آشنایی با روش‌های درمان موخوره

9

اگر با وجود تمام مراقبت‌ها و تلاش‌ها برای نجات موهای خشک و تشنه‌تان، موخوره همچنان ادامه دارد، این مطلبی است که باید آن را بخوانید. برای آنهایی که هر روز از صاف‌کننده‌ و اتوی مو استفاده می‌کنند و ساعت‌ها وقت می‌گذارند تا محصولات مختلف را برای محافظت از موهای‌شان استفاده کنند، انگار مبارزه با موخوره نبردی است که هرگز در آن پیروز نخواهند شد.

وقتی اوضاع وخیم می‌شود، صرف هزینه‌های زیاد برای محصولات گران‌قیمت و جورواجور، کارساز نیست. سعی کنید با بررسی دقیق‌ترِ شیوه‌ی رفتاری که هر روز با موهای‌تان دارید و با مراقبت درست، کاری کنید که مجبور به درمان موخوره نشوید. با بررسی 10 راه حل زیر، شما می‌توانید با اصلاح اشتباهاتی که در شیوه‌های نگهداری از موهای‌تان مرتکب می‌شوید، از ایجاد موخوره پیشگیری کنید.

رونیکس

۱. هر دو روز یکبار موهای‌تان را بشویید

من کاملا قبول دارم که اهمیت بهداشت را باید جدی گرفت و البته توصیه می‌کنم که به طور مرتب دوش بگیرید! اما خیلی خوب است که گاهی برای درمان موخوره موهای‌تان را بالای سرتان جمع کنید و یک دوش فوری برای بدن‌تان بگیرید؛ این یک شیوه‌ی کاملا درست و بی‌عیب است! اگر هر دو روز یکبار موهای‌تان را بشویید، به بدن‌تان فرصت می‌دهید تا با چربی طبیعی خودش موهای‌تان را ترمیم کرده و آنها را نرم، صاف و محافظت شده نگه دارد. حتی شگفت زده خواهید شد اگر ببینید بعضی از مدل‌‌ موها، روی موهایی که دو روز و یا حتی سه روز پیش شسته شده‌اند، بهتر جواب می‌دهند.

اریکا مک‌کلر (Erika McKellar) و الیزا هیلز (Elisa Hills)، که در این زمینه صاحب‌نظر هستند، شدیدا با نشُستن موها موافقند و می‌گویند: «اینقدر موهای‌تان را نشویید! فقط کافیست دیگر اینقدر آنها را نشویید. شستشوی زیاد یعنی زیاد سشوار کشیدن. موافقم که به سختی می‌توان این عادت را ترک کرد، اما اگر عادت کنید که از یک شامپوی خشک بسیار خوب استفاده کنید، موهای‌تان دیگر چربی زیادی تولید نمی‌کنند و زمانی هم که بالاخره موهای‌تان را می‌شویید، چربی لازم برای موهای‌تان دوباره تولید می‌شود. موهای‌تان را با آنتی‌اکسیدان‌ها و نرم‌کننده‌های التیام بخش تغذیه کنید و مواد مغذی‌ای را که در اثر نور شدید آفتاب، هوای آلوده و استفاده از ابزارهای مدل دهی به مو از دست رفته، جبران کنید. موهای‌تان از این بابت ممنون شما خواهند بود!»


حتما بخوانید: ۵ ورزش صورت برای شادابی پوست

۲. موهای‌تان را درست و هوشمندانه برس بزنید

برای درمان موخوره موهای تان را درست برس بزنید اول از همه برای درمان موخوره، برسی تهیه کنید که مناسب استفاده‌ی روزانه باشد؛ برسی بالش‌دار با دندانه‌هایی قابل انعطاف. این نوع برس، گره‌ خوردگی موها را به راحتی باز می‌کند. دقت کنید، اگر هر روز از برس‌های پلاستیکی که دندانه‌های سفت دارند، برای برس کشیدن موهای گره خورده‌تان استفاده کنید، باعث شکسته شدن و کنده شدن موهای‌تان خواهد شد. بعد هم اینکه باید از برس‌تان به درستی استفاده کنید؛ نباید برس را بردارید و همان اول شروع کنید به کشیدن آن از ریشه به نوک موها! اگر این کار را بکنید، پیچ و تاب‌های سطحی مو تبدیل به توده‌های گره‌ خورده در انتهای ساقه‌‌ی مو می‌شوند. حالا نوک ظریف موها اجبارا درگیر گره‌های درهم و به‌هم فشرده می‌شوند که برس‌تان ایجادش کرده. این یک راه کاملا ساده برای آسیب به موهاست!

