بهترین فیلم های فضایی؛ از میان ستاره‌ای تا ارقام پنهان

0

فیلم های فضایی از جذاب‌ترین فیلم‌هایی‌اند که ما را به دنیاهای خیالی یا واقعی فراتر از زمین می‌برند. فیلم‌ های فضایی زیادی تا به حال ساخته شده است که بسیاری از آنها به‌خاطر ایده‌های ناب یا اجرای بی‌نظیرشان ارزش دیدن دارند. انتخاب از بین این‌همه فیلم فضایی کار راحتی نیست. در ادامه، می‌توانید تعدادی از فیلم‌های فضایی جذاب به انتخاب نیوساینتیست را ببینید.

۱. میان‌ستاره‌ای (Interstellar)

میان‌ستاره‌ای (Interstellar) از بهترین فیلم های فضایی

رونیکس
سال تولید: ۲۰۱۴
کشور سازنده: بریتانیا، آمریکا
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۶
کارگردان: کریستوفر نولان
نویسنده: جاناتان نولان، کریستوفر نولان
بازیگران اصلی: متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین، مایکل کین، مت دیمون، کیسی افلک

اگر به فیلم های فضایی علاقه‌مند باشید، بی‌شک تعریف فیلم میان‌ستاره‌ای را شنیده‌اید. در این فیلم فضایی دیدنی، که ارزش بارها تماشاکردن را دارد، متیو مک‌کانهی در نقش ژوزف کوپر بازی می‌کند؛ خلبان سابق ناسا که حالا به کار کشاورزی مشغول است، در دنیایی که محصولات کشاورزی به‌دلیل تغییرات جوی رو به‌ نابودی است. او برای مأموریتی فراخوانده می‌‌شود: سفر به فضای میان‌ستاره‌ای برای پیداکردن سیاره‌ای دیگر شبیه زمین. جسیکا جستین نقش دختر کوپر در بزرگ‌سالی را بازی می‌کند؛ دختری که با پیامی از سوی پدر، آینده زمین را تغییر می‌دهد.

تمام بخش‌های این فیلم، یکی از بهترین فیم های کریستوفر نولان، جذاب و قابل‌توجه است، از بازی بازیگران گرفته تا داستان فیلم و جلوه‌های ویژه. تعجبی ندارد که در هشتادوهفتمین دوره‌ جوایز اسکار، نامزد دریافت جوایز متعدد باشد: بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین تدوین صدا، بهترین موسیقی فیلم، بهترین طراحی صحنه و… . این فیلم توانست جایزه‌ اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را از آن خود کند.

۲. ماه (Moon)

ماه (Moon) از بهترین فیلم های فضایی

سال تولید: ۲۰۰۹
کشور سازنده: بریتانیا
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸
کارگردان: دانکن جونز
نویسنده: ناتان پارکر، دانکن جونز
بازیگران اصلی: سم راکول، بندیکت وانگ، دومینیک مک الیگوت، کایا اسکودلاریو

سم بل (با بازی سم راکول) در حال آماده‌شدن برای ترک ماه در پایان دوره ۳ساله خود به‌عنوان تنها سرپرست معدن هلیوم ۳ است. منتها حادثه‌ای هنگام کار با دستگاه‌های استخراج هلیوم اتفاق می‌افتد که باعث زخمی و بیهوش‌شدن او می‌شود. بعد از مدتی در ایستگاه بیدار می‌شود، در حالی که هیچ‌چیزی از حادثه را به خاطر نمی‌آورد. پیامی از زمین دریافت می‌کند که به او دستور می‌دهد پایگاه را ترک نکند و منتظر تیم نجات بماند.

این دستور سم را به شک می‌اندازد و از ایستگاه خارج می‌شود. بیرون ایستگاه و در محل حادثه، بدن بیهوش خود را پیدا می‌کند. سم و سم، در حالی که با تجربه غیرقابل‌توضیح از این ملاقات عجیبشان دست‌وپنجه نرم می‌کنند، باید معمایی عجیب را هم حل کنند: چند سم دیگر ممکن است وجود داشته باشد؟ این فیلم فضایی علمی تخیلی که از بهترین فیلم های معمایی هم هست، با بودجه‌ای کم ساخته شده؛ اما ایده‌ای خاص و متفاوت از سایر فیلم های فضایی دارد و بدون شک ارزش دیدن دارد.

