند فاصله دارد و در شمال شهر واقع شده است.

ارتفاع آبشار تیزآب تقریبا ۱۰ متر است. معمولا در زمستان‌ها، وقتی هوا خیلی سرد می‌شود، این آبشار یخ می‌زند و منظره‌ای خیره‌کننده ایجاد می‌کند و تنگه زیر آن هم مثل یک یخچال طبیعی می‌شود. پایین این آبشار یعنی جایی که آب آبشار در آن فرو می‌ریزد حوضچه‌ای طبیعی به عمق ۱ متر ایجاد شده است.

موقعیت آبشار تیزآب روی نقشه

۱۰. آبشار آیینه ورزان

آبشارهای تهران - آبشار آیینه ورزان

– بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان.
– آدرس: استان تهران، دماوند، ۶۰کیلومتری شرق تهران، روستای آینه ورزان.
– وسایل موردنیاز و نکاتی که باید بدانید: دسترسی به این آبشار برای کودکان و برای افراد سالمند و کسانی که ناتوانی در حرکت دارند دشوار است.
– مسیر دسترسی: برای اینکه از این آبشار زیبا دیدن کنید، ابتدا باید به رودهن بروید. از رودهن مسیر را به‌سمت آبسرد و بعد روستای آینه ورزان ادامه دهید. از خود روستا تا آبشار تقریبا ۲ ساعت را باید پیاده‌روی کنید. بعد از تماشای آبشار می‌توانید راه خود را به‌سمت تنگه‌ای باریک و ۲متری ادامه دهید. بالاتر از این آبشار، آبشار دیگری هم وجود دارد که امکان دسترسی به آن به‌راحتی فراهم نیست و برای اینکه خودتان را به آنجا برسانید باید کوهنورد حرفه‌ای باشید.

این آبشار زیبا در دامنه کوهی به‌نام زرینه‌کوه واقع شده است. این آبشار در روستایی به همین نام قرار دارد و فاصله این روستا تا تهران ۶۰ کیلومتر و تا دماوند ۱۷ کیلومتر است. این روستا به ۲ بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود و آبشار در قسمت بالای روستا قرار دارد. ارتفاع آبشار آینه ورزان به ۲۰ متر می‌رسد. بالای کوه هم آثاری از قلعه‌ای قدیمی دیده می‌شود که اهالی منطقه به آن قلعه نوذرشاه می‌گویند.

موقعیت آبشار آینه ورزان روی نقشه

۱۱. آبشار کمرد

آبشارهای تهران - آبشار کمرد

– بهترین زمان بازدید: خود آبشار فقط در فصل بهار جریان دارد؛ اما برای دیدن مناطق زیبای اطراف آن هر فصلی از سال می‌توانید به اینجا سر بزنید و از زیبایی طبیعت در فصل‌های مختلف سال لذت ببرید.
– آدرس: تهران، جاده هراز، جاجرود، روستای کمرد، آبشار کمرد.
– وسایل موردنیاز و نکاتی که باید بدانید: برای رسیدن به این آبشار باید مسیری را پیاده‌روی کنید؛ بنابراین کفش ورزشی مناسب پیاده‌روی بپوشید و عینک و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.
– مسیر دسترسی: برای اینکه خودتان را به این آبشار دیدنی برسانید، مسیر اصلی تهران فیروزکوه را در پیش بگیرید. بعد از طی‌کردن ۲ کیلومتر از مسیر از شهر جاجرود، به روستای کمر می‌رسید. از روستا تا آبشار باید ادامه راه را پیاده بروید. تقریبا ۱ کیلومتر باید پیاده‌روی کنید. این مسیر بسیار دیدنی و زیباست.

آبشار کمرد یکی از آبشارهای نزدیک تهران است. این آبشار در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است و روستا تقریبا ۲۵ کیلومتر تا تهران فاصله دارد. بیشتر از اینکه به تهران نزدیک باشد، نزدیک به شهر جدید پردیس است. آب‌وهوای روستا معتدل و کوهستانی است.

ارتفاع این آبشار به ۲۰ متر می‌رسد. در دیواره آن یک غار هم وجود دارد که مساحت آن حدود ۱۰ متر مربع است. زیبایی‌های این روستا به همین آبشار محدود نمی‌شود. آبشار در انتهای یک دره قرار گرفته است. این دره سرسبز و زیبا پر از درختان نارون، زرشک کوهی و چنار است. به همین دلیل، در بهار و تابستان، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و در پاییز نیز با هزاران رنگ زیبای پاییزی مزین می‌شود.

آبشار کمرد آبشاری دائمی نیست. فقط در بهار می‌توانید از این آبشار دیدن کنید و در سایر فصل‌های سال خشک می‌شود. منتها مناطق اطراف آن در تمام فصل‌های سال زیبایی خاص خود را دارد. صخره آبشار کمرد به‌تنهایی و بدون آب هم زیباست و شکل‌های عجیب و جالبی مثلا صورت خرس در آن قابل‌مشاهده است.

موقعیت آبشار کمرد روی نقشه

سخن آخر

آبشارهای تهران فرصت‌های بی‌نظیری برای طبیعت‌گردی در نزدیکی پایتخت هستند. اگر از هیاهو و شلوغی شهر خسته شده‌اید، یکی از این آبشارها را برای گشت‌وگذار آخر هفته انتخاب کنید و از قدم‌زدن در طبیعت لذت ببرید. شما کدام‌یک از این آبشارها را از نزدیک دیده‌اید؟ به‌نظر شما جای کدام آبشار در این فهرست خالی است؟ تجربه‌های خود را از گشت‌وگذار در آبشارهای تهران با «چطور» در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: تهران گردی کجا بریم؟ بهترین خیابان‌های تهران برای عاشقان خیابان‌گردی

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.