برعکس برس بزنید؛ یعنی از نوک مو به ریشه. ابتدا انتهای موها را با دقت برس بکشید، سپس آرام آرام به سمت میانی موها بیایید. در پایان می‌توانید برس‌تان را به تمام قسمت‌های موهای‌تان بکشید.

۳. فقط به پوست سرتان شامپو بزنید

برای برای درمان موخوره نباید تمام موها را بالای سرتان جمع کنید و شروع کنید به سابیدن با شامپو! این چنگ زدن‌ها و پیچ دادن‌ها به مو و سابیدن‌شان موجب موخوره خواهد شد. درعوض، اجازه دهید موهای‌تان حالت طبیعی‌اش را روی سرتان داشته باشد و شامپو را فقط به پوست سرتان بزنید و سپس بگذارید حین آب کشی، کف دست دوم، به ساقه‌ و نوک موها برسد.

این توصیه‌ها را از حرفه‌ای‌های مراقبت از مو زیاد می‌شنویم، اما مک‌کلر و هیلز به ما می‌گویند که چطور به راحتی موهای‌مان را سالم و بی‌عیب و نقص نگه داریم، آنها می‌گویند: «شما به چهار یا پنچ چیز نیاز دارید و لازم نیست خودتان را به زحمت بیندازید: یک پاک‌کننده‌ی ملایم، یک نرم‌کننده‌ی آب‌رسان، یک نرم‌کننده‌ی سبک که لازم نیست روی موها بماند، یک شامپوی خشک و یک ماسک مویی که بخوبی نفوذ می‌کند. موی سالم، نرم و درخشان است. از شامپو یا پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که بدون پارابن بوده و تا حد ممکن سولفات نداشته باشد چون کف این شامپوها موها را خشک و شکننده می‌کنند. در عوض، از شامپویی استفاده کنید که ملایم و سبک باشد. شامپوها و نرم‌کننده‌های طبیعی گران‌قیمت هستند؛ چون تهیه‌ کردن‌شان‌ کار ساده‌ای نیست. اما ارزشش را دارند چون با کمک آنها موهایی سالم و شاداب خواهید داشت.»


حتما بخوانید: چگونه ناخنهای زیبایی داشته باشیم؟

۴. به نوک موهای‌تان نرم‌کننده بزنید

برای درمان موخوره فقط به نوک موهای تان نرم کننده بزنید

برای درمان موخوره بهتر است همیشه از کاندیشنر استفاده کنید! کاندیشنر را دقیقا به انتهای ساقه‌ی مو بزنید و سپس دو دقیقه صبر کنید تا جذب شود. موقع آبکشی موها، کاندیشنر را کاملا آبکشی نکنید، البته بیشترِ آن را از روی موها آبکشی کنید چون نباید مقدار زیادی از آن روی موهای‌تان بماند و به آن حالت چربی بدهد.

همانطور که مک‌کلر و هیلز توضیح می‌دهند، اگر می‌خواهید موهای‌تان دچار موخوره نشود، باید به طور مرتب از محصولات مراقبت کننده‌ی مو استفاده کنید، مخصوصا اگر قرار است با حرارت به موهای‌تان مدل دهید. ژیل فرانچی (Jill Franchi)، که در زمینه آرایش مو فعالیت می‌کند، می‌گوید: «هر وقت که می‌خواهید با استفاده از حرارت به موهای‌تان مدل بدهید، حتما از محافظ حرارتی مو کمک بگیرید. اگر قرار است موهای‌تان در معرض هوای آزاد خشک شوند، یک کاندیشنر سبک که لازم نیست روی موها باقی بماند و یا روغن مرطوب کننده، به تغذیه‌ی موهای‌تان کمک کرده و همچنین سدی ایجاد می‌کند تا از موهای‌تان در برابر عوامل آسیب‌رسان‌ محافظت شود.»