۳. پروکسیما (Proxima)

پروکسیما (Proxima) از بهترین فیلم های فضایی

سال تولید: ۲۰۱۹
کشور سازنده: فرانسه
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۴
کارگردان: آلیس وینکور
نویسنده: آلیس وینکور
بازیگران اصلی: اوا گرین، مت دیلون، لارس آیدینگر، زاندرا هولر

این فیلم در مراکز آموزشی آژانس فضایی اروپا در آلمان و در مجتمعی خارج از مسکو که «مرکز آموزش فضانوردی یوری گاگارین» است فیلم‌برداری شده است. سومین فیلم آلیس وینکور تجربه‌ای متفاوت از دیدن یک فیلم فضایی علمی تخیلی را برای شما رقم می‌زند و شما را به دنیایی متفاوت می‌برد.

ماجرای این فیلم درباره‌ مادری مجرد است که در آخرین لحظه به او فرصتی برای حضور در مأموریتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی داده می‌شود. او شرایط پیچیده‌ای دارد و باید بین رفتن به فضا که آرزوی همیشگی‌اش بوده و ماندن پیش دخترش یکی را انتخاب کند. یکی از جذابیت‌های این فیلم و ویژگی‌های تحسین‌برانگیز آن بازی بی‌نظیر اوا گرین است که نظر منتقدان را جلب کرده است. اگر دوست دارید یک فیلم فرانسوی فضایی ببینید، بدون شک پروکسیما انتخاب خوبی است.

۴. بیگانه (Alien)

بیگانه (Alien) از بهترین فیلم های فضایی

سال تولید: ۱۹۷۹
کشور سازنده: آمریکا و بریتانیا
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۴
کارگردان: ریدلی اسکات
نویسنده: دان اوبانون
بازیگران اصلی: سیگورنی ویور، تام اسکریت، جان هرت، ایان هولم، هری دین استنتون، ورونیکا کارترایت، هلن هورتون

فیلم بیگانه یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی ترسناک است. ماجرای فیلم درمورد موجود فرازمینی خطرناکی است که وارد فضاپیما می‌شود و خدمه آن را از بین می‌برد. این فیلم در واقع اولین قسمت از مجموعه فیلمی با حضور شخصیتی به‌نام اِلن ریپلی است. این مجموعه شامل ۴ فیلم است؛ بعد از بیگانه، فیلم‌های بیگانه‌ها، بیگانه ۳ و رستاخیز بیگانه ساخته شده‌اند.

منتقدان فیلم بیگانه را دوست داشتند. آنها می‌گویند این فیلم تفکر ما درمورد داستان‌های علمی تخیلی را تغییر می‌دهد. به‌گفته این منتقدان، در بیشتر فیلم‌های علمی تخیلی، ما مدت‌هاست یک شکارچی در اوج هستیم. بیگانه به ما یادآوری می‌کند که دنیای طبیعی واقعا چگونه است. اگر دوست دارید فضای جذاب فیلم های فضایی را با ترکیبی از وحشت فیلم‌های ترسناک در کنار هم تجربه کنید، فیلم بیگانه انتخاب خوبی است.

۵. ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey)

۲۰۰۱: ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey)

سال تولید: ۱۹۶۸
کشور سازنده: آمریکا، بریتانیا
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۳
کارگردان: استنلی کوبریک
نویسنده :استنلی کوبریک، آرتور سی. کلارک
بازیگران اصلی: کی‌یر دولِـی، گری لاکوود، ویلیام سیلوستر، داگلاس رین، تری داگن

اگر عاشق سینما و فیلم های فضایی باشید، حتما فیلم ادیسه فضایی را دیده‌اید. این فیلم روایت سفری فضایی است؛ اما با سایر فیلم‌ های فضایی کمی تفاوت دارد. این فیلم پر از استعاره است. این فیلم شامل همه‌چیز است: از طلوع آدمی گرفته تا هوش مصنوعی، اکتشافات فضایی و سفرهای فراتر از بعد. این فیلم دوئلی بین دیوید بومن و رایانه‌ای به‌نام HAL را به تصویر می‌کشد که ناخواسته طوری طراحی شده است تا قاتل باشد.

