همه‌چیز درباره بیبی چک: از طرز استفاده تا میزان اطمینان + پاسخ به سوالات رایج

0

بیبی چک یکی از سریع‌ترین و دردسترس‌ترین تست‌های خانگی برای تشخیص بارداری است. بیبی چک در تمام داروخانه‌ها در دسترس است و با کمک ادرار، بارداری را تشخیص می‌دهد. زنانی که در انتظار بارداری‌اند معمولا درمورد بیبی چک سؤال‌های زیادی دارند. ادامه این مطلب را دنبال کنید تا درمورد نحوه استفاده از بیبی چک، تفسیر بیبی چک و سایر اطلاعات لازم درمورد این تست خانگی بارداری بیشتر یاد بگیرید.

با بیبی چک بیشتر آشنا شوید

تست بارداری از طریق تشخیص یک هورمون در خون یا ادرار زنان انجام می‌شود که این هورمون hCG یا گنادوتروپین جفتی انسان نام دارد. این هورمون هنگامی که تخمک در رحم لانه‌گزینی می‌کند تولید می‌شود. دو نوع تست بارداری وجود دارد: یکی با استفاده از خون و دیگری با استفاده از ادرار. تست‌های خانگی بارداری یا همان بیبی چک از ادرار برای تشخیص بارداری استفاده می‌کنند.

رونیکس

بیبی‌چک تست خانگی بارداری است. در دستورالعمل بیشتر بیبی‌چک‌ها ذکر شده است که چند روز بعد از اولین تست مجددا تست دیگری انجام دهید؛ حتی اگر نتیجه تست اول مثبت باشد. بیشترِ بیبی‌چک‌ها دقیق و قابل‌اطمینان‌اند؛ اما بعضی از آنها عملکرد بهتری دارند و برای نشان‌دادن بارداری در زودترین زمان ممکن حساسیت بیشتری دارند.

بیبی‌چک ممکن است در اولین روز پریود ازدست‌رفته، نتیجه مثبت نشان دهند؛ اما تقریبا همۀ آنها یک هفته بعد از پریودی که قرار بوده شروع شود ولی اتفاق نیفتاده، بارداری را تشخیص می‌دهند. این احتمال وجود دارد که بیبی‌چک نتیجه منفی کاذب نشان دهد؛ یعنی باردار باشید ولی تست بیبی چک مثبت نشود. به همین دلیل، باید این تست را ۱ هفته بعد دوباره تکرار کنید.

بیشتر داروها و مواد تشکیل‌دهندۀ آنها اختلالی در نتیجه تست بارداری ایجاد نمی‌کنند؛ اما مصرف داروهای حاوی hCG (مثلا داروهای درمان ناباروری) ممکن است باعث تداخل در نتیجه تست شوند.

قبل از استفاده از بیبی چک حتما بخوانید

نحوه‌ استفاده از بی بی چک ها مشابه هم است. قبل از استفاده حتما به نکات زیر دقت کنید:

  • حتما بیبی‌چک را از داروخانه‌ها و مراکزی بخرید که مشتریان زیادی دارند. در این صورت، مطمئن می‌شوید محصولی که می‌خرید جدیدتر است؛
  • بیبی چک تاریخ انقضا دارد. به تاریخ انقضای محصول دقت کنید. اگر بیبی چک از قبل دارید و در محیط مرطوب یا گرم نگهداری شده، حتما تاریخ آن را بررسی کنید.
  • طرز استفاده محصول را بخوانید. با وجود اینکه بیبی‌چک‌ها طرز استفاده مشابهی دارند، ممکن است در جزئیات باهم تفاوت داشته باشند.
  • قبل از استفاده از بیبی‌چک ظرفی برای جمع‌کردن نمونه ادرار، ساعت و یک سطح صاف فراهم کنید.

چطور از بیبی چک استفاده کنیم؟

۱. انتخاب زمان مناسب

بسیاری از برندهای بیبی چک ادعا می‌کنند می‌توانند نتیجه را از روز اول قاعدگیِ ازدست‌رفته مشخص کنند یا حتی قبل از آن! اما معمولا از روز دوم به‌بعد نتیجه دقیق‌تری می‌گیرید. مدت کوتاهی پس از اتصال تخمک بارور به پوشش رحم (لانه‌گزینی)، جفت تشکیل می‌شود و هورمون گنادوتروپین جفتی انسان را تولید می‌کند. این هورمون وارد جریان خون و ادرار می‌شود. در اوایل بارداری، غلظت HCG به‌سرعت افزایش می‌یابد و هر ۲ تا ۳ روز، ۲ برابر می‌شود. هرچه زودتر آزمایش بارداری خانگی را انجام دهید، تشخیص HCG برای تست سخت‌تر می‌شود.