۵. برای خشک کردن، با حوله به موهای‌تان چنگ نزنید

برای درمان موخوره با حوله به موهای تان چنگ نزنید

حوله کشیدن به موها و بهم ریختن‌شان در هر جهتی کار درستی نیست! چون موهای مرطوب و آسیب پذیرتان بهم گره خورده و آسیب می‌بینند و در نتیجه دچار شکستگی می‌شوند. به جای این کار، دور موهای‌تان یک حوله بپیچید و اجازه دهید خشک شود.

۶. برای موهای خیس از شانه‌ی دندانه درشت استفاده کنید

برای درمان موخوره از شانه‌ ی دندانه درشت استفاده کنید

همان‌طور که در نکته‌ی شماره‌ی ۵ گفتیم، موی خیس، آسیب‌پذیر است. اگر قرار باشد به موهای‌تان مدل بدهید متاسفانه مجبورید موهای خیس‌تان را شانه بزنید. برای اینکه با موهای حساس‌تان به بهترین شیوه‌ی ممکن رفتار کنید، از یک شانه‌ی دندانه درشت برای شانه‌ کردن موهای تازه شسته شده‌تان استفاده کنید. شانه‌ی دندانه درشت، برخلاف یک برس معمولی با دندانه‌های سرضخیم، به راحتی میان موهای‌تان می‌لغزد و بدون آسیب زدن به موها و شکستن‌شان، گره‌ها را باز می‌کند.


حتما بخوانید: چگونه خوش‌ عکس باشیم؟

۷. از سشوار درست استفاده کنید

برای درمان موخوره از سشوار درست استفاده کنید

اگر سشوار، تنها ابزار حرارتی‌ای است که برای مدل دادن به موهای‌تان آن را بکار می‌برید، حتما سعی کنید نوک موهای‌تان مستقیما در معرض حرارت نباشد مگر اینکه واقعا لازم شود. وقتی ریشه‌ها و قسمت بالایی موها را خشک کردید، سپس با کمک برس و حرارت غیر مستقیم، نوک موها را هم خشک کنید.

اگر از ابزار حرارتی دیگری استفاده می‌کنید، بازهم اجازه ندهید نوک موهای‌تان در تماس مستقیم با حرارت باشد. اطراف ریشه‌ها و قسمت بالایی موها را خشک کنید و به نوک موها فقط حرارت غیرمستقیم برسانید. فرانچی می‌گوید: «ابزار حرارتی شما، مثلا اتوی مو، بابلیس، سشوار و … نباید خیلی داغ باشد! اگر ابزار شما از نوع خوب و باکیفیت باشد، تنظیماتی دارد که بتوانید حرارت مناسب را انتخاب کنید. لازم نیست از دمای بالا استفاده کنید مگر اینکه موهای‌تان واقعا زبر باشد. حرارت ابزارتان را روی کمترین دمای ممکن که شما را به نتیجه‌ی دلخواه‌تان می‌رساند قرار دهید.»

۸. از اتوی مو یا صاف کننده‌ی مو، درست استفاده کنید

برای درمان موخوره از اتوی مو درست استفاده کنید

برای درمان موخوره موقع صاف کردن مو، همیشه از یک برس یا شانه کمک بگیرید. آن بخشی از مو را که می‌خواهید صاف کنید در دست بگیرید و به آن برس بکشید و بعد، صاف کننده را بکشید. با این کار موهای‌تان در یک جهت صاف شده و احتمال صاف شدن مو در جهت اشتباه یا تا خوردن آن بسیار کمتر شده و شکستگی و آسیب نخواهید داشت، در نتیجه دچار موخوره نمی‌شوید.

۹. موهای‌تان را درست فر کنید

برای درمان موخوره موهای تان را درست فر کنید

به جای اینکه فرکردن را از نوک موها شروع کنید و از پایین به بالا آن را بپیچانید، از ریشه شروع کنید و هنگام پیچاندن موها در اتو، مو را در جهت مناسب هدایت کنید. اگر از نوک موها شروع کنید، این قسمت از مو، مدت زمان بیشتری در معرض حرارت زیاد قرار می‌گیرد. اما اگر از ریشه شروع کنید و آن قسمت از مو را که حرارت دریافت می کند، مدام عوض کنید، این ریشه است که بیشتر در معرض گرما قرار می‌گیرد. بنابراین نوک موها فقط به اندازه‌ای حرارت دریافت می‌کند که برای حفظ مدلش نیاز دارد. بازهم توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد به موهای‌تان استراحت دهید و کمتر از ابزارهای مدل دهی استفاده کنید.