این فیلم در اسکار سال ۱۹۶۸ در چندین رشته نامزد و برنده اسکار بهترین جلوه‌های ویژه تصویری شد. نامزدی بهترین طراحی صحنه، بهترین کارگردانی برای استنلی کوبریک و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی برای استنلی کوبریک و آرتور سی‌کلارک از دیگر افتخارات این فیلم است. یکی دیگر از دلایلی که به‌خاطر آن باید این فیلم را تماشا کنید این است که در سال ۱۹۶۸ ساخته شده است و یکی از فیلم های فضایی قدیمی است. با وجود این، به نظر می‌رسد که سال‌ها از زمانه‌ خود جلوتر است. این فیلم در نظر بسیاری از منتقدان شاهکار و یکی از بهترین فیلم‌ها در مجله سینمایی کایه دو سینما است.

۶. ارقام پنهان (Hidden Figures)

ارقام پنهان (Hidden Figures) از بهترین فیلم های فضایی

سال تولید: ۲۰۱۶
کشور سازنده: آمریکا
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸
کارگردان: تئودور ملفی
نویسنده: آلیسون ریچارد، تئودور ملفی بر پایه کتاب «ارقام پنهان» اثر مارگوت لی شترلی
بازیگران اصلی: تراجی پی. هنسون، اکتاویا اسپنسر، جنل مونی، کوین کاستنر، کیرستن دانست، جیمز پارسونز

در مرکز تحقیقات لانگلی ناسا در سال ۱۹۶۱، سه زن ریاضی‌دان سیاه‌پوست، کاترین جانسون (تراجی پی هنسون)، دوروتی وان (اوکتاویا اسپنسر) و مری جکسون (جانل مونه)، توانایی ریاضی قابل‌توجهی را که در اختیار داشتند در تلاش‌های آژانس برای فرستادن مردان سفیدپوست به فضا به کار گرفتند. واحدی که در آن کار می‌کنند بر اساس جنسیت و نژاد تفکیک شده است و بسیاری از همکارانشان مشکلاتی را که آنها با آن درگیرند نادیده می‌گیرند.

این فیلم با الهام از کتابی به همین نام نوشته مارگو لی شترلی ساخته شده است. این فیلم مورد توجه منتقدان قرار گرفت و فروش قابل‌ملاحظه‌ای داشت. فیلم ارقام پنهان نامزد سه جایزه‌ اسکار شده است: بهترین فیلم، بهتریم فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن. جایزه بهترین هنرنمایی مجموعه بازیگران نیز توسط انجمن بازیگران فیلم به ارقام پنهان تعلق گرفت.

۷. آپولو ۱۳ (Apollo 13)

آپولو ۱۳ (Apollo 13)

سال تولید: ۱۹۹۵
کشور سازنده: آمریکا
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۶
کارگردان: ران هاوارد
نویسنده: ویلیام برولس
بازیگران اصلی: تام هنکس، کوین بیکن، بیل پکستون، گری سینایس، اد هریس

در ۱۱ آوریل ۱۹۷۰، هفتمین مأموریت همراه با خدمه در برنامه فضایی آپولو از مرکز فضایی کندی در فلوریدا آغاز شد. در این مأموریت، قرار بود فضاپیما در دهانه Fra Mauro فرود بیاید. دو روز بعد از آغاز سفر، یک مخزن اکسیژن در ماژول خدمات فضاپیما منفجر شد و مسیر پرواز تغییر کرد تا آنها را به دور ماه بچرخانند و در ۱۷ آوریل به زمین بازگردانند. این فیلم با بازی تام هنکس نامزد ۹ جایزه‌ اسکار شده است و توانسته دو جایزه یکی برای بهترین صدا و دیگری برای بهترین تدوین را از آن خود کند.