به‌ خاطر داشته باشید زمان تخمک‌گذاری شما ممکن است ماه‌به‌ماه متفاوت باشد. تخمک بارورشده نیز ممکن است در زمان‌های مختلفی در رحم قرار بگیرد. این مورد ممکن است بر زمان تولید HCG و زمان تشخیص آن تأثیر بگذارد. اگر پریودهای شما نامنظم است، ممکن است زمان پریود را اشتباه محاسبه کرده باشید.

از بیبی‌چک باید در ابتدای صبح استفاده کنید. در این ساعت از روز، ادرار غلظت بیشتری دارد. اگر باردار باشید، اولین ادرار روز مقدار هورمون hCG بیشتری دارد.

۲. پریود نامنظم و زمان استفاده از بیبی چک

شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که افرادی که پریود نامنظم دارند چه زمانی باید تست بیبی‌چک را انجام دهند. بیشتر تست‌های خانگی بارداری ادعا می‌کنند در صورت استفاده بعد از پریود عقب‌افتاده، دقیق‌ترین نتیجه را دارند؛ اما پریودهای نامنظم معمولا پیش‌بینی زمان انجام تست را دشوار می‌کند. پریود‌ها نامنظم تلقی می‌شوند اگر:

  • تعداد روزهای بین پریودها یا کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز باشد؛
  • تعداد روزهای چرخه قاعدگی ماه‌به‌ماه متفاوت باشد، مثلا چرخه قاعدگی ممکن است ۲۲ روز در یک ماه و ۳۳ روز در ماه آینده باشد.

اگر پریودهای نامنظم دارید، سعی کنید ۳۶ روز از شروع تازه‌ترین چرخه قاعدگی خود یا ۴ هفته بعد از رابطه جنسی بدون پیشگیری را حساب کنید. در این مرحله، اگر باردار باشید، سطح hCG شما باید به‌اندازه کافی بالا باشد تا بارداری را نشان دهد. اگر بیبی‌چک می‌گوید باردار نیستید اما هنوز گمان می‌کنید ممکن است باردار باشید، چند روز دیگر صبر کنید و تست بارداری دیگری انجام دهید یا برای آزمایش خون به پزشک مراجعه کنید.

۳. دستورالعمل استفاده از بیبی چک

  1. دست‌هایتان را آب گرم و صابون بشویید؛
  2. بیبی چک را از بسته‌بندی خارج کنید. بسته به نوع بیبی چک، یا باید نمونه ادرار را جدا در یک ظرف جمع کنید یا اینکه مستقیم روی نوار تست بیبی چک ادرار کنید. برخی بیبی‌چک‌ها با هر دو روش کار می‌کنند.
  3. برای جمع‌کردن نمونه ادرار برای هر تستی، اجازه دهید ابتدا مقداری از ادرار خارج شود و بعد شروع به جمع‌آوری نمونه کنید.
  4. اگر در دستورالعمل تست از شما خواسته شده مستقیم روی تست ادرار کنید، آن طرفی از تست را که دارای سر جذب‌کننده است به طرف ادرار بگیرید و کادری که نتیجه روی آن نمایش داده می‌شود، به طرف بالا نگه دارید. ۵ تا ۱۰ ثانیه باید روی نوار تست ادرار کنید. البته این زمان، به دستورالعمل محصول هم بستگی دارد.
  5. اگر نمونه ادرار را جمع کرده‌اید، بسته به نوع بیبی‌چک، می‌توانید چند قطره از آن را با قطره‌چکان داخل محفظه مخصوصی که برای ادرار در نظر گرفته شده بریزید یا نوار تست را مستقیم داخل نمونه ادرار فرو کنید و ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید.

۴. بعد از انجام تست چه کنیم؟

بیبی چک را روی سطحی صاف و خشک بگذارید. با توجه‌ به دستورالعمل بیبی‌چک، چند دقیقه صبر کنید تا نتیجه تست روی کادر مخصوص مشخص شود. این مدت‌زمان معمولا از ۳ تا ۵ دقیقه است. ممکن است برای بعضی از بیبی‌چک‌ها این زمان تا ۱۰ دقیقه هم برسد.

تفسیر نتیجه بیبی چک

تفسیر نتیجه بیبی چک

کادر نتیجه بیبی‌چک را بررسی کنید. متوجه می‌شوید کم‌کم رنگ پس‌زمینه‌ آن تیره‌تر می‌شود و ادرار را جذب می‌کند. بیبی‌چک‌ها منطقه‌ای تحت عنوان منطقه کنترل دارند که نواری قرمزرنگ دارد. اگر این نوار در نتیجه تست دیده شود، یعنی به‌اندازه کافی ادرار به تست رسیده و می‌توانید روی نتیجه تست حساب کنید. این نوار معمولا با حرف C نمایش داده می‌شود. نوار دیگری که روی این کادر می‌بینید با حرف T نمایش داده می‌شود و همان نواری است که اگر دیده شود، نشان می‌دهد باردار هستید.