مک‌کلر و هیلز می‌گویند: «مدام دنبال مدل دادن به موهای‌تان نباشید و به آنها استراحت بدهید. پیچ و تاب‌های طبیعی و زیبای موهای‌تان را دوست داشته باشید و پیوسته دنبال تغییرشان نباشید. سال 2016، سال پذیرش ظاهر طبیعی‌مان است و تبلیغات زیادی هم درموردش شده است.»


حتما بخوانید: افزایش قد با ۱۰ روش طلایی

۱۰. برای درمان موخوره اصلاح موها را فراموش نکنید

برای درمان موخوره، اصلاح موها را فراموش نکنید

حتی اگر تمام موهای‌تان دچار موخوره شده است، باز هم امیدتان را از دست ندهید. یک قسمت از پیشگیری از ایجاد موخوره این است که اصلاح‌شان کنید. می‌توانید از محصولات مکملی که به رشد موها کمک می‌کنند استفاده کنید تا بتوانید با مراجعه مداوم به آرایشگاه و اصلاح‌های جزئی، موهای خوره‌دارتان را اصلاح کنید و همزمان با رشد خوب آن، قد موهای‌تان هم حفظ شود.

لازم است موهای‌تان را تا حدودی اصلاح کنید تا موخوره‌ها تحت کنترل‌تان باشند. ولی اگر مراقبت‌های لازم را انجام دهید، لازم نیست مدام دنبال اصلاح موهای‌تان باشید. مراقبت خوب به شما اجازه می‌دهد فواصل مراجعه به آرایشگاه برای اصلاح را بیشتر کنید؛ مثلا هر شش تا هشت هفته یا شاید هم طولانی‌تر. برای جلوگیری از موخوره، مراقبت‌های منظم ضرورت دارد. فرانچی می‌گوید: «موهای‌تان را به طور مرتب کوتاه کنید! شاید این توصیه به نظر ساده بیاید اما نکته‌ی اصلی این است که پیش از بروز موخوره، می‌توانید از موهای سالم‌تان محافظت کنید. موهای هر کسی ویژگی‌های منحصربفرد خودش را دارد، پس درمورد زمان‌های مراجعه برای اصلاح، با آرایشگرتان مشورت کنید. اما توصیه‌ی من این است که دست کم چهار بار در سال موهای‌تان را کوتاه کنید.»

می‌توانید به جای خواندن این مقاله، ویدیوی زیر را نیز ببینید.

برگرفته از: sheknows

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 9 دیدگاه)
  1. Kimia می‌گوید

    سلام من ۱۳ سالمه و موهام لخته بعد از استفاده از شامپوی نامناسب سر موهام سفید میشه بعد دوشاخه میشه چطوری میتونم ازش جلوگیری کنم؟

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام کیمیای عزیز
      از شامپوی مناسب استفاده کنید و موهاتون رو از جایی که موخوره زده کوتاه کنید. برای پیشگیری از موخوره هم همین روش‌هایی رو که خدمتتون توضیح دادیم به‌کار بگیرید.

  2. Kimia می‌گوید

    سلام من ۱۴سالمه و موهام لخته بعد از استفاده از شامپوی نامناسب سر موهام سفید میشه بعد دوشاخه میشه چطوری میتونم ازش جلوگیری کنم؟

  3. عليرضا می‌گوید

    سلام
    خسته نباشيد
    ببخشيد بنده موهام موخوره گرفته.
    جنس موهام خشك هست و براي نرم كردن و حالت دادنش از روغن بادام تلخ استفاده ميكنم
    اما يه عادت هم دارم،اينه كه خيلي موهام رو مالش ميدم.
    بنظر شما دليلش ميتونه مالش بيش از حد موهام باشه؟
    ممنون ميشم اگر راهنماييم كنيد.

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      درود بر شما
      همون‌طور که توی مقاله هم خدمت‌تون عرض کردیم، چنگ زدن به موها، پیچ‌دادن و سابیدن‌شون میتونه باعث موخوره بشه.