۸. نخستین انسان (First Man)

نخستین انسان (First Man) از بهترین فیلم های فضایی

سال تولید: ۲۰۱۸
کشور سازنده: آمریکا
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۳
کارگردان: دیمین شزل
نویسنده: نیکول پرلمن
بازیگران اصلی: رایان گاسلینگ، کلر فوی، کوری استول، کایل چندلر، جیسون کلارک، جان برنثال

اگر به فیلم‌های بیوگرافی علاقه دارید، فیلم نخستین انسان برایتان بسیار جالب است. فیلم‌نامه نخستین انسان بر اساس کتاب «نخستین انسان: زندگی نیل آرمسترانگ» به نویسندگی جیمز آر. هانسن نوشته شده است. نقش نیل آرمسترانگ را رایان گاسلینگ بر عهده دارد. ماجرای فیلم مربوط به سال ۱۹۶۹ است و ماجراهای مأموریت آپولو ۱۱ به تصویر کشیده است.

اگر دوست دارید رویدادی واقعی و مهم در دنیای فضانوردی را روی پرده تماشا کنید، نخستین انسان بهترین گزینه است. این فیلم در گیشه هم موفق بود و در رشته‌های مختلفی مثل بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین صدا و بهترین طراحی صحنه در نودویکمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت جایزه شد. در نهایت نیز توانست اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را دریافت کند.

این فیلم در زمان انتشار حواشی زیادی داشت. یکی از آنها نشان‌ندادن صحنه برافراشتن پرچم آمریکا روی ماه است. رایان گاسلینگ در دفاع از فیلم گفته است که پیشرفت‌های علمی به‌خصوص در دنیای فضا و فضانوردی بزرگ‌تر از آن‌اند که محدود به کشورها شوند. به نظر می‌رسد که دفاعیه درستی است. نظر شما چیست؟

۹. مردان واقعی (The Right Stuff)

مردان واقعی (The Right Stuff) از بهترین فیلم های فضایی

سال تولید: ۱۹۸۳
کشور سازنده: آمریکا
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸
کارگردان: فیلیپ کافمن
نویسنده: فیلیپ کافمن، تام وولف
بازیگران اصلی: فرد وارد، دنیس کواید، اد هریس، اسکات گلن، سام شپارد

این فیلم درباره اولین تلاش‌های آمریکا برای فرستادن بشر به فضا و آن چیزی است که برای رسیدن به این هدف نیاز است. مردان واقعی یعنی مجموعه‌ای از افراد دارای مهارت، شجاعت و بی‌باکی در برابر مرگ. این فیلم با اینکه جدید نیست و ۳۷ سال از ساختش می‌گذرد، هنوز هم دیدنی است.

فیلم مردان واقعی در پنجاه‌وششمین دوره جوایز اسکار نامزد هشت جایزه‌ اسکار شد و توانست چهار اسکار را از آن خود کند. در سال ۲۰۱۳، این فیلم، به‌خاطر اهمیتی که از نظر فرهنگی، تاریخی و زیبایی‌شناختی دارد، برای حفظ در کتابخانه کنگره و ثبت در فهرست آثار ملی آمریکا انتخاب شد.

۱۰. مریخی (The Martian)

مریخی (The Martian)

سال تولید: ۲۰۱۵
کشور سازنده: آمریکا
امتیاز IMDb: امتیاز ۸
کارگردان: ریدلی اسکات
نویسنده: درو گودارد، بر پایه کتاب «مریخی» اثر اندی ویر
بازیگران اصلی: مت دیمون، جسیکا چستین، کریستن ویگ، جف دانیلز، مایکل پنیا، کیت مارا، شان بین