بیبی‌چک‌های مختلف ممکن است نتیجه را با شیوه‌های مختلفی نشان دهند؛ مثلا رنگ این نوارها متغیر است یا ممکن است عبارت باردار و غیرباردار روی آن نوشته شده باشد. حتی اگر نوار مربوطه کاملا ظاهر نشده و کم‌رنگ است، یعنی هورمون hCG در ادرار شما وجود دارد. اگر نتیجه تست مثبت شد، به پزشک مراجعه کنید تا با انجام تست‌های بیشتر بارداری شما تأیید شود و مراقبت‌های بارداری را دنبال کنید.

نکته مهم: نتیجه تست شما زمانی دقیق است که در بازه زمانی مشخص‌شده در دستورالعملِ بیبی‌چک ظاهر شده باشد. اگر بعد از مدتی طولانی، خطی روی کادر کنترل بیبی‌چک مشاهده شد، به‌معنای مثبت‌بودن تست نیست.

بیبی چک منفی به چه معناست؟

اگر نتیجه تست بیبی‌چک منفی شده اما در موعد مقرر پریود نشده‌اید، ۳ تا ۵ روز دیگر دوباره تست را تکرار کنید. اگر در سیکل ماهانه، تخمک‌گذاری دیرتر انجام شده باشد یا تاریخ تخمک‌گذاری خود را به‌درستی محاسبه نکرده باشید، ممکن است خیلی زود تست بارداری را انجام داده باشید؛ زمانی که برای مثبت شدن بیبی چک بسیار زود است.

از آنجا که میزان hCG در دوران بارداری به‌سرعت افزایش می‌یابد، ممکن است چند روز پس از نتیجه منفی به نتیجه‌ای مثبت برسید. به همین دلیل است که برخی از کیت‌های تست حاملگی خانگی دارای بیش از یک تست‌اند و باید چند روز بعد آن را تکرار کنید.

اگر تست را کمتر از ۷ روز پس از پریود عقب‌افتاده انجام داده‌اید، تصور نکنید که نتیجه منفی آزمایش به این معنی است که باردار نیستید. ممکن است خیلی زود تست بارداری خانگی داده باشید. ۱ هفته دیگر صبر کنید و اگر در آن زمان هنوز پریود نشده‌اید و هنوز نتیجه تست شما منفی است، با پزشک مشورت کنید تا علت عقب‌افتادن قاعدگی مشخص شود.

بیبی‌ چک منفی کاذب چه دلایلی دارد؟

وقتی باردار هستید ولی نتیجه تست شما منفی می‌شود، به این حالت منفی کاذب می‌گویند. این حالت وقتی اتفاق می‌افتد که:

  • تست را اشتباه انجام داده‌ باشید؛
  • تاریخ انقضای بیبی چک گذشته باشد؛
  • خیلی زود از بیبی‌چک استفاده کرده باشید؛
  • از داروهای خاصی مانند ادرارآورها یا آنتی‌هیستامین‌ها استفاده کرده باشید؛
  • ادرار شما بسیار رقیق بوده باشد، زیرا درست قبل از آزمایش مایعات زیادی نوشیده‌اید.

بیبی چک مثبت کاذب چه دلایلی دارد؟

دریافت نتیجه مثبت تست بیبی چک در حالی که باردار نیستید، یعنی بیبی‌چک مثبت کاذب. این حالت معمولا بسیار نادر است اما اگر با فاصله کم پس از مصرف داروهای حاوی HCG آن را انجام داده باشید، ممکن است نتیجه مثبت کاذب بگیرید. حاملگی خارج رحمی، یائسگی یا مشکلات تخمدان نیز ممکن است باعث نتایج گمراه‌کننده تست بیبی‌چک شود.

از کجا بفهمیم تست‌های خانگی بارداری دقیق‌اند؟

بیشتر تست‌های خانگی بارداری یا بیبی‌چک‌ها ادعا می‌کنند که تا ۹۹ درصد دقت دارند. منتها دقت آنها به عوامل زیر بستگی دارد:

۱. نحوه استفاده از بیبی‌چک

قبل از استفاده، حتما تاریخ انقضا و دستورالعمل بیبی‌چک را مطالعه کنید. برای چک‌کردن نتیجه تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. تحقیقات نشان داده است صبرکردن به‌مدت ۱۰ دقیقه، دقیق‌ترین نتیجه را نشان می‌دهد.