مریخی ماجرای زندگی ۴ساله‌ فضانوردی به‌نام مارک واتنی با بازی مت دیمون در مریخ است و تلاش‌هایی که او برای زنده‌ماندن به‌تنهایی انجام می‌دهد. این فیلم بر اساس کتاب نوشته شده است. فیلم مریخی بین پایگاه مریخی واتنی، فضاپیمایی كه در آن دوستانش در حال بازگشت به خانه‌اند، و دفاتر و اتاق‌های كنترل روی زمین كه در آن همه دیوانه‌وار تلاش می‌كنند کار درست را انجام دهند در جریان است. کار درست چیست وقتی شانس کمی برای نجات یک نفر که تنها در مریخ مانده وجود دارد؟

مت دیمون به‌خاطر بازی در این فیلم جایزه‌ گلدن گلوب را برنده شد. فیلم مریخی در هفت بخش در اسکار نامزد شده بود، ولی نتوانست هیچ اسکاری ببرد.

۱۱. جاذبه (Gravity)

جاذبه (Gravity) از بهترین فیلم های فضایی

سال تولید: ۲۰۱۳
کشور سازنده: آمریکا، بریتانیا
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۷
کارگردان: آلفونسو کوارون
نویسنده: آلفونسو کوارون، خوناس کوارون
بازیگران اصلی: ساندرا بولاک، جرج کلونی، اد هریس

تنهاماندن در فضایی بی‌انتها یکی از عجیب‌ترین شرایطی است که هر انسان می‌تواند در آن قرار بگیرد. داستان جاذبه نیز مثل بسیاری از فیلم های فضایی ماجرای حادثه‌ای در فضا را روایت می‌کند که در جریان این حادثه فقط دو نظر باقی می‌مانند. دو نفر که یکی از آنها ذخیره اکسیژن کافی برای زنده‌ماندن ندارد.

این فیلم فضایی تخیلی در مراسم اسکار سال ۲۰۱۴ بسیار موفق بود و توانست هفت جایزه بگیرد: بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین میکس صدا، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین صدا، بهترین فیلم‌برداری و بهترین جلوه‌های ویژه.

۱۲. آسمان اکتبر (October Sky)

آسمان اکتبر (October Sky)

سال تولید: ۱۹۹۹
کشور سازنده: آمریکا
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸
کارگردان: جو جانسون
نویسنده: لوئیس کولیک
بازیگران اصلی: جیک جیلنهال، لورا درن، کریس کوپر

اتوبیوگرافی هومر هیکام، مهندس ناسا، الهام‌بخش ساخت این فیلم بوده است. این فیلم درباره نوجوانی است که در زمان شروع عصر فضا به سر می‌برد. جیک جیلنهال ۱۷ساله، که در زمان فیلم‌برداری هم دبیرستانی بود، نقش هومر را بازی می‌کند؛ دانش‌آموزی دبیرستانی در ویرجینیای غربی در سال ۱۹۵۷ درست در زمانی که اتحاد جماهیر شوروی ماهواره اسپوتنیک اولین ماهواره دست‌ساز بشر را پرتاب کرد.

هومر با الهام از این موفقیت شوروی و با تشویق معلمش و با همراهی تعدادی از دوستانش تصمیم به ساخت موشک در خانه می‌گیرد. جو جانسون، کارگردان فیلم را بیشتر به‌خاطر فیلم‌های قهرمانی و تم سفرهای موشکی می‌شناسند. آسمان اکتبر دستاوردی کاملا محتاطانه است. داستانی تکان‌دهنده که تخیل را با امکان سفرهای موشکی، سفرهای فضایی و دنیایی فراتر از زمین بیدار می‌کند.

سخن پایانی

این فهرست به انتخاب وب‌سایت نیوساینتیست تهیه شده است. فیلم های فضایی زیادی تا به حال ساخته شده‌اند که بسیاری از آنها ایده‌های ناب و اجراهای بی‌نظیر دارند. به‌نظر شما، جای کدام فیلم فضایی در این فیلم خالی است؟ اگر بخواهید یک فیلم را به‌عنوان بهترین فیلم سینمایی فضایی انتخاب کنید، انتخاب شما کدام است؟


در ادامه بخوانید: بهترین فیلم های imdb؛ ۱۰۰ فیلم پرطرفدار و نام آشنا
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع newscientist
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.