۲. زمان استفاده از بیبی‌چک

میزان hCG یا هورمون بارداری در ادرار با گذشت زمان افزایش می‌یابد. هرچه زودتر تست را انجام دهید، تشخیص hCG سخت‌تر است. اکثر تست‌های خانگی بارداری می‌توانند بارداری را پس از عقب‌افتادن قاعدگی به‌طور دقیق تشخیص دهند. همچنین، انجام تست در صبح با اولین ادرار دقت را افزایش می‌دهد.

۳. فردی که از بیبی چک استفاده می‌کند

هر فرد در زمان متفاوتی از چرخه قاعدگی خود تخمک‌گذاری می‌کند. به‌علاوه، تخمک بارورشده ممکن است در زمان‌های مختلف در رحم زن جای بگیرد. بدن شما پس از لانه‌گزینی، hCG تولید می‌کند. در ۱۰ درصد از زنان، لانه‌گزینی تا بعد از اولین روز پریودِ ازدست‌رفته اتفاق نمی‌افتد. این بدان معناست که این تست‌ها ممکن است ۱ روز پس از ازدست‌دادن قاعدگی برای برخی از زنان دقیق باشد، اما برای برخی دیگر نه.

۴. برند بیبی چک

برخی از بیبی‌چک‌ها نسبت به برخی دیگر حساس‌ترند. به همین دلیل، از سایر برندها بهتر عمل می‌کنند. برای خرید با مسئول داروخانه مشورت کنید تا بهترین برند را خریداری کنید.

قیمت بیبی چک و تأثیر آن در دقت تست

قیمت بیبی چک

اگر در حال تلاش برای بارداری باشید، بی‌شک منتظر لحظه‌ای هستید که پدیدارشدن دو نوار باریک روی بیبی چک خبر از مادرشدن شما می‌دهد. اگر برای خرید بیبی چک اقدام کرده باشید، حتما می‌دانید محصولات زیادی در بازار وجود دارد که قیمت‌های بسیار متنوعی دارند. شاید برایتان سؤال شده که قیمت بیبی چک چه تأثیری روی دقت آن دارد؟ آیا ارزش دارد که بیبی چک گران‌تر بخرید یا با بیبی چک ارزان هم همان نتیجه را می‌گیرید؟

تمام بیبی‌چک‌ها از یک شیوه برای تشخیص بارداری استفاده می‌کنند. همه آنها ادعا می‌کنند ۹۹ درصد دقت دارند. ازاین‌رو تفاوتی بین بیبی چک ارزان و گران نیست. منتها برخی از بیبی‌چک‌ها امکانات دیگری هم دارند؛ مثلا سن بارداری را مشخص می‌کنند و تعیین می‌کنند که از زمان انعقاد نطفه حدودا چقدر گذشته است.

پاسخ به سؤالات رایج درباره بیبی چک

۱. بهترین زمان استفاده از بی بی چک چه زمانی است؟

بهترین زمان برای استفاده از بیبی‌چک بعد از روز اول پریودی است که عقب افتاده. بهترین زمان روز برای انجام تست هم صبح است، چون غلظت هورمون در ادرار در ساعات اول صبح بیشتر است.

۲. آیا نتیجه منفی تست بی بی چک به‌معنای باردارنبودن است؟

عوامل مختلفی مثل زود انجام‌دادن تست، اشتباه در انجام تست، و مصرف مایعات زیاد پیش از تست ممکن است باعث منفی‌شدن نتیجه تست بیبی‌چک شوند؛ پس منفی‌شدن تست به‌معنای باردارنبودن نیست و باید آن را تکرار کنید.

۳. آیا داروها می‌توانند تداخلی در نتیجه بیبی چک ایجاد کنند؟

بیشتر داروها هیچ تداخلی در نتیجه تست ایجاد نمی‌کنند، مگر داروهای درمان ناباروری که حاوی hCG باشند.

۴. آیا بیبی چک تاریخ انقضا دارد؟

بله. بیبی‌چک تاریخ انقضا دارد و اگر بعد از انقضای محصول از آن استفاده کنید، ممکن است نتیجه دقیقی نگیرید.

۵. آیا لازم است استفاده از بی‌بی چک را دوباره تکرار کنیم؟

برای اطمینان از نتیجه تست، به‌خصوص اگر زودتر برای تست اقدام کرده‌اید، چند روز بعد دوباره تست بیبی چک را تکرار کنید.


در ادامه بخوانید: ترس از زایمان و بارداری؛ دلایل، علائم و راه‌های غلبه بر آن

منابع دیگر: Medicinenet

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع verywellfamily livehealthily mayoclinic